SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read641 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read641 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read83 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read30 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read176 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Radzieckie miniaturowe okręty podwodne Tryton-1M i Tryton-2
    Artykuły

    Radzieckie miniaturowe okręty podwodne Tryton-1M i Tryton-2

    Michał BanachBy Michał Banach7 lutego 2017Updated:3 stycznia 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Radzieckie miniaturowe okręty podwodne Tryton-1M i Tryton-2
    W latach 60. w ZSRR rozpoczęto prace nad niewielkimi miniaturowymi okrętami podwodnymi Tryton-1M. Pojazdy powstawały z myślą o oddziałach Specnazu. W latach 70-tych rozpoczęto budowę zmodernizowanych, znacznie większych jednostek typu Tryton-2.

    W 1968 roku w ZSRR rozpoczęto prace studyjne nad niewielkimi okrętami podwodnymi, które miały być wykorzystywane przez oddziały specjalne do zarówno zadań rozpoznawczych jak i sabotażowych. Niewielkie jednostki miały mieścić kilku płetwonurków wraz z wyposażeniem potrzebnym do wykonania zadania. Ze względu na swoją konstrukcję były to bardziej podwodne pojazdy transportowe.

    Tryton-1M
    Tryton-1M

    Pierwszym pojazdem serii (ale nie pierwszym w radzieckiej flocie, ponieważ już wcześniej wykorzystywano kilka mniejszych pojazdów tego typu) był Tryton-1M. Prace nad nim rozpoczęto w 1968 roku i zakończono już pod koniec 1969 roku. Projekt uzyskał akceptację radzieckiej floty w maju 1970 roku i został skierowany do realizacji.

    Pierwszy Tryton-1M rozpoczął próby w 1972 roku. W kolejnych latach zbudowano łącznie 32 jednostki tego typu. Były to niewielkie, dwuosobowe pojazdy o długości 5 m i masie 1,6 tony. Napęd stanowił silnik elektryczny P32M zapewniający prędkość 6 węzłów, a autonomiczność wynosiła 7,5 godziny. Do celu okręt dostarczano na pokładzie innej jednostki, zwykle nawodnej i opuszczano do wody przy pomocy dźwigu. Na lądzie do transportu wykorzystywano specjalne kołowe podwozie.

    Tryton-1M
    Tryton-1M

    Pojazd miał tzw. „mokrą” konstrukcję – przedział załogi, chociaż dysponował zamykanym przeszklonym dachem nie był szczelny. Znajdujący się w nim płetwonurkowie musieli używać aparatów tlenowych. Tylko przedział napędowy wraz z zbiornikami sprężonego powietrza, wykorzystywanymi do sterowania zanurzeniem, były uszczelnione. Maksymalna głębokość na jaką Tryton-1M mógł zejść to 40 m. Co ciekawe, jeśli misja tego wymagała, Tryton-1M mógł osiąść na dnie i pozostać pod wodą nawet 10 dni, po czym spokojnie mógł zostać uruchomiony.

    Pojazdy intensywnie wykorzystywano do szkolenia komandosów w działaniach dywersyjnych i rozpoznawczych. W toku eksploatacji dokonano kilku modernizacji części posiadanych Trytonów-1M, dzięki której uzyskały one bardziej opływowy kształt kadłuba.

    Tryton-1M
    Tryton-1M

    W latach 90. zaczęto je jednak stopniowo wycofywać z służby z powodu złego stanu technicznego i ogólnie przestarzałej konstrukcji. Kilka egzemplarzy w różnym stanie trafiło do muzeów. Można spotkać się z niepotwierdzonymi informacjami, że pojedyncze okręty pozostają w eksploatacji w Flocie Bałtyckiej.

    Równolegle z pracami nad Trytonem-1M prowadzono prace nad jednostkami typu Tryton-2 (według niektórych źródeł prace rozpoczęto nawet wcześniej, bo już w 1966 roku). Jednostki te były znacznie większe, ponieważ mierzyły aż 9,5 m i ważyły 15,5 tony.

    Tryton-2
    Tryton-2

    Załogę Trytonów-2 stanowiło dwóch płetwonurków w częściowo uszczelnianym przedziale wewnętrznym (w razie potrzeby istniała możliwość jego pełnego uszczelnienia) oraz 4 na zewnątrz pojazdu. Napęd stanowił silnik elektryczny, a prędkość maksymalna wynosiła 5 węzłów.

    Produkcję seryjną rozpoczęto w 1975 roku i zakończono po zbudowaniu 13 egzemplarzy. Podobnie jak Trytony-1M, również i te jednostki wykorzystywano do zadań rozpoznawczych i sabotażowych a w latach 90-tych wycofano je z eksploatacji z powodu przestarzałej konstrukcji. Niektóre z nich trafiły natomiast do muzeów.

    Tryton-2
    Tryton-2
    Tryton-2
    Tryton-2
    Tryton-2
    Tryton-2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleSprawdź kurs dolara w internecie i oszczędzaj na wymianie
    Next Article Mała zbrodnia. Polskie obozy koncentracyjne – recenzja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    16 marca 20233 Mins Read617 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    19 lutego 20238 Mins Read1K Views

    Deutschland – transportowy okręt podwodny

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 marca 2023

    Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 marca 20209 Mins Read43 Views

    Wakacje morskie – traktaty waszyngtoński i londyński

    Trzy wydarzenia miały olbrzymi wpływ na rozwój flot liniowych w XIX i XX wieku. Powstanie…

    Artykuły
    16 czerwca 20202 Mins Read6 Views

    Zapomniany tajski bombowiec Boripatra

    Zaprojektowany w 1927 roku bombowiec Boripatra był pierwszym samolotem bojowym zaprojektowanym i wyprodukowanym w Tajlandii.…

    Artykuły
    9 kwietnia 20192 Mins Read11 Views

    Rosyjska ambasada w Hawanie

    Rosyjska ambasada znajdująca się w stolicy Kuby, Hawanie, jest jednym z najbardziej charakterystycznych i oryginalnych…

    Artykuły
    5 lipca 20153 Mins Read5 Views

    Bikini – plażowa rewolucja

    Mimo, że stroje przywołujące na myśl dzisiejsze kostiumy plażowe znały już starożytne Rzymianki, strój kąpielowy…

    Biznes
    5 lutego 20234 Mins Read158 Views

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    Niektóre materiały wymagają tego, by zapewnić im odpowiednie warunki. W związku z tym powstało naczynie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.