Niemiecki konstruktor lotniczy, Alexander Lippisch zapisał się w historii dzięki swoim badaniom nad aerodynamiką. To dzięki jego pracom dopracowano konstrukcję samolotów z skrzydłami w układzie delta. Jego badania pomogły również w zaprojektowaniu niemieckiego myśliwca rakietowego Messerschmitt Me 163 Komet. Konstruktor opracował również niecodzienny pojazd latający, nazywany Aerodyne.

Alexander Lippisch urodził się 2 listopada 1894 roku. Już jako dziecko interesował się lotnictwem. W trakcie I wojny światowej konstruktor służył w niemieckiej armii jako fotograf lotniczy. W latach 20. rozpoczął pracę w zakładach Zeppelina, gdzie zainteresował się konstrukcją samolotów bezogonowych.

Messerschmitt Me 163 Komet
Messerschmitt Me 163 Komet

W latach 30. Alexander Lippisch prowadził badania nad samolotami wyposażonymi w skrzydła w układzie delta oraz badał zjawisko efektu przypowierzchniowego. Jego prace miały jednak charakter czysto naukowy i dopiero po wybuchu wojny, wojsko zainteresowało się jego projektami. Prace Lippischa pomogły w opracowaniu niemieckiego myśliwca o napędzie rakietowym Messerschmitt Me 163 Komet.

Wraz z zakończeniem II wojny światowej konstruktor trafił do USA, gdzie ze względu na swoje doświadczenie i umiejętności, został włączony do zespołu naukowców pracujących nad nowymi konstrukcjami lotniczymi wykorzystującymi napęd odrzutowy. To dzięki niemu firma Convair zaprojektowała serię udanych myśliwców w układzie delta.

Collins Aerodyne
Collins Aerodyne

W latach 50. konstruktor rozpoczął pracę w firmie Collins Radio Company, gdzie pozwolono mu na kontynuowanie przedwojennych badań nad efektem przypowierzchniowym (stosowanym w ekranoplanach). W trakcie badań, Lippisch zainteresował się pomysłem budowy samolotów pionowego startu i lądowania.

W drugiej połowie lat 50. zaprojektował kilka niecodziennych modeli pojazdów latających nie posiadających skrzydeł. Wszystkie były dosłownie latającymi silnikami. W 1959 roku otrzymał patent na swój pojazd, nazwany Aerodyne, dzięki czemu mógł rozpocząć prace nad latającym prototypem.

Dornier Aerodyne
Dornier Aerodyne

Efektem prac było powstanie olbrzymiej, dziwacznej maszyny wyposażonej w dwa śmigła umieszczone w kadłubie i posiadającej jedynie statecznik. Sterowanie kierunkiem lotu miało odbywać się poprzez zmiany ciągu silnika. Chociaż docelowo pojazd miał być załogowy, prototyp nie posiadał typowego kokpitu, a sterowanie miało odbywać się za pomocą radia. Niestety do dnia dzisiejszego nie przetrwały żadne dokładniejsze informacje o tej maszynie.

Niestety w 1964 roku Alexander Lippisch porzucił projekt, ponieważ zdiagnozowano u niego raka. Aerodyne prawdopodobnie nigdy nie wzbił się w powietrze, ale na pewno był testowany w tunelach aerodynamicznych NASA. Dopiero w 1966 roku konstruktor mógł wrócić do prac, ale tym razem przeniósł się do RFN, gdzie wspólnie z firmą Dornier zaprojektował kolejną Aerodynę.

Dornier Aerodyne
Dornier Aerodyne

Dornier Aerodyne miał 5,5 m długości i wyposażony był w silnik MTU 6022 A-3 o mocy 370 KM. Maszyna ważyła około 435 kg. Oblot jedynego zbudowanego prototypu miał miejsce 18 września 1972 roku, ale już 30 listopada projekt zamknięto z powodu braku zainteresowania niemieckiego lotnictwa. Alexander Lippisch zmarł 11 lutego 1976 roku, kilka lat po zakończeniu prac nad Aerodyną.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.