SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Uralskie bombowce – Dornier Do 19 i Junkers Ju 89
    Artykuły

    Uralskie bombowce – Dornier Do 19 i Junkers Ju 89

    Michał BanachBy Michał Banach7 sierpnia 20172 komentarze4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Uralskie bombowce - Dornier Do 19 i Junkers Ju 89
    Uralskie bombowce - Dornier Do 19 i Junkers Ju 89
    Podstawowymi niemieckimi bombowcami podczas II wojny światowej były dwusilnikowe maszyny typu Heinkel He 111 i Junkers Ju 88. Luftwaffe nie posiadało większych ilości ciężkich bombowców strategicznych, takich jak np. siejące spustoszenie w niemieckich miastach amerykańskie B-17. Przedwojenne plany zakładały jednak, że takie bombowce powstaną. Jedyną pozostałością po tych planach były pojedyncze prototypy Dorniera Do 19 i Junkersa Ju 89, tzw. uralskich bombowców.

    Uralskie bombowce

    W latach 30. generał Walther Wever był wielkim orędownikiem wyposażenia niemieckiej Luftwaffe w duże, czterosilnikowe bombowce strategiczne, które miały dysponować zasięgiem ponad 2000 km, dzięki czemu mogłyby atakować cele w różnych częściach Europy, operując z baz w Niemczech. Ponadto zakładano, że nowe maszyny będą wykorzystywane do atakowania celów w Rosji, gdy wojska niemieckie zajmą już Moskwę.

    Dornier Do 19
    Dornier Do 19

    Ambitne plany nie spotkały się z zbyt ciepłym przyjęciem ze strony innych dowódców Luftwaffe. Mimo to Wever przygotował wytyczne dla firm. Odpowiedziały dwie firmy – Dornier i Junkers. W 1935 roku oficjalnie złożono zamówienie na prototypy ciężkich bombowców oznaczonych odpowiednio Do 19 i Ju 89. Zanim jednak maszyny wzbiły się w powietrze, Wever zginął w wypadku lotniczym 3 czerwca 1936 roku.

    Jego następca, Albert Kesselring był bardzo sceptycznie negatywnie nastawiony do projektów swojego poprzednika i większość z nich skasował. Będąc zwolennikiem mniejszych, dwusilnikowych taktycznych bombowców, chciał również zamknąć program uralskich bombowców. Ostatecznie zgodził się jednak na dokończenie budowy prototypów w celu ich przetestowania.

    Dornier Do 19
    Dornier Do 19

    Dornier Do 19

    Pierwszą maszyną, która wzbiła się w powietrze był Dornier Do 19 – miało to miejsce 28 października 1936 roku. Bombowiec miał 25,4 m długości, 35 m rozpiętości skrzydeł i ważył 11,8 ton, a maksymalna masa startowa wynosiła 18,5 ton. Napęd stanowiły 4 dziewięciocylindrowe silniki BMW Bramo 322-H2 o mocy 650 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 315 km/h i zasięg jedynie 1450 km. Maksymalny pułap lotu wynosił 5600 m. Uzbrojenie miało składać się z 4-5 karabinów maszynowych MG 15 kalibru 7,92 mm lub działek kalibru 20 mm. Ładunek bomb wynosił do 3000 kg. Załoga liczyła 10 osób.

    Niezbyt zadowalające parametry sprawiły, Do 19 uznano za niespełniający wymagań. Dwa nieukończone prototypy zezłomowano, natomiast jedyną ukończoną maszynę przebudowano na samolot transportowy. Wykorzystywano go podczas walk w Polsce w 1939 roku, ale ze względu na trudności eksploatacyjne zimą 1939 roku podjęto decyzję o jego wycofaniu z eksploatacji, a następnie złomowaniu.

    Dornier Do 19
    Dornier Do 19
    Dornier Do 19
    Dornier Do 19
    Dornier Do 19
    Dornier Do 19

    Junkers Ju 89

    Drugim bombowcem zaprojektowanym do programu był Junkers Ju 89. Maszyna wzbiła się w powietrze 11 kwietnia 1937 roku, na kilka tygodni przed ostatecznym skasowaniem programu budowy bombowców strategicznych. Drugi prototyp ukończono w lipcu 1937 roku.

    Samoloty miały 26,5 m długości, 35 m rozpiętości skrzydeł, masa własna wynosiła 17 ton, a maksymalna masa startowa 27,8 ton. Napęd stanowiły cztery silniki Daimler-Benz DB 600A o mocy 750 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 386 km/h i zasięg 2980 km. Pułap maksymalny wynosił 7000 m. Obie maszyny nie otrzymały uzbrojenia, ale zakładano, że w wersji bombowej wyposażono by je w 2 działka kalibru 20 mm i 2 karabiny maszynowe MG 15 kalibru 7,92 mm. Ładunek bomb miał wynosić 1600 kg.

    Junkers Ju 89
    Junkers Ju 89

    Wraz z zamknięciem programu, oba prototypy przebudowano na samoloty transportowe i wykorzystywano w badaniach nad charakterystyką lotu dużych maszyn. Jedna z maszyn rozbiła się prawdopodobnie w maju 1939 roku, natomiast drugi egzemplarz wykorzystywano jeszcze do lata 1940 roku, po czym prawdopodobnie zezłomowano go.

    Junkers Ju 89
    Junkers Ju 89
    Junkers Ju 89
    Junkers Ju 89

    Niezrealizowane plany

    Podczas II wojny światowej Niemcy nie wykorzystywali ciężkich bombowców strategicznych. Jedynym seryjnie produkowanym ciężkim bombowcem był Heinkel He 177, jednak maszyny te nie odegrały aż tak istotnej roli jak ich alianckie odpowiedniki. W okresie przedwojennym niemiecki przemysł lotniczy, który dopiero odbudowywał swój potencjał, nie był w stanie zbudować dobrych ciężkich bombowców dalekiego zasięgu.

    Dopiero zdobyte podczas wojny doświadczenie pozwoliło na rozpoczęcie prac nad nowymi maszynami. Zmieniająca się sytuacja na froncie, oraz coraz większa przewaga Aliantów w powietrzu sprawiły jednak, że nie było sensu budowania bombowców strategicznych, ponieważ w ich zasięgu nie było zbyt wielu celów, których zniszczenie mogłoby wpłynąć na przebieg wojny – dotyczyło to głównie amerykańskiego i sowieckiego przemysłu, ponieważ cele w Wielkiej Brytanii przez długi czas pozostawały w zasięgu średnich bombowców. W trakcie wojny powstało jednak wiele prototypów ciężkich bombowców, które wykorzystywano w ograniczonym zakresie.

    Dornier Do 19
    Dornier Do 19
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleEksperymentalny samolot wysokościowy Junkers Ju 49
    Next Article Kent Automatic Garage – hotel dla samochodów
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 września 202318 Mins Read511 Views

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    By Michał Banach0
    22 września 20234 Mins Read130 Views

    Zapomniany Heinkel He 280

    By Michał Banach0
    17 września 20233 Mins Read77 Views

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    By Michał Banach0
    5 września 20234 Mins Read91 Views

    Eduard Bohlen – wrak w głębi lądu

    By Michał Banach4
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    2 października 2023

    Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

    2 października 2023

    Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    Reklama




    Losowe
    Biznes
    29 kwietnia 20213 Mins Read

    W jakich gałęziach przemysłu wykorzystuje się roboty

    Automatyzacja i robotyzacja procesów produkcyjnych i logistycznych wydaje się w dzisiejszych czasach konieczna dla zachowania…

    Artykuły
    5 maja 20189 Mins Read

    Krążowniki typu Deutschland – niemieckie pancerniki kieszonkowe

    Niemieckie krążowniki typu Deutschland ze względu na swoją konstrukcję nazywane były przez Brytyjczyków „pancernikami kieszonkowymi”.…

    8.4
    Artykuły
    5 maja 20236 Mins Read

    Everdell – recenzja

    Za oknami wiosna, a jak wiadomo o tej porze roku wszystko budzi się do życia.…

    Artykuły
    2 listopada 20214 Mins Read

    Ciężki myśliwiec US Navy i USMC Grumman F7F Tigercat

    Zaprojektowany w połowie II wojny  światowej Grumman F7F Tigercat miał być ciężkim myśliwcem pokładowym wykorzystywanym…

    Artykuły
    12 lipca 20204 Mins Read

    Krótka historia obrotowych więzień

    W XIX wieku wraz z ulepszeniem systemu prawnego w USA, zaczęto zdawać sobie sprawę z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.