SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SS Cotopaxi – ofiara sztormu i teorii spiskowych
    SS Cotopaxi - ofiara sztormu i teorii spiskowych
    Artykuły

    SS Cotopaxi – ofiara sztormu i teorii spiskowych

    Michał BanachBy Michał Banach12 września 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    W 2015 roku media obiegła informacja o odnalezieniu statku SS Cotopaxi, który zaginał w Trójkącie Bermudzkim w 1925 roku. Szybko okazało się, że informacja była fejkiem, ale w 2020 roku prawda wyszła na jaw i ostatecznie rozwiązano zagadkę zaginięcia jednostki.

    Stępkę pod SS Cotopaxi położono 29 sierpnia 1918 roku, a wodowanie miało miejsce już 15 listopada 1918 roku. Masowiec był jednym z 17 statków Projektu 1060 zamówionych przez USSB (United States Shipping Board) do transportu materiałów niezbędnych podczas trwającej wojny. Jednostka weszła jednak do służby już po zakończeniu wojny. Cotopaxi miał 77 m długości i tonaż 2351 BRT. Napęd stanowił silnik parowy o mocy 1350 ihp, zapewniający prędkość maksymalną 9 węzłów. Załoga liczyła 30-32 marynarzy. Koszt budowy wyniósł 827 650 dolarów.

    SS Cotopaxi
    SS Cotopaxi

    Masowiec wykorzystywano głównie do transportu węgla między portami w USA a Ameryką Środkową i Południową. Kariera Cotopaxi nie obfitowała w wiele ekscytujących wydarzeń. W 1919 roku sprzedano go armatorowi Clinchfield Navigation Co. Kolejne lata były raczej spokojne, a najważniejszymi wydarzeniemi były wpłynięcie jednostki na mieliznę w 1919 roku oraz staranowanie i zatopienie holownika Saturno w 1925 roku.

    Punktem kulminacyjnym w karierze statku był koniec 1925 roku. 29 listopada masowiec wyszedł z portu w Charleston z ładunkiem węgla, kierując się do Hawany. Kapitanem był W. J. Mayer, a wraz z nim na pokładzie było 32 członków załogi. 1 grudnia 1925 roku załoga nadała sygnał SOS z informacją o tym, że nabierają wody i mają przechył. Ponadto przekazali swoje współrzędne. Był to ostatni kontakt z jednostką. Wraku ani szczątków nie odnaleziono. Wkrótce zaczęły rodzić się różne teorie, a z czasem Cotopaxi dołączył do statków, które wpisano na listę zaginionych w Trójkącie Bermudzkim. Warto dodać, że masowiec „zagrał” również w filmie „Bliskie Spotkania Trzeciego Stopnia”, gdzie wrak odkryto na pustyni. Jednostka w filmie nie była jednak podobna do prawdziwego masowca.

    W 2015 roku media obiegła informacja, że kubańska straż przybrzeżna nawiązała kontakt wzrokowy z dryfującym w pobliżu jednej z baz wojskowych statkiem. Jednostka miała być wyniszczona, zardzewiała, ale cały czas na wodzie. Pojawiły się zdjęcia przedstawiające statek o nazwie Cotopaxi oraz zardzewiały wrak. Informacja ta rozeszła się po mediach w krótkim czasie (nawet ja zacząłem przygotowywać wpis o tym), ale szybko okazało się, że jest to fejk (źródłem newsa był portal specjalizujący się fejkowych informacjach, co sam zauważyłem na etapie zbierania informacji). Wrak z zdjęć był w praktyce statkiem Capitan Leonidas, który znajduje się na mieliźnie w Chile od 1968 roku.

    Wrak statku Capitan Leonidas (fot. Gordon Leggett/Wikimedia Commons)
    Wrak statku Capitan Leonidas (fot. Gordon Leggett/Wikimedia Commons)

    Wydawało się wówczas, że po chwili emocji, historia Cotopaxi odejdzie w niepamięć, a statek pozostanie zaginiony. W 2020 roku pojawiła się jednak już potwierdzona informacja, że faktycznie odnaleziono wrak masowca. Informację tę podał Michael Barnette, który przez kilka lat szukał wraku Cotopaxi.

    Barnette podczas swoich poszukiwań skupił się na odnalezionym w latach 80. niezidentyfikowanym wraku, który nosił nazwę Bear Wreck. Podczas oględzin szczątków nikomu nie udało się ustalić co to za jednostka (nie badano ich jednak zbyt ambitnie, ponieważ statek nie wyglądał na specjalnie interesujący). Dzięki pomocy brytyjskiego historyka Guya Waltersa, udało mu się dotrzeć do oryginalnych dokumentów z grudnia 1925 roku, które zawierały całą przesłaną przez załogę Cotopaxi wiadomość. Były tam ostatnie znane współrzędne statku. Pokrywały się one z lokalizacją tajemniczego wraku, który leży na dnie, 65 km od St. Augustine na Florydzie.

    Zdjęcie przedstawia statek o nazwie SS Cotopaxi. Wykorzystuje się je w wielu artykułach o zaginionym Cotopaxi, ale statek ze zdjęcia powstał w 1954 roku i został zezłomowany w 1975 roku.
    Zdjęcie przedstawia statek o nazwie SS Cotopaxi. Wykorzystuje się je w wielu artykułach o zaginionym Cotopaxi, ale statek ze zdjęcia powstał w 1954 roku i został zezłomowany w 1975 roku.

    Podczas kolejnej ekspedycji do wraku, nurkowie znaleźli elementy wyposażenia z nazwami pasującymi do firm, które dostarczały wyposażenie statków do stoczni Great Lakes Engineering Works w Ecorse, gdzie powstał Cotopaxi. Był to też jedyny w tym rejonie niezidentyfikowany, tak duży wrak. Tym samym zagadka zaginięcia masowca została po latach rozwiązana. Jednostka nie zniknęła w niewyjaśniony sposób, tylko po prostu zatonęła podczas sztormu (podobny los spotkał inne statki tego typu, więc możliwe, że wszystkie miały jakąś wadę projektową, która wychodziła na jaw w trakcie rejsów podczas sztormów.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous Article5 argumentów dlaczego warto przesiąść się na rower
    Next Article Skoda PA-II Zelva – „czechosłowacki żółw”
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.