SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read61 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read22 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      12 marca 2023

      Malowniczy Hotel Belvédère

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read152 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      11 marca 2023

      Eksplozja w Oppau (1921)

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read7 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany lekki samolot rolniczy PZL-126 Mrówka
    Artykuły

    Zapomniany lekki samolot rolniczy PZL-126 Mrówka

    Michał BanachBy Michał Banach30 listopada 2020Updated:30 listopada 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Zapomniany lekki samolot rolniczy PZL-126 Mrówka
    Zapomniany lekki samolot rolniczy PZL-126 Mrówka
    W latach 70. rozpoczęto w Polsce prace nad nietypowym, małym samolotem rolniczym PZL-126 Mrówka. Powstająca z inicjatywy inż. Andrzeja Słocińskiego maszyna miała być odpowiedzią na zmieniające się potrzeby rolnictwa w zakresie maszyn służących do oprysków. Ostatecznie po zbudowaniu z dużym opóźnieniem dwóch prototypów, projekt zamknięto.

    Historia samolotu PZL-126 Mrówka związana jest z zmianami jakie nastąpiły w latach 70. w rolnictwie na całym świecie. Wraz z rezygnacją z stosowania bardzo popularnego na całym świecie, ale wyjątkowo szkodliwego środka owadobójczego DDT (Dichlorodifenylotrichloroetan), zaczęto opracowywać nowe środki owadobójcze tzw. III generacji. W przeciwieństwie do wcześniejszych środków, nie musiały one być stosowane na tak masową skalę, a równocześnie należało je rozpylać w konkretnym czasie.

    PZL-126 Mrówka
    PZL-126 Mrówka

    W związku z tym wielu inżynierów polskiego przemysłu lotniczego uznało, że wzrośnie zapotrzebowanie na małe, lekkie samoloty rolnicze, które będą tańsze w eksploatacji od dotychczasowych maszyn. Na podstawie tej koncepcji rozpoczęto więc prac nad kilkoma projektami takich maszyn. W 1979 roku do prac nad takim projektem przystąpił inż. Andrzej Słociński z PZL Warszawa-Okęcie.

    Początkowo projekt nie miał żadnego wsparcia zakładu ani władz centralnych, przez co Słociński musiał pracować nad nim w oparciu o własne środki. Do prac dołączali jednak kolejni współpracownicy, którzy za darmo, po godzinach pomagali w rozwoju projektu, a z czasem zarząd zakładów zaczął przekazywać im niewielkie środki finansowe oraz udostępnił znajdujące się w zakładzie urządzenia mechaniczne.

    PZL-126 Mrówka
    PZL-126 Mrówka

    Dzięki temu w 1985 roku opracowano makietę samolotu w skali 1:1, którą zaprezentowano na wystawie w Olsztynie, gdzie wzbudziła zainteresowanie władz. Dzięki temu projekt otrzymał finansowanie pozwalające na zbudowanie prototypu. Zespół projektowy od początku przykład dużą wagę do tego, aby samolot spełniał zarówno amerykańskie jak i brytyjskie normy techniczne, dzięki czemu miał być możliwy jego eksport. Aby przyśpieszyć prace, do budowy wykorzystywano natomiast wiele podzespołów istniejących samolotów oraz szybowca SZD-51 Junior. Docelowo samolot otrzymał oznaczenie PZL-126 Mrówka.

    Maszyna miała 4,66 m długości i 6 m rozpiętości skrzydeł, a masa startowa wynosiła 420 kg. Napęd stanowił silnik PZL Franklin 2A-120-C1 o mocy 60 KM. Cechą charakterystyczną samolotu była modułowa konstrukcja, dzięki której możliwe było po pierwsze rozebranie samolotu na części mieszczące się w ładowni samolotu An-2. W razie potrzeby moduły był całkowicie wymienne – uszkodzony moduł miał według założeń być wysyłany do fabryki na naprawę i zamieniany na nowy.

    PZL-126 Mrówka
    PZL-126 Mrówka

    Montaż prototypu rozpoczęto w 1988 roku, a trwający 7 minut oblot miał miejsce 20 kwietnia 1990 roku. Za sterami zasiadł pilot doświadczalny Maciej Aksler. Przez rok wykonano 16 lotów, w wyniku których uznano, że Mrówka ma stanowczo za słaby silnik. W związku z tym przystąpiono do prac nad poprawioną wersją oznaczoną jako PZL-126P (Poprawiony) Mrówka 2001.

    W tej wersji zastosowano mocniejszy silnik Continental O-200A o mocy 100 KM. Nowy silnik oznaczał potrzebę przebudowania całego samolotu, przez co kadłub wydłużył się do 5,25 m, rozpiętość wzrosła do 7,66 m a masa wzrosła do 575 kg. Prace nad maszyną szły jednak bardzo powoli z powodu problemów finansowych i braku zainteresowania rynku. Dopiero 20 października 2000 roku samolot wzbił się w powietrze, ponownie pilotowany przez Macieja Akslera.

    PZL-126P Mrówka 2001 (fot. Daniel Puciłowski)
    PZL-126P Mrówka 2001 (fot. Daniel Puciłowski)

    Mimo lepszych osiągów – prędkość maksymalna wyniosła 195 km/h a przelotowa 140 km/h, oraz wstępnego zainteresowania samolotami z strony klienta z Tajlandii, dalsze prace nad maszyną zostały przerwane. Głównym powodem była niewielka przydatność samolotu, który był za mały, aby dostosować go do innych zadań niż niewielkie opryski lub loty obserwacyjna nad lasami. Prototyp wersji poprawionej cały czas znajduje się w Warszawie i stoi w jednym z hangarów w całkiem niezłym stanie.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleUR-77 Meteorit – pojazd do oczyszczania pól minowych
    Next Article Damskie stylizacje z golfem
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    20 marca 20237 Mins Read3K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    18 marca 20233 Mins Read5K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    By Michał Banach0
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    By Michał Banach0
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    22 marca 2023

    Bracia Lumiere i kinematograf

    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    20 marca 2023

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    19 marca 2023

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    18 marca 2023

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    19 lutego 20238 Mins Read1K Views

    Deutschland – transportowy okręt podwodny

    I wojna światowa była pierwszym dużym konfliktem zbrojnym w którym okręty podwodne miały swój istotny…

    Artykuły
    12 czerwca 20204 Mins Read23 Views

    USS Galena – jeden z pierwszych amerykańskich okrętów pancernych

    Podczas wojny secesyjnej zarówno flota Unii jak i Konfederacji wykorzystywały liczne okręty pancerne. Konflikt ten…

    Artykuły
    3 lutego 20172 Mins Read35 Views

    Wartburg 313 Sport – sportowy roadster z NRD

    W 1956 roku w NRD do produkcji wszedł Wartburg 311. Był to typowy samochód osobowy…

    Lotnictwo
    24 kwietnia 20151 Min Read1 Views

    Pierwsze samodzielne tankowanie X-47B

    Bezzałogowe statki powietrzne są dzisiaj obecne praktycznie w większości dużych armii na świecie. Mniejsze bądź…

    Artykuły
    31 stycznia 20193 Mins Read8 Views

    CWL WZ-X – pierwszy polski samolot bojowy

    W początkowym okresie swojego istnienia, Polskie Siły Powietrzne dysponowały głównie zdobycznym sprzętem lotniczym, który z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.