SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Port lotniczy Madera i jego wyjątkowy pas startowy
    Port lotniczy Madera i jego wyjątkowy pas startowy
    Port lotniczy Madera i jego wyjątkowy pas startowy
    Artykuły

    Port lotniczy Madera i jego wyjątkowy pas startowy

    Michał BanachBy Michał Banach23 listopada 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Znajdujący się w zachodniej części Madery, Port lotniczy Madera, noszący imię Cristiano Ronaldo przez lata uchodził za jeden z najniebezpieczniejszych na świecie. Po przeprowadzonej w 2000 roku przebudowie uznano go za jedno z najbardziej nietypowych lotnisk z powodu konstrukcji pasa startowego.

    Historia lotniska sięga lat 60.. Rosnące znaczenie Madery sprawiło, że podjęto decyzję o budowie międzynarodowego portu lotniczego. Oficjalnie lotnisko otwarto 18 lipca 1964 roku. Samoloty mogły wówczas korzystać z dwóch pasów startowych o długości 1600 m. Początkowo ich długość była wystarczająca dla maszyn z silnikami tłokowymi, jednak ze względu na otaczające lotnisko wzniesienia podejście uznawane było za wyjątkowo trudne, zwłaszcza, że możliwe było lądowanie tylko w jednym kierunku.

    Port lotniczy Madera (fot. William Verguet)
    Port lotniczy Madera (fot. William Verguet)

    Rosnący ruch oraz potrzeba dostosowania lotniska do nowszych samolotów sprawiły, że w 1973 roku zbudowano nowy, większy terminal, a w połowie lat 80. podjęto decyzję o przedłużeniu pasa startowego do 1800 m – oficjalnie uruchomiono go 1 lutego 1986 roku. Rozwiązanie to tylko częściowo zwiększyło możliwości lotniska, ponieważ długość pasa startowego była cały czas za mała dla większych samolotów pasażerskich.

    Dalsza rozbudowa pasa startowego uważana była za niemożliwą z powodu braku miejsca i ukształtowania linii brzegowej, której wyrównanie i wydłużenie nie wchodziło w grę. Dopiero w 2000 roku udało się znaleźć rozwiązanie problemu. Zamiast sztucznego usypywania sztucznego brzegu, postanowiono zbudować przedłużenie pasa startowego na 180 filarach mających po około 70 m wysokości. Dzięki temu możliwe było wydłużenie pasa do 2781 m, co znacząco zwiększyło możliwości lotniska. Nowy pas startowy wraz z zmodernizowanym i rozbudowanym lotniskiem uruchomiono 6 października 2002 roku. Prace nad nim przeprowadziła brazylijska firma Andrade Gutierrez.

    Port lotniczy Madera (fot. reddit.com)
    Port lotniczy Madera (fot. reddit.com)

    W 2016 roku podjęto decyzję o zmianie patrona lotniska, a 29 marca 2017 roku oficjalnie zmieniono nazwę na Port Lotniczy Madera im. Cristiano Ronaldo (który urodził się w miejscowości Funchal na Maderze 5 lutego 1985 roku). Ceremonia zapisała się w historii z powodu popiersia, które znalazło się w terminalu, ale wizualnie nie przypominało piłkarza. Dopiero w 2018 roku wymieniono je na bardziej dopracowano i podobne.

    Obecnie Port Lotniczy Madera obsługuje rocznie około 3,2 mln pasażerów, co przekłada się na 26 645 operacji lotniczych (dane z 2017 roku). Najczęściej obsługiwane są loty z Portugalii. Lotnisko jest również ważnym punktem przeładunkowym towarów dostarczanych na wyspę drogą lotniczą.

    Port lotniczy Madera (fot. Richard Bartz)
    Port lotniczy Madera (fot. Richard Bartz)

    W historii lotniska doszło do trzech dużych katastrof lotniczych, które znacząco przyczyniły się do podjęcia decyzji o wydłużaniu pasa startowego. Pierwsza z nich miała miejsce 5 marca 1973 roku. Podczas lądowania rozbił się samolot Sud Caravelle 10R, zginęł3 osoby znajdujące się na pokładzie. Kolejna katastrofa miała miejsce 19 listopada 1977 roku, kiedy podczas lądowania w bardzo złych warunkach Boeing 727-200 wypadł z pasa. Zginęło 131 osób z 164 znajdujących się na pokładzie. Kolejna katastrofa miała miejsce miesiąc później, 18 grudnia 1977 roku kiedy podczas lądowania rozbił się Sud Caravelle 10R. Zginęło 36 osób z 57 znajdujących się na pokładzie.

    Port lotniczy Madera (fot. orangesmile.com)
    Port lotniczy Madera (fot. orangesmile.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePTS – (prawie) niezatapialny transporter pływający
    Next Article BMW M1 – pierwsze BMW Motorsport
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Tejo – pierwszy portugalski niszczyciel

    30 listopada 20222 Mins Read

    Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911

    24 czerwca 20223 Mins Read

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.