SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii
    Artykuły

    Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

    Michał BanachBy Michał Banach21 maja 2022Updated:21 maja 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Republic XF-84H Thunderscreech - najgłośniejszy samolot w historii
    Republic XF-84H Thunderscreech - najgłośniejszy samolot w historii
    Zbudowany w 1955 roku Republic XF-84H Thunderscreech zapisał się w historii jako nieoficjalnie najszybszy samolot z napędem śmigłowym, oraz jako najgłośniejszy samolot w historii. Maszyna ostatecznie nie weszła do produkcji seryjnej z powodu problemów eksploatacyjnych.

    Na początku lat 50. samoloty odrzutowe zyskiwały coraz większą popularność i praktycznie detronizowały samoloty z napędem śmigłowym. Równocześnie zaczęto na coraz szerszą skalę rozwijać silniki turbośmigłowe, które pod względem osiągów przewyższały tradycyjne silniki tłokowe, oraz po odpowiednim dopracowaniu mogły dorównywać ówczesnym silnikom turboodrzutowym.

    Republic F-84F Thunderstreak
    Republic F-84F Thunderstreak

    3 czerwca 1950 roku oblatany został myśliwsko-bombowy oraz rozpoznawczy samolot Republic F-84F Thunderstreak o napędzie odrzutowym, będący daleką modyfikacją samolotu Republic F-84 Thunderjet (największą zmianą było zastosowanie skośnych skrzydeł). Maszyna okazała się dużym sukcesem, czego dowodem jest wyprodukowanie ponad 3400 egzemplarzy.

    Równocześnie z pracami nad maszyną, Wright Air Development Center oraz US Navy zainicjowały projekt budowy myśliwca z silnikiem turbośmigłowym. Projekt otrzymał oznaczanie Republic Project 3347 i od początku przeznaczony był do realizacji w zakładach Republic Aviation. Według założeń, celem projektu, docelowo było doprowadzeni do powstania pokładowego myśliwca, który miał dysponować tak dużą mocą silnika aby startować bez pomocy katapulty.

    Republic XF-84H Thunderscreech
    Republic XF-84H Thunderscreech

    Aby ułatwić prace, jako bazę wykorzystany został Republic F-84F Thunderstreak, w którym zainstalowano silnik turbośmigłowy w miejsce silnika odrzutowego. Aby maksymalnie zwiększyć osiągi, zainstalowano specjalne śmigło o dużych płaskich łopatach, które miał obracać się z prędkością naddźwiękową (w toku testów sprawdzono kilkanaście różnych śmigieł), same końcówki osiągały prędkość 1446 km/h. Aby to uzyskać, zainstalowano potężny silnik turbośmigłowy XT40-A-1 o mocy 5850 KM. Wyposażono go w dopalacz, który dodatkowo zwiększał moc do 7230 KM. Zmieniono również układ statecznika, aby ułatwić przepływ powietrza. Maszyna otrzymała oznaczanie Republic XF-84H Thunderscreech i traktowana była jako rozwinięcie i kolejna wersja F-84F, chociaż zakres zmian był na tyle duży, że w praktyce była to nowa konstrukcja.

    XF-84H miał 15,67 m długości i 10,18 m rozpiętości skrzydeł, oraz maksymalną masę startową 12 293 kg. Napęd stanowił silnik turbośmigłowy Allison XT40-A-1 o mocy 5850 KM, zapewniający prędkość maksymalną 837 km/h i zasięg 3200 km. Z racji eksperymentalnego charakteru projektu, maszyna nie miała być uzbrojona. Dodatkowym wyposażeniem była turbina powietrzna, która mogła być wysunięta w trakcie lotu w razie awarii silnika. Zapewniała ona wystarczającą moc do działania podstawowych systemów sterowania na pokładzie samolotu. XF-84H był pierwszym samolotem w którym ją zastosowano (warto jednak dodać, że jej prostsze wersje pojawiały się wcześniej w innych maszynach).

