SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Handley Page Victor – ostatni V-bomber
    Handley Page Victor - ostatni V-bomber
    Handley Page Victor - ostatni V-bomber
    Artykuły

    Handley Page Victor – ostatni V-bomber

    Michał BanachBy Michał Banach8 lutego 2021Updated:8 lutego 2021Brak komentarzy5 Mins Read
    W latach 50. Wielka Brytania wprowadziła do eksploatacji trzy typy bombowców strategicznych, określanych jako V-bombers. Były to Avro Vulcan, Vickers Valiant i Handley Page Victor. Maszyny znacznie różniły się od siebie konstrukcją i możliwościami, ale stanowiły przez długi czas podstawę brytyjskich sił strategicznych. Handley Page Victor był ostatnim wprowadzonym do służby typem z tej trójki.

    Ostatni V-bomber

    W ramach rozbudowy sił strategicznych brytyjskie Air Ministry przygotowało w 1947 roku specyfikację B.35/46 dla nowego typu bombowca średniego zasięgu, zdolnego do przenoszenia ładunku 4500 kg bomb, dysponującego zasięgiem 2800 km i prędkością przelotową 930 km/h na pułapie między 11-15 tys. metrów. Maszyna nie miała przenosić uzbrojenia obronnego, a w luku bombowym miała się mieścić bomba atomowa lub ładunek konwencjonalnych bomb, przy czym na krótszych dystansach miało to być nawet 9100 kg bomb. Do prac nad odpowiadającymi tym wymogom samolotami przystąpiło kilka firm. Czego efektem było ostatecznie wprowadzenie do eksploatacji 3 różnych typów samolotów.

    Handley Page Victor
    Handley Page Victor

    W zakładach Handley Page przystąpiono do prac nad samolotem oznaczonym jako HP.80. Maszyna od początku wyróżniała się nietypowym układem skrzydeł, zaprojektowanym przez Gustava Lachmanna i Godfreya Lee. Podczas prac projektowych inspirowali się oni niemieckimi planami zdobytymi po zajęciu Niemiec w 1945 roku.

    Prototyp HP.80 wzbił się w powietrze 24 grudnia 1952 roku, a za sterami zasiadł Hedley Hazeldem. Lot trwał 17 minut i zakończył się pełnym sukcesem. Dziesięć dni później Air Ministry oficjalnie nadało maszynie nazwę Victor i zamówiło pierwszą partię 25 maszyn. 14 lipca 1954 roku doszło do katastrofy prototypu, ale nie wpłynęło to na program. W 1956 roku ukończono pierwszy seryjny egzemplarz i rozpoczęto dostawy samolotów do jednostek liniowych. Victor był ostatnim wprowadzonym do eksploatacji V-bomberem.

    Handley Page Victor (fot. Mike Freer)
    Handley Page Victor (fot. Mike Freer)

    Handley Page Victor

    Victor miał 35 m długości i 33,5 m rozpiętości skrzydeł, a jego masa własna wynosiła 40 ton. Maksymalna masa startowa wynosiła natomiast 93 tony. Napęd stanowiły 4 silniki turboodrzutowe Armstrong Siddeley A.S.Sa.7 Sapphire, zapewniające prędkość maksymalną 1009 km/h (w locie nurkowym Victor był w stanie przekroczyć prędkość 1 Macha), oraz zasięg 9662 km.

    Bombowiec mógł przenosić 35 bomb o masie 450 kg lub bombę atomową Yellow Sun o masie 3290 kg i mocy 400 kt (lub 1.1 Mt w przypadku późniejszej wersji z nową głowicą). Nie zainstalowano żadnego uzbrojenia obronnego, zamiast czego maszynę wyposażono w rozbudowane wyposażenie elektroniczne, które miało zakłócać działanie systemów namierzających i radarów. Załoga składała się z 5 osób.

    Handley Page Victor
    Handley Page Victor

    Początkowo zakładano, że Victory będą maszynami szybkiego reagowania na wypadek zagrożenia atakiem nuklearnym. Utrzymywano je w podwyższonej gotowości bojowej, dzięki czemu po wydaniu rozkazu do startu, samolot wzbijał się w powietrze w ciągu 4 minut. Co istotne, zakładano, że po starcie, załoga bombowca będzie zdana na siebie i doleci do celu w oparciu o własny plan działania i umiejętności. W związku z tym przykładano bardzo dużą wagę do zbudowania odpowiednich więzi między członkami załogi, aby potrafili ze sobą współpracować bez żadnych problemów.

