SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pierwszy lotniczy atak torpedowy
    Pierwszy lotniczy atak torpedowy
    Pierwszy lotniczy atak torpedowy
    Artykuły

    Pierwszy lotniczy atak torpedowy

    Michał BanachBy Michał Banach12 sierpnia 2015Updated:26 grudnia 2015Brak komentarzy4 Mins Read
    12 sierpnia 1915 roku, brytyjski pilot Charles Edmonds przeprowadził pierwszy w historii udany atak torpedą lotniczą. Udało mu się zatopić uszkodzony wcześniej przez okręt podwodny turecki statek transportowy.

    Geneza

    Idea wykorzystania torped zrzucanych przez samoloty pojawiła się w 1912 roku za sprawą Bradleya A. Fiske z US Navy. Stworzył on podstawy teoretyczne dla tego typu ataków, ale jego idea nie zyskała popularności w USA. Inaczej sprawa wyglądała w Wielkiej Brytanii, gdzie już w 1914 roku przystąpiono do prób z nowym rodzajem uzbrojenia.

    Short Type 184
    Short Type 184

    Początkowo wykorzystywano wodnosamoloty Short Type 166. Maszyny były rozwinięciem mniejszych wodnopłatowców Short 136, ale od samego początku projektowano je jako maszyny torpedowe. Szybko okazało się jednak, że samoloty mają za słabe silniki. W związku z tym rozpoczęto prace nad kolejnymi samolotami.

    Efektem prac były wodnosamoloty Short Type 184. Wprowadzono je do eksploatacji w 1915 roku. Dwa pierwsze, jeszcze prototypowe egzemplarze załadowano w marcu 1915 roku na pokład okrętu HMS Ben-my Chree. Okręt ten był przebudowanym parowcem, przystosowanym do przenoszenia wodnosamolotów.

    HMS Ben-my-Chree
    HMS Ben-my-Chree
    HMS Ben-my-Chree
    HMS Ben-my-Chree

    Ben-my Chree – 118-metrowy parowiec, którego budowę rozpoczęto w 1907 roku. Zwodowano go 23 marca 1908 roku, a do eksploatacji wszedł 8 sierpnia. Koszt budowy wyniósł 112 000 funtów. 1 stycznia 1915 roku przejęła go Brytyjska Marynarka Wojenna. Poddano go przebudowie na transportowiec wodnosamolotów. Mogł przenosić 4-6 maszyn. Jego załogę stanowiło 250 marynarzy. Okręt wykorzystywano do 11 stycznia 1917 roku, kiedy zatonął w wyniku ostrzału artyleryjskiego. Wydobyto go w 1920 roku i zezłomowano w 1923.

    Po licznych próbach i misjach rozpoznawczych, w sierpniu tego samego roku okręt udał się w rejon Morza Egejskiego, gdzie jak się okazało, przeprowadzono pierwszy udany atak torpedą lotniczą w historii.

    Pierwszy atak torpedą lotniczą

    12 sierpnia 1915 roku dwa wodnosamoloty operujące z pokładu okrętu HMS Ben-my Chree zaatakowały w rejonie Morza Egejskiego turecki statek transportowy, osadzony na płyciźnie po wcześniejszym ataku torpedowym przeprowadzonym przez okręt podwodny E14.

    Short Type 184
    Short Type 184

    Za sterami samolotu prowadzącego formację zasiadał Charles Edmonds. Dzień wcześniej zauważono uszkodzony statek i podjęto decyzję o ataku. Wodnosamolot Short Type 184 wyposażony był w jedną 370 kg torpedę kalibru 356 mm.

    Charles Edmonds – brytyjski pilot wojskowy. Urodził się 20 kwietnia 1891 roku, zmarł 26 września 1954 roku. Podczas I wojny światowej przeprowadził pierwszy udany lotniczy atak torpedowy. Podczas II wojny światowej był oficerem RAF.

    Edmonds zrzucił ją w odległości 730 metrów od celu i wysokości 4,6 metra, trafiając idealnie w cel. Był to pierwszy udany atak torpedowy, wykonany przez samolot.

    Short Type 184
    Short Type 184

    17 sierpnia Edmonds i George Dacre wykonali kolejny, podwójny atak torpedowy. Edmonds zaatakował statek transportowy, a w tym samym czasie Dacre, mający problemy z silnikiem musiał wylądować na wodzie. Zauważył wówczas płynący niedaleko turecki holownik. Nie zastanawiając się, skierował maszynę w jego kierunku i wypuścił torpedę trafiając w statek.

    Short Type 184
    Short Type 184

    Pozbywając się ciężaru torpedy, maszyna ponownie wystartowała i powróciła do okrętu-bazy. Tego dnia zatopiono dwa statki. Atak ten uznaje się za pierwszy w historii lotniczy atak torpedowy w wyniku którego zatopiono wrogi statek. Wcześniejszy wyczyn Edmondsa ma nieco mniejsze znaczenie, ponieważ zaatakowany statek był już uszkodzony.

    Short Type 184 – pierwszy samolot, który przeprowadził udany atak torpedowy. Samoloty te wprowadzono do eksploatacji w 1915 roku. Łącznie zbudowano 936 egzemplarzy. Wykorzystywano je do zadań rozpoznawczych oraz ataków torpedowych. Załogę samolotu stanowiło 2 pilotów. Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosiła 19,4 metra. Napęd zapewniał silnik Sundbeam o mocy 260 KM, pozwalający na lot z prędkością do 142 km/h. Bez torpedy, samolot mógł przebywać w powietrzu do dwóch godzin. Oprócz Wielkiej Brytanii samoloty te wykorzystywano w Kanadzie, Chile, Estonii, Francji, Grecji, Japonii i Holandii.

    Short Type 184
    Short Type 184
    Short Type 184
    Short Type 184

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBailey Bridge – cud brytyjskiej inżynierii
    Next Article Pierwsze tablice rejestracyjne
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.