SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

      22 listopada 2023

      Czy Erik Ten Hag zostanie zwolniony z Manchesteru United?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » LeO 451 – pierwszy nowoczesny francuski średni bombowiec
    Artykuły

    LeO 451 – pierwszy nowoczesny francuski średni bombowiec

    Michał BanachBy Michał Banach22 września 2022Updated:22 września 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    LeO 451 - pierwszy nowoczesny francuski średni bombowiec
    LeO 451 - pierwszy nowoczesny francuski średni bombowiec
    Na początku lat 30. francuskie siły powietrzne posiadały sporo maszyn, ale prezentowały one mizerną wartość bojową. W związku z tym podjęto decyzję o zamówieniu nowych samolotów w oparciu o program rozbudowy sił powietrznych. W efekcie powstał m.in. średni bombowiec Lioré et Olivier LeO 451.

    Geneza

    W 1933 roku Armée de l’air stało się niezależną formacją francuskiej armii, a nie jak dotychczas, częścią sił lądowych. Zmiana ta, chociaż miała formalny charakter, znacząco ułatwiła proces pozyskiwania nowych maszyn. Dodatkowo, jako niezależna formacja, dowództwo sił powietrznych chciało zwiększyć znaczenie swojej formacji na tle innych formacji francuskich sił zbrojnych. Potrzebne do tego były jednak nowe samoloty, dostępne w dużych ilościach.

    LeO 451
    LeO 451

    Zainicjowano wówczas program rozbudowy określany jako Plan I. Zakładał on zbudowanie 1010 nowoczesnych samolotów, w tym 350 bombowców – 210 średnich, 120 ciężkich dwusilnikowych i 20 ciężkich czterosilnikowych. Brak zgody co do wymogów, jakie miały spełniać nowe maszyny sprawił, że dopiero w 1934 roku pojawiły się pierwsze sprecyzowane wymagania taktyczno-techniczne (określane jako B5), które na przestrzeni lat ulegały jeszcze kilku zmianom.

    Chaos ten sprawił, że wiele wytwórni zaczęło projektować samoloty mające być tymczasowym rozwiązaniem. Prezentowały one różne poziomy techniczne, różne osiągi, a przede wszystkim różny poziom technologiczny. Wiele z nich było przestarzałych od samego początku. Jednymi z takich maszyn były Bloch MB.210 i Amiot 143. Sprecyzowane w 1934 roku wymagania B5 zakładały, że zbudowany zostanie dwusilnikowy, całkowicie metalowy bombowiec z pięcioosobową załogą, osiągający prędkość maksymalną 400 km/h, dysponujący zasięgiem operacyjnym 700 km z ładunkiem 1200 kg bomb. Maszyna miała być zdolna do operowania w dzień i w nocy.

    LeO 451
    LeO 451

    W 1935 roku zmodyfikowano wymagania, zmieniając załogę na czteroosobową. Rok później po raz kolejny zmieniono wymagania, tym razem w kwestii napędu, który miały stanowić silniki o mocy 1000 KM, co dawałoby prędkość maksymalną 470 km/h. Wyliczono, że potrzebnych będzie ponad 500 bombowców, aby przezbroić wszystkie eskadry i zapewnić maszyny do szkolenia.  Kilka firm przygotowało swoje projekty, a wśród nich znalazła się wytwórnia Lioré et Olivier, która została później znacjonalizowana jako część koncernu SNCASE.

    LeO 451

    16 stycznia 1937 roku oblatany został prototyp samolotu LeO 45-01. Maszyna otrzymała silniki Hispano-Suiza 14AA o mocy 1120 KM. Oblot wykazał kilka problemów głównie z statecznością i napędem, ale samolot otrzymał pozytywne opinie i został skierowany do dalszych prób. We wrześniu maszyna rozpoczęła próby państwowe. W lipcu 1938 roku zainstalowano nowe osłony silników, dzięki czemu prędkość maksymalna wzrosła z 480 km/h do aż 500 km/h.

    LeO 451
    LeO 451

    W międzyczasie Armée de l’Air zaczęło składać pierwsze zamówienia na nowe bombowce. W tej sytuacji, w sierpniu 1938 roku podjęta została decyzja o zmianie napędu na silniki Gnome-Rhône 14N 20/21 o mocy 1030 KM. Słabsze, ale mniej awaryjne i łatwiejsze w produkcji, co było potrzebne przy rosnącym zamówieniu na kolejne maszyny. Zmieniono wówczas nazwę samolotu na LeO 451-01.

    Już na początku marca 1938 roku wiadomo było, że potrzebnych będzie 449 samolotów frontowych i 185 rezerwowych. Nierealnie zakładano, że powstaną one jeszcze w tym samym roku. Ostatecznie dopiero 24 marca 1939 roku oblatano pierwszy seryjny egzemplarz LeO 451. Drugi wzbił się w powietrze 28 kwietnia 1939 roku. W tym samym miesiącu zamówionych zostało kolejnych kilkaset maszyn. Do września 1939 roku zamówionych zostało 749 bombowców LeO 451 w kilku wersjach. Równocześnie w służbie było 10 maszyn, a kolejne 22 były przygotowywane do dostarczenia.

