SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read68 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read25 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read8 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Berlin-Tempelhof – legendarne lotnisko
    Artykuły

    Berlin-Tempelhof – legendarne lotnisko

    Michał BanachBy Michał Banach8 października 2021Updated:8 października 2021Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Berlin-Tempelhof - legendarne lotnisko
    Port lotniczy Berlin Tempelhof był jednym z najważniejszych lotnisk nie tylko w samym Berlinie i Niemczech, ale również w Europie. Oficjalnie uruchomione w 1923 roku, przetrwało II wojnę światową i zimną wojnę, ale w 2008 roku ostatecznie zostało zamknięte mimo protestów mieszkańców stolicy Niemiec.

    Początki

    Tereny na których znajduje się lotnisko Tempelhof przez wiele lat wykorzystywane były przez wojsko, głównie jako miejsce organizowania defilad. W 1909 roku po raz pierwszy wylądował w tym miejscu samolot, pilotowany przez Armanda Zipfela. Rok później pojawił się pomysł zbudowania na olbrzymim polu lotniska. Ze względu na wybuch I wojny światowej, prac nie rozpoczęto i dopiero po wojnie powrócono do dawnego pomysłu.

    Port lotniczy Berlin-Tempelhof po zakończeniu II wojny światowej
    Port lotniczy Berlin-Tempelhof po zakończeniu II wojny światowej

    Oficjalnie lotnisko Berlin-Tempelhof uruchomiono 8 października 1923 roku a trzy lata później, 6 stycznia 1926 roku stało się ono domem dla niemieckich linii lotniczych Deutsche Luft Hansa. W 1927 roku zbudowano pierwszy terminal dla pasażerów, ale już kilka lat później nazistowskie władze podjęły decyzję o zbudowaniu nowego, znacznie większego budynku, który miał obsługiwać większą ilość pasażerów oraz, miał być symbolem niemieckiej potęgi.

    Zaprojektowano długi na 1,2 km budynek w kształcie łuku, połączony z hangarami, biurami i terminalem, którego najbardziej charakterystyczną cechą był dach zawieszony nad płytą lotniska, który umożliwiła pasażerom swobodne poruszanie się między budynkiem a samolotami nawet przy złej pogodzie. Większość prac budowlanych przeprowadzono w latach 1936-1941, jednak wraz z trwającą II wojną światową, większość lotów organizowano z starego terminalu, który funkcjonował do 24 kwietnia 1945 roku.

    Rozładunek samolotów transportowych dostarczających zaopatrzenie na lotnisko Berlin-Tempelhof w trakcie blokady Berlina
    Rozładunek samolotów transportowych dostarczających zaopatrzenie na lotnisko Berlin-Tempelhof w trakcie blokady Berlina

    Część nowych hangarów wykorzystano jako montownie dla samolotów bojowych, ale samo lotnisko Tempelhof nigdy nie stało się bazą wojskową. Warto dodać, że w pierwszych miesiącach wojny zawieszono lub ograniczono większość lotów, jednak już od 1940 roku przywrócono prawie normalne funkcjonowanie lotniska. Ostatnie loty samolotów pasażerskich podczas II wojny światowej miały miejsce w dniach 21-23 kwietnia 1945 roku.

    Wkraczające do Berlina oddziały radzieckie przejęły lotnisko Tempelhof i zdewastowały jego wnętrze podczas poszukiwań kosztowności i innych cennych przedmiotów. Jedną z największych strat było zniszczenie magazynu filmów oraz późniejsze zalanie części pomieszczeń w celu ugaszenia pożarów, które wybuchły w magazynie.

    Zimna wojna

    Zgodnie z ustaleniami z konferencji w Jałcie, port lotniczy Tempelhof  został przekazany pod kontrolę wojsk amerykańskich 2 lipca 1945 roku. W kolejnych miesiącach amerykańskie oddziały dokonały niezbędnych napraw, które miały umożliwić dalszą eksploatację lotniska. 18 maja 1946 roku odbył się pierwszy komercyjny lot międzynarodowy do Tempelhof.

    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof

    Znacznie lotniska wzrosło wraz z ustanowioną 24 czerwca 1948 roku przez Rosjan Blokadą Berlina, ponieważ było to jedyne duże lotnisko zdolne do przyjmowania większej liczby samolotów potrzebnych do utrzymania mostu powietrznego między zachodnią, kontrolowaną przez aliantów częścią Berlina, z zachodnioniemiecką strefą okupacyjną. Liczba samolotów była jednak tak duża, że amerykańska armia musiała zbudować dwa nowe betonowe pasy startowe (początkowo wykorzystywano tymczasowe pasy z specjalnych metalowych płyt), które zastąpiły stare, trawiaste pasy. W trakcie trwającej 11 miesięcy blokady miasta, wykonano 278 228 lotów, w ramach których przetransportowano  m.in. 2 326 406 ton zaopatrzenia, w tym 1 421 119 ton węgla potrzebnych do utrzymania miasta. Znaczna część lotów kierowana była właśnie do Tempelhof. Po zakończeniu blokady i mostu powietrznego, lotnisko wróciło do normalnego funkcjonowania.

    19 listopada 1959 roku odbył się pierwszy całkowicie towarowy komercyjny lot do Tempelhof. W tym czasie lotnisko obsługiwało jedynie samoloty z silnikami tłokowymi, a pierwszym odrzutowcem, który wylądował na nim był Boeing 727-100 (lot miał miejsce 2 grudnia 1964 roku). Pierwsze regularne całoroczne loty odrzutowców ruszyły jednak dopiero 18 marca 1966 roku za sprawą linii Pan Am. W latach 70. Tempelhof przeżyło okres swojej największej świetności, obsługując w samym tylko 1971 roku 5,5 mln pasażerów.

    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof

    Koniec legendarnego lotniska

    W latach 90. władze Berlina po raz pierwszy zaczęły rozważać likwidację lotniska Tempelhof. Głównym powodem była jego lokalizacja w centrum miasta, która z jednej strony uniemożliwiała jego rozbudowę, a z drugiej stanowiła bardzo atrakcyjny teren pod zabudowę. Dodatkowo zjednoczony Berlin nie potrzebował już aż tylu lotnisk co kiedyś. Dodatkowo władze miasta chciały zlikwidować stare lotniska na rzecz nowego – Berlin-Brandenburg (które mimo upływu lat cały czas nie zostało uruchomione).

    Mimo protestów mieszkańców, którzy zorganizowali nawet referendum w tej sprawie (było ono nieważne z powodu za małej frekwencji), 30 października 2008 roku odbyła się ceremonia zamknięcia lotniska. O godzinie 22:17 odbył się ostatni komercyjny lot, a o godzinie 23:56 z lotniska odleciały dwa historyczne samoloty – Junkers Ju 52 i Douglas DC-3. O północy wyłączono oświetlenie, oficjalnie zamykając lotnisko. Nie były to jednak ostatnie loty z Tempelhof, ponieważ na lotnisku zostały trzy samoloty An-2, które z przyczyn technicznych opuściły lotnisko dopiero 24 listopada 2008 roku. Tym samym to do nich należy ostatni lot z słynnego berlińskiego lotniska.

    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. Antoinette van de Rieth)
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. Antoinette van de Rieth)

    Po zakończeniu operacji lotniczych, budynki terminalu odcięto od reszty lotniska i odgrodzono, natomiast pasy startowe i tereny wokół nich przekształcono w park. W 2015 roku dwa z hangarów wykorzystano jako schronienie dla uchodźców napływających do Niemiec z państwa afrykańskich i Bliskiego Wschodu. Według najnowszych planów budynek terminalu i hangary mają być stopniowo zagospodarowywane – już wcześniej tymczasowo wykorzystywano je do organizowania wystaw. Sporo zdjęć lotniska – historycznych i z 2015 roku można znaleźć na stronie abandonedberlin.com.

    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. Membeth/Wikimedia Commons)
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. Membeth/Wikimedia Commons)
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. S-b/Wikimedia Commons)
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. S-b/Wikimedia Commons)
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. Avda/Wikimedia Commons)
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. Avda/Wikimedia Commons)
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. Kevin Hackertcc)
    Port Lotniczy Berlin-Tempelhof (fot. Kevin Hackertcc)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleBirch Gun – działa samobieżne dla których nie było miejsca
    Next Article Besson H-5 – czteropłatowa łódź latająca
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 marca 20234 Mins Read2K Views

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    By Michał Banach0
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    By Michał Banach0
    11 marca 20233 Mins Read2K Views

    Eksplozja w Oppau (1921)

    By Michał Banach0
    27 lutego 20234 Mins Read3K Views

    McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    21 maja 20193 Mins Read3 Views

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Gadgety
    8 lutego 20162 Mins Read32 Views

    Dlaczego w zatyczce długopisów jest otwór?

    Czy wiecie dlaczego zatyczkach długopisów albo pisaków jest mały otwór? Wbrew pozorom ma on bardzo…

    Artykuły
    18 kwietnia 20212 Mins Read29 Views

    Pirelli Tower – (prawie) włoski 9/11

    Znajdujący się niedaleko centrum Mediolanu wieżowiec Pirelli Tower (wł. Grattacielo Pirelli) jest jednym z wielu…

    Podróże
    5 grudnia 20202 Mins Read

    Zimowy urlop w Jaworkach

    Zima już tuż-tuż, a więc jeśli ktoś nie zaplanował jeszcze swojego zimowego urlopu to najwyższy…

    Artykuły
    23 marca 20174 Mins Read48 Views

    Złoty numer – jak zdobyć numer marzeń?

    Każdy z nas ma swoje ulubione liczby. Nawet jeśli na co dzień nie zdajemy sobie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.