SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Zapomniany Heinkel He 280
    Zapomniany Heinkel He 280
    Zapomniany Heinkel He 280
    Artykuły

    Zapomniany Heinkel He 280

    Michał BanachBy Michał Banach29 kwietnia 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Po zakończeniu prób z samolotem Heinkel He 178, w zakładach Heinkla rozpoczęto na własną rękę prace nad kolejnym samolotem odrzutowym, tym razem w konfiguracji, która miała pozwolić na jego wprowadzenie do eksploatacji. Maszyna otrzymała oznaczenie Heinkel He 280, ale ostatecznie przegrała rywalizację z Messreschmittem Me 262.

    Zaprezentowany w sierpniu 1939 roku Heinkel He 178 nie zdobył zainteresowania Luftwaffe. Dowództwo niemieckich sił powietrznych nie widziało potrzeby prowadzenia prac nad samolotami odrzutowymi w kilku wytwórniach równocześnie. W tym samym czasie takie prace prowadzono bowiem już w zakładach Messerschmitta, ale postępy były niewielkie, a cały projekt miał niski priorytet.

    Heinkel He 178 - pierwszy samolot turboodrzutowy
    Heinkel He 178

    Mimo niekorzystnej sytuacji i braku zainteresowania ze strony władz, inżynierowie Heinkla rozpoczęli pod koniec 1939 roku prace nad kolejnym projektem samolotu odrzutowego, tym razem mającego nadawać się do produkcji seryjnej (He 178 był czysto eksperymentalną maszyną). Podobnie jak w przypadku wcześniejszego projektu, również i tym razem koszty pokrywano z własnych środków.

    Zespół kierowany przez Roberta Lussera postanowił zaprojektować dwusilnikowy samolot odrzutowy w układzie dolnopłata, wyposażony w silniki Heinkel HeS 8, oznaczony jako Heinkel He 280. Maszyna miała opływowy kadłub, podwójny statecznik, oraz podwozie z przednim kołem. Najbardziej nietypowo prezentowało się jednak wyposażenie dodatkowe samolotu, składające się z prostego fotela katapultowanego, będącego nowością w tych czasach. Maszyna miała 10,4 m długości i 12,2 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 4 300 kg. Zakładana prędkość maksymalna miała wynieść 820 km/h, a zasięg jedynie 370 km.

    Heinkel He 280
    Heinkel He 280

    Prace nad prototypami przebiegały jednak powoli, głównie z powodu problemów z napędem. Pierwszy egzemplarz He 280 ukończono latem 1940 roku, ale oblot miał miejsce dopiero 22 września 1940 roku, przy czym maszyna… nie posiadała silników i wykonała jedynie lot szybowcowy. Dopiero 30 marca 1941 roku w powietrze wzbił się prototyp wyposażony w dwa silniki odrzutowe. Maszyna wyglądała obiecująco, w związku z czym już 5 kwietnia zaprezentowano ją Ernstowi Udetowi, ale rezultat prezentacji był taki sam jak wcześniej. He 280 został przyjęta chłodno i bez większego zainteresowania, ale nie przerwano prac.

    W ciągu kolejnych miesięcy starano się rozwiązać problemy niskich osiągów i zwiększyć niezawodność silników. Rozważano również instalację zupełnie nowych silników HeS 30, ale prace nad nimi przebiegały równie wolno. Ostatecznie na polecenie ministerstwa lotnictwa, które cały czas przyglądało się projektowi, odrzucono zarówno silniki HeS 8 jak i HeS 30, na rzecz innych jednostek napędowych – m.in. BMW 003 oraz Junkers Jumo 004.

    Heinkel He 280
    Heinkel He 280

    Ze względu na potrzebę przetestowania wielu konfiguracji silników, rozpoczęto budowę kolejnych prototypów, które wyposażono w różne jednostki napędowe. Ponadto pierwszy prototyp otrzymał w celach testowych silniki pulsacyjne, ale próby z nimi zakończyły się katastrofą i utratą maszyny – pilot musiał skorzystać z fotela katapultowanego. Podobny los spotkał również drugi prototyp, który utracono w z powodu awarii silnika.

    Pod koniec 1942 roku przeprowadzono kolejną prezentację He 280, tym razem w pozorowanej walce z Focke-Wulfem Fw 190. Ze względu na lepsze osiągi, odrzutowiec wypadł lepiej, co oficjalnie było powodem kontynuowania prac (nieoficjalnie z powodu pogarszającej się sytuacji na froncie, niemieckie dowództwo widziało przyszłość w odrzutowcach z powodu używanego w nich paliwa, kerozyny, łatwiejszej i tańszej w produkcji od benzyny). Złożono nawet wstępne zamówienie na 30 maszyn przedseryjnych, ale 27 marca 1943 roku wydano zakładom Heinkla polecenie przerwania prac nad projektem He 280 i skupieniu się na produkcji samolotów bombowych.

    Heinkel He 280
    Heinkel He 280

    Jednym z powodów tej decyzji był podział między zakładami lotniczymi, które oddelegowano do prac nad różnymi typami maszyn (Heinkel miał specjalizować się w produkcji bombowców), jednak najważniejszym czynnikiem były postępy w pracach nad bardziej obiecującym Messerschmittem Me 262. He 280 miał gorsze osiągi, słabsze uzbrojenie, mniej solidną konstrukcję, zwłaszcza podwozia i nie do końca dopasowane silniki. Ostatecznie z 9 zbudowanych maszyn, dwie utracono w próbach, a kolejne uczestniczyły w różnych testach, głównie silników. Dopiero 5 prototyp otrzymał podstawowe uzbrojenie składające się z 3 działek MG 151 kalibru 20 mm.

    Heinkel He 280
    Heinkel He 280
    Heinkel He 280
    Heinkel He 280
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułLegendarny Mercedes-Benz 300SL „Gullwing”
    Następny artykuł Jak wybrać switche do grania i do pracy?
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Lynx 120 – projekt niemieckiego czołgu lekkiego

    26 kwietnia 20223 Mins Read

    Włoski eksperymentalny czołg szybki Carro Armato Celere Sahariano

    17 kwietnia 20222 Mins Read

    Glückauf – pierwszy konwencjonalny tankowiec

    11 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.