SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      29 listopada 2023

      BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

      26 listopada 2023

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      25 listopada 2023

      Ślicznotka z Memphis (1990)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

      22 listopada 2023

      Czy Erik Ten Hag zostanie zwolniony z Manchesteru United?

      21 listopada 2023

      Historia zimnego blond – od arszeniku do domowej farby do koloryzacji

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

      12 listopada 2023

      Zasady odpowiedzialnego korzystania z kredytów: poradnik dla początkujących

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ruiny Elevador de Aguas de Gordejuela na Teneryfie
    Artykuły

    Ruiny Elevador de Aguas de Gordejuela na Teneryfie

    Michał BanachBy Michał Banach7 czerwca 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Ruiny Elevador de Aguas de Gordejuela na Teneryfie
    Ruiny Elevador de Aguas de Gordejuela na Teneryfie
    Niedaleko Los Realejos na Teneryfie, na skalistym brzegu wyspy znajdują się niesamowity ruiny budynku. Miejsce to nazywa się Elevador de Aguas de Gordejuela, a sam obiekt to pozostałości stacji pomp, która pompowała wodę dla pobliskich plantacji bananów. Obiekt zbudowano w 1903 roku.

    Na początku XX wieku na Teneryfie rozwijały się plantacje bananów, które bardzo dobrze rosną w panującym na wyspie klimacie. Tego typu plantacje potrzebują jednak dużych ilości wody, a tej na wyspie brakuje. Jedynym sposobem na dostarczanie odpowiednich ilości wody, było korzystanie z różnych źródeł nadbrzeżnych, gdzie morska woda filtrowała się naturalnie.

    Elevador de Aguas de Gordejuela
    Elevador de Aguas de Gordejuela

    Początkowo wykorzystywano różnego rodzaju systemy mechaniczne, które pobierały wodę i transportowały ją do położonych wyżej na lądzie akweduktów. Jeden z takich systemów istniał w pobliżu Gordejuela i tamtejszego źródła. W 1898 roku głównym udziałowcem firmy zajmującej się dostarczaniem wody do pobliskich plantacji bananowców stała się brytyjska firma Hamilton House.

    Chcąc unowocześnić system pozyskiwania wody i zwiększyć jego wydajność, w 1903 roku zbudowana została specjalna stacja pomp z pierwszym na Teneryfie silnikiem parowym, która miała pozyskiwać wodę z źródła Gordejuela  i transportować ją na szczyt klifu, znajdujący się 200 m nad poziomem morza. Dalej woda miała być transportowana akweduktami do zbiorników i rozprowadzana po plantacjach.  Obiekt otrzymał nazwę Elevador de Aguas de Gordejuela

    Ruiny Elevador de Aguas de Gordejuela (fot. teneriffaurlaub.es)
    Ruiny Elevador de Aguas de Gordejuela (fot. teneriffaurlaub.es)

    Projekt obiektu stworzył José Galván Balaguer wspólnie z Leónem de Torres i Leónem Huerta. Koszy budowy kompleksu składającego się z 3 budynków wyniósł 1 mln hiszpańskich pesos. W najwyżej położonym budynku znajdował się silnik parowy, kotły oraz systemy transportu wody. Wznosił się nad nim 43-metrowy komin. Obok znajdował się budynek przeznaczony dla robotników oraz magazyn. Około 80 m niżej, na klifie zbudowano główny, pięciopiętrowy budynek mieszczący pompy i wszystkie urządzenia mechaniczne stacji.

    Kompleks był w swoi czasie nie tylko bardzo nowoczesny, ale też był to jeden z największych budynków na wyspie. Zainstalowany w kompleksie silnik parowym był natomiast pierwszym takim silnikiem na całej Teneryfie. Z czasem nowoczesny kompleks zaczął podupadać. Coraz większa konkurencja wśród plantatorów sprawiła, że pojawiły się kolejne stacje pomp i źródła wody. W 1919 roku Elevador de Aguas de Gordejuela zmieniła właściciela a dalsze losy to stopniowa degradacja obiektu.

