SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Sud Aviation Caravelle – pierwszy francuski odrzutowiec pasażerski
    Sud Aviation Caravelle - pierwszy francuski odrzutowiec pasażerski
    Sud Aviation Caravelle - pierwszy francuski odrzutowiec pasażerski
    Artykuły

    Sud Aviation Caravelle – pierwszy francuski odrzutowiec pasażerski

    Michał BanachBy Michał Banach8 czerwca 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Zaprojektowany w połowie lat 50. francuski samolot pasażerski Sud Aviation Caravelle był pierwszym produkowanym seryjnie francuskim odrzutowcem pasażerskim oraz pierwszym samolotem tego typu przeznaczonym do obsługi krótkich i średnich tras.

    Geneza

    Historia Sud Aviation Caravelle rozpoczęła się 12 października 1951 roku wraz z publikacją przez francuskie Ministerstwo Lotnictwa specyfikacji dla nowego samolotu pasażerskiego średniego zasięgu, dysponującego miejscem dla 55-65 pasażerów i ładownością 1000 kg ładunku, zdolnego do osiągania prędkości 600 km/h i dysponującego zasięgiem 2000 km.

    Sud Aviation Caravelle
    Sud Aviation Caravelle

    Specyfikacja nie zawierała wytycznych dotyczących napędu, ale aby uzyskać takie osiągi potrzebne były silniki turboodrzutowe albo turbośmigłowe. Praktycznie wszystkie francuskie zakłady lotnicze przygotowały projekty odpowiadające specyfikacji – łącznie złożono 20 projektów. 28 marca 1952 roku wybrano trzy projekty, z których ostatecznie wybrano maszynę zaprojektowaną przez zakłady SNCASE.

    Ze względu na koszt projektu, oraz ogrom prac, SNCASE nawiązał współpracę z brytyjskimi zakładami de Havilland, które w 1949 roku dokonały oblotu pierwszego na świecie komercyjnego odrzutowca pasażerskiego – de Havilland Comet. W ramach współpracy Francuzi pozyskali część planów brytyjskiej maszyny. Dzięki temu możliwe było przyśpieszenie prac i wyeliminowanie potrzeby eksperymentowania z projektem (Caravelle odziedziczył po Comecie zwłaszcza cały nas).

    Sud Aviation Caravelle
    Sud Aviation Caravelle

    Sud Aviation Caravelle

    Oficjalnie SNCASE otrzymał kontrakt na budowę dwóch prototypów samolotu oznaczonego początkowo jako X-210 6 lipca 1953 roku. Dodatkowo zamówiono dwie maszyny do prób naziemnych. Pierwszy z prototypów ukończono po dwóch latach i oficjalnie zaprezentowano 21 kwietnia 1955 roku, a oblot maszyny miał miejsce 27 maja 1955 roku. Załogę podczas 41-minutowego lotu stanowiło pięć osób – pierwszy oficer Pierre Nadot, drugi oficer André Moynot, mechanik pokładowy Jean Avril, radiooperator André Préneron oraz przedstawiciel SNCASE Roger Beteille.

    Pierwsze próby wypadły bardzo dobrze, ale ze względu na brak doświadczenia z tego typu maszynami kontynuowano je przez kilka lat. Drugi prototyp wzbił się w powietrze 6 maja 1956 roku, a certyfikat dopuszczający do lotów pasażerskich maszyna otrzymała na początku 1959 roku. W tym czasie zakłady SNCASE były już częścią konsorcjum Sud Aviation, w związku z czym gotowy samolot otrzymał nazwę Sud Aviation Caravelle.

    Sud Aviation Caravelle
    Sud Aviation Caravelle

    Pierwszymi liniami lotniczymi, które zamówiły i wprowadziły do służby Caravelle były Air France i SAS. To właśnie linie lotnicze SAS zapisały na swoim koncie pierwszy lot nowego samolotu z pasażerami, który miał miejsce 26 kwietnia 1959 roku.

    W latach 1958-1972 wyprodukowano łącznie 280 maszyn seryjnych w kilku wersjach różniących się wyposażeniem, napędem, osiągami oraz liczbą zabieranych pasażerów. Większość wersji powstawała w odpowiedzi na oczekiwania konkretnych odbiorców, wśród których znalazły się m.in. linie lotnicze Egyptair, Finnair, Lufthansa, Alitalia, Iberia Airlines, Swissair oraz United Airlines. Lista użytkowników Caravelli była jednak znacznie dłuższa.

    Sud Aviation Caravelle (fot. warbirdsnews.com)
    Sud Aviation Caravelle (fot. warbirdsnews.com)

    Samoloty te stały się podstawowymi odrzutowcami pasażerskimi obsługującymi krótkie i średnie trasy zwłaszcza w Europie. Użytkownicy oceniali je bardzo wysoko, głównie ze względu na osiągi oraz komfort podróży, osiągnięty dzięki umieszczeniu silników na ogonie, a nie pod skrzydłami. Mimo swojej popularności i dobrych ocen, w toku służby doszło do 28 katastrof, wypadków i incydentów z udziałem Caravelli, w których zginęło łącznie 1309 osób.

    Caravelle pozostawały w służbie do 2005 roku, dzięki czemu do naszych czasów przetrwało kilkadziesiąt egzemplarzy tch maszyn, które znaleźć można w muzeach i kolekcjach na całym świecie. Co ciekawe, zakłady Sud Aviation rozpoczęły prace nad następca Caravella, ale prace te zaowocowały powstaniem… Concorda.

    Sud Aviation Caravelle
    Sud Aviation Caravelle

    Konstrukcja

    Sud Aviation Caravelle miał 32-36,2 m długości w zależności od wersji, 34,3 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 46 ton. Napęd stanowił dwa silniki Rolls-Royce Avon Mk.522 (Caravelle I i IA), Mk.527 (Caravelle III), Mk.531 (Caravelle VI-N), Mk.533R (Caravelle VI-R), Pratt & Whitney JT8D-7 (Caravelle 10R, 11R i 10B) lub JT8D-9 (Caravelle 12). Prędkość maksymalna wynosiła 805 km/h, a zasięg 1700 km.

    W zależności od wersji, na pokładzie znajdowało się miejsce dla 80 pasażerów w podstawowych wersjach, do 140 w wariancie Caravelle 12. Koszt jednego egzemplarza Caravelle wynosił w 1972 roku 5,5 mln dolarów (współcześnie około 32,2 mln dolarów).

    Sud Aviation Caravelle (fot. Roland Turner)
    Sud Aviation Caravelle (fot. Roland Turner)
    Sud Aviation Caravelle (fot. Duch.seb/Wikimedia Commons)
    Sud Aviation Caravelle (fot. Duch.seb/Wikimedia Commons)
    Sud Aviation Caravelle
    Sud Aviation Caravelle
    Sud Aviation Caravelle (fot. Ken Fielding)
    Sud Aviation Caravelle (fot. Ken Fielding)
    Sud Aviation Caravelle (fot. Phillip Capper)
    Sud Aviation Caravelle (fot. Phillip Capper)
    Sud Aviation Caravelle (fot. Piergiuliano Chesi)
    Sud Aviation Caravelle (fot. Piergiuliano Chesi)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMost Biskajski – najstarszy most promowy na świecie
    Next Article Jedyny w swoim rodzaju Spohn Convertible (1957)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.