SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » British Railways DP1 Deltic Prototype
    British Railways DP1 Deltic Prototype
    Artykuły

    British Railways DP1 Deltic Prototype

    Michał BanachBy Michał Banach4 stycznia 20182 komentarze3 Mins Read
    W latach 50. brytyjska firma English Electric postanowiła zbudować prototypową dieslowską lokomotywę o nazwie własnej Deltic. Chociaż początkowo zakładano sporą produkcję, ostatecznie za wyjątkiem prototypu powstały tylko 22 lokomotywy British Rail Class 55, wywodzące się z konstrukcji Deltica.

    W okresie powojennym wiele linii kolejowych zaczęło odchodzić od parowozów. Równocześnie proces elektryfikacji trakcji kolejowej w wielu krajach przebiegał powoli, przez co rosła popularność lokomotyw z silnikami diesla. W latach 50. w English Electric powstał pomysł zbudowania dysponującej dużą mocą lokomotywy zasilanej dwoma silnikami diesla Napier Deltic.

    DP1 Deltic Prototype
    DP1 Deltic Prototype

    Zaprojektowane z myślą o kutrach torpedowych i innych mniejszych jednostkach pływających silniki były lekkie, ale dysponowały dużą mocą. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał nowych jednostek napędowych, zaprojektowano zupełnie nową lokomotywę o masie 108 ton, w której zainstalowano dwa silniki Napier Deltic D18-25 o łącznej mocy 3300 KM. Zapewniały one prędkość maksymalną 140 km/h (po modernizacji w 1956 roku prędkość wzrosła do 171 km/h).

    Prototypowa lokomotywa, mająca być demonstratorem technologii otrzymała nazwę Deltic oraz numer DP1. Zaprojektowano ją z myślą o eksploatacji zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Stanach Zjednoczonych. W związku z tym zarówno z przodu jak i z tyłu umieszczono dodatkowy, pojedynczy reflektor, wymagany przez amerykańskie przepisy (nigdy go jednak nie zainstalowano, pozostawiając puste miejsce). Pod względem wyglądu zewnętrznego, Deltic przypominał amerykańskie lokomotywy typu EMD E i ALCO PA.

    DP1 Deltic Prototype (fot. Geof Sheppard)
    DP1 Deltic Prototype (fot. Geof Sheppard)

    Z racji swojego prototypowego charakteru, ukończona w 1955 roku lokomotywa otrzymała charakterystyczne, błękitno-kremowe malowanie, wyróżniające się na tle innych brytyjskich lokomotyw. Po serii prób wewnętrznych, Deltic został przekazany British Railways, które rozpoczęły jego testową eksploatację na trasie Londyn – Liverpool. Początkowo wykorzystywano go w pociągach towarowych, ale w 1956 roku po modernizacji, lokomotywa została oddelegowana do obsługi linii pasażerskich.

    Mimo swoich osiągów, oraz nowoczesnej konstrukcji (lokomotywa miała przemyślaną konstrukcję, w której zastosowano sporo drobnych, ale bardzo nowoczesnych jak na tamte lata rozwiązań, jak np. opuszczane stopnie oraz opływowe obudowy reflektorów), przedstawiciele British Railways odrzucili projekt. Dopiero w 1957 roku za sprawą Gerrego Fiennensa, English Electric otrzymała zamówienie na 22 lokomotywy oparte konstrukcyjnie na Delticu (oficjalnie zamówienie wpłynęło w 1959 roku). Miały one obsługiwać East Coast Main Line, gdzie zastąpiły aż 55 parowozów.

    DP1 Deltic Prototype (fot. Draco2008/flickr.com)
    DP1 Deltic Prototype (fot. Draco2008/flickr.com)

    Prototypowy Deltic miał trafić do Ameryki, gdzie planowano jego promocję z myślą o produkcji eksportowej. Niestety z powodu uszkodzenia silników, w marcu 1961 roku podjęto decyzję o wycofaniu lokomotywy z eksploatacji. Zamiast na złom, Deltic trafił wówczas do Science Museum. W latach 90. lokomotywa kilkukrotnie zmieniła miejsce pobytu, trafiając kolejno do National Railway Museum w Yorku, National Railway Museum w Shildon oraz The Ribble Steam Railway w Preston.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePrototypowa łódź latająca Blohm & Voss Bv 238
    Next Article Zapomniany Northrop YC-125 Raider
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read

    SS Southern Cross – niepozorny zwiastun przyszłości

    11 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.