SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    • Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pruitt–Igoe – nieudany amerykański projekt urbanistyczny
    Pruitt–Igoe - nieudany amerykański projekt urbanistyczny
    Pruitt–Igoe - nieudany amerykański projekt urbanistyczny
    Artykuły

    Pruitt–Igoe – nieudany amerykański projekt urbanistyczny

    Michał BanachBy Michał Banach3 kwietnia 2017Updated:17 marca 20215 komentarzy4 Mins Read
    W praktycznie każdym większym mieście w Polsce (i innych krajach byłego bloku wschodniego) znaleźć można liczne blokowiska. O ile w Polsce wpisały się one na stałe w krajobraz miast, w USA pomysł budowy podobnych osiedli skończył się kiepsko, czego przykładem było osiedle Pruitt–Igoe w St. Louis.

    W latach 40. St. Louis w stanie Missouri w USA było rozwijającym się miastem, w którym bardzo szybko doszło do przeludnienia. Znaczna część mieszkańców żyła w złych a często wręcz tragicznych warunkach. Wiele budynków było bardzo starych i nieremontowanych od lat. W części z nich łazienki były wspólne, a kanalizacja bardzo kiepska. Co istotne, problemy dotyczyły zarówno czarnoskórych jak i białych mieszkańców miasta.

    Osiedle Pruitt–Igoe w St. Louis
    Osiedle Pruitt–Igoe w St. Louis

    Pod koniec lat 40. miejscy planiści przedstawili koncepcję budowy nowych osiedli, składających się z dwu- i trzypiętrowych domów wielorodzinnych. Miały one zastąpić stare i przeludnione dzielnice. Pomysł ten nie został zrealizowany z braku funduszy. Po kilku latach władze miasta powróciły jednak do tematu, ale tym razem bardziej kompleksowo.

    W 1950 roku przedstawiono projekt przebudowy kilku dzielnic w mieście. Projekt zakładał wyburzenie wielu starych kamienic i slumsów, a na ich miejscu miały powstać nowe, wielopiętrowe budynki mieszkalne otoczone parkami, centrami handlowymi, szkołami i innymi obiektami, które służyłyby mieszkańcom. Projekt nowych budynków mieszkalnych stworzył Minoru Yamasaki, architekt odpowiedzialny później min. za projekt wież World Trade Center w Nowym Jorku.

    Osiedle Pruitt–Igoe w St. Louis
    Osiedle Pruitt–Igoe w St. Louis

    Władze otrzymały środki finansowe na budowę 5800 mieszkań w ramach tzw. Housing Act of 1949. Aby maksymalnie obniżyć koszty i przyśpieszyć prace, uznano, że budynki należy budować z prefabrykatów (dokładnie tak samo jak w ZSRR i innych państwach bloku wschodniego). W 1953 roku ukończono pierwszy z kilku kompleksów mieszkaniowych – Cochran Gardens, liczący 12 budynków mieszczących 704 mieszkania. W kolejnych latach wybudowano jeszcze trzy podobne osiedla – Darst-Webbe, Vaughn i Pruitt-Igoe.

    W 1954 roku ukończono pierwsze bloki w ramach osiedla Pruitt-Igoe. Do 1955 wybudowano łącznie 33, 11-piętrowe bloki, mieszczące 2870 mieszkań. Aby maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń, mieszkania był bardzo małe, a windy zatrzymywały się jedynie na 1, 4, 7 i 10 piętrze. Każdy z bloków wyposażono w pomieszczenia socjalne i pralnie dla mieszkańców.Wszystkie zgodnie z ideą francuskiego architekta  Le Corbusier, oraz Międzynarodowego Kongresu Architektury Nowoczesnej (CIAM). Budowa kompleksu pochłonęła 36 mln dolarów (współcześnie około 319 mln dolarów).

    Osiedle Pruitt–Igoe w St. Louis
    Osiedle Pruitt–Igoe w St. Louis

    Początkowo w budynkach panowała segregacja rasowa, którą zniesiono oficjalnie 7 grudnia 1955 roku. Mieszkańcy zajmowali kolejne budynki bardzo szybko i już w 1957 roku udało się osiągnąć obłożenie na poziomie 91%. Niestety równocześnie zaczęły o sobie dawać znać wady zarówno budynków jak i całego pomysłu budowy olbrzymich blokowisk.

