SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      30 czerwca 2022

      Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022

      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Berlin-Tempelhof – legendarne lotnisko
    Berlin-Tempelhof - legendarne lotnisko
    Artykuły

    Berlin-Tempelhof – legendarne lotnisko

    Michał BanachBy Michał Banach8 października 2021Updated:8 października 2021Brak komentarzy5 Mins Read
    Port lotniczy Berlin Tempelhof był jednym z najważniejszych lotnisk nie tylko w samym Berlinie i Niemczech, ale również w Europie. Oficjalnie uruchomione w 1923 roku, przetrwało II wojnę światową i zimną wojnę, ale w 2008 roku ostatecznie zostało zamknięte mimo protestów mieszkańców stolicy Niemiec.

    Początki

    Tereny na których znajduje się lotnisko Tempelhof przez wiele lat wykorzystywane były przez wojsko, głównie jako miejsce organizowania defilad. W 1909 roku po raz pierwszy wylądował w tym miejscu samolot, pilotowany przez Armanda Zipfela. Rok później pojawił się pomysł zbudowania na olbrzymim polu lotniska. Ze względu na wybuch I wojny światowej, prac nie rozpoczęto i dopiero po wojnie powrócono do dawnego pomysłu.

    Port lotniczy Berlin-Tempelhof po zakończeniu II wojny światowej
    Port lotniczy Berlin-Tempelhof po zakończeniu II wojny światowej

    Oficjalnie lotnisko Berlin-Tempelhof uruchomiono 8 października 1923 roku a trzy lata później, 6 stycznia 1926 roku stało się ono domem dla niemieckich linii lotniczych Deutsche Luft Hansa. W 1927 roku zbudowano pierwszy terminal dla pasażerów, ale już kilka lat później nazistowskie władze podjęły decyzję o zbudowaniu nowego, znacznie większego budynku, który miał obsługiwać większą ilość pasażerów oraz, miał być symbolem niemieckiej potęgi.

    Zaprojektowano długi na 1,2 km budynek w kształcie łuku, połączony z hangarami, biurami i terminalem, którego najbardziej charakterystyczną cechą był dach zawieszony nad płytą lotniska, który umożliwiła pasażerom swobodne poruszanie się między budynkiem a samolotami nawet przy złej pogodzie. Większość prac budowlanych przeprowadzono w latach 1936-1941, jednak wraz z trwającą II wojną światową, większość lotów organizowano z starego terminalu, który funkcjonował do 24 kwietnia 1945 roku.

    Rozładunek samolotów transportowych dostarczających zaopatrzenie na lotnisko Berlin-Tempelhof w trakcie blokady Berlina
    Rozładunek samolotów transportowych dostarczających zaopatrzenie na lotnisko Berlin-Tempelhof w trakcie blokady Berlina

    Część nowych hangarów wykorzystano jako montownie dla samolotów bojowych, ale samo lotnisko Tempelhof nigdy nie stało się bazą wojskową. Warto dodać, że w pierwszych miesiącach wojny zawieszono lub ograniczono większość lotów, jednak już od 1940 roku przywrócono prawie normalne funkcjonowanie lotniska. Ostatnie loty samolotów pasażerskich podczas II wojny światowej miały miejsce w dniach 21-23 kwietnia 1945 roku.

    Wkraczające do Berlina oddziały radzieckie przejęły lotnisko Tempelhof i zdewastowały jego wnętrze podczas poszukiwań kosztowności i innych cennych przedmiotów. Jedną z największych strat było zniszczenie magazynu filmów oraz późniejsze zalanie części pomieszczeń w celu ugaszenia pożarów, które wybuchły w magazynie.

    Zimna wojna

    Zgodnie z ustaleniami z konferencji w Jałcie, port lotniczy Tempelhof  został przekazany pod kontrolę wojsk amerykańskich 2 lipca 1945 roku. W kolejnych miesiącach amerykańskie oddziały dokonały niezbędnych napraw, które miały umożliwić dalszą eksploatację lotniska. 18 maja 1946 roku odbył się pierwszy komercyjny lot międzynarodowy do Tempelhof.

    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof

    Znacznie lotniska wzrosło wraz z ustanowioną 24 czerwca 1948 roku przez Rosjan Blokadą Berlina, ponieważ było to jedyne duże lotnisko zdolne do przyjmowania większej liczby samolotów potrzebnych do utrzymania mostu powietrznego między zachodnią, kontrolowaną przez aliantów częścią Berlina, z zachodnioniemiecką strefą okupacyjną. Liczba samolotów była jednak tak duża, że amerykańska armia musiała zbudować dwa nowe betonowe pasy startowe (początkowo wykorzystywano tymczasowe pasy z specjalnych metalowych płyt), które zastąpiły stare, trawiaste pasy. W trakcie trwającej 11 miesięcy blokady miasta, wykonano 278 228 lotów, w ramach których przetransportowano  m.in. 2 326 406 ton zaopatrzenia, w tym 1 421 119 ton węgla potrzebnych do utrzymania miasta. Znaczna część lotów kierowana była właśnie do Tempelhof. Po zakończeniu blokady i mostu powietrznego, lotnisko wróciło do normalnego funkcjonowania.

