SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ostatni francuski krążownik – Colbert
    Ostatni francuski krążownik - Colbert
    Ostatni francuski krążownik - Colbert
    Artykuły

    Ostatni francuski krążownik – Colbert

    Michał BanachBy Michał Banach24 marca 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowany w 1959 roku Colbert był ostatnim zbudowanym we Francji krążownikiem. Początkowo wykorzystywano go jako krążownik przeciwlotniczy, ale później przebudowano go na krążownik rakietowy. Po wycofaniu ze służby przekształcono go w okręt-muzeum, ale ostatecznie w 2016 roku został zezłomowany.

    Krążownik przeciwlotniczy

    Po II wojnie światowej francuska flota była bardzo osłabiona. Większość okrętów została zniszczona lub poważnie uszkodzona w trakcie działań wojennych, a te, które przetrwały wymagały pilnych remontów. Dodatkowo w odzyskanych stoczniach znajdowało się jeszcze kilka jednostek, których budowę przerwała wojna, a Niemcy nie dokończyli prac nad nimi. Jedną z takich jednostek był krążownik De Grasse, którego budowę rozpoczęto w 1939 roku.

    Okręt został po wojnie dokończony, ale według nowego projektu. Zamiast tradycyjnego krążownika, przebudowano go na silnie uzbrojony krążownik przeciwlotniczy. Już w trakcie prac nad jednostką, dowództwo marynarki wojennej podjęło decyzję o zbudowaniu jeszcze jednego podobnego okrętu, ale według ulepszonego projektu.

    Colbert jako krążownik przeciwlotniczy
    Colbert jako krążownik przeciwlotniczy

    W 1953 roku złożono zamówienie na okręt, a jego budowę rozpoczęto w grudniu 1953 roku w Breście. Wodowanie miało miejsce 24 marca 1956 roku, a do służby okręt nazwany Colbert wszedł 5 maja 1959 roku. Jednostka miała zbliżony układ kadłuba do De Grasse, ale różniła się szczegółami konstrukcji i wyposażeniem.

    Krążownik miał 180 m długości i wyporność 10 920 ton. Napęd stanowiły dwie turbiny parowe o mocy 87 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 33 węzłów i zasięg 4000 Mm (7400 km) przy prędkości 25 węzłów. Uzbrojenie okrętu składało się z 16 uniwersalnych dział kalibru 127 mm w ośmiu podwójnych wieżach, po cztery na dziobie i rufie. Dodatkowo zainstalowano 20 dział kalibru 57 mm w 10 podwójnych wieżach.

    Wyposażenie elektroniczne składało się z radarów dozoru powietrznego DRBV 23 i DRBV 20C, radaru dozoru nawodnego DRBV 31, radaru wykrywania celów powietrznych DRBI 10B, 4 stacji radiolokacyjnych DRBC 31B kierowania artylerią kalibru 127 mm oraz 4 stacji radiolokacyjnych DRBC 31A kierowania artylerią kalibru 57 mm.

    Colbert jako krążownik przeciwlotniczy
    Colbert jako krążownik przeciwlotniczy

    Colbert posiadał lekkie opancerzenie mające grubość 50-80 mm w pasie burtowym i 50 mm na pokładzie. Dzięki lądowisku na rufie, możliwe było obsługiwanie jednego śmigłowca. Załoga liczyła aż 977 oficerów i marynarzy.

    Krótko po wejściu do służby okazało się, że przydatność Colberta jest bardzo niewielka. Chociaż uzbrojenie okrętu było pokaźne, nie nadawało się do zwalczania odrzutowców oraz nowszych okrętów wojennych uzbrojonych w pociski rakietowe. Mimo to krążownik pozostawał w służbie do 1970 roku, operując głównie w rejonie Morza Śródziemnego.

    Krążownik rakietowy

    W 1970 roku rozpoczęto trwającą dwa lata modernizację Colberta. W trakcie prac okręt został całkowicie przezbrojony. Zmiana uzbrojenia i wyposażenia doprowadziła do zmniejszenia wyporności, a także załogi. Jako krążownik rakietowy Colbert zabierał na pokład 562 oficerów i marynarzy.

