W latach 1907-1908 Allan Line wprowadziło do eksploatacji dwa transatlantyki – SS Grampian oraz RMS Hesperian. Byłyby one zapewne jednymi z wielu regularnie pływających przez Atlantyk liniowców, gdyby nie incydent z udziałem SS Grampian. Statek przetrwał zderzenie z górą lodową, ale w trakcie napraw doszło do pożaru, który doszczętnie zniszczył jednostkę.

Początek kariery

SS Grampian zbudowano w stoczni Alexander Stephen & Sons w Glasgow, a wodowanie miało miejsce 25 lipca 1907 roku. Statek miał 148 m długości i tonaż 9603 GRT. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 825 NHP, zapewniające prędkość maksymalną 17 węzłów. Na pokładzie znajdowało się miejsce dla 210 pasażerów I klasy, 250 II klasy i 1000 III klasy, oraz 350 członków załogi.

SS Grampian
SS Grampian

Statek wraz z siostrzanym RMS Hesperian nie wyróżniał się na tle innych ówczesnych liniowców. Jego głównym zadaniem miała być obsługa trasy Glasgow-Quebec-Montreal. W 1910 roku przeprowadzono pierwszą modernizację jednostki. W jej trakcie zmieniono układ wnętrz, przez co tonaż wzrósł do 10 947 GRT. Jedną z wprowadzonych wówczas nowości była instalacja bezprzewodowego telegrafu oraz tzw. podwodnego systemu sygnalizacyjnego. Ten ostatni był nowatorskim rozwiązaniem opracowanym przez Submarine Signal Company jako pomoc nawigacyjna. System składał się z umieszczonych pod wodą dzwonków oraz odbiorników na statkach, których zadaniem było odbieranie dźwięków tych dzwonków. Dzwonki umieszczano przy różnych przeszkodach pod wodą.

Służba SS Grampian nie należała do zbyt emocjonujących. W 1914 roku poddano go kolejnemu remontowi, w wyniku którego tonaż zmienił się na 10 074 GRT. Podczas I wojny światowej liniowiec nie został przejęty przez wojsko i dalej pływał na trasach komercyjnych, ale równocześnie przewoził kanadyjskich żołnierzy do Europy. Warto dodać, że w 1915 roku siostrzany RMS Hesperian został zatopiony przez niemieckiego u-boota.

Zderzenie z górą lodową i dalsze losy

Grampian miał więcej szczęścia i przetrwał wojnę bez szwanku, ale w 1917 roku zmienił właściciela. Jego dobra passa skończyła się jednak 9 lipca 1919 roku. Tego dnia statek znajdował się około 83 km od Cape Race w Nowej Fundlandii, a na pokładzie znajdowało się 750 pasażerów i 350 członków załogi. Obserwatorzy na pokładzie płynącego z gęstej mgle statku zauważyli górę lodową na kursie kolizyjnym. Kapitan uznał, że nie ma możliwości jej ominięcia, w związku z czym nakazał utrzymanie kursu tak, aby uderzyć w nią centralnie dziobem.

SS Grampian
SS Grampian

W wyniku kolizji zgnieceniu uległ dziób i kadłub na długości 12 m. Zginęło dwóch stewardów, a trzeci został ranny. Obrażenia odniósł również jeden z palaczy. Mimo uszkodzeń statek zachował pływalność dzięki zamkniętym grodziom wodoszczelnym. W tej sytuacji jednostka udała się do St John’s w Nowej Fundlandii, gdzie dokonano prowizorycznych napraw. Zainstalowano tymczasowy drewniany dziób, a pasażerowie zostali przeniesieni na RMS Empress of Britain.

Transatlantyk udał się następnie do Europy w celu dokonania napraw. Po naprawach, w 1921 roku transatlantyk ponownie zmienił właściciela, tym razem na Canadian Pacific SS Ltd. Nowy właściciel wysłał SS Grampian do Antwerpii, gdzie miał zostać zmodernizowany. W trakcie prac, 14 marca na pokładzie wybuchł jednak pożar. Chociaż udało się go ugasić, zniszczenia były na tyle duże, że podjęto decyzję o wycofaniu go z eksploatacji. Niepotrzebny statek został w 1925 roku (lub 1926 roku) zezłomowany w Holandii. Tak zakończyła się jego historia.

Podsumowanie

SS Grampian nie był ani specjalnie nowoczesną jednostką, ani luksusową. Był on typowym transatlantykiem stworzonym do obsługi regularnych połączeń między Europą a Ameryką. W jego historii najważniejszy jest jednak fakt, że przetrwał zderzenie z górą lodową. Dowodzący jednostką kapitan podjął słuszną decyzję, aby uderzyć w górę lodową dziobem, zamiast ryzykowania uderzenia burtą. Dzięki temu statek nie podzielił losu RMS Titanic, który uderzając w górę lodową burtą, doznał tak dużych uszkodzeń, że utracił pływalność.

Zgnieciony dziób SS Grampian
Zgnieciony dziób SS Grampian

Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.