SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wrocławski Trzonolinowiec
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      18 maja 2022

      Wrocławski Trzonolinowiec

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Krążowniki rakietowe typu Kirow
    Krążowniki rakietowe typu Kirow
    Krążowniki rakietowe typu Kirow
    Artykuły

    Krążowniki rakietowe typu Kirow

    Michał BanachBy Michał Banach22 września 2016Updated:27 marca 2021Brak komentarzy6 Mins Read
    W okresie Zimnej Wojny całkowicie zmienił się wygląd flot największych mocarstw. Królujące niegdyś na morzach i oceanach pancerniki odeszły w niepamięć, a ich miejsce zajęły mniejsze okręty uzbrojone w rakiety. Mimo to na przełomie lat 70. i 80. w ZSRR zbudowano 4 olbrzymie krążowniki rakietowe typu Kirow, swoimi rozmiarami przypominające dawne pancerniki.

    Geneza

    W latach 70. radziecka flota rozpoczęła zakrojony na szeroką skalę program modernizacyjny. Rozpoczęto budowę wielu nowoczesnych i potężnie uzbrojony okrętów. Ponadto do służby weszły pierwsze radzieckie lotniskowce typu Kijew. Rosjanie idąc amerykańskim tropem, uznali, że potrzebują nowych, ciężkich okrętów, które zapewniłyby wsparcie wspomnianym lotniskowcom i towarzyszącym im okrętom.

    Krążownik Frunze (później Admirał Łazariew)
    Krążownik Frunze (później Admirał Łazariew)

    Używane wówczas niszczyciele rakietowe były za małe do tej roli i nie dysponowały odpowiednim uzbrojeniem. W związku z tym radzieckie dowództwo uznało, że należy zbudować krążownik rakietowy, będący znacznie powiększonym i lepiej uzbrojonym odpowiednikiem i tak już całkiem sporych, radzieckich niszczycieli.

    Według założeń, okręty miały być wyposażone w potężne uzbrojenie rakietowe, zdolne do rażenia całych grup bojowych przeciwnika, oraz równie silne uzbrojenie przeciwlotnicze, pozwalające na stworzenie parasola nad własną grupą bojową. Aby zapewnić tak olbrzymim jednostkom wystarczającą prędkość i moc, uznano, że należy je wyposażyć w reaktory atomowe.

    Krążownik Piotr Wielki
    Krążownik Piotr Wielki

    Okręty otrzymały oznaczenie projekt 1144 (w kodzie NATO Kirow), a budowę zlecono stoczni w Leningradzie, w 1974 roku. Początkowo planowano 5 jednostek, ale ostatecznie do służby weszły 4, chociaż nie obyło się bez opóźnień i problemów finansowych.

    Krążowniki typu Kirow

    Budowę pierwszego krążownika – Kirow, rozpoczęto 27 marca 1974 roku. Wodowanie miało miejsce 26 grudnia 1977 roku, a do służby okręt wszedł 30 grudnia 1980 roku. Stępkę pod drugi okręt, Frunze położono 27 lipca 1978 roku. Wodowanie miało miejsce 26 maja 1981 roku, a do służby okręt wszedł 31 października 1984 roku. Budowę trzeciego okrętu – Kalinin, rozpoczęto 17 maja 1983 roku, wodowanie miało miejsce 25 kwietnia 1986 roku a do służby okręt wszedł 30 grudnia 1988 roku.

    Prace nad czwartym okrętem o nazwie Jurij Andropow rozpoczęto 11 marca 1986 roku. Wodowanie miało miejsce 29 kwietnia 1989 roku, ale problemy finansowe i późniejszy rozpad ZSRR sprawiły, że do służby okręt wszedł dopiero 9 kwietnia 1998 roku.