    Uzbrojenie okrętu stanowiły dwie uniwersalne, pojedyncze armaty kalibru 100 mm umieszczone na dziobie, 12 armat przeciwlotniczych kalibru 47 mm w sześciu podwójnych wieżach, jedna dwuprowadnicowa wyrzutnia przeciwlotniczych pocisków rakietowych Masurca o zasięgu 55,6 km i dwa karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm. Dodatkowo w 1980 roku zainstalowano 4 pojedyncze wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych MM-38 Exocet. Okręt zachował również lądowisko dla jednego helikoptera.

    Colbert jako krążownik rakietowy
    Colbert jako krążownik rakietowy

    Wraz z zmianą uzbrojenia, zainstalowano nowe wyposażenie elektroniczne w postaci radaru dozoru nawodnego DRBV 50, radarów dozoru powietrznego DRBV 23C i DRBV 20C, radaru wykrywania celów powietrznych DRBI 10D, dwóch stacji radiolokacyjnych dla pocisków przeciwokrętowych DRBV 51B, stacji radiolokacyjnej DRBC 32C dla dział kalibru 100 mm, dwóch stacji radiolokacyjnych DRBC 31C dla dział kalibru 57 mm, radaru nawigacyjnego Decca 1226, wyrzutni celów pozornych Syllex i systemu łączności satelitarnej Syracuse (od 1982 roku).

    W nowej roli krążownik wykorzystywany był głównie w rejonie Morza Śródziemnego, a jego kariera nie należała do zbyt emocjonujących. Dopiero w 1991 roku oddelegowano go w rejon Zatoki Perskiej, gdzie zapewniał osłonę dla lotniskowca Clemenceau. Było to jego jedyna misja bojowa i ostatnie większe zadanie, ponieważ już 24 maja 1991 roku wycofano go ze służby.

    Okręt-muzeum

    Po wycofaniu ze służby, Colbert został 12 czerwca 1993 roku przekształcony w okręt-muzeum i zacumowany w Bordoux. Jednostka przyciągała tłumy odwiedzających, stając się szybko jedną z głównych atrakcji miasta. Niestety koszty operowania muzeum oraz konserwacji okrętu były zbyt duże i w 2006 roku podjęto decyzję o likwidacji muzeum. Swój wkład w zamknięcie muzeum mieli również niektórzy mieszkańcy, którzy nie chcieli aby w mieście znajdował się okręt-muzeum.

    Po zamknięciu muzeum, wymagający naprawy okręt został pozbawiony wyposażenia, a 31 maja 2007 roku przeholowany na cmentarzysko okrętów wojennych w Landévennec (oficjalnie okręt trafił do Floty Rezerwy, ale nigdy nie miał jej opuścić). Podczas pobytu w Landévennec okręt stopniowo pozbawiano kolejnych części i elementów wyposażenia, które pasowało do innych, pozostających jeszcze w eksploatacji jednostek (np. dla krążownika lotniczego Jeanne d’Arc).

    Colbert jako okręt-muzeum (fot. Wikimedia Commons)
    Colbert jako okręt-muzeum (fot. Wikimedia Commons)

    W 2010 roku podjęto decyzję o złomowaniu Colberta, jednak prace rozpoczęto dopiero 5 czerwca 2016 roku. Tak zakończyła się historia ostatniego krążownika Francuskiej Marynarki Wojennej.

    Warto dodać, że Colbert będąc Landévennec był odwiedzany przez eksploratorów, którzy mimo zakazów, często wchodzili na pokład okrętu. Na stronie Proj3ct M4yh3m można znaleźć świetną galerię z wnętrza okrętu, wykonaną w października 2014 roku. Autor zdjęć nie podawał wówczas nazwy okrętu, ale z racji tego, że Colbert już nie istnieje, spokojnie można podać zarówno lokalizację jak i nazwę jednostki.

    Colbert w Landévennec (fot. Wikimedia Commons)
    Colbert w Landévennec (fot. Wikimedia Commons)

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleManta Ray – samochód ery odrzutowców (1952)
    Next Article Hala widowiskowo-sportowa Arena w Poznaniu
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.