W Porcie Lotniczym Malta, znajdującym się 5 km od stolicy wyspy, Valetty można było znaleźć kilka ciekawych samolotów, które nigdy nie miały opuścić tego lotniska drogą powietrzną. Jednym z nich był zbudowany w 1962 roku samolot pasażerski Boeing 720-047B o numerze rejestracyjnym N720JR.

Stary, czterosilnikowy odrzutowiec stał przy jednej z dróg kołowania w południowo-wschodniej części lotniska. Maszyna opuściła zakłady boeinga 21 czerwca 1962 roku, a w swój pierwszy lot wzbiła się 19 lipca. Do 1978 roku samolot latał na różnych trasach w USA, ale w 10 listopada 1978 roku został sprzedany księciu Nawab Bib Abdul Azizowi i włączony do floty linii lotniczych SAT Sakhalin Airways (obecnie SAT Airlines).

Boeing 720-047B N720JR w 1997 roku (fot. nieznany)
Boeing 720-047B N720JR w 1997 roku (fot. nieznany)

W kolejnych latach maszyna kilkukrotnie zmieniła zarówno właściciela jak i barwy linii lotniczych spędzając w powietrzu około 48 258 godzin. W 1999 roku samolot trafił na Maltę, gdzie prawdopodobnie z powodu zużycia konstrukcji został uziemiony i zmagazynowany w Porcie Lotniczym Malta. Odstawiony przy jednej z dróg kołowania samolot popadł w zapomnienie.

Ze względu na brak zabezpieczenia, stan samolotu systematycznie się pogarszał. Nie pilnowany, stał się obiektem dewastacji, aż wreszcie w styczniu 2018 roku został zezłomowany.

Boeing 720-047B N720JR na Malcie (fot. kitmasterbloke/Flickr.com)
Boeing 720-047B N720JR na Malcie (fot. kitmasterbloke/Flickr.com)

Boeing 720 był wąskokadłubowym samolotem pasażerskim średniego zasięgu, wywodzącym się z Boeinga 707. Od swojego pierwowzoru był jednak krótszy i miał mniejszy zasięg. W latach 1958-1967 wyprodukowano tylko 154 takie samoloty, które trafiły do kilkudziesięciu odbiorców na całym świecie i wielokrotnie zmieniały właścicieli. Trzy egzemplarze zachowano w muzeach lub jako pomniki (po jednym na Tajwanie, w Kolumbii i w Pakistanie). Prawdopodobnie kilka egzemplarzy ostało się gdzieś na zapomnianych lotniskach, podobnie jak N720JR.

Maltański N720JR to Boeing 720-047B, czyli najmniejszy wariant modelu 720. Samolot miał 41,7 m długości i 39,9 m rozpiętości skrzydeł. Napęd stanowiły cztery silniki Pratt & Whitney JT3D-3&3B zapewniające prędkość maksymalną około 1000 km/h i zasięg około 7000 km. Maszyna mogła zabrać na pokład 143 pasażerów.

Jako ciekawostkę warto dodać, że N720JR zagrał w filmie 13 godzin: Tajna misja w Benghazi. Maszyna wystąpiła jako zniszczony samolot pasażerski na lotnisku w Benghazi. Co ciekawe, twórcy filmu dosyć mocno eksponowali numer rejestracyjny samolotu, który widoczny jest w końcowych scenach filmu. Dzięki temu możliwe było łatwe odnalezienie maszyny.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.