    Krążownik Admirał Uszakow
    Krążownik Admirał Uszakow

    Krążowniki miały bardzo podobną budowę, ale różniły się między sobą nieznacznie zastosowanym wyposażeniem elektronicznym. Okręty miały 252 m długości i wyporność około 26 000 ton. Napęd stanowiły dwa reaktory atomowe zasilające dwie turbiny parowe o mocy 140 000 KM, zapewniające prędkość 31 węzłów. W razie awarii, okręty wyposażone były w rezerwowe kotły parowe, pozwalające na rejs z prędkością 14-17 węzłów. Zabierany zapas paliwa zapewniał wówczas około 1600 km zasięgu (w przypadku napędu atomowego zasięg był praktycznie nieograniczony).

    Uzbrojenie krążowników było bardzo potężne. Podstawą było 20 wyrzutni pocisków P-700 Granit, umieszczonych pod pokładem na dziobie. Służyły one do zwalczania okrętów nawodnych. W skład pozostałego uzbrojenia wchodziło 14 pocisków manewrujących SS-N-14 Silex, 96 rakiet przeciwlotniczych S-300F (lub 48 rakiet S-300F i 48 rakiet S-399FM), 128 rakiet 9K95 Tor i 40 rakiet OSA-MA.

    Krążownik Frunze (później Admirał Łazariew)
    Krążownik Frunze (później Admirał Łazariew)

    Uzbrojenie artyleryjskie składało się z jednego podwójnego działa AK0139 kalibru 130 mm (Kirow posiadał armaty AK-100 kalibru 100 mm), 8 systemów AK-630 (CIWS), 2 wyrzutni bomb głębinowych RBU-1000 i 2 typu RBU-12000 i 10 wyrzutni torpedowych kalibru 533 mm. Ponadto krążownik mógł zabrać na pokład do 3 śmigłowców Ka-27PŁ lub Ka-25RT. Załoga liczyła 742 marynarzy.

    Służba

    Kirow wszedł do służby 30 grudnia 1980 roku i operował początkowo na Bałtyku. Okręt wzbudził sporo emocji wśród dowódców NATO, którzy byli pod wrażeniem jego rozmiarów. Przypominający swoimi rozmiarami dawne pancerniki i krążowniki okręt był sporym zagrożeniem dla okrętów NATO. W różnych publikacjach można spotkać informację, że w obawie przed radzieckimi krążownikami, Amerykanie postanowili przywrócić do służby pancerniki typu Iowa. Nie ma jednak potwierdzenia tych rewelacji.

    Krążownik Admirał Uszakow
    Krążownik Admirał Uszakow

    W 1990 roku Kirow operujący wówczas na Morzu Śródziemnym doznał awarii reaktora. Nie są znane jej szczegóły, ale prawdopodobnie uszkodzenia były na tyle poważne, że jeden z reaktorów całkowicie wyłączono. Drugi okręt serii, Frunze został przydzielony do Floty Pacyfiku, a trzeci okręt, Kalinin do Floty Północnej.

    Na początku lat 90. wszystkie krążowniki otrzymały nowe nazwy. Kirow przemianowano na Admirał Uszakow, Frunze na Admirał Łazariew, Kalinin na Admirał Nichimow a Jurij Andropow na Piotr Wielki. Ze względu na problemy finansowe i koszt utrzymania okrętów, w latach 90. stopniowo wycofywano je do rezerwy.

    Krążownik Piotr Wielki
    Krążownik Piotr Wielki

    Admirał Uszakow (ex-Kirow) w 1999 roku trafił do stoczni remontowej, ale w 2001 roku podjęto decyzję o przerwaniu prac i wycofaniu okrętu z eksploatacji, a w 2003 roku o złomowaniu. Mimo upływu lat, prac nie rozpoczęto i obecnie okręt znajduje się w porcie Siewierodwińsk, gdzie czeka na swój dalszy los – możliwe, że zostanie zezłomowany w 2021 roku. Prawdopodobnym powodem opóźnień jest kwestia paliwa w reaktorach, które nigdy nie było wymieniane a ze względu na zły stan okrętu jego usunięcie byłoby niebezpieczne.

    Admirał Łazariew (ex-Frunze) pozostawał w eksploatacji do 1994 roku, a następnie wyłączono go z eksploatacji, a w 1998 roku wycofano do rezerwy. Po latach spędzonych w rezerwie, w 2020 roku podjęto decyzję o jego zezłomowaniu w 2021 roku z racji raku możliwości przywrócenia do służby.

