SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego
    Artykuły

    Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego

    Michał BanachBy Michał Banach29 września 2016Updated:29 września 2016Jeden komentarz4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego
    Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego
    W 1977 roku na Wyspie Króla Jerzego w archipelagu Szetlandów Południowych utworzono Polską Stację Antarktyczną im. Henryka Arctowskiego. Działa ona nieprzerwanie do dnia dzisiejszego i jest jedyną tego typu polską placówką na Antarktydzie.

    Historia

    Pod koniec 1975 roku w rejon Oceanu Południowego wyruszyła polska ekspedycja naukowa, której celem było zbadanie tamtejszych łowisk ryb i kryla z myślą o ich eksploatacji. Przeprowadzone badania przyniosły pozytywne rezultaty, ale aby móc rozpocząć połowy, Polska musiała stać się pełnym sygnatariuszem tzw. traktatu antarktycznego. Jednym z warunków jaki należało spełnić by tak się stało było posiadanie bazy naukowej na Antarktydzie.

    Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego
    Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego

    W 1976 roku rozpoczęto więc przygotowania do kolejnej ekspedycji naukowej, której celem miało być założenie bazy. Po analizach, jako lokalizację kompleksu wybrano Zatokę Admiralicji na Wyspie Króla Jerzego. Przygotowania do wyprawy trwały zaledwie pół roku i w grudniu 1976 roku z Gdyni wypłynął pierwszy statek (MT Dalmor) z członkami ekspedycji i zaopatrzeniem, a w styczniu 1977 wyruszył kolejny (MT Zabrze) z elementami stacji, sprzętem budowlanym i całym wyposażeniem potrzebnym do obsługi kompleksu.

    Oficjalnie Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego została uruchomiona 26 lutego 1977 roku, a same prace budowlane trwały 57 dni. W kolejnych latach obiekt rozbudowywano i intensywnie wykorzystywano w celach badawczych.

    Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego
    Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego

    Czasy współczesne

    Mimo upływu blisko 40 lat, baza Arctowski funkcjonuje nieprzerwanie jako obiekt badawczy oraz hotel dla turystów przybywających na Antarktydę. Ze względu na panujące w tym rejonie warunki atmosferyczne, przez większą część roku baza jest odcięta od świata.

    W bezpośrednim sąsiedztwie kompleksu znajdują się inne bazy naukowe – najbliżej znajduje się brazylijska stacja wojskowa Ferraz (10 km) oraz peruwiańska stacja Machu Picchu. W odległości około 20-30 km znajdują się jeszcze stacje argentyńska, chilijska, rosyjska i chińska.

    Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego
    Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego

    Stacja Arctowski wyposażona jest w sprzęt pozwalający na całoroczne funkcjonowanie, w tym całkiem sporo sprzętu ciężkiego, min. ciągnik URSUS 3415 z 2000 roku, spycharko-koparka Ostrówek NK 0451 B, dźwig samojezdny DUT 0082 na podwoziu Star 266, ciągnik gąsienicowy Stalowa Wola TD 15C z 1996 roku, cztery skutery śnieżne Polaris 550 i dwie amfibie PTS-M. Ponadto stacja dysponuje kilkoma mniejszymi jednostkami pływającymi.

    Koszt utrzymania stacji Arctowski wynosi obecnie ponad 2,5 mln zł rocznie i pokrywany jest z budżetu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.Chociaż stację rozbudowywano i modernizowano na przestrzeni lat, większość jej zabudowań jest dzisiaj stara i nie do końca spełnia swoje zadania. W związku z tym Instytut Biochemii i Biofizyki PAN zlecił opracowanie projektu nowej stacji, która zastąpiłaby główne stare zabudowania kompleksu..

    Projekt nowego głównego budynku stacji stworzyła pracownia Kuryłowicz & Associates wspólnie z biurami BuroHappold (odpowiedzialne za konstrukcję i instalacje) oraz Amplus (odpowiedzialne za kosztorys). Nowy budynek stacji miałby powstać w Polsce, a następnie drogą morską zostałby przewieziony na Wyspę Króla Jerzego. Prace wykonano by w tzw. oknie pogodowym, trwającym od listopada do marca.

    Jedna z amfibii PTS-M wykorzystywanych przez załogę Stacji
    Jedna z amfibii PTS-M wykorzystywanych przez załogę Stacji

    Nowy budynek zaprojektowano zupełnie inaczej niż dotychczasowe zabudowania (w większości składające się z specjalnie przygotowanych kontenerów mieszkalnych). Bryła budynku została tak uformowana, aby rozpraszać wiatr, dzięki czemu nie byłoby potrzeby budowania dodatkowych wzmocnionych fundamentów. Zamiast tego konstrukcja stanęłaby na wysokości 3 m nad ziemią na specjalnym szkielecie.

    Elewacja ma być wykonana z elementów prefabrykowanych, składających się kilku warstw materiałów izolacyjnych, sklejki oraz blach aluminiowych i miedzianych. Taka konstrukcja pozwoli na zmniejszenie kosztów utrzymania i praktycznie zerowe ilości prac konserwacyjnych.

    Wnętrze stacji zaprojektowano tak, aby zapewