Zbudowany w 1955 roku Republic XF-84H Thunderscreech zapisał się w historii jako nieoficjalnie najszybszy samolot z napędem śmigłowym, oraz jako najgłośniejszy samolot w historii. Maszyna ostatecznie nie weszła do produkcji seryjnej z powodu problemów eksploatacyjnych.

Na początku lat 50. samoloty odrzutowe zyskiwały coraz większą popularność i praktycznie detronizowały samoloty z napędem śmigłowym. Równocześnie zaczęto na coraz szerszą skalę rozwijać silniki turbośmigłowe, które pod względem osiągów przewyższały tradycyjne silniki tłokowe, oraz po odpowiednim dopracowaniu mogły dorównywać ówczesnym silnikom turboodrzutowym.

Republic F-84F Thunderstreak
Republic F-84F Thunderstreak

3 czerwca 1950 roku oblatany został myśliwsko-bombowy oraz rozpoznawczy samolot Republic F-84F Thunderstreak o napędzie odrzutowym, będący daleką modyfikacją samolotu Republic F-84 Thunderjet (największą zmianą było zastosowanie skośnych skrzydeł). Maszyna okazała się dużym sukcesem, czego dowodem jest wyprodukowanie ponad 3400 egzemplarzy.

Równocześnie z pracami nad maszyną, Wright Air Development Center oraz US Navy zainicjowały projekt budowy myśliwca z silnikiem turbośmigłowym. Projekt otrzymał oznaczanie Republic Project 3347 i od początku przeznaczony był do realizacji w zakładach Republic Aviation. Według założeń, celem projektu, docelowo było doprowadzeni do powstania pokładowego myśliwca, który miał dysponować tak dużą mocą silnika aby startować bez pomocy katapulty.

Republic XF-84H Thunderscreech
Republic XF-84H Thunderscreech

Aby ułatwić prace, jako bazę wykorzystany został Republic F-84F Thunderstreak, w którym zainstalowano silnik turbośmigłowy w miejsce silnika odrzutowego. Aby maksymalnie zwiększyć osiągi, zainstalowano specjalne śmigło o dużych płaskich łopatach, które miał obracać się z prędkością naddźwiękową (w toku testów sprawdzono kilkanaście różnych śmigieł), same końcówki osiągały prędkość 1446 km/h. Aby to uzyskać, zainstalowano potężny silnik turbośmigłowy XT40-A-1 o mocy 5850 KM. Wyposażono go w dopalacz, który dodatkowo zwiększał moc do 7230 KM. Zmieniono również układ statecznika, aby ułatwić przepływ powietrza. Maszyna otrzymała oznaczanie Republic XF-84H Thunderscreech i traktowana była jako rozwinięcie i kolejna wersja F-84F, chociaż zakres zmian był na tyle duży, że w praktyce była to nowa konstrukcja.

XF-84H miał 15,67 m długości i 10,18 m rozpiętości skrzydeł, oraz maksymalną masę startową 12 293 kg. Napęd stanowił silnik turbośmigłowy Allison XT40-A-1 o mocy 5850 KM, zapewniający prędkość maksymalną 837 km/h i zasięg 3200 km. Z racji eksperymentalnego charakteru projektu, maszyna nie miała być uzbrojona. Dodatkowym wyposażeniem była turbina powietrzna, która mogła być wysunięta w trakcie lotu w razie awarii silnika. Zapewniała ona wystarczającą moc do działania podstawowych systemów sterowania na pokładzie samolotu. XF-84H był pierwszym samolotem w którym ją zastosowano (warto jednak dodać, że jej prostsze wersje pojawiały się wcześniej w innych maszynach).

Republic XF-84H Thunderscreech
Republic XF-84H Thunderscreech

Oblot pierwszego z dwóch prototypów (zamówiono 3 egzemplarze) miał miejsce 22 lipca 1955 roku w bazie Edwards Air Force Base. Testy szybko wykazały, że maszyna nie nadaje się do eksploatacji. Silnik potrzebował aż 30 minut na rozgrzanie się, co całkowicie uniemożliwiało służbę w warunkach bojowych. Dodatkowo generowane przez niego wibracje mogły doprowadzić do szybkiego zmęczenia konstrukcji. Ponadto śmigło obracające się z prędkością naddźwiękową było tak głośne, że pilot miał trudności z wytrzymaniem przez dłuższy czas w kokpicie, a korzystanie z radia było prawie niemożliwe. Kolejnym problemem była fala uderzeniowa wytwarzana przez łopaty śmigła gdy samolot stał na ziemi. Była ona na tyle silna, że mogła powalić człowieka, o czym przekonało się kilku żołnierzy w bazie Edwards. Stąd też nieoficjalna nazwa maszyny – Mighty Ear Banger. Hałas był podobno tak duży, że podczas prób na ziemi, samolot było słychać z odległości 40 km.

Pierwszy z prototypów odbył zaledwie 12 lotów, spędzając w powietrzu 6 godzin i 40 minut. Druga maszyna wykonała jedynie 4 loty. Piętrzące się problemy z silnikiem, wibracjami i hałasem sprawiły, że już we wrześniu 1956 roku prace nad Republic XF-84H Thunderscreech przerwano, a projekt trafił do kosza. Pierwszy z prototypów przez długie lata stał przed Meadows Field Airport w Bakersfield w Kalifornii na postumencie. W 1992 roku przy wsparciu blisko ochotników samolot wyremontowano i umieszczono w muzeum National Museum of the United States Air Force w bazie Wright-Patterson Air Force Base. Drugi prototyp prawdopodobnie zezłomowano krótko po zakończeniu prac.

Republic XF-84H Thunderscreech
Republic XF-84H Thunderscreech

Republic XF-84H Thunderscreech okazał się ślepą uliczką i stratą czasu. Mimo to maszyna znalazła swoje miejsce w historii. Nieoficjalnie maszyna ta ustanowiła rekord prędkości dla samolotów z napędem śmigłowym (chociaż Księga Rekordów Guinnessa uznała oficjalnie ten wynik). Potwierdzenie tego rekordu było jednak trudne z racji braku dokładnych pomiarów w trakcie lotów, w związku z czym nigdy oficjalnie go nie uznano. Bez wątpienia był to jednak najgłośniejszy samolot w historii, czego dowodem jest potwierdzony wpis w Księdze Rekordów Guinnessa.

Republic XF-84H Thunderscreech
Republic XF-84H Thunderscreech

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.