SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Zapomniany lekki samolot rolniczy PZL-126 Mrówka
    Zapomniany lekki samolot rolniczy PZL-126 Mrówka
    Zapomniany lekki samolot rolniczy PZL-126 Mrówka
    Artykuły

    Zapomniany lekki samolot rolniczy PZL-126 Mrówka

    Michał BanachBy Michał Banach30 listopada 2020Updated:30 listopada 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 70. rozpoczęto w Polsce prace nad nietypowym, małym samolotem rolniczym PZL-126 Mrówka. Powstająca z inicjatywy inż. Andrzeja Słocińskiego maszyna miała być odpowiedzią na zmieniające się potrzeby rolnictwa w zakresie maszyn służących do oprysków. Ostatecznie po zbudowaniu z dużym opóźnieniem dwóch prototypów, projekt zamknięto.

    Historia samolotu PZL-126 Mrówka związana jest z zmianami jakie nastąpiły w latach 70. w rolnictwie na całym świecie. Wraz z rezygnacją z stosowania bardzo popularnego na całym świecie, ale wyjątkowo szkodliwego środka owadobójczego DDT (Dichlorodifenylotrichloroetan), zaczęto opracowywać nowe środki owadobójcze tzw. III generacji. W przeciwieństwie do wcześniejszych środków, nie musiały one być stosowane na tak masową skalę, a równocześnie należało je rozpylać w konkretnym czasie.

    PZL-126 Mrówka
    PZL-126 Mrówka

    W związku z tym wielu inżynierów polskiego przemysłu lotniczego uznało, że wzrośnie zapotrzebowanie na małe, lekkie samoloty rolnicze, które będą tańsze w eksploatacji od dotychczasowych maszyn. Na podstawie tej koncepcji rozpoczęto więc prac nad kilkoma projektami takich maszyn. W 1979 roku do prac nad takim projektem przystąpił inż. Andrzej Słociński z PZL Warszawa-Okęcie.

    Początkowo projekt nie miał żadnego wsparcia zakładu ani władz centralnych, przez co Słociński musiał pracować nad nim w oparciu o własne środki. Do prac dołączali jednak kolejni współpracownicy, którzy za darmo, po godzinach pomagali w rozwoju projektu, a z czasem zarząd zakładów zaczął przekazywać im niewielkie środki finansowe oraz udostępnił znajdujące się w zakładzie urządzenia mechaniczne.

    PZL-126 Mrówka
    PZL-126 Mrówka

    Dzięki temu w 1985 roku opracowano makietę samolotu w skali 1:1, którą zaprezentowano na wystawie w Olsztynie, gdzie wzbudziła zainteresowanie władz. Dzięki temu projekt otrzymał finansowanie pozwalające na zbudowanie prototypu. Zespół projektowy od początku przykład dużą wagę do tego, aby samolot spełniał zarówno amerykańskie jak i brytyjskie normy techniczne, dzięki czemu miał być możliwy jego eksport. Aby przyśpieszyć prace, do budowy wykorzystywano natomiast wiele podzespołów istniejących samolotów oraz szybowca SZD-51 Junior. Docelowo samolot otrzymał oznaczenie PZL-126 Mrówka.

    Maszyna miała 4,66 m długości i 6 m rozpiętości skrzydeł, a masa startowa wynosiła 420 kg. Napęd stanowił silnik PZL Franklin 2A-120-C1 o mocy 60 KM. Cechą charakterystyczną samolotu była modułowa konstrukcja, dzięki której możliwe było po pierwsze rozebranie samolotu na części mieszczące się w ładowni samolotu An-2. W razie potrzeby moduły był całkowicie wymienne – uszkodzony moduł miał według założeń być wysyłany do fabryki na naprawę i zamieniany na nowy.

    PZL-126 Mrówka
    PZL-126 Mrówka

    Montaż prototypu rozpoczęto w 1988 roku, a trwający 7 minut oblot miał miejsce 20 kwietnia 1990 roku. Za sterami zasiadł pilot doświadczalny Maciej Aksler. Przez rok wykonano 16 lotów, w wyniku których uznano, że Mrówka ma stanowczo za słaby silnik. W związku z tym przystąpiono do prac nad poprawioną wersją oznaczoną jako PZL-126P (Poprawiony) Mrówka 2001.

    W tej wersji zastosowano mocniejszy silnik Continental O-200A o mocy 100 KM. Nowy silnik oznaczał potrzebę przebudowania całego samolotu, przez co kadłub wydłużył się do 5,25 m, rozpiętość wzrosła do 7,66 m a masa wzrosła do 575 kg. Prace nad maszyną szły jednak bardzo powoli z powodu problemów finansowych i braku zainteresowania rynku. Dopiero 20 października 2000 roku samolot wzbił się w powietrze, ponownie pilotowany przez Macieja Akslera.

    PZL-126P Mrówka 2001 (fot. Daniel Puciłowski)
    PZL-126P Mrówka 2001 (fot. Daniel Puciłowski)

    Mimo lepszych osiągów – prędkość maksymalna wyniosła 195 km/h a przelotowa 140 km/h, oraz wstępnego zainteresowania samolotami z strony klienta z Tajlandii, dalsze prace nad maszyną zostały przerwane. Głównym powodem była niewielka przydatność samolotu, który był za mały, aby dostosować go do innych zadań niż niewielkie opryski lub loty obserwacyjna nad lasami. Prototyp wersji poprawionej cały czas znajduje się w Warszawie i stoi w jednym z hangarów w całkiem niezłym stanie.

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułUR-77 Meteorit – pojazd do oczyszczania pól minowych
    Następny artykuł Damskie stylizacje z golfem
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski

    25 czerwca 20224 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    22 czerwca 20223 Mins Read

    Zapomniany Kamow Ka-22 Wintokryl

    17 czerwca 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.