    Z braku konserwacji oraz z powodu wykorzystania do budowy kiepskiej jakości materiałów, stan budynków systematycznie się pogarszał. Dodatkowo władze nie do końca interesowały się osiedlem, uznając, że to mieszkańcy powinni zadbać o swoje domy. Niestety założenie to doprowadziło do wręcz lawinowego pogorszenia warunków życia mieszkańców Pruitt-Igoe.

    Osiedle Pruitt–Igoe w St. Louis
    Osiedle Pruitt–Igoe w St. Louis

    W ciągu kilku lat na osiedlu znacząco wzrosła przestępczość, a kolejni mieszkańcy zaczęli się wyprowadzać. Ich miejsce zajmowały gangi i przestępcy, którzy przejmowali kontrolę nad całym osiedlem. W 1968 roku w związku z pogarszającą się sytuacją na osiedlu, władze zaczęły zachęcać mieszkańców do… wyprowadzki. W 1971 roku liczba mieszkańców spadła do zaledwie około 600 osób w 17 budynkach. Pozostałych 16 było opuszczonych i dosłownie zabitych dechami.

    W grudniu 1971 roku władze St. Louis uznały, że utrzymanie osiedli takich jak Pruitt-Igoe nie ma większego sensu a cały projekt okazał się totalną porażką. Podjęto wówczas decyzję o stopniowym wyburzeniu bloków, w celu zbudowania na ich miejscu szkół i budynków użyteczności publicznej. 16 marca 1972 roku po wielomiesięcznych przygotowaniach i eksmisji pozostałych mieszkańców, wysadzono w powietrze pierwszy z bloków. Kolejne zburzono 22 kwietnia i 15 lipca. Do 1976 roku wysadzono wszystkie bloki.

    W miejscu dawnego osiedla stworzono następnie St. Louis Public School District, dzielnicę mieszczącą szkołę średnią, podstawową, technika i Pruitt Military Academy. Pozostałą część terenu na którym było kiedyś osiedle zalesiono.

    Pozostałe osiedla zbudowane w St. Louis w ramach projektu poprawy warunków życia mieszkańców spotkał podobny los i z czasem większość bloków wyburzono. Cały program okazał się totalną porażką. Z perspektywy lat można powiedzieć, że głównym powodem niepowodzenia był kompletny brak pomysłu na zaktywizowanie mieszkańców oraz źle zaprojektowane budynki.

    W podzielonym amerykańskim społeczeństwie tego typu osiedla były często wylęgarnią przestępczości i problemów społecznych. Co ciekawe, podobny los spotkał osiedla tego typu zbudowane np. w Wielkiej Brytanii, ale już w państwach bloku wschodniego udało się utrzymać porządek i dosyć dobre warunki życia mieszkańców.

    Wyburzanie osiedla Pruitt–Igoe w St. Louis
    Wyburzanie osiedla Pruitt–Igoe w St. Louis

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNabici w… latarkę. Jak oszukują producenci oświetlenia?
    Next Article Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    19 października 20224 Mins Read

    Chrysler Building – jedna z ikon Nowego Jorku

    12 czerwca 20225 Mins Read

    Wrocławski Trzonolinowiec

    18 maja 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    22 stycznia 2023

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 września 20210

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką,…

    Artykuły
    26 grudnia 20210

    Jak wybrać samochody na akumulator dla dzieci?

    Twoje dziecko interesuje się motoryzacją? Auto na akumulator to często miniatura prawdziwego samochodu. To może…

    Artykuły
    18 września 20200

    Avions Voisin C28 Aérosport (1935) – samochód w stylu Art Deco

    Zaprezentowany w 1935 roku na Motor Show w Paryżu Avions Voisin C28 Aérosport był bez…

    Artykuły
    18 stycznia 20158

    Poradnik zakupowy gracza #1 – klawiatura mechaniczna

    Najprawdopodobniej już wiesz, czym są przełączniki mechaniczne. Być może rozróżniasz ich typy i wiesz dokładnie, czym…

    Artykuły
    13 stycznia 20220

    Innowacyjne maszyny myjące: klucz do podniesienia efektywności procesu mycia przemysłowego

    Współczesne procesy produkcyjne często wymuszają konieczność wdrożenia skutecznych rozwiązań z zakresu mycia przemysłowego. Warto podkreślić,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.