    LeO 451
    LeO 451

    Napięta sytuacja polityczna sprawiła jednak, że zamówiono kolejne maszyny, dochodząc łącznie do 1549 egzemplarzy. W momencie niemieckiej inwazji na Francję w maju 1940 roku, oficjalnie w służbie były 54 bombowce LeO 451 z 222 dostarczonych. Do 25 czerwca, czyli dnia kapitulacji francuskiej armii, samoloty te wykonały około 400 lotów bojowych i zrzuciły 320 ton bomb, ale za cenę 31 lub 47 utraconych egzemplarzy. Ostatecznie do końca walk we Francji zbudowano 452 samoloty, z których 373 dostarczono do jednostek (samoloty już po niemieckim ataku produkowano z prędkością 4-5 maszyn dziennie). Zniszczono jednak 130 samolotów (wiele na ziemi).

    Samoloty, które przetrwały, zostały przejęte przez siły powietrzne Vichy. Co ciekawe, Niemcy zgodzili się zarówno na poddanie ich modyfikacjom jak i na zbudowanie kolejnych 102 maszyn. Należące do Vichy maszyny brały udział w walkach z wojskami alianckimi w Afryce Północnej, a po zajęciu Vichy przez Niemcy, część maszyn została przekazana włochom, a część przebudowana na samoloty transportowe dla Luftwaffe.

    LeO 451
    LeO 451

    W Afryce Północnej Alianci przejęli pewną liczę LeO 451, które wyremontowano i przywrócono do służby w Siłach Powietrznych Wolnych Francuzów. Samoloty te intensywnie wykorzystywano aż do końca kampanii afrykańskiej. Później używano ich w roli maszyn transportowych. II wojnę światową przetrwało 67 bombowców. Pomimo ich wieku, pozostawiono je w służbie aż do 1957 roku. LeO 451 po wojnie wykorzystywano do szkolenia oraz jako samoloty transportowe. Były to ostatnie przedwojenne francuskie samoloty, jakie wycofano z eksploatacji we francuskich siłach powietrznych.

    Podsumowanie

    LeO 451 był pierwszym w pełni nowoczesnym francuskim bombowcem. W swoim czasie były to bardzo udane samoloty, dysponujące dobrymi osiągami i uzbrojeniem. Długi proces wprowadzania ich do służby, spowodowany głównie chęcią wyeliminowania zauważonych wad i błędów konstrukcyjnych sprawił jednak, że odegrały one minimalną rolę w obronie Francji. Co ciekawe, samoloty odzyskane przez Wolnych Francuzów w 1942 roku wykonały więcej misji bojowych niż maszyny używane do obrony Francji w 1940 roku.

    LeO 451
    LeO 451

    W toku eksploatacji powstało wiele wersji specjalnych LeO 451, różniących się szczegółami konstrukcji, oraz przede wszystkim napędem. Po wojnie kilka maszyn wykorzystywano jako latające laboratoria.

    Dane taktyczno-techniczne

    Lioré et Olivier LeO 451 miał całkowicie metalową konstrukcję, zamknięty kokpit i chowane podwozie. Kadłub miał 17 m długości, rozpiętość skrzydeł wynosiła 22,5 m a maksymalna masa startowa 11,4 tony. Napęd samolotów seryjnych stanowił czternastocylindrowy silnik Gnome-Rhône 14N w wersji 48/49, albo 38/39 i 46/47 o mocy 1060 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną 495 km/h i przelotową 420 km/h, oraz zasięg 2900 km. Uzbrojenie składało się z działka kalibru 20 mm oraz 2 karabinów maszynowych kalibru 7.5 mm. Ładunek bomb wynosił 1568 kg.

    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    LeO 451
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleSłoweńskie czołgi M-55S
    Next Article Włoski monitor Faà di Bruno – pierwszowojenny składak
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 listopada 20238 Mins Read3 Views

    Ślicznotka z Memphis (1990)

    By Michał Banach0
    19 listopada 20237 Mins Read2 Views

    Junkers G.38 – od samolotu pasażerskiego do tajnego bombowca

    By Michał Banach0
    18 listopada 20235 Mins Read74 Views

    A39 Tortoise – brytyjski ciężki czołg szturmowy

    By Michał Banach2
    14 listopada 20235 Mins Read353 Views

    ORP Gryf – największy okręt wojenny II RP

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 grudnia 2023

    Opuszczona Armenia – filmy

    3 grudnia 2023

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    2 grudnia 2023

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    1 grudnia 2023

    Portugalski pancernik Vasco da Gama

    30 listopada 2023

    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 czerwca 20174 Mins Read

    Irlandzki samochód pancerny Leyland Armoured Car

    Wraz z rozpoczęciem w latach 30. procesu uniezależniania się od Wielkiej Brytanii, Irlandzka armia zaczęła…

    Artykuły
    28 września 20195 Mins Read

    Fototapety do salonu – wybieramy wzory inspirowane kinematografią

    Jeśli lubimy dobre filmy i seriale, z pewnością mamy swoje ulubione tytuły, do których z…

    Miejsca
    8 maja 20222 Mins Read

    Cmentarzysko czołgów w Charkowie – galeria

    Wraz z upadkiem ZSRR i uzyskaniem niepodległości, Ukraina odziedziczyła po wielkim bracie olbrzymie ilości sprzętu…

    Artykuły
    2 kwietnia 20237 Mins Read

    MQ-9 Reaper – bezzałogowy żniwiarz

    W latach 90. w USA po raz pierwszy wprowadzono do służby bezzałogowe statki powietrzne (drony).…

    Artykuły
    24 marca 20202 Mins Read

    Zapomniany Boeing 720 N720JR na Malcie

    W Porcie Lotniczym Malta, znajdującym się 5 km od stolicy wyspy, Valetty można było znaleźć…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.