SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Heinkel He 280
    Zapomniany Heinkel He 280
    Zapomniany Heinkel He 280
    Artykuły

    Zapomniany Heinkel He 280

    Michał BanachBy Michał Banach29 kwietnia 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Po zakończeniu prób z samolotem Heinkel He 178, w zakładach Heinkla rozpoczęto na własną rękę prace nad kolejnym samolotem odrzutowym, tym razem w konfiguracji, która miała pozwolić na jego wprowadzenie do eksploatacji. Maszyna otrzymała oznaczenie Heinkel He 280, ale ostatecznie przegrała rywalizację z Messreschmittem Me 262.

    Zaprezentowany w sierpniu 1939 roku Heinkel He 178 nie zdobył zainteresowania Luftwaffe. Dowództwo niemieckich sił powietrznych nie widziało potrzeby prowadzenia prac nad samolotami odrzutowymi w kilku wytwórniach równocześnie. W tym samym czasie takie prace prowadzono bowiem już w zakładach Messerschmitta, ale postępy były niewielkie, a cały projekt miał niski priorytet.

    Heinkel He 178 - pierwszy samolot turboodrzutowy
    Heinkel He 178

    Mimo niekorzystnej sytuacji i braku zainteresowania ze strony władz, inżynierowie Heinkla rozpoczęli pod koniec 1939 roku prace nad kolejnym projektem samolotu odrzutowego, tym razem mającego nadawać się do produkcji seryjnej (He 178 był czysto eksperymentalną maszyną). Podobnie jak w przypadku wcześniejszego projektu, również i tym razem koszty pokrywano z własnych środków.

    Zespół kierowany przez Roberta Lussera postanowił zaprojektować dwusilnikowy samolot odrzutowy w układzie dolnopłata, wyposażony w silniki Heinkel HeS 8, oznaczony jako Heinkel He 280. Maszyna miała opływowy kadłub, podwójny statecznik, oraz podwozie z przednim kołem. Najbardziej nietypowo prezentowało się jednak wyposażenie dodatkowe samolotu, składające się z prostego fotela katapultowanego, będącego nowością w tych czasach. Maszyna miała 10,4 m długości i 12,2 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 4 300 kg. Zakładana prędkość maksymalna miała wynieść 820 km/h, a zasięg jedynie 370 km.

    Heinkel He 280
    Heinkel He 280

    Prace nad prototypami przebiegały jednak powoli, głównie z powodu problemów z napędem. Pierwszy egzemplarz He 280 ukończono latem 1940 roku, ale oblot miał miejsce dopiero 22 września 1940 roku, przy czym maszyna… nie posiadała silników i wykonała jedynie lot szybowcowy. Dopiero 30 marca 1941 roku w powietrze wzbił się prototyp wyposażony w dwa silniki odrzutowe. Maszyna wyglądała obiecująco, w związku z czym już 5 kwietnia zaprezentowano ją Ernstowi Udetowi, ale rezultat prezentacji był taki sam jak wcześniej. He 280 został przyjęta chłodno i bez większego zainteresowania, ale nie przerwano prac.

    W ciągu kolejnych miesięcy starano się rozwiązać problemy niskich osiągów i zwiększyć niezawodność silników. Rozważano również instalację zupełnie nowych silników HeS 30, ale prace nad nimi przebiegały równie wolno. Ostatecznie na polecenie ministerstwa lotnictwa, które cały czas przyglądało się projektowi, odrzucono zarówno silniki HeS 8 jak i HeS 30, na rzecz innych jednostek napędowych – m.in. BMW 003 oraz Junkers Jumo 004.

    Heinkel He 280
    Heinkel He 280

    Ze względu na potrzebę przetestowania wielu konfiguracji silników, rozpoczęto budowę kolejnych prototypów, które wyposażono w różne jednostki napędowe. Ponadto pierwszy prototyp otrzymał w celach testowych silniki pulsacyjne, ale próby z nimi zakończyły się katastrofą i utratą maszyny – pilot musiał skorzystać z fotela katapultowanego. Podobny los spotkał również drugi prototyp, który utracono w z powodu awarii silnika.

    Pod koniec 1942 roku przeprowadzono kolejną prezentację He 280, tym razem w pozorowanej walce z Focke-Wulfem Fw 190. Ze względu na lepsze osiągi, odrzutowiec wypadł lepiej, co oficjalnie było powodem kontynuowania prac (nieoficjalnie z powodu pogarszającej się sytuacji na froncie, niemieckie dowództwo widziało przyszłość w odrzutowcach z powodu używanego w nich paliwa, kerozyny, łatwiejszej i tańszej w produkcji od benzyny). Złożono nawet wstępne zamówienie na 30 maszyn przedseryjnych, ale 27 marca 1943 roku wydano zakładom Heinkla polecenie przerwania prac nad projektem He 280 i skupieniu się na produkcji samolotów bombowych.

    Heinkel He 280
    Heinkel He 280

    Jednym z powodów tej decyzji był podział między zakładami lotniczymi, które oddelegowano do prac nad różnymi typami maszyn (Heinkel miał specjalizować się w produkcji bombowców), jednak najważniejszym czynnikiem były postępy w pracach nad bardziej obiecującym Messerschmittem Me 262. He 280 miał gorsze osiągi, słabsze uzbrojenie, mniej solidną konstrukcję, zwłaszcza podwozia i nie do końca dopasowane silniki. Ostatecznie z 9 zbudowanych maszyn, dwie utracono w próbach, a kolejne uczestniczyły w różnych testach, głównie silników. Dopiero 5 prototyp otrzymał podstawowe uzbrojenie składające się z 3 działek MG 151 kalibru 20 mm.

    Heinkel He 280
    Heinkel He 280
    Heinkel He 280
    Heinkel He 280

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleLegendarny Mercedes-Benz 300SL „Gullwing”
    Next Article Jak wybrać switche do grania i do pracy?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.