SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Radzieckie tytanowe okręty podwodne projektu 705 Lira (Alfa)
    Radzieckie tytanowe okręty podwodne projektu 705 Lira (Alfa)
    Radzieckie tytanowe okręty podwodne projektu 705 Lira (Alfa)
    Artykuły

    Radzieckie tytanowe okręty podwodne projektu 705 Lira (Alfa)

    Michał BanachBy Michał Banach20 stycznia 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    W wyniku doświadczeń zdobytych podczas prac nad okrętem podwodnym projektu 661 Anczar, w ZSRR przystąpiono do prac nad kolejnymi podobnymi okrętami, również wyposażonymi w tytanowe kadłuby. W połowie lat 60. rozpoczęto prace nad myśliwskimi okrętami projektu 705 Lira (w kodzie NATO Alfa).

    Geneza

    Praktycznie od początku prac nad K-162, czyli jedynym zbudowanym okrętcie projektu 661 Anczar, dowództwo radzieckiej floty zakładało zbudowanie kolejnych jednostek o zbliżonej konstrukcji. Szybko jednak zweryfikowano te plany uznając, że nowe jednostki muszą być mniejsze i zarazem tańsze w budowie. Formalnie prace nad nowymi okrętami rozpoczęto w 1964 roku, czyli jeszcze zanim zwodowano K-162 (co miało miejsce dopiero w grudniu 1968 roku).

    Okręt podwodny projektu 705 Lira
    Okręt podwodny projektu 705 Lira

    Okręty otrzymały oznaczenie projekt 705 Lira i wyróżniały się zwartą konstrukcją, opływowym kadłubem o długości zaledwie 81 m (wobec 106,9 m w przypadku K-162) i wyporności 3200 ton pod wodą i 2300 ton na powierzchni. Napęd zapewniał reaktor OK-550 lub BM-40A chłodzony płynnym metalem, zasilający turbiny parowe o mocy 40 000 KM. Zapewniały on prędkość maksymalną 41 węzłów pod wodą. Uzbrojenie okrętu składało się z 6 dziobowych wyrzutni torped kalibru 533 mm z zapasem 18-20 tradycyjnych torped lub pocisków RPK-2 Wjuga (NATO:  SS-N-15). Testowa głębokość zanurzenia wynosiła 350 m.

    Załoga liczyła zaledwie 31… oficerów. Okręt był całkowicie zautomatyzowany, w związku z czym możliwe było ograniczenie załogi do minimum. Ze względu na specjalistyczne wyposażenie, wymagające dużej uwagi i wiedzy, wszyscy członkowie załogi musieli mieć odpowiednie wykształcenie i umiejętności.

    Okręt podwodny projektu 705 Lira
    Okręt podwodny projektu 705 Lira

    Równocześnie rozpoczęto budowę kilku okrętów, jednak oficjalne daty położenia stępki nie pokrywają się z faktycznym rozpoczęciem prac. Oficjalnie budowę pierwszego, prototypowego okrętu typu rozpoczęto 2 czerwca 1968 roku (chociaż praktycznie prace rozpoczęto znacznie wcześniej), wodowanie miało miejsce 22 kwietnia 1969 roku a do służby jednostka weszła 31 grudnia 1971 roku. Okręt otrzymał oznaczenie K-64.

    Okręt podwodny projektu 661 – najszybszy okręt podwodny w historii

    Okręty podwodne projektu 705

    Kariera pierwszego okrętu serii, K-64 była bardzo krótka, ponieważ już 19 sierpnia 1974 roku wycofano go z eksploatacji. Powodem był wyciek chłodziwa z systemu reaktora, które zastygło w pomieszczeniu reaktora, czyniąc je praktycznie niezdatnym do eksploatacji. W związku z tym jednostkę wycofano i częściowo zezłomowano, wykorzystując jej fragmenty do zadań szkoleniowych na lądzie.

    Problemy z pierwszym okrętem projektu 705 oraz napływające wnioski z eksploatacji K-162 sprawiły, że prace nad pozostałymi okrętami znacząco zwolniły. Dopiero 25 lipca 1974 roku zwodowano drugi okręt typu (K-316), a w kolejnych latach zwodowano jeszcze 5 następnych jednostek, z których ostatnia weszła do służby 30 września 1981 roku.

