SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » LeO 451 – pierwszy nowoczesny francuski średni bombowiec
    LeO 451 - pierwszy nowoczesny francuski średni bombowiec
    LeO 451 - pierwszy nowoczesny francuski średni bombowiec
    Artykuły

    LeO 451 – pierwszy nowoczesny francuski średni bombowiec

    Michał BanachBy Michał Banach22 września 2022Updated:22 września 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Na początku lat 30. francuskie siły powietrzne posiadały sporo maszyn, ale prezentowały one mizerną wartość bojową. W związku z tym podjęto decyzję o zamówieniu nowych samolotów w oparciu o program rozbudowy sił powietrznych. W efekcie powstał m.in. średni bombowiec Lioré et Olivier LeO 451.

    Geneza

    W 1933 roku Armée de l’air stało się niezależną formacją francuskiej armii, a nie jak dotychczas, częścią sił lądowych. Zmiana ta, chociaż miała formalny charakter, znacząco ułatwiła proces pozyskiwania nowych maszyn. Dodatkowo, jako niezależna formacja, dowództwo sił powietrznych chciało zwiększyć znaczenie swojej formacji na tle innych formacji francuskich sił zbrojnych. Potrzebne do tego były jednak nowe samoloty, dostępne w dużych ilościach.

    LeO 451
    LeO 451

    Zainicjowano wówczas program rozbudowy określany jako Plan I. Zakładał on zbudowanie 1010 nowoczesnych samolotów, w tym 350 bombowców – 210 średnich, 120 ciężkich dwusilnikowych i 20 ciężkich czterosilnikowych. Brak zgody co do wymogów, jakie miały spełniać nowe maszyny sprawił, że dopiero w 1934 roku pojawiły się pierwsze sprecyzowane wymagania taktyczno-techniczne (określane jako B5), które na przestrzeni lat ulegały jeszcze kilku zmianom.

    Chaos ten sprawił, że wiele wytwórni zaczęło projektować samoloty mające być tymczasowym rozwiązaniem. Prezentowały one różne poziomy techniczne, różne osiągi, a przede wszystkim różny poziom technologiczny. Wiele z nich było przestarzałych od samego początku. Jednymi z takich maszyn były Bloch MB.210 i Amiot 143. Sprecyzowane w 1934 roku wymagania B5 zakładały, że zbudowany zostanie dwusilnikowy, całkowicie metalowy bombowiec z pięcioosobową załogą, osiągający prędkość maksymalną 400 km/h, dysponujący zasięgiem operacyjnym 700 km z ładunkiem 1200 kg bomb. Maszyna miała być zdolna do operowania w dzień i w nocy.

    LeO 451
    LeO 451

    W 1935 roku zmodyfikowano wymagania, zmieniając załogę na czteroosobową. Rok później po raz kolejny zmieniono wymagania, tym razem w kwestii napędu, który miały stanowić silniki o mocy 1000 KM, co dawałoby prędkość maksymalną 470 km/h. Wyliczono, że potrzebnych będzie ponad 500 bombowców, aby przezbroić wszystkie eskadry i zapewnić maszyny do szkolenia.  Kilka firm przygotowało swoje projekty, a wśród nich znalazła się wytwórnia Lioré et Olivier, która została później znacjonalizowana jako część koncernu SNCASE.

    LeO 451

    16 stycznia 1937 roku oblatany został prototyp samolotu LeO 45-01. Maszyna otrzymała silniki Hispano-Suiza 14AA o mocy 1120 KM. Oblot wykazał kilka problemów głównie z statecznością i napędem, ale samolot otrzymał pozytywne opinie i został skierowany do dalszych prób. We wrześniu maszyna rozpoczęła próby państwowe. W lipcu 1938 roku zainstalowano nowe osłony silników, dzięki czemu prędkość maksymalna wzrosła z 480 km/h do aż 500 km/h.

    LeO 451
    LeO 451

    W międzyczasie Armée de l’Air zaczęło składać pierwsze zamówienia na nowe bombowce. W tej sytuacji, w sierpniu 1938 roku podjęta została decyzja o zmianie napędu na silniki Gnome-Rhône 14N 20/21 o mocy 1030 KM. Słabsze, ale mniej awaryjne i łatwiejsze w produkcji, co było potrzebne przy rosnącym zamówieniu na kolejne maszyny. Zmieniono wówczas nazwę samolotu na LeO 451-01.

