Charakterystyczny biały ludzik, wyglądający jak stos opon to jedna z najsłynniejszych i najstarszych maskotek firmowych na świecie. Bibendum, bo tak oficjalnie nazywa się ludzik Michelin, powstał w 1894 roku i chociaż wielokrotnie zmienił wygląd, pozostaje najbardziej rozpoznawalnym symbolem firmy Michelin.
Historia maskotki sięga początków istnienia francuskiej firmy Michelin, produkującej opony (firma powstała w 1889 roku). Jej założyciele, bracia Édouard i André Michelin zauważyli podczas wystawy w Lyonie w 1894 roku stos opon, wyglądający jak sylwetka człowieka, tylko bez rąk (przynajmniej tak brzmi oficjalna historia). Zainspirowani tym widokiem postanowili stworzyć specjalny kostium i maskotkę, którą chcieli wykorzystać w materiałach reklamowych.
Sylwetkę postaci stworzył Marius Rossillon (O’Galop) na bazie swojego projektu plakatu dla niemieckiego browaru, który nigdy nie został zrealizowany. Na plakacie w centralnej części znalazła się grubsza postać trzymająca kieliszek i nosząca binokle, która wznosiła toast mówiąc À votre santé. Le pneu Michelin boit l’obstacle (co można przetłumaczyć jako „Wasze zdrowie. Opony Michelin połykają przeszkody”).
W krótkim czasie ludzik Michelin zyskał sporą popularność zarówno w drukowanych materiałach reklamowych firmy – wykorzystywano go np. w przewodnikach dla kierowców i na plakatach, jak i w formie kostiumu, noszonego podczas różnych wydarzeń i spotkań, w których prezentowano firmę Michelin.
Nie wiadomo kiedy oficjalnie postać otrzymała nazwę Bibendum, pochodzącą od łacińskiej sentencji Nunc est bibendum (Pora pić), ale jest ona cały czas stosowana, chociaż nie jest aż tak znana jak określenie Ludzik Michelin. Początkowo Bibendum był dosyć gruby, nosił binokle oraz palił cygaro, jednak z czasem jego sylwetka zaczęła się zmieniać, stając się chudsza i bardziej wysportowana. Porzucono również okulary i cygaro. Początkowo ludzik miał kolor ówczesnych opon – biało-szaro-kremowy, z jednak z czasem wraz z pojawieniem się czarnych opon, jego kolor zmieniono na czarny, tylko po to, aby szybko wrócić do oryginalnego białego koloru.
W okresie międzywojennym postać ludzika Michelin zyskała również znacznie niezbyt pozytywne, ponieważ osoby grubsze i niezbyt dobrze ubrane były przyrównywane do Bibenduma. Największe zmiany w wyglądzie ludzika pojawiły się po II wojnie światowej, a obecny wygląd pochodzi z lat 90. Warto w tym miejscu dodać, że Ludzik Michelin to jeden z najstarszych znaków towarowych na świecie, który cały czas jest w użyciu.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.