    19 listopada 1959 roku odbył się pierwszy całkowicie towarowy komercyjny lot do Tempelhof. W tym czasie lotnisko obsługiwało jedynie samoloty z silnikami tłokowymi, a pierwszym odrzutowcem, który wylądował na nim był Boeing 727-100 (lot miał miejsce 2 grudnia 1964 roku). Pierwsze regularne całoroczne loty odrzutowców ruszyły jednak dopiero 18 marca 1966 roku za sprawą linii Pan Am. W latach 70. Tempelhof przeżyło okres swojej największej świetności, obsługując w samym tylko 1971 roku 5,5 mln pasażerów.

    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof

    Koniec legendarnego lotniska

    W latach 90. władze Berlina po raz pierwszy zaczęły rozważać likwidację lotniska Tempelhof. Głównym powodem była jego lokalizacja w centrum miasta, która z jednej strony uniemożliwiała jego rozbudowę, a z drugiej stanowiła bardzo atrakcyjny teren pod zabudowę. Dodatkowo zjednoczony Berlin nie potrzebował już aż tylu lotnisk co kiedyś. Dodatkowo władze miasta chciały zlikwidować stare lotniska na rzecz nowego – Berlin-Brandenburg (które mimo upływu lat cały czas nie zostało uruchomione).

    Mimo protestów mieszkańców, którzy zorganizowali nawet referendum w tej sprawie (było ono nieważne z powodu za małej frekwencji), 30 października 2008 roku odbyła się ceremonia zamknięcia lotniska. O godzinie 22:17 odbył się ostatni komercyjny lot, a o godzinie 23:56 z lotniska odleciały dwa historyczne samoloty – Junkers Ju 52 i Douglas DC-3. O północy wyłączono oświetlenie, oficjalnie zamykając lotnisko. Nie były to jednak ostatnie loty z Tempelhof, ponieważ na lotnisku zostały trzy samoloty An-2, które z przyczyn technicznych opuściły lotnisko dopiero 24 listopada 2008 roku. Tym samym to do nich należy ostatni lot z słynnego berlińskiego lotniska.

    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. Antoinette van de Rieth)
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. Antoinette van de Rieth)

    Po zakończeniu operacji lotniczych, budynki terminalu odcięto od reszty lotniska i odgrodzono, natomiast pasy startowe i tereny wokół nich przekształcono w park. W 2015 roku dwa z hangarów wykorzystano jako schronienie dla uchodźców napływających do Niemiec z państwa afrykańskich i Bliskiego Wschodu. Według najnowszych planów budynek terminalu i hangary mają być stopniowo zagospodarowywane – już wcześniej tymczasowo wykorzystywano je do organizowania wystaw. Sporo zdjęć lotniska – historycznych i z 2015 roku można znaleźć na stronie abandonedberlin.com.

    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. Avda/Wikimedia Commons)
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. Avda/Wikimedia Commons)
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. Membeth/Wikimedia Commons)
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. Membeth/Wikimedia Commons)
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. Kevin Hackertcc)
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. Kevin Hackertcc)
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. S-b/Wikimedia Commons)
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. S-b/Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułBirch Gun – działa samobieżne dla których nie było miejsca
    Następny artykuł Besson H-5 – czteropłatowa łódź latająca
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski

    25 czerwca 20224 Mins Read

    Pont Gustave-Flaubert – najwyższy podnoszony most na świecie

    14 czerwca 20222 Mins Read

    Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

    1 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 czerwca 2022

    Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

    30 czerwca 2022

    Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022

    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    Reklama




    Losowe
    Lifestyle
    21 listopada 20200

    Sprawdzony sposób na jesienne zmęczenie

    Każdemu może zdarzyć cię jesienna chandra albo brak motywacji. Jakie sprawdzone sposoby warto zastosować, by…

    Artykuły
    5 lutego 20220

    Spähpanzer Luchs – niemiecki pływający bojowy wóz rozpoznawczy

    Na początku lat 60. podstawowymi pojazdami rozpoznawczymi Bundeswehry były czołgi M41 Walker Bulldog oraz gąsienicowe…

    Artykuły
    27 sierpnia 20213

    Eksperymentalny samolot odrzutowy Caproni Campini N.1

    Na początku lat 40. włoskie lotnictwo prezentowało bardzo mieszany poziom technologiczny. W kraju zaprojektowano wiele…

    Miejsca
    4 maja 20150

    Plaża Nantasket w Massachusetts – lata 20.

    Tłumy turystów i dziesiątki samochodów zaparkowanych przy plaży Nantasket w miasteczku Hull w stanie Massachusetts…

    Artykuły
    12 czerwca 20220

    Chrysler Building – jedna z ikon Nowego Jorku

    Lista miejsc i budynków, które są ikonami Nowego Jorku jest całkiem spora. Jednym z takich…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.