SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » ZiŁ-132 – radziecki prototypowy pojazd terenowy
    ZiŁ-132 - radziecki prototypowy pojazd terenowy
    ZiŁ-132 - radziecki prototypowy pojazd terenowy
    Artykuły

    ZiŁ-132 – radziecki prototypowy pojazd terenowy

    Michał BanachBy Michał Banach9 sierpnia 2017Updated:5 marca 20192 komentarze3 Mins Read
    W Rosji powstało wiele nietypowych pojazdów transportowych przystosowanych do działania w trudnym terenie. Pojazdy te zwykle nie wchodziły do produkcji seryjnej, ale zdobyte przy pracy nad nimi doświadczenie pozwalało na dopracowywanie innych konstrukcji. Jednym z takich prototypowych pojazdów terenowych był ZiŁ-132.

    Prace nad pojazdem, którymi kierował Jurij Sobolew ruszyły pod koniec lat 50. a jedyny prototyp zbudowano 23 lutego 1960 roku. ZiŁ-132 posiadał szoferkę z ciężarówki ZiŁ-131, zmodyfikowaną skrzynię biegów pochodzącą z ZiŁ-a-157 a całe podwozie zostało zaprojektowane od podstaw i składało się z sztywnej podstawy, do której przymocowano sześć kół, każde napędzane i niezależnie zawieszone.

    ZiŁ-132
    ZiŁ-132

    Pojazd miał 7,1 m długości, 2,5 m szerokości i 2,7 m wysokości, oraz ważył od 6,4 do 7,5 tony w zależności od zastosowanych opon. Ponadto mógł transportować ładunek o masie do 4,5 tony. Napęd stanowił ośmiocylindrowy silnik ZiŁ-375 o mocy 180 KM i pojemności 7 litrów. Początkowo ZiŁ-132 posiadał ręczną skrzynię biegów, ale w trakcie testów zamieniono ją na automatyczną przekładnię z ZiŁ-a-135E. Prędkość maksymalna wynosiła 67-70 km/h na drodze, przy spalaniu około 55 l/100 km.

    ZiŁ-132
    ZiŁ-132

    Powstał jeden prototyp, który intensywnie testowano, wielokrotnie przebudowując jego nadwozie, oraz zmieniając koła. Pojazd testowano z szerokimi oponami balonowymi do jazdy w bardzo trudnym i grząskim terenie, oraz z bardziej standardowymi. Niestety prototyp uległ zniszczeniu w pożarze, we wrześniu 1962 roku. Wcześniejsze testy ZiŁ-a-132 były bardzo udane, w związku z czym podjęto decyzję o ich kontynuowaniu w oparciu o nowy pojazd.

    ZiŁ-132
    ZiŁ-132
    ZiŁ-132
    ZiŁ-132

    W 1969 roku zbudowano pływający ciężki samochód transportowy ZiŁ-132P. Pojazd posiadał taki sam silnik jak jego poprzednik, ale nadwozie było całkowicie inne. Szoferka pochodziła z ZiŁ-a-135, a skrzynia biegów była modyfikacją przekładni z autobusu ZiL-158. ZiŁ-132P miał 7,1 m długości, 2,6 m szerokości i 2,4 m wysokości i ważył 10,5 tony. Na drodze mógł osiągnąć prędkość około 75 km/h, a w wodzie przy użyciu pędników 5-7 km/h. ZiŁ-132P był również testowany z dodatkowym napędem, w postaci… silnika turboodrzutowego.

    ZiŁ-132P
    ZiŁ-132P
    ZiŁ-132P z dodatkowym silnikiem turboodrzutowym
    ZiŁ-132P z dodatkowym silnikiem turboodrzutowym

    Kolejnym pojazdem zaprojektowanym na bazie ZiŁ-a-132 był model ZiŁ-132R zaprezentowany w 1974 roku. Pojazd ten zaprojektowano jako bardziej tradycyjną ciężarówkę do działania w trudnym terenie. Wyposażoną ją w zmodyfikowany ośmiocylindrowy silnik z ZiŁ-a-130 o mocy 165 KM, oraz całkowicie przeprojektowane zawieszenie oraz skrzynię biegów z blokadą mechanizmu różnicowego. ZiŁ-132R miał 6,9 m długości, masę własną 6,3 tony i całkowitą 11,3 tony.

    ZiŁ-132R
    ZiŁ-132R

    Testowano go do kwietnia 1975 roku. W trakcie prób udało się osiągnąć prędkość maksymalną 68 km/h przy średnim spalaniu 78,4 l/100 km. Ze względu właśnie na zużycie paliwa pojazd ten nie trafił do produkcji seryjnej. W kolejnych latach powstało jeszcze kilka wersji testowanych pojazdów, ale żadna nie weszła do produkcji. Ograniczano się jedynie do krótkich prób, a całe zdobyte doświadczenie wykorzystywano przy pracach nad innymi pojazdami.

    ZiŁ-132R
    ZiŁ-132R

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKent Automatic Garage – hotel dla samochodów
    Next Article Salon Książki Historycznej – Kraków – 12-14 października 2017
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 czerwca 20170

    Wielolufowe działka Hotchkiss M1873 i M1879

    W drugiej połowie XIX wieku wraz z rozwojem małych okrętów wojennych, tzw. torpedowców, w największych…

    Militaria
    15 kwietnia 20222

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła…

    Artykuły
    19 września 20172

    Samoloty rolnicze w muzeum w Szreniawie

    W Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu rolno-spożywczego w Szreniawie znajduje się ciekawa kolekcja samolotów rolniczych…

    Artykuły
    30 marca 20160

    Podwodny krążownik Surcouf

    Pod koniec I wojny światowej oraz na początku lat 20. w Niemczech i Wielkiej Brytanii…

    Artykuły
    9 listopada 20190

    5 najczęstszych pytań dotyczących rollupów

    Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa, ma duży wpływ na wyniki sprzedażowe firmy. Oprócz działań…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.