W Porcie Lotniczym Malta, znajdującym się 5 km od stolicy wyspy, Valetty można było znaleźć kilka ciekawych samolotów, które nigdy nie miały opuścić tego lotniska drogą powietrzną. Jednym z nich był zbudowany w 1962 roku samolot pasażerski Boeing 720-047B o numerze rejestracyjnym N720JR.

Stary, czterosilnikowy odrzutowiec stał przy jednej z dróg kołowania w południowo-wschodniej części lotniska. Maszyna opuściła zakłady boeinga 21 czerwca 1962 roku, a w swój pierwszy lot wzbiła się 19 lipca. Do 1978 roku samolot latał na różnych trasach w USA, ale w 10 listopada 1978 roku został sprzedany księciu Nawab Bib Abdul Azizowi i włączony do floty linii lotniczych SAT Sakhalin Airways (obecnie SAT Airlines).

Boeing 720-047B N720JR w 1997 roku (fot. nieznany)

Boeing 720-047B N720JR w 1997 roku (fot. nieznany)

W kolejnych latach maszyna kilkukrotnie zmieniła zarówno właściciela jak i barwy linii lotniczych spędzając w powietrzu około 48 258 godzin. W 1999 roku samolot trafił na Maltę, gdzie prawdopodobnie z powodu zużycia konstrukcji został uziemiony i zmagazynowany w Porcie Lotniczym Malta. Odstawiony przy jednej z dróg kołowania samolot popadł w zapomnienie.

Ze względu na brak zabezpieczenia, stan samolotu systematycznie się pogarszał. Nie pilnowany, stał się obiektem dewastacji, aż wreszcie w styczniu 2018 roku został zezłomowany.

Boeing 720-047B N720JR na Malcie (fot. kitmasterbloke/Flickr.com)

Boeing 720-047B N720JR na Malcie (fot. kitmasterbloke/Flickr.com)

Boeing 720 był wąskokadłubowym samolotem pasażerskim średniego zasięgu, wywodzącym się z Boeinga 707. Od swojego pierwowzoru był jednak krótszy i miał mniejszy zasięg. W latach 1958-1967 wyprodukowano tylko 154 takie samoloty, które trafiły do kilkudziesięciu odbiorców na całym świecie i wielokrotnie zmieniały właścicieli. Trzy egzemplarze zachowano w muzeach lub jako pomniki (po jednym na Tajwanie, w Kolumbii i w Pakistanie). Prawdopodobnie kilka egzemplarzy ostało się gdzieś na zapomnianych lotniskach, podobnie jak N720JR.

Maltański N720JR to Boeing 720-047B, czyli najmniejszy wariant modelu 720. Samolot miał 41,7 m długości i 39,9 m rozpiętości skrzydeł. Napęd stanowiły cztery silniki Pratt & Whitney JT3D-3&3B zapewniające prędkość maksymalną około 1000 km/h i zasięg około 7000 km. Maszyna mogła zabrać na pokład 143 pasażerów.

Jako ciekawostkę warto dodać, że N720JR zagrał w filmie 13 godzin: Tajna misja w Benghazi. Maszyna wystąpiła jako zniszczony samolot pasażerski na lotnisku w Benghazi. Co ciekawe, twórcy filmu dosyć mocno eksponowali numer rejestracyjny samolotu, który widoczny jest w końcowych scenach filmu. Dzięki temu możliwe było łatwe odnalezienie maszyny.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.