SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Boeing 720 N720JR na Malcie
    Zapomniany Boeing 720 N720JR na Malcie
    Zapomniany Boeing 720 N720JR na Malcie
    Artykuły

    Zapomniany Boeing 720 N720JR na Malcie

    Michał BanachBy Michał Banach24 marca 2020Brak komentarzy2 Mins Read
    W Porcie Lotniczym Malta, znajdującym się 5 km od stolicy wyspy, Valetty można było znaleźć kilka ciekawych samolotów, które nigdy nie miały opuścić tego lotniska drogą powietrzną. Jednym z nich był zbudowany w 1962 roku samolot pasażerski Boeing 720-047B o numerze rejestracyjnym N720JR.

    Stary, czterosilnikowy odrzutowiec stał przy jednej z dróg kołowania w południowo-wschodniej części lotniska. Maszyna opuściła zakłady boeinga 21 czerwca 1962 roku, a w swój pierwszy lot wzbiła się 19 lipca. Do 1978 roku samolot latał na różnych trasach w USA, ale w 10 listopada 1978 roku został sprzedany księciu Nawab Bib Abdul Azizowi i włączony do floty linii lotniczych SAT Sakhalin Airways (obecnie SAT Airlines).

    Boeing 720-047B N720JR w 1997 roku (fot. nieznany)
    Boeing 720-047B N720JR w 1997 roku (fot. nieznany)

    W kolejnych latach maszyna kilkukrotnie zmieniła zarówno właściciela jak i barwy linii lotniczych spędzając w powietrzu około 48 258 godzin. W 1999 roku samolot trafił na Maltę, gdzie prawdopodobnie z powodu zużycia konstrukcji został uziemiony i zmagazynowany w Porcie Lotniczym Malta. Odstawiony przy jednej z dróg kołowania samolot popadł w zapomnienie.

    Ze względu na brak zabezpieczenia, stan samolotu systematycznie się pogarszał. Nie pilnowany, stał się obiektem dewastacji, aż wreszcie w styczniu 2018 roku został zezłomowany.

    Boeing 720-047B N720JR na Malcie (fot. kitmasterbloke/Flickr.com)
    Boeing 720-047B N720JR na Malcie (fot. kitmasterbloke/Flickr.com)

    Boeing 720 był wąskokadłubowym samolotem pasażerskim średniego zasięgu, wywodzącym się z Boeinga 707. Od swojego pierwowzoru był jednak krótszy i miał mniejszy zasięg. W latach 1958-1967 wyprodukowano tylko 154 takie samoloty, które trafiły do kilkudziesięciu odbiorców na całym świecie i wielokrotnie zmieniały właścicieli. Trzy egzemplarze zachowano w muzeach lub jako pomniki (po jednym na Tajwanie, w Kolumbii i w Pakistanie). Prawdopodobnie kilka egzemplarzy ostało się gdzieś na zapomnianych lotniskach, podobnie jak N720JR.

    Maltański N720JR to Boeing 720-047B, czyli najmniejszy wariant modelu 720. Samolot miał 41,7 m długości i 39,9 m rozpiętości skrzydeł. Napęd stanowiły cztery silniki Pratt & Whitney JT3D-3&3B zapewniające prędkość maksymalną około 1000 km/h i zasięg około 7000 km. Maszyna mogła zabrać na pokład 143 pasażerów.

    Boeing 720-047B N720JR na Malcie w 2013 roku (fot. elbows-aviation-shots.co.uk)
    Boeing 720-047B N720JR na Malcie w 2013 roku (fot. elbows-aviation-shots.co.uk)
    Boeing 720-047B N720JR na Malcie w 2013 roku (fot. elbows-aviation-shots.co.uk)
    Boeing 720-047B N720JR na Malcie w 2013 roku (fot. elbows-aviation-shots.co.uk)

    Jako ciekawostkę warto dodać, że N720JR zagrał w filmie 13 godzin: Tajna misja w Benghazi. Maszyna wystąpiła jako zniszczony samolot pasażerski na lotnisku w Benghazi. Co ciekawe, twórcy filmu dosyć mocno eksponowali numer rejestracyjny samolotu, który widoczny jest w końcowych scenach filmu. Dzięki temu możliwe było łatwe odnalezienie maszyny.

    Fragment filmu 13 godzin: Tajna misja w Benghazi w którym widać Boeinga 720-047B N720JR
    Fragment filmu 13 godzin: Tajna misja w Benghazi w którym widać Boeinga 720-047B N720JR
    Fragment filmu 13 godzin: Tajna misja w Benghazi w którym widać Boeinga 720-047B N720JR
    Fragment filmu 13 godzin: Tajna misja w Benghazi w którym widać Boeinga 720-047B N720JR

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMleczne krowy – okręty podwodne typu XIV
    Next Article Parowozy Ty51 – najcięższe i ostatnie polskie parowozy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.