SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Douglas B-18 Bolo – zapomniany amerykański bombowiec
    Douglas B-18 Bolo - zapomniany amerykański bombowiec
    Douglas B-18 Bolo - zapomniany amerykański bombowiec
    Artykuły

    Douglas B-18 Bolo – zapomniany amerykański bombowiec

    Michał BanachBy Michał Banach18 listopada 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    W latach 30. nastąpił gwałtowny rozwój lotnictwa. W USA w tym czasie wprowadzono do eksploatacji wiele typów maszyn, które chociaż nowatorskie, szybko zostały zdeklasowane przez nowsze konstrukcje i odeszły w niepamięć. Jedną z takich maszyn był Douglas B-18 Bolo.

    Geneza

    Już podczas prac nad rewolucyjnym bombowcem Martin B-10 w USAAC wiedziano, że samolot ten szybko zostanie zdeklasowany przez nowsze konstrukcje. W związku z tym w 1934 roku zainicjowano prace nad jego następcą. Do rywalizacji przystąpiło kilka firm, a samolotami, które miały największe szanse na trafienie do eksploatacji były Boeing Model 299 (który po licznych perturbacjach przerodził się w legendarnego Boeinga B-17 Flying Fortress), Martin Model 146 (będący znaczącym rozwinięciem modelu B-10) oraz Douglas DB-1 oblatany w kwietniu 1935 roku.

    Douglas B-18 Bolo
    Douglas B-18 Bolo

    Wraz z wypadkiem maszyny Boeinga, który doprowadził do wycofania firmy z tego projektu, USAAC wybrało do dalszej realizacji projekt Douglasa. Dysponował on lepszymi osiągami od Martina Model 146 i był prawie o połowę tańszy od Boeinga (kosztował 58 500 dolarów – współcześnie około 1,06 mln dolarów, wobec 99 620 dolarów w przypadku Modelu 299 – współcześnie około 1,8 mln dolarów).

    Po serii prób, w styczniu 1936 roku podjęto decyzję o skierowaniu DB-1 do produkcji seryjnej pod oznaczeniem Douglas B-18 Bolo. Zamówiono łącznie 350 egzemplarzy maszyn tego typu w kilku wersjach, różniących się silnikami i szczegółami konstrukcji.

    Douglas B-18 Bolo
    Douglas B-18 Bolo

    Douglas B-18 Bolo

    Bombowiec Douglasa powstał w oparciu o konstrukcję samolotu transportowego Douglas DC-2, od którego różnił się przede wszystkim nowym kadłubem i większą rozpiętością skrzydeł. Samolot miał 17,6 m długości i 27,3 m rozpiętości skrzydeł, a jego maksymalna masa startowa wynosiła 12 550 kg. Napęd stanowiły dwa dziewięciocylindrowe silniki Wright R-1820-53 Cyclone o mocy 1000 KM każdy (od wersji B-18A). Zapewniały one prędkość maksymalną 348 km/h i przelotową 269 km/h, oraz zasięg bojowy 1400 km (maksymalny zasięg wynosił 3400 km). Uzbrojenie składało się z 3 karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm, a ładunek bomb od 1300 do 2000 kg.

    Douglas B-18 Bolo
    Douglas B-18 Bolo

    Nowością były sterowane elektrycznie wieżyczki strzeleckie, zaprojektowane przez Prestona Tuckera (późniejszego konstruktora samochodów). Maszyna otrzymała dodatkowe opancerzenie i mocniejszą konstrukcję od Martina B-10 i chociaż nie była szybsza, dysponowała większym zasięgiem i ładunkiem bomb.

    Zbudowano 131 lub 133 maszyny w wersji B-18 i 217 w wersji B-18A, oraz kilka pojedynczych prototypów, oraz przebudowanych maszyn specjalistycznych. Gdy w 1940 roku uznano, że bombowce te są już przestarzałe (z racji słabego uzbrojenia obronnego, małego zasięgu i kiepskich osiągów), część z nich zaczęto wycofywać z jednostek liniowych i wykorzystywać do zadań transportowych. W grudniu 1941 roku wraz z japońskim atakiem na Pearl Harbor i Filipiny wiele B-18, które pozostawały jeszcze w eksploatacji zostało zniszczonych na ziemi.

    Douglas B-18B Bolo
    Douglas B-18B Bolo

    Pozostałe maszyny przekształcono wówczas w samoloty zwalczania okrętów podwodnych B-18B, instalując w nich radar i sprzęt do wykrywania anomalii pola elektromagnetycznego, lub samoloty transportowe C-58. W nowej roli B-18 odniosły swoje pierwsze i jedyne sukcesy bojowe. 22 sierpnia 1942 roku operujący nad Karaibami B-18 jako pierwszy amerykański samolot zatopił niemieckiego u-boota U-654. 2 października kolejny B-18 zatopił U-512 w pobliżu Gujany Francuskiej.

    20 B-18 trafiło w tym czasie do Kanady, gdzie otrzymały oznaczenie Douglas Digby Mark I i również wykorzystywane były do zwalczania okrętów podwodnych. 30 października 1942 roku jedna z kanadyjskich maszyn zatopiła U-520 niedaleko Nowej Fundlandii. Kariera bojowa B-18 była jednak krótka, ponieważ wraz z pojawieniem się większej liczby bombowców B-17 i B-24 zaczęto wycofywać przestarzałe Bolo.

    Douglas B-18 Bolo
    Douglas B-18 Bolo

    Ostatecznie wszystkie maszyny wycofano z służby transportowej w wojsku do końca wojny. Do 1946 roku używane były dwa egzemplarze B-18, które trafiły do Brazylii. Po wojnie nieprzydatne wojsku i wyeksploatowane samoloty zaczęto sprzedawać cywilom. Nowi właściciele najczęściej używali ich w roli samolotów transportowych lub rolniczych. Do naszych czasów przetrwało 6 egzemplarzy B-18, z których żaden nie jest w stanie lotnym.

    Douglas B-18 Bolo
    Douglas B-18 Bolo
    B-36 i jego mniejsi poprzednicy - B-18, B-17 i B-29
    B-36 i jego mniejsi poprzednicy – B-18, B-17 i B-29
    Douglas B-18 Bolo
    Douglas B-18 Bolo
    Douglas B-18 Bolo
    Douglas B-18 Bolo
    Douglas B-18 Bolo
    Douglas B-18 Bolo
    Douglas B-18 Bolo
    Douglas B-18 Bolo
    Douglas B-18 Bolo (fot. Articseahorse/Wikimedia Commons)
    Douglas B-18 Bolo (fot. Articseahorse/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWycieczkowce Oasis – największe statki pasażerskie świata
    Next Article Butelkowa ekologia
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.