SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany szwedzki myśliwiec Svenska Aero Jaktfalken
    Zapomniany szwedzki myśliwiec Svenska Aero Jaktfalken
    Zapomniany szwedzki myśliwiec Svenska Aero Jaktfalken
    Artykuły

    Zapomniany szwedzki myśliwiec Svenska Aero Jaktfalken

    Michał BanachBy Michał Banach19 czerwca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    W 1929 roku w zakładach Svenska Aero powstał projekt dwupłatowego myśliwca dla szwedzkich sił powietrznych. Maszyna otrzymała nazwę Jaktfalken i była całkowicie prywatnym przedsięwzięciem. Po próbach wojsko zamówiło kilkanaście maszyn, które wykorzystywano do 1941 roku.

    Utworzone na początku lat 20. XX wieku zakłady Svenska Aero początkowo skupiały się na produkcji lekkich samolotów treningowych oraz maszyn licencyjnych, głównie projektowanych w Niemczech. Pod koniec dekady, przedstawiciele firmy chcąc zdobyć nowe rządowe zamówienia, zwrócili się do dowództwa szwedzkich sił powietrznych z pytanie o wymagania dla nowego myśliwca.

    Svenska Aero Jaktfalken J 6A
    Svenska Aero Jaktfalken J 6A

    Wojsko nie było zainteresowane współpracą i nie przekazało żadnych informacji, dlatego inżynierowie Svenska Aero podjęli decyzję o rozpoczęciu prac nad myśliwcem w oparciu o własne analizy. Po przeanalizowaniu konstrukcji najważniejszych ówczesnych myśliwców, w 1929 roku rozpoczęto prace nad własną konstrukcją. Ich efektem było powstanie myśliwca SA 11 Jaktfalken. Maszyna wyposażona była w silnik Armstrong Siddeley Jaguar, kadłub miał konstrukcję z metalowych rur pokrytych aluminiowymi panelami w przedniej części kadłuba, a reszta kadłuba i skrzydła pokryte były płótnem. Samolot miał stałe podwozie i otwarty kokpit.Kadłub miał 7,5 m długości, rozpiętość skrzydeł wynosiła 8,8 m, a maksymalna masa startowa 1470 kg. Prędkość maksymalna wynosiła 310 km/h a przelotowa 260 km/h. Uzbrojenie składało się z dwóch karabinów maszynowych kalibru 8 mm.

    SA 14E Jaktfalken II
    SA 14E Jaktfalken II

    Próby prototypu, w których brał udział pilot testowy Nils Söderberg wykazały, że maszyna ma bardzo dobre właściwości. 11 listopada 1929 roku prototyp został pokazany przedstawicielom sił powietrznych. Zainteresowali się oni nim na tyle, że podjęto decyzję o zamówieniu 3 maszyn do testów porównawczych z z brytyjskim myśliwcem Bristol Bulldog II. 9 stycznia 1930 roku pierwszy prototyp został zakupiony przez siły powietrzne i otrzymał wojskowe oznaczenie J 5. W toku prób podjęto decyzję o zmianie silnika na Bristol Jupiter, co pociągnęło za sobą potrzebę przebudowania wszystkich 3 maszyn.

    Główny inżynier odpowiedzialny za projekt, Carl Clemens Bücker wprowadził stosowne poprawki, ale wpłynęło to na pojawienie się silnych drgań konstrukcji. Mimo to siły powietrzne zdecydowały się na zamówienie kolejnej partii 5 maszyn z silnikami Bristol Jupiter VII. Maszyny otrzymały oznaczenie fabryczne SA 14 Jaktfalken I oraz II (J 6A). W 1931 roku zbudowano jeden egzemplarz oznaczony jako SA 14E, który trafił do Norwegii. W 1933 roku, już po przejęciu zakładów Svenska Aero przez ASJA zbudowano 7 kolejnych myśliwców, które posiadały nieco zmodyfikowaną konstrukcję i oznaczenie wojskowe J6B.

    Fiński Svenska Aero Jaktfalken
    Fiński Svenska Aero Jaktfalken

    Ze względu na ograniczoną produkcję i brak zamówień zagranicznych (siły powietrzne Argentyny i Japonii interesowały się Jaktfalkenem), po zbudowaniu łącznie 19 maszyn produkcję przerwano. Szwedzkie siły powietrzne wykorzystywały posiadane maszyny głównie do zadań szkoleniowych, ale do 1941 roku wszystkie egzemplarze zezłomowano. W 1939 roku 3 myśliwce (1 J 6A i 2 J6B) zostały przekazane Finlandii w ramach pomocy wojskowej. Finowie wykorzystywali swoje maszyny do 1945 roku do zadań szkoleniowych, po czym również je zezłomowali.

    Myśliwce Jaktfalken były jednymi z wielu zapomnianych samolotów, których kariera była krótka i miała typowo lokalny charakter.

    Fiński Svenska Aero Jaktfalken
    Fiński Svenska Aero Jaktfalken

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleEksperymentalny japoński wielki niszczyciel Shimakaze
    Next Article Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read

    Zapomniany myśliwiec eskortowy Bell XP-83

    7 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.