    Już na początku marca 1938 roku wiadomo było, że potrzebnych będzie 449 samolotów frontowych i 185 rezerwowych. Nierealnie zakładano, że powstaną one jeszcze w tym samym roku. Ostatecznie dopiero 24 marca 1939 roku oblatano pierwszy seryjny egzemplarz LeO 451. Drugi wzbił się w powietrze 28 kwietnia 1939 roku. W tym samym miesiącu zamówionych zostało kolejnych kilkaset maszyn. Do września 1939 roku zamówionych zostało 749 bombowców LeO 451 w kilku wersjach. Równocześnie w służbie było 10 maszyn, a kolejne 22 były przygotowywane do dostarczenia.

    LeO 451
    LeO 451

    Napięta sytuacja polityczna sprawiła jednak, że zamówiono kolejne maszyny, dochodząc łącznie do 1549 egzemplarzy. W momencie niemieckiej inwazji na Francję w maju 1940 roku, oficjalnie w służbie były 54 bombowce LeO 451 z 222 dostarczonych. Do 25 czerwca, czyli dnia kapitulacji francuskiej armii, samoloty te wykonały około 400 lotów bojowych i zrzuciły 320 ton bomb, ale za cenę 31 lub 47 utraconych egzemplarzy. Ostatecznie do końca walk we Francji zbudowano 452 samoloty, z których 373 dostarczono do jednostek (samoloty już po niemieckim ataku produkowano z prędkością 4-5 maszyn dziennie). Zniszczono jednak 130 samolotów (wiele na ziemi).

    Samoloty, które przetrwały, zostały przejęte przez siły powietrzne Vichy. Co ciekawe, Niemcy zgodzili się zarówno na poddanie ich modyfikacjom jak i na zbudowanie kolejnych 102 maszyn. Należące do Vichy maszyny brały udział w walkach z wojskami alianckimi w Afryce Północnej, a po zajęciu Vichy przez Niemcy, część maszyn została przekazana włochom, a część przebudowana na samoloty transportowe dla Luftwaffe.

    LeO 451
    LeO 451

    W Afryce Północnej Alianci przejęli pewną liczę LeO 451, które wyremontowano i przywrócono do służby w Siłach Powietrznych Wolnych Francuzów. Samoloty te intensywnie wykorzystywano aż do końca kampanii afrykańskiej. Później używano ich w roli maszyn transportowych. II wojnę światową przetrwało 67 bombowców. Pomimo ich wieku, pozostawiono je w służbie aż do 1957 roku. LeO 451 po wojnie wykorzystywano do szkolenia oraz jako samoloty transportowe. Były to ostatnie przedwojenne francuskie samoloty, jakie wycofano z eksploatacji we francuskich siłach powietrznych.

    Podsumowanie

    LeO 451 był pierwszym w pełni nowoczesnym francuskim bombowcem. W swoim czasie były to bardzo udane samoloty, dysponujące dobrymi osiągami i uzbrojeniem. Długi proces wprowadzania ich do służby, spowodowany głównie chęcią wyeliminowania zauważonych wad i błędów konstrukcyjnych sprawił jednak, że odegrały one minimalną rolę w obronie Francji. Co ciekawe, samoloty odzyskane przez Wolnych Francuzów w 1942 roku wykonały więcej misji bojowych niż maszyny używane do obrony Francji w 1940 roku.

    LeO 451
    LeO 451

    W toku eksploatacji powstało wiele wersji specjalnych LeO 451, różniących się szczegółami konstrukcji, oraz przede wszystkim napędem. Po wojnie kilka maszyn wykorzystywano jako latające laboratoria.

    Dane taktyczno-techniczne

    Lioré et Olivier LeO 451 miał całkowicie metalową konstrukcję, zamknięty kokpit i chowane podwozie. Kadłub miał 17 m długości, rozpiętość skrzydeł wynosiła 22,5 m a maksymalna masa startowa 11,4 tony. Napęd samolotów seryjnych stanowił czternastocylindrowy silnik Gnome-Rhône 14N w wersji 48/49, albo 38/39 i 46/47 o mocy 1060 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną 495 km/h i przelotową 420 km/h, oraz zasięg 2900 km. Uzbrojenie składało się z działka kalibru 20 mm oraz 2 karabinów maszynowych kalibru 7.5 mm. Ładunek bomb wynosił 1568 kg.

    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSłoweńskie czołgi M-55S
    Next Article Włoski monitor Faà di Bruno – pierwszowojenny składak
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.