    Krążownik Frunze (później Admirał Łazariew)
    Krążownik Frunze (później Admirał Łazariew)

    Admirał Nichimow (ex-Kalinin) pozostawał w służbie do 1999 roku, po czym trafił do rezerwy. W 2005 roku postanowiono przywrócić go do służby. Aby do tego doszło, zdecydowano się na remont połączony z modernizacją. Prace trwają do dnia dzisiejszego i póki co nie zanosi się na ich zakończenie.

    Ostatni okręt serii, Piotr Wielki (ex-Jurij Andropow) wszedł do służby krótko przed wycofaniem Admirała Nichimowa, przez co jako najmłodszy okręt cały czas pozostaje w eksploatacji i służy jako okręt flagowy Floty Północnej. W mediach pojawiają się jednak dementowane przez władze doniesienia o jego bardzo złym stanie technicznym.

    Brytyjski niszczyciel HMS Dragon i rosyjskie krążownik Piotr Wielki w trakcie spotkania na Kanala La Manche
    Brytyjski niszczyciel HMS Dragon i rosyjskie krążownik Piotr Wielki w trakcie spotkania na Kanala La Manche

    Pływające monstra

    Krążowniki typu Kirow w momencie wejścia do służby stały się obok lotniskowców i pancerników typu Iowa największymi okrętami wojennymi na świecie. Ich rozmiary i potężne uzbrojenie rakietowe budziły postrach wśród marynarzy NATO, ale szybko okazało się, że nawet tak potężne okręty nie mogą pozostawać w służbie bez odpowiedniego finansowania.

    Decyzja o ich przenoszeniu do rezerwy była sporym ciosem wizerunkowym dla Rosjan, ale była to też konieczność. Zaniedbywane przez lata krążowniki szybko się zużywały, a ewentualne remonty były zbyt drogie. Obecnie w służbie pozostaje jeden krążownik, drugi przechodzi remont, a dwa kolejne ze względu na swój stan zapewne skończą jako żyletki.

    O ile w przypadku lotniskowców istniała szansa na ich sprzedaż np. Chinom, tak krążowniki nie leżą w zakresie zainteresowań chińczyków.

    Krążownik Kirow
    Krążownik Kirow
    Krążownik Frunze
    Krążownik Frunze
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułOka i Kondensator – radziecka artyleria atomowa
    Następny artykuł Autobusy wycieczkowe w Kanadzie – lata 40. – zdjęcie
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Amerykańskie krążowniki rakietowe typu Ticonderoga

    25 kwietnia 20229 Mins Read

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    15 kwietnia 20223 Mins Read

    Obiekt 279 – UFO-tank

    9 kwietnia 20227 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    18 maja 2022

    Wrocławski Trzonolinowiec

    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    2 marca 20200

    Zapora Grande Dixence w Szwajcarii

    Zbudowana w 1961 roku zapora Grande Dixence w Szwajcarii jest najwyższą zaporą grawitacyjną w Europie.…

    Lifestyle
    22 stycznia 20200

    Cera problematyczna a codzienna pielęgnacja

    Codzienna pielęgnacja cery problematycznej to podstawa, gdy zależy nam na utrzymaniu jej w dobrej kondycji.…

    Artykuły
    15 kwietnia 20180

    Citycar – słusznie zapomniany samochód elektryczny

    Samochody elektryczne wcale nie są tak nowym wynalazkiem. Już w XIX wieku pojawiały się one…

    Artykuły
    31 października 20162

    Luxtorpeda – legendarny polski pociąg

    W okresie międzywojennym w Polsce kolej rozwijała się bardzo szybko. Wśród wielu inwestycji i projektów…

    Artykuły
    19 grudnia 20180

    Zapomniana Cape Spear Battery

    Półwysep Avalon, znajdujący się w Nowej Fundlandii nie jest zbyt duży, ale znajdujący się na…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.