SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Alexander Lippisch i Aerodyne
    Alexander Lippisch i Aerodyne
    Artykuły

    Alexander Lippisch i Aerodyne

    Michał BanachBy Michał Banach3 sierpnia 2016Updated:12 lutego 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Niemiecki konstruktor lotniczy, Alexander Lippisch zapisał się w historii dzięki swoim badaniom nad aerodynamiką. To dzięki jego pracom dopracowano konstrukcję samolotów z skrzydłami w układzie delta. Jego badania pomogły również w zaprojektowaniu niemieckiego myśliwca rakietowego Messerschmitt Me 163 Komet. Konstruktor opracował również niecodzienny pojazd latający, nazywany Aerodyne.

    Alexander Lippisch urodził się 2 listopada 1894 roku. Już jako dziecko interesował się lotnictwem. W trakcie I wojny światowej konstruktor służył w niemieckiej armii jako fotograf lotniczy. W latach 20. rozpoczął pracę w zakładach Zeppelina, gdzie zainteresował się konstrukcją samolotów bezogonowych.

    Messerschmitt Me 163 Komet
    Messerschmitt Me 163 Komet

    W latach 30. Alexander Lippisch prowadził badania nad samolotami wyposażonymi w skrzydła w układzie delta oraz badał zjawisko efektu przypowierzchniowego. Jego prace miały jednak charakter czysto naukowy i dopiero po wybuchu wojny, wojsko zainteresowało się jego projektami. Prace Lippischa pomogły w opracowaniu niemieckiego myśliwca o napędzie rakietowym Messerschmitt Me 163 Komet.

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej konstruktor trafił do USA, gdzie ze względu na swoje doświadczenie i umiejętności, został włączony do zespołu naukowców pracujących nad nowymi konstrukcjami lotniczymi wykorzystującymi napęd odrzutowy. To dzięki niemu firma Convair zaprojektowała serię udanych myśliwców w układzie delta.

    Collins Aerodyne
    Collins Aerodyne

    W latach 50. konstruktor rozpoczął pracę w firmie Collins Radio Company, gdzie pozwolono mu na kontynuowanie przedwojennych badań nad efektem przypowierzchniowym (stosowanym w ekranoplanach). W trakcie badań, Lippisch zainteresował się pomysłem budowy samolotów pionowego startu i lądowania.

    W drugiej połowie lat 50. zaprojektował kilka niecodziennych modeli pojazdów latających nie posiadających skrzydeł. Wszystkie były dosłownie latającymi silnikami. W 1959 roku otrzymał patent na swój pojazd, nazwany Aerodyne, dzięki czemu mógł rozpocząć prace nad latającym prototypem.

    Dornier Aerodyne
    Dornier Aerodyne

    Efektem prac było powstanie olbrzymiej, dziwacznej maszyny wyposażonej w dwa śmigła umieszczone w kadłubie i posiadającej jedynie statecznik. Sterowanie kierunkiem lotu miało odbywać się poprzez zmiany ciągu silnika. Chociaż docelowo pojazd miał być załogowy, prototyp nie posiadał typowego kokpitu, a sterowanie miało odbywać się za pomocą radia. Niestety do dnia dzisiejszego nie przetrwały żadne dokładniejsze informacje o tej maszynie.

    Niestety w 1964 roku Alexander Lippisch porzucił projekt, ponieważ zdiagnozowano u niego raka. Aerodyne prawdopodobnie nigdy nie wzbił się w powietrze, ale na pewno był testowany w tunelach aerodynamicznych NASA. Dopiero w 1966 roku konstruktor mógł wrócić do prac, ale tym razem przeniósł się do RFN, gdzie wspólnie z firmą Dornier zaprojektował kolejną Aerodynę.

    Dornier Aerodyne
    Dornier Aerodyne

    Dornier Aerodyne miał 5,5 m długości i wyposażony był w silnik MTU 6022 A-3 o mocy 370 KM. Maszyna ważyła około 435 kg. Oblot jedynego zbudowanego prototypu miał miejsce 18 września 1972 roku, ale już 30 listopada projekt zamknięto z powodu braku zainteresowania niemieckiego lotnictwa. Alexander Lippisch zmarł 11 lutego 1976 roku, kilka lat po zakończeniu prac nad Aerodyną.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTajemnicza historia okrętu podwodnego K-129
    Next Article Co drugi Polak za zakupy w Internecie płaci gotówką – badania
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.