SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii
    Republic XF-84H Thunderscreech - najgłośniejszy samolot w historii
    Republic XF-84H Thunderscreech - najgłośniejszy samolot w historii
    Artykuły

    Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

    Michał BanachBy Michał Banach21 maja 2022Updated:21 maja 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Zbudowany w 1955 roku Republic XF-84H Thunderscreech zapisał się w historii jako nieoficjalnie najszybszy samolot z napędem śmigłowym, oraz jako najgłośniejszy samolot w historii. Maszyna ostatecznie nie weszła do produkcji seryjnej z powodu problemów eksploatacyjnych.

    Na początku lat 50. samoloty odrzutowe zyskiwały coraz większą popularność i praktycznie detronizowały samoloty z napędem śmigłowym. Równocześnie zaczęto na coraz szerszą skalę rozwijać silniki turbośmigłowe, które pod względem osiągów przewyższały tradycyjne silniki tłokowe, oraz po odpowiednim dopracowaniu mogły dorównywać ówczesnym silnikom turboodrzutowym.

    Republic F-84F Thunderstreak
    Republic F-84F Thunderstreak

    3 czerwca 1950 roku oblatany został myśliwsko-bombowy oraz rozpoznawczy samolot Republic F-84F Thunderstreak o napędzie odrzutowym, będący daleką modyfikacją samolotu Republic F-84 Thunderjet (największą zmianą było zastosowanie skośnych skrzydeł). Maszyna okazała się dużym sukcesem, czego dowodem jest wyprodukowanie ponad 3400 egzemplarzy.

    Równocześnie z pracami nad maszyną, Wright Air Development Center oraz US Navy zainicjowały projekt budowy myśliwca z silnikiem turbośmigłowym. Projekt otrzymał oznaczanie Republic Project 3347 i od początku przeznaczony był do realizacji w zakładach Republic Aviation. Według założeń, celem projektu, docelowo było doprowadzeni do powstania pokładowego myśliwca, który miał dysponować tak dużą mocą silnika aby startować bez pomocy katapulty.

    Republic XF-84H Thunderscreech
    Republic XF-84H Thunderscreech

    Aby ułatwić prace, jako bazę wykorzystany został Republic F-84F Thunderstreak, w którym zainstalowano silnik turbośmigłowy w miejsce silnika odrzutowego. Aby maksymalnie zwiększyć osiągi, zainstalowano specjalne śmigło o dużych płaskich łopatach, które miał obracać się z prędkością naddźwiękową (w toku testów sprawdzono kilkanaście różnych śmigieł), same końcówki osiągały prędkość 1446 km/h. Aby to uzyskać, zainstalowano potężny silnik turbośmigłowy XT40-A-1 o mocy 5850 KM. Wyposażono go w dopalacz, który dodatkowo zwiększał moc do 7230 KM. Zmieniono również układ statecznika, aby ułatwić przepływ powietrza. Maszyna otrzymała oznaczanie Republic XF-84H Thunderscreech i traktowana była jako rozwinięcie i kolejna wersja F-84F, chociaż zakres zmian był na tyle duży, że w praktyce była to nowa konstrukcja.

    XF-84H miał 15,67 m długości i 10,18 m rozpiętości skrzydeł, oraz maksymalną masę startową 12 293 kg. Napęd stanowił silnik turbośmigłowy Allison XT40-A-1 o mocy 5850 KM, zapewniający prędkość maksymalną 837 km/h i zasięg 3200 km. Z racji eksperymentalnego charakteru projektu, maszyna nie miała być uzbrojona. Dodatkowym wyposażeniem była turbina powietrzna, która mogła być wysunięta w trakcie lotu w razie awarii silnika. Zapewniała ona wystarczającą moc do działania podstawowych systemów sterowania na pokładzie samolotu. XF-84H był pierwszym samolotem w którym ją zastosowano (warto jednak dodać, że jej prostsze wersje pojawiały się wcześniej w innych maszynach).

    Republic XF-84H Thunderscreech
    Republic XF-84H Thunderscreech

    Oblot pierwszego z dwóch prototypów (zamówiono 3 egzemplarze) miał miejsce 22 lipca 1955 roku w bazie Edwards Air Force Base. Testy szybko wykazały, że maszyna nie nadaje się do eksploatacji. Silnik potrzebował aż 30 minut na rozgrzanie się, co całkowicie uniemożliwiało służbę w warunkach bojowych. Dodatkowo generowane przez niego wibracje mogły doprowadzić do szybkiego zmęczenia konstrukcji. Ponadto śmigło obracające się z prędkością naddźwiękową było tak głośne, że pilot miał trudności z wytrzymaniem przez dłuższy czas w kokpicie, a korzystanie z radia było prawie niemożliwe. Kolejnym problemem była fala uderzeniowa wytwarzana przez łopaty śmigła gdy samolot stał na ziemi. Była ona na tyle silna, że mogła powalić człowieka, o czym przekonało się kilku żołnierzy w bazie Edwards. Stąd też nieoficjalna nazwa maszyny – Mighty Ear Banger. Hałas był podobno tak duży, że podczas prób na ziemi, samolot było słychać z odległości 40 km.

    Pierwszy z prototypów odbył zaledwie 12 lotów, spędzając w powietrzu 6 godzin i 40 minut. Druga maszyna wykonała jedynie 4 loty. Piętrzące się problemy z silnikiem, wibracjami i hałasem sprawiły, że już we wrześniu 1956 roku prace nad Republic XF-84H Thunderscreech przerwano, a projekt trafił do kosza. Pierwszy z prototypów przez długie lata stał przed Meadows Field Airport w Bakersfield w Kalifornii na postumencie. W 1992 roku przy wsparciu blisko ochotników samolot wyremontowano i umieszczono w muzeum National Museum of the United States Air Force w bazie Wright-Patterson Air Force Base. Drugi prototyp prawdopodobnie zezłomowano krótko po zakończeniu prac.

    Republic XF-84H Thunderscreech
    Republic XF-84H Thunderscreech

    Republic XF-84H Thunderscreech okazał się ślepą uliczką i stratą czasu. Mimo to maszyna znalazła swoje miejsce w historii. Nieoficjalnie maszyna ta ustanowiła rekord prędkości dla samolotów z napędem śmigłowym (chociaż Księga Rekordów Guinnessa uznała oficjalnie ten wynik). Potwierdzenie tego rekordu było jednak trudne z racji braku dokładnych pomiarów w trakcie lotów, w związku z czym nigdy oficjalnie go nie uznano. Bez wątpienia był to jednak najgłośniejszy samolot w historii, czego dowodem jest potwierdzony wpis w Księdze Rekordów Guinnessa.

    Republic XF-84H Thunderscreech
    Republic XF-84H Thunderscreech

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułJaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?
    Następny artykuł Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Wright XF3W Apache – od myśliwca po samolot eksperymentalny

    13 czerwca 20222 Mins Read

    North American X-15 – najszybszy samolot na świecie

    8 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.