    Ruiny Elevador de Aguas de Gordejuela (fot. Javier Sanchez Portero)
    Ruiny Elevador de Aguas de Gordejuela (fot. Javier Sanchez Portero)

    Obecnie pozostały z niego ruiny. Górne budynki wraz z kominem nie istnieją, a dawny pięciopiętrowy główny budynek to szkielet bez dachu, w którym część pięter zawaliła się. Z czasem ruiny zyskały sławę i zaczęły przyciągać turystów ze względu na swoje niesamowite położenie. Warto dodać, że niedaleko znajduje się słynny na całych Wyspach Kanaryjskich Loro Park.

    Wewnątrz ruin zbudowano nawet kładkę pozwalającą na ich zwiedzenie, ale od 2019 roku jest ona zamknięta z powodu groźby zawalenia się ruin. Warto dodać, że chociaż sama stacja pomp przestałą istnieć, nie zaprzestano pozyskiwania wody z źródła Gordejuela. Obecnie stosowane są zdecydowanie nowocześniejsze metody. Obecnie Elevador de Aguas de Gordejuela cały czas przyciąga turystów, głównie ze względu na swoje niesamowite położenie oraz fakt, że są to jedne z niewielu poprzemysłowych ruin na wyspie.

    Ruiny Elevador de Aguas de Gordejuela (fot. Rainer88/Wikimedia Commons)
    Ruiny Elevador de Aguas de Gordejuela (fot. Rainer88/Wikimedia Commons)
    Ruiny Elevador de Aguas de Gordejuela (fot. Rainer88/Wikimedia Commons)
    Ruiny Elevador de Aguas de Gordejuela (fot. Rainer88/Wikimedia Commons)
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleSzwedzkie czołg Stridsvagn m/42 i Stridsvagn 74
    Next Article Nowoczesne usługi kurierskie
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    24 lipca 20234 Mins Read2 Views

    Jeanne d’Arc – pierwszy francuski sześciokominowy krążownik

    By Michał Banach0
    24 marca 20233 Mins Read496 Views

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    By Michał Banach4
    17 grudnia 20226 Mins Read588 Views

    Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

    By Michał Banach0
    28 września 20223 Mins Read4 Views

    Rośnie popyt, rosną ceny pomp ciepła

    By Artykuł Sponsorowany0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Artykuły
    19 listopada 20237 Mins Read

    Junkers G.38 – od samolotu pasażerskiego do tajnego bombowca

    Zbudowany pod koniec lat 20. Junkers G.38 był jednym z największych międzywojennych samolotów na świecie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 listopada 2023

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    28 listopada 2023

    31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

    27 listopada 2023

    RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    26 listopada 2023

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    25 listopada 2023

    Ślicznotka z Memphis (1990)

    Reklama




    Losowe
    Lifestyle
    30 kwietnia 20213 Mins Read

    5 argumentów, które sprawią, że zaczniesz korzystać z planera

    Przez natłok obowiązków zaczyna brakować Ci dnia? Coraz częściej zdarza Ci się umówić dwa spotkania…

    Artykuły
    9 lipca 20222 Mins Read

    Subaru 1500 – pierwszy samochód marki Subaru

    O ile za pierwszy produkowany seryjnie samochód marku Subaru uznaje się model Subaru 360, kilka…

    Artykuły
    16 listopada 20183 Mins Read

    Citroën SM – sportowy następca modelu DS

    Citroën SM powstał w wyniku prac nad usportowionym wariantem modelu DS z 1955 roku. Ostatecznie…

    Artykuły
    30 sierpnia 20194 Mins Read

    Wakacyjna przygoda na własną rękę

    Podróżować można na wiele sposobów. Od luksusowych wakacji w drogich hotelach wraz z lotami pierwszą…

    Artykuły
    19 maja 20173 Mins Read

    Eksperymentalne radzieckie okręty podwodne S-49 i S-11

    Okręty podwodne projektu 633 (w kodzie NATO Romeo) były zwyczajnymi, konwencjonalnymi okrętami podwodnymi zaprojektowanymi w…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.