W 1972 roku firma Michelin zbudowała nietypowy 11-kołowy pojazd, służący do testowania opon dla ciężarówek o nazwie Citroen DS Michelin PLR. Samochód powstał na bazie Citroena DS, ale poddano go znaczącym przeróbkom.
Nietypowy pojazd powstał w celu testowania opon ciężarówek w warunkach drogowych, ale w jak najbezpieczniejszej formie. Normalnie testy przeprowadzono montując opony na normalnych samochodach, ale w przypadku ich eksplozji mogło dojść do wypadku.
W Citroenie PLR (Poids Lourd Rapide) testowana opona znajdowała się w środku samochodu i miała własny napęd. W razie awarii, samochód mógł więc jechać dalej, dzięki swojemu 5-osiowemu podwoziu. Dwie przednie osie były skrętne.
Napęd pojazdu stanowiły dwa silniki Chevrolet V8 o pojemności 5,7 litra i mocy 200 KM każdy. Jeden napędzał trzy tylne osie, a drugi specjalny mechanizm na którym zamontowana była testowana opona. Pojemność zbiorników paliwa wynosiła aż 180 litrów.
Według dostępnych informacji samochód mógł osiągać prędkość maksymalną około 160-180 km/h, mimo swojej potężnej wagi, wynoszącej 9150 kg. Olbrzymia waga spowodowana była nie tylko zamontowaną aparaturą, ale przede wszystkim rozmiarami pojazdu – 7,2 metra długości i 2,45 m szerokości.
Początkowo Citroen PLR pomalowany był na biało, ale z czasem nadano mu charakterystyczne żółto-pomarańczowe barwy z czarnym dachem.
Pojazd powstał na bazie Citroena DS, i wykorzystywał wiele elementów jego konstrukcji. Wybór takiej bazy podyktowany był faktem, że Michelin był w latach 70. właścicielem marki Citroen.
Citroeona PLR wykorzystywano przez kilka lat, głównie na torze Ladoux we Francji. Obecnie pozostaje w eksploatacji jako samochód pokazowy Michelin.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.