SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » PZL P.1 – pierwszy myśliwiec Puławskiego
    PZL P.1 - pierwszy myśliwiec Puławskiego
    PZL P.1 - pierwszy myśliwiec Puławskiego
    Artykuły

    PZL P.1 – pierwszy myśliwiec Puławskiego

    Michał BanachBy Michał Banach3 października 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Na przełomie lat 20. i 30. polski przemysł lotniczy dopiero raczkował, jednak za sprawą inż. Zygmunta Puławskiego o polskich samolotach usłyszano prawie na całym świecie. Na bazie zdobytego doświadczenia i swojej pomysłowości, Puławski stworzył projekt pierwszego polskiego całkowicie metalowego myśliwca PZL P.1 z charakterystycznym „mewim płatem”.

    Pod koniec lat 20. Polskie Siły Powietrzne korzystały z różnych mniej lub bardziej nowoczesnych samolotów myśliwskich. Naczelne dowództwo nie ustawało jednak w poszukiwaniach nowych samolotów, które wzmocniłyby potencjał polskiego lotnictwa. Wysłana do Francji misja wojskowa zainteresowała się w 1928 roku projektem myśliwca Wibault 70. Po negocjacjach zakupiono licencję na produkcję maszyny w nieco zmodyfikowanej formie.

    PZL P.1
    PZL P.1

    Chociaż sam samolot nie był najbardziej udaną konstrukcją pod względem eksploatacyjnym, technicznie był to bardzo nietypowy i ciekawy projekt, który mógł stać się znakomitym źródłem wiedzy dla rozwijającego się polskiego przemysłu lotniczego. Wojsko uznało, że należy kupić licencję z myślą o produkcji maszyny w nowo powstałych Polskich Zakładach Lotniczych. Po zbudowaniu niewielkiej serii maszyn uznano jednak, że nie jest to konstrukcja perspektywiczna i dalsze prace przerwano.

    W pracach nad licencyjną wersją Wibaulta 70 uczestniczył młody polski inżynier, Zygmunt Puławski. Zainspirowany zastosowanymi we francuskiej maszynie rozwiązaniami postanowił on opracować własny projekt myśliwca o całkowicie metalowej konstrukcji. Puławski przystąpił do prac nad swoim samolotem wspólnie z inżynierem Stanisławem Praussem. W połowie 1928 roku przystąpiono do pierwszych prób konstrukcji samolotu, a prototyp zmontowano ostatecznie w sierpniu 1929 roku i pod koniec miesiąca oblatano.

    PZL P.1
    PZL P.1

    PZL P.1, jak nazwano samolot miał 7 m długości i 10,85 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 1580 kg. Napęd stanowił silnik Hispano-Suiza 12Lb o mocy 640 KM, zapewniający prędkość maksymalną 302 km/h i zasięg 600 km. Uzbrojenie miało składać się z 2 karabinów maszynowych kalibru 7,92 mm. Maszyna miała układ górnopłata z charakterystycznym „płatem Puławskiego” znanym również jako „polski płat”. Taki układ skrzydła znacząco zwiększał widoczność do przodu i w boki, a równocześnie nie wpływał na skomplikowanie konstrukcji. P.1 miał stałe podwozie z amortyzatorami ukrytymi w kadłubie.

    W pierwszym locie za sterami samolotu zasiadł kpt. Bolesław Orliński. Lot nie przebiegł jednak dokładnie tak jak planowano, ponieważ doszło do odkształcenia noska płata, co znacząco zmieniło właściwości pilotażowe. Chociaż pilot mógł wyskoczyć na spadochronie, z dużym wysiłkiem udało mu się wylądować i uratować samolot. Miało to duże znaczenie dla dalszego kontynuowania prac nad myśliwcami Puławskiego.

    PZL P.1
    PZL P.1

    Prototyp poddano remontowi i modernizacji, po czym 25 września 1929 roku dokonano kolejnego oblotu. Tym razem lot był udany i pozwolił na kontynuowanie prac nad maszyną. Zbudowano jeszcze jeden prototyp o wzmocnionej konstrukcji – maszynę oblatano w czerwcu 1930 roku a następnie pod oznaczeniem PZL P.1/II zademonstrowano w Bukareszcie na Międzynarodowym Konkursie Samolotów Myśliwskich. Mimo bardzo udanego występu, P.1 zajął jednak czwarte miejsce i stracił szansę na kontrakt.

    Równocześnie zakupem samolotu interesowało się jeszcze kilka krajów, które doceniały zastosowane w nim rozwiązania techniczne. Do produkcji eksportowej jednak nie doszło, ponieważ dowództwo Polskich Sił Powietrznych podjęło decyzję o kontynuowaniu prac nad ulepszonymi wersjami P.1, przez co projekt ten zamknięto na rzecz rozwoju PZL P.6 i P.8, które ostatecznie stały się podstawą do zaprojektowania myśliwców PZL P.7 i PZL P.11.

    PZL P.1 był w swoim czasie bardzo nowatorskim samolotem głównie ze względu na zastosowanie charakterystycznego płata Puławskiego (znanego jako płat polski lub mewi płat). Był to pierwszy samolot zaprojektowany przez inż. Puławskiego oraz pierwszy całkowicie metalowy polski samolot myśliwski. Będące jego rozwinięciem samoloty P.6, P.7, P.8, P.11 i P.24 były równie udane, jednak z powodu braku odpowiednich silników szybko stały się przestarzałe.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePomnik „Nadzieja dla pokoju” w Libanie
    Next Article Od czego zależy prędkość internetu w telefonie?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read

    Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski

    31 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.