    Okręt podwodny projektu 705 Lira
    Okręt podwodny projektu 705 Lira

    Początkowo zarówno NATO jak i USA nie miały odpowiedniej wiedzy na temat okrętów projektu 705. Pozyskiwane różnymi drogami informacje miały szczątkowy charakter, ale wykonane zdjęcia satelitarne sugerowały, że okręty mają tytanowe kadłuby, co było sporym szokiem zwłaszcza dla Amerykanów, którzy nie spodziewali się, że w ZSRR powstanie okręt o całkowicie tytanowym kadłubie. Pełne potwierdzenie uzyskano jednak dopiero na początku lat 70. gdy Amerykanie weszli w posiadanie tytanowego złomu pozyskanego z ZSRR, na którym znaleziono oznaczenia projektu 705. Mimo to, nie były znane dokładne charakterystyki nowych radzieckich okrętów, przez co wśród przedstawicieli zachodnich flot narosło wiele mitów i fałszywych informacji na temat możliwości bojowych radzieckich Alf.

    Jednostki typu Lira miały krótką i niezbyt ciekawą służbę. Ze względu na bardzo wysokie koszty budowy i wyjątkowo skomplikowaną obsługę, wymagały doświadczonych i wykształconych załóg. Nowatorska konstrukcja oraz przede wszystkim reaktory chłodzone ciekłym metalem były kolejnymi źródłami problemów. Również na K-123 doszło do wycieku chłodziwa, które po zastygnięciu uniemożliwiło eksploatację przedziału reaktora, który musiał zostać wymieniony w całości. Kolejnym problemem było podtrzymywanie temperatury chłodziwa, gdy okręty znajdowały się w porcie z wygaszonym reaktorem.

    Okręt podwodny projektu 705 Lira
    Okręt podwodny projektu 705 Lira

    Pogarszająca się sytuacja ekonomiczna ZSRR sprawiła, że na przełomie lat 80. i 90. władze podjęły decyzję o wycofaniu z eksploatacji drogich w utrzymaniu okrętów projektu 705. Najmłodszy z nich – K-463 zaliczył jedynie 8 lat służby, zanim zezłomowano go 19 kwietnia 1990 roku.

    Nazwa Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby Los
    K-64 2 czerwca 1968 roku 22 kwietnia 1969 roku 31 grudnia 1971 roku Wycofany z służby 19 sierpnia 1974 roku
    K-123 22 grudnia 1967 roku 4 kwietnia 1976 roku 12 grudnia 1977 roku Wycofany z służby 31 lipca 1996 roku
    K-316 26 kwietnia 1969 roku 25 lipca 1974 roku 30 września 1978 roku Wycofany z służby 19 kwietnia 1990 roku
    K-432 12 listopada 1967 roku 3 listopada 1977 roku 31 grudnia 1978 roku Wycofany z służby 19 kwietnia 1990 roku
    K-373 26 czerwca 1972 roku 19 kwietnia 1978 roku 29 grudnia 1979 roku Wycofany z służby 19 kwietnia 1990 roku
    K-493 21 stycznia 1972 roku 21 września 1980 roku 30 września 1981 roku Wycofany z służby 19 kwietnia 1990 roku
    K-463 26 czerwca 1975 roku 30 marca 1981 roku 30 grudnia 1981 roku Wycofany z służby 19 kwietnia 1990 roku

    Podsumowanie

    Okręty projektu 705 były zaledwie krótkim epizodem w historii radzieckiej floty, jednak miału znaczący wpływ zarówno na rozwój radzieckiej, jak i amerykańskiej floty. Rosjanie wykorzystali zdobyte doświadczenie do opracowania jeszcze kilku innych myśliwskich okrętów podwodnych dysponujących dobrymi osiągami i znacząco zautomatyzowanym wyposażeniem.

    Amerykanie zmodyfikowali natomiast swoje podstawowe torpedy Mk. 48, ponieważ nie były one w stanie dogonić radzieckich okrętów – oficjalnie osiągały one prędkość 28 węzłów, ale ich prawdopodobna maksymalna prędkość do około 40-55 węzłów.

    Okręt podwodny projektu 705 Lira
    Okręt podwodny projektu 705 Lira

    Wielu historyków uważa, że okręty projektu 705 znacząco wyprzedzały swoje czasy, co z jednej strony pokazywało możliwości radzieckich biur konstrukcyjnych, ale z drugiej generowało bardzo wiele problemów, z którymi w latach 70. nie można było sobie poradzić. Gdyby jednostki powstały później, prawdopodobnie cały czas pozostawałyby w służbie. Z drugiej strony olbrzymi koszt ich budowy (zwłaszcza koszt pozyskania surowca jak i infrastruktury potrzebnej do budowy okrętów) byłyby nie do przełknięcia w okresie po zakończeniu zimnej wojny.

    Okręt podwodny projektu 705 Lira
    Okręt podwodny projektu 705 Lira
    Okręt podwodny projektu 705 Lira
    Okręt podwodny projektu 705 Lira

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWsparcie IT dla branży automotive
    Next Article Porsche 64 – rajdowy pierwowzór Porsche
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.