    Republic XF-84H Thunderscreech
    Republic XF-84H Thunderscreech

    Oblot pierwszego z dwóch prototypów (zamówiono 3 egzemplarze) miał miejsce 22 lipca 1955 roku w bazie Edwards Air Force Base. Testy szybko wykazały, że maszyna nie nadaje się do eksploatacji. Silnik potrzebował aż 30 minut na rozgrzanie się, co całkowicie uniemożliwiało służbę w warunkach bojowych. Dodatkowo generowane przez niego wibracje mogły doprowadzić do szybkiego zmęczenia konstrukcji. Ponadto śmigło obracające się z prędkością naddźwiękową było tak głośne, że pilot miał trudności z wytrzymaniem przez dłuższy czas w kokpicie, a korzystanie z radia było prawie niemożliwe. Kolejnym problemem była fala uderzeniowa wytwarzana przez łopaty śmigła gdy samolot stał na ziemi. Była ona na tyle silna, że mogła powalić człowieka, o czym przekonało się kilku żołnierzy w bazie Edwards. Stąd też nieoficjalna nazwa maszyny – Mighty Ear Banger. Hałas był podobno tak duży, że podczas prób na ziemi, samolot było słychać z odległości 40 km.

    Pierwszy z prototypów odbył zaledwie 12 lotów, spędzając w powietrzu 6 godzin i 40 minut. Druga maszyna wykonała jedynie 4 loty. Piętrzące się problemy z silnikiem, wibracjami i hałasem sprawiły, że już we wrześniu 1956 roku prace nad Republic XF-84H Thunderscreech przerwano, a projekt trafił do kosza. Pierwszy z prototypów przez długie lata stał przed Meadows Field Airport w Bakersfield w Kalifornii na postumencie. W 1992 roku przy wsparciu blisko ochotników samolot wyremontowano i umieszczono w muzeum National Museum of the United States Air Force w bazie Wright-Patterson Air Force Base. Drugi prototyp prawdopodobnie zezłomowano krótko po zakończeniu prac.

    Republic XF-84H Thunderscreech
    Republic XF-84H Thunderscreech

    Republic XF-84H Thunderscreech okazał się ślepą uliczką i stratą czasu. Mimo to maszyna znalazła swoje miejsce w historii. Nieoficjalnie maszyna ta ustanowiła rekord prędkości dla samolotów z napędem śmigłowym (chociaż Księga Rekordów Guinnessa uznała oficjalnie ten wynik). Potwierdzenie tego rekordu było jednak trudne z racji braku dokładnych pomiarów w trakcie lotów, w związku z czym nigdy oficjalnie go nie uznano. Bez wątpienia był to jednak najgłośniejszy samolot w historii, czego dowodem jest potwierdzony wpis w Księdze Rekordów Guinnessa.

    Republic XF-84H Thunderscreech
    Republic XF-84H Thunderscreech

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleJaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?
    Next Article Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    24 września 20234 Mins Read

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    By Michał Banach0
    10 września 20234 Mins Read

    Radithor – „lek”, który zabijał

    By Michał Banach0
    8 września 20237 Mins Read159 Views

    Katastrofa liniowca SS Morro Castle (1934)

    By Michał Banach2
    7 września 20233 Mins Read1 Views

    Cliff House w San Francisco i jego długa historia

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    18 września 20233 Mins Read

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Parady parowozów w Wolsztynie przez lata były stałym elementem kalendarza imprez kolejowych w Polsce. Niestety…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    23 września 2023

    Pustynia Dasht-e Lut – najgorętsze miejsce na Ziemi

    22 września 2023

    Zapomniany Heinkel He 280

    21 września 2023

    Lech – pierwszy polski motocykl

    20 września 2023

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    9 maja 20183 Mins Read

    Kostka Rubika – krótka historia

    Kostka Rubika to chyba jedna z najbardziej znanych zabawek logicznych na świecie. Znana nam dzisiaj…

    Kosmos
    6 kwietnia 20161 Min Read

    Cypr w obiektywie satelity – zdjęcie

    Świetne zdjęcie satelitarne Cypru, jednej z największych wsyp na Morzy Śródziemnym. Wykonał je satelita Sentinel-A2…

    Artykuły
    30 stycznia 20212 Mins Read

    1932 Bergholt Streamline

    W latach 30. powstało wiele wspaniałych samochodów i jeszcze więcej nietypowych prototypów. Wiele z nich…

    Artykuły
    7 lipca 20182 Mins Read

    „Młotek” – ekskluzywny PRL-owski blok mieszkalny w Warszawie

    Chociaż w czasach PRL całe społeczeństwo miało być traktowane równo, jak przystało na władzę komunistyczną,…

    Artykuły
    30 grudnia 20223 Mins Read

    Muzeum Techniki Lotniczej i Naziemnej Vyškov

    W miejscowości Vyškov w Czechach, kilka kilometrów od Brna znajduje się Muzeum Techniki Lotniczej i…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.