SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Francuski bombowiec rozpoznawczy Amiot 143
    Francuski bombowiec rozpoznawczy Amiot 143
    Francuski bombowiec rozpoznawczy Amiot 143
    Artykuły

    Francuski bombowiec rozpoznawczy Amiot 143

    Michał BanachBy Michał Banach21 czerwca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany na początku lat 30. średni bombowiec, samolot rozpoznawczy i transportowy Amiot 143 już w momencie wejścia do eksploatacji w 1935 roku był maszyną przestarzałą. Mimo to wykorzystywano go aż do kapitulacji Francji w 1940 roku.

    W 1938 roku dowództwo francuskich sił powietrznych ogłosiło projekt budowy średniego bombowca, przystosowanego do zadań rozpoznawczych, ewentualnie transportowych oraz działania w roli samolotu eskortowego dla formacji bombowców – czyli silnie uzbrojonego bombowca. Wśród kilku maszyn, które poddano próbom, do dalszych prac skierowano m.in. bombowiec Amiot 140.

    Amiot 143
    Amiot 143

    Po serii prób naziemnych i problemach z pozyskaniem docelowych silników, 12 kwietnia 1931 roku oblatano pierwszy prototyp. Chociaż wyposażono go w tymczasowe silniki Hispano-Suiza 12Nbr, próby wykazały, że maszyna nadaje się do produkcji. Wojsko zamówiło 40 maszyn w listopadzie 1933 roku. Po złożeniu zamówienia, zmianie uległa jednak koncepcja wykorzystania bombowców. W związku z tym, w zakładach Amiota przystąpiono do modyfikacji prototypu, w celu dostosowania go do nowych wytycznych, wymagających lepszych osiągów.

    Efektem prac było powstanie dwóch prototypów, oznaczonych jako Amiot 142 i 143, różniących się silnikami. Pierwszy wzbił się w powietrze Amiot 143, a miało to miejsce 1 sierpnia 1934 roku. Amiot 142 został oblatany dopiero w styczniu 1935 roku. Po próbach zdecydowano, że do produkcji wejdzie model 143.

    Amiot 143
    Amiot 143

    Maszyna miała 18,2 m długości, 24,5 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 10 360 kg. Napęd stanowiły dwa czternastocylindrowe silniki Gnome-Rhône 14Kirs/Kjrs o mocy 858 KM. Zapewniały one prędkość maksymalną 295 km/h i zasięg 1300 km. Uzbrojenie składało się z 4 karabinów maszynowych kalibru 7,5 mm umieszczonych pojedynczo w wieżyczce na nosie, stanowisku grzbietowym, i dwóch stanowiskach w gondoli pod kadłubem. Ładunek bomb wynosił 800 kg w luku bombowym i 800 kg pod skrzydłami.

    Amiot 143 miał całkowicie metalową konstrukcję, a cechą charakterystyczną był zarówno gruby płat, w którym znajdował się tunel, pozwalający na dostęp do silników podczas lotu, oraz duża, przeszklona gondola pod kadłubem. Idealnie nadawała się ona do zadań rozpoznawczych i obserwacji, zapewniając strzelcom dobre warunki. Załoga liczyła 5 osób – pilot, nawigator/bombardier, radiooperator, dwóch strzelców pokładowych.

    Amiot 143
    Amiot 143

    W lipcu 1935 roku rozpoczęto dostawy pierwszych maszyn. Ostatecznie, wraz z pierwszą zamówioną partią, do 1937 roku wyprodukowano 138 egzemplarzy bombowców tego typu. Dodatkowo stworzono kilka niezrealizowanych nigdy projektów, oraz zbudowano kilka pojedynczych prototypów wersji rozwojowych. W 1935 roku Amiot 143 był już dosyć mało nowoczesną maszyną, a w momencie zakończenia produkcji był już całkowicie przestarzały.

    Mimo to, samoloty pozostawiono w eksploatacji w roli maszyn szkoleniowych oraz transportowych. Wraz z wybuchem II wojny światowej zakładano, że bombowce te będą wykonywały naloty na Niemcy, a następnie lądowały w Polsce. Nigdy jednak nie zrealizowano operacji tego typu, ograniczając się do zrzucania ulotek. Dopiero po niemieckiej inwazji na Francję Amioty 143 zaczęto wykorzystywać do nalotów, ale ponoszone przez nie straty były tak duże, że wycofano je ponownie do zadań rozpoznawczych i transportowych.

    Amiot 143
    Amiot 143

    Po kapitulacji Francji, część maszyn, które przetrwały znalazła się na nieokupowanej części kraju, przez co wcielono je do służby w siłach powietrznych Vichy. Wykorzystywano je do 1944 roku głównie do zadań transportowych. Maszyny które nie zostały przejęte, wykorzystano do ewakuacji żołnierzy i pilotów z Francji.

    Amiot 143 był całkowicie przestarzałą konstrukcją już w momencie zakończenia produkcji. Zaprojektowany według przestarzałych wytycznych, był za wolny i dopasowany bardziej do zadań rozpoznawczych niż do roli bombowca. Mimo to, z powodu braku dostaw odpowiedniej liczby nowych maszyn, wykorzystano je bojowo z mizernym skutkiem.

    Amiot 143
    Amiot 143
    Amiot 143
    Amiot 143
    Amiot 143
    Amiot 143
    Amiot 143
    Amiot 143

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSmarowanie łożyska – o czym warto pamiętać?
    Next Article Co to jest monitoring HD-CVI?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.