Holandia poprzecinana jest kanałami i rzekami, które znacząco utrudniają komunikację zarówno drogową, a liczne mosty utrudniają komunikację wodną. Holendrzy są w związku z tym specjalistami od budowy nietypowych przepraw w postaci krótki tuneli pod rzekami oraz różnego rodzaju mostów. W mieście Gouda w południowej części kraju znajdują się dwa mosty i tunel tworzące A12 Parallelstructuur.

Jedna z najważniejszych autostrad w Holandii – A12, przecina ruchliwy kanał niedaleko miasta Gouda (miasto słynie z produkcji serów o tej samej nazwie). Zbudowany jakiś czas temu tunel przechodzący pod kanałem miał za małą przepustowość, w związku z czym w lutym 2014 roku postanowiono zbudować obok tunelu dodatkowy most.

Inwestycja nie byłaby niczym specjalnym – ot, tunel i dwa mosty, gdyby to nie była Holandia. Ukształtowanie terenu sprawia, że układ mostów i tunelu wygląda niesamowicie. Najlepiej oddają to zdjęcia z wysokości.

Most Amalia w październiku 2016 roku (fot. Chris Stegehuis)

Most Amalia w październiku 2016 roku (fot. Chris Stegehuis)

Dodatkowy most łączy autostradę A12 z A20, dzięki czemu kierowcy podróżujący trasą A20 nie muszą korzystać z tunelu, co do tej pory generowało zatory tuż przed przeprawą. Nowy most ma 4 pasy ruchu i około 500 metrów długości. Przebiega równolegle do tunelu i nad drogami pomocniczymi przebiegającymi wzdłuż kanału. Aby nie utrudniać komunikacji wodnej, jest to most podnoszony. Oficjalne otwarcie mostu, któremu nadano nazwę Amalia miało miejsce 22 grudnia 2016 roku.

Nie jest to jedyna tego typu konstrukcja w Holandii (przykładem tuneli tworzących tzw. mosty wodne jest Aquaduct Veluwemeer) i nie jedyny most znajdujący się obok tunelu, ale wyróżnia się układem dróg.