Ukraińskie zakłady lotnicze Antonow przekazały 30 sierpnia informację o podpisaniu umowy na sprzedaż planów, licencji oraz całej potrzebnej dokumentacji dotyczącej samolotów transportowych Antonow An-225 chińskiej firmie Aerospace Industry Corporation of China (AICC). Dzięki temu możliwe będzie wznowienie produkcji największych samolotów w historii.

Do tej pory zbudowano tylko jeden egzemplarz samolotu Antonow An-225. Maszyna powstała pod koniec lat 80-tych i jest wykorzystywana do dnia dzisiejszego. Ponadto w zakładach Antonowa rozpoczęto budowę drugiego egzemplarza, ale prac nigdy nie ukończono z powodu problemów finansowych i braku chętnych na zakup tak nietypowej maszyny (więcej informacji na temat An-225 znajdziecie w naszym artykule „An-225 Mrija – największy samolot na świecie„).

Antonow już kilkukrotnie szukał chętnego na zakup drugiej maszyny lub na podjęcie się produkcji nowych An-225, ale ze względu na koszty oraz ogólnie ograniczoną przydatność tak olbrzymiego samolotu, chętnych brakowało. Dopiero po rozpoczętych w maju 2016 roku negocjacjach z chińskimi zakładami AICC udało się temat ruszyć.

Nieukończony drugi An-225 (fot. Antonow)
Nieukończony drugi An-225 (fot. Antonow)

Nie są znane szczegóły porozumienia, ale prawdopodobnie pierwszy chiński An-225 wzbije się w powietrze w 2019 roku. Pierwsza maszyna powstanie na bazie podzespołów nieukończonego drugiego An-225. W Chinach zostanie uruchomiona również produkcja silników D-18. Nie wiadomo ile maszyn planują zbudować zakłady AICC.

O ile w latach 90-tych zapotrzebowanie na tak olbrzymie samoloty było mało, tak współcześnie zwłaszcza w Chinach coraz częściej zauważana jest potrzeba posiadania olbrzymich samolotów transportowych. Istotny jest również fakt, że dotychczas wykorzystywany An-225 ma już swoje lata i mimo regularnych remontów i konserwacji nie będzie latać wiecznie.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.