SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Jedyny w swoim rodzaju lekki krążownik Navarra
    Jedyny w swoim rodzaju lekki krążownik Navarra
    Jedyny w swoim rodzaju lekki krążownik Navarra
    Artykuły

    Jedyny w swoim rodzaju lekki krążownik Navarra

    Michał BanachBy Michał Banach6 marca 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Historia krążownika Navarra rozpoczęła się w 1915 roku, ale zawierucha wojenna sprawiła, że wprowadzono go do służby dopiero w 1923 roku. Przestarzały w momencie wejścia do służby, pozostał w ograniczonej eksploatacji aż do 1955 roku.

    Przetrzebiona podczas wojny amerykańsko-hiszpańskiej Armada Española długo nie mogła odbudować swojego potencjału. Na przeszkodzie stał brak funduszy i niechęć polityków do budowania nowych okrętów, skoro flota poniosła tak druzgoczącą klęskę, która doprowadziła do utraty terytorium zamorskich. Dopiero 30 lipca 1914 roku hiszpański parlament zgodził się na zbudowanie nowego lekkiego krążownika, mającego być jednostką zwiadowczą floty.

    Reina Victoria Eugenia
    Reina Victoria Eugenia

    Stępkę pod okręt nazwany Reina Victoria Eugenia położono 31 marca 1915 roku w stoczni SECN w Ferrol. Projekt okrętu oparto o plany brytyjskiego krążownika typu Birmingham, jednak wprowadzono tak wiele zmian, że obie jednostki nie były zbyt podobne do siebie. Hiszpańska jednostka miała 141 m długości i wyporność około 6450 ton. Napęd stanowiły 2 turbiny parowe Parsonsa o mocy 25 500 KM, zapewniające prędkość maksymalną 25,5 węzła i zasięg 4500 mil morskich (8300 km) przy prędkości 15 węzłów.

    Uzbrojenie okrętu było typowe dla jednostek z tego okresu i składało się z 9 pojedynczych dział kalibru 152 mm umieszczonych a burtach, przy czym dwa działa umieszczono obok siebie na dziobie, co pozwalało na wykorzystanie 4 dział do strzelania do przodu. Dodatkowo okręt posiadał 4 działka kalibru 47 mm i 4 wyrzutnie torped kalibru 533 mm. Pancerz okrętu miał grubość 50 mm w pasie burtowym, ale przy rufie i dziobie był cieńszy. Załoga liczyła około 400 oficerów i marynarzy,

    Navarra
    Navarra

    Ze względu na trwające działania wojenne (Hiszpania pozostawała neutralna, ale część podzespołów ściągano z Wielkiej Brytanii), prace nad okrętem szły powoli. 27 marca 1918 roku nieukończony krążownik został formalnie wpisany na listę floty, ale wodowanie miało miejsce dopiero 21 kwietnia 1920 roku. Prace wykończeniowe trwały natomiast do 15 stycznia 1923 roku.

    W momencie wejścia do służby Reina Victoria Eugenia była całkowicie przestarzała. Mimo to okrętu nie poddano modernizacji ponieważ wykorzystywano go bardzo intensywnie. 6 kwietnia 1931 roku zmieniono nazwę okrętu na República. W marcu 1935 roku mocno wyeksploatowany krążownik został przeniesiony do rezerwy i zacumowany w Kadyksie. Gdy wybuchła hiszpańska wojna domowa, okręt został przejęty przez odziały nacjonalistyczne i rozbrojony.

    Navarra
    Navarra

    Uzbrojenie zdjęte z krążownika wykorzystano na stanowiskach lądowych, ale już w czerwcu 1937 roku podjęto decyzję o wcieleniu okrętu do służby i modernizacji. 19 czerwca zmieniono jego nazwę na Navarra, po czym przeholowano do Ferrol, gdzie rozpoczęto prace stoczniowe. W ich trakcie wymieniono całe uzbrojenie, instalując 6 nowocześniejszych dział kalibru 152 mm, 4 działa przeciwlotnicze kalibru 88 mm i cztery działka kalibru 20 mm. Wymieniono kotły (usuwając część z nich) z opalanych węglem, na opalane mazutem. Największą zmianą była znacząca przebudowa nadbudówki i usunięcie jednego komina.

    Po zakończeniu prac, krążownik wszedł do służby, jednak jego kariera była bardzo spokojna, ponieważ jako jeden z najwolniejszych i mimo wszystko najstarszych okrętów w flocie, był najmniej przydatny. Wraz z zakończeniem wojny domowej przekształcono go w okręt szkolny i w tej roli wykorzystywano do 1947 roku. Z powodu zużycia siłowni, Navarra przekształcono wówczas w hulk i eksploatowano do 3 grudnia 1955 roku. Następnie wycofano go z eksploatacji i zezłomowano, kończąc jego historię.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMost przy Cytadeli i most Gdański w Warszawie
    Next Article Włoskie pancerniki typu Andrea Doria
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski

    31 grudnia 20223 Mins Read

    Destructor – (prawie)pierwszy niszczyciel

    18 grudnia 20223 Mins Read

    Jeden szczęśliwiec wśród trójki pechowców – lotniskowce klasy Courageous

    25 listopada 20228 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.