SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Uralskie bombowce – Dornier Do 19 i Junkers Ju 89
    Uralskie bombowce - Dornier Do 19 i Junkers Ju 89
    Uralskie bombowce - Dornier Do 19 i Junkers Ju 89
    Artykuły

    Uralskie bombowce – Dornier Do 19 i Junkers Ju 89

    Michał BanachBy Michał Banach7 sierpnia 20172 komentarze4 Mins Read
    Podstawowymi niemieckimi bombowcami podczas II wojny światowej były dwusilnikowe maszyny typu Heinkel He 111 i Junkers Ju 88. Luftwaffe nie posiadało większych ilości ciężkich bombowców strategicznych, takich jak np. siejące spustoszenie w niemieckich miastach amerykańskie B-17. Przedwojenne plany zakładały jednak, że takie bombowce powstaną. Jedyną pozostałością po tych planach były pojedyncze prototypy Dorniera Do 19 i Junkersa Ju 89, tzw. uralskich bombowców.

    Uralskie bombowce

    W latach 30. generał Walther Wever był wielkim orędownikiem wyposażenia niemieckiej Luftwaffe w duże, czterosilnikowe bombowce strategiczne, które miały dysponować zasięgiem ponad 2000 km, dzięki czemu mogłyby atakować cele w różnych częściach Europy, operując z baz w Niemczech. Ponadto zakładano, że nowe maszyny będą wykorzystywane do atakowania celów w Rosji, gdy wojska niemieckie zajmą już Moskwę.

    Dornier Do 19
    Dornier Do 19

    Ambitne plany nie spotkały się z zbyt ciepłym przyjęciem ze strony innych dowódców Luftwaffe. Mimo to Wever przygotował wytyczne dla firm. Odpowiedziały dwie firmy – Dornier i Junkers. W 1935 roku oficjalnie złożono zamówienie na prototypy ciężkich bombowców oznaczonych odpowiednio Do 19 i Ju 89. Zanim jednak maszyny wzbiły się w powietrze, Wever zginął w wypadku lotniczym 3 czerwca 1936 roku.

    Jego następca, Albert Kesselring był bardzo sceptycznie negatywnie nastawiony do projektów swojego poprzednika i większość z nich skasował. Będąc zwolennikiem mniejszych, dwusilnikowych taktycznych bombowców, chciał również zamknąć program uralskich bombowców. Ostatecznie zgodził się jednak na dokończenie budowy prototypów w celu ich przetestowania.

    Dornier Do 19
    Dornier Do 19

    Dornier Do 19

    Pierwszą maszyną, która wzbiła się w powietrze był Dornier Do 19 – miało to miejsce 28 października 1936 roku. Bombowiec miał 25,4 m długości, 35 m rozpiętości skrzydeł i ważył 11,8 ton, a maksymalna masa startowa wynosiła 18,5 ton. Napęd stanowiły 4 dziewięciocylindrowe silniki BMW Bramo 322-H2 o mocy 650 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 315 km/h i zasięg jedynie 1450 km. Maksymalny pułap lotu wynosił 5600 m. Uzbrojenie miało składać się z 4-5 karabinów maszynowych MG 15 kalibru 7,92 mm lub działek kalibru 20 mm. Ładunek bomb wynosił do 3000 kg. Załoga liczyła 10 osób.

    Niezbyt zadowalające parametry sprawiły, Do 19 uznano za niespełniający wymagań. Dwa nieukończone prototypy zezłomowano, natomiast jedyną ukończoną maszynę przebudowano na samolot transportowy. Wykorzystywano go podczas walk w Polsce w 1939 roku, ale ze względu na trudności eksploatacyjne zimą 1939 roku podjęto decyzję o jego wycofaniu z eksploatacji, a następnie złomowaniu.

    Dornier Do 19
    Dornier Do 19
    Dornier Do 19
    Dornier Do 19
    Dornier Do 19
    Dornier Do 19

    Junkers Ju 89

    Drugim bombowcem zaprojektowanym do programu był Junkers Ju 89. Maszyna wzbiła się w powietrze 11 kwietnia 1937 roku, na kilka tygodni przed ostatecznym skasowaniem programu budowy bombowców strategicznych. Drugi prototyp ukończono w lipcu 1937 roku.

    Samoloty miały 26,5 m długości, 35 m rozpiętości skrzydeł, masa własna wynosiła 17 ton, a maksymalna masa startowa 27,8 ton. Napęd stanowiły cztery silniki Daimler-Benz DB 600A o mocy 750 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 386 km/h i zasięg 2980 km. Pułap maksymalny wynosił 7000 m. Obie maszyny nie otrzymały uzbrojenia, ale zakładano, że w wersji bombowej wyposażono by je w 2 działka kalibru 20 mm i 2 karabiny maszynowe MG 15 kalibru 7,92 mm. Ładunek bomb miał wynosić 1600 kg.

    Junkers Ju 89
    Junkers Ju 89

    Wraz z zamknięciem programu, oba prototypy przebudowano na samoloty transportowe i wykorzystywano w badaniach nad charakterystyką lotu dużych maszyn. Jedna z maszyn rozbiła się prawdopodobnie w maju 1939 roku, natomiast drugi egzemplarz wykorzystywano jeszcze do lata 1940 roku, po czym prawdopodobnie zezłomowano go.

    Junkers Ju 89
    Junkers Ju 89
    Junkers Ju 89
    Junkers Ju 89

    Niezrealizowane plany

    Podczas II wojny światowej Niemcy nie wykorzystywali ciężkich bombowców strategicznych. Jedynym seryjnie produkowanym ciężkim bombowcem był Heinkel He 177, jednak maszyny te nie odegrały aż tak istotnej roli jak ich alianckie odpowiedniki. W okresie przedwojennym niemiecki przemysł lotniczy, który dopiero odbudowywał swój potencjał, nie był w stanie zbudować dobrych ciężkich bombowców dalekiego zasięgu.

    Dopiero zdobyte podczas wojny doświadczenie pozwoliło na rozpoczęcie prac nad nowymi maszynami. Zmieniająca się sytuacja na froncie, oraz coraz większa przewaga Aliantów w powietrzu sprawiły jednak, że nie było sensu budowania bombowców strategicznych, ponieważ w ich zasięgu nie było zbyt wielu celów, których zniszczenie mogłoby wpłynąć na przebieg wojny – dotyczyło to głównie amerykańskiego i sowieckiego przemysłu, ponieważ cele w Wielkiej Brytanii przez długi czas pozostawały w zasięgu średnich bombowców. W trakcie wojny powstało jednak wiele prototypów ciężkich bombowców, które wykorzystywano w ograniczonym zakresie.

    Dornier Do 19
    Dornier Do 19

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleEksperymentalny samolot wysokościowy Junkers Ju 49
    Next Article Kent Automatic Garage – hotel dla samochodów
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.