    Zbudowano 50 maszyn w pierwszej wersji B.1, przy czym 24 z nich przebudowano do wersji B.1A z dodatkowym radarem ostrzegającym przed namierzeniem i systemem walki elektronicznej. Następnie zbudowano 34 maszyny w wersji B.2 (prototyp tej wersji oblatano 20 lutego 1959 roku), różniącej się osiągami i szczegółami konstrukcji, po czym zrezygnowano z dalszej produkcji z powodu zmiany planów wykorzystania bombowców strategicznych.

    Handley Page Victor i Avro Vulcan (w tle)
    Handley Page Victor i Avro Vulcan (w tle)

    Wraz z rosnącym zagrożeniem z strony radzieckich systemów przeciwlotniczych, podjęto decyzję o zmianie sposobu dolatywania do celu ataku. Zamiast lotu na dużym pułapie, Victory miały docierać do celu lecąc nisko nad ziemią, unikając wykrycia przez radary. W 1963 roku część Victorów dostosowano do przenoszenia pocisku rakietowego z głowicą nuklearną Blue Steel.

    Nowe życie

    W połowie lat 60. znaczenie bombowców strategicznych zaczęło spadać. Systemy przeciwlotnicze były coraz skuteczniejsze, w związku z czym Brytyjczycy zaczęli większą wagę przykładać do wykorzystania międzykontynentalnych pocisków balistycznych z głowicami nuklearnymi niż bombowców. W związku z tym część Victorów w wersji B.1 zaczęto przebudowywać na powietrzne tankowce oznaczone jako K.1 i K.1A. Ostatecznie większość maszyn, które pozostały w służbie, została przekształcona w tankowce.

    Handley Page Victor
    Handley Page Victor

    W tej roli Victory po raz pierwszy w swojej karierze wzięły udział w działaniach bojowych, gdy podczas Wojny o Falklandy w 1982 roku zabezpieczały bombowce Avro Vulcan dokonujące nalotów na zajęte przez Argentyńczyków Falklandy w ramach operacji Black Buck. Jeden lot jednego Vulcana na łącznym dystansie 12 600 km (6300 km w jedną stronę) zabezpieczany był przez 11 Victorów, a 3 kolejne pozostawały w rezerwie. Kolejnym bojowym wykorzystaniem tych maszyn były operacje prowadzone w trakcie wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku. 8 Victorów wykonało wówczas 299 misji.

    Mające swoje lata samoloty zostały jednak mocno wyeksploatowane w trakcie tych misji, przez co w 1993 roku ostatecznie wycofano je z eksploatacji i zaczęto złomować. Zachowano 5 maszyn, z których jedna została w 2020 roku zezłomowana. Pozostałe trafiły do muzeów przy czym prawdopodobnie dwa samoloty utrzymywane są w stanie technicznie sprawnym, dzięki czemu mogą wykonywać pokazowe kołowania. Żaden z samolotów nie jest jednak zdolny do lotu.

    Handley Page Victor (fot. Mike Freer)
    Handley Page Victor (fot. Mike Freer)

    Podsumowanie

    Handley Page Victor pod wieloma względami był o wiele lepszą konstrukcją niż Avro Vulcan oraz Vickers Valiant. Posiadał lepsze wyposażenie elektroniczne oraz dobre osiągi. Z drugiej strony szybki rozwój technologii sprawił, że samoloty te szybko stały się przestarzałe. Mimo to, pozostając w eksploatacji jako powietrzne tankowce, był ostatnimi V-bomberami w służbie RAF.

    Handley Page Victor
    Handley Page Victor
    Handley Page Victor (fot. Mike Freer)
    Handley Page Victor (fot. Mike Freer)
    Handley Page Victor (fot. Nilfanion/Wikimedia Commons)
    Handley Page Victor (fot. Nilfanion/Wikimedia Commons)
    Handley Page Victor (fot. Paul Lucas)
    Handley Page Victor (fot. Paul Lucas)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleD. B. Cooper – poszukiwany żywy lub martwy. Terrorysta, który rozpłynął się w powietrzu
    Next Article Toyota SA – pierwszy samochód Toyoty po II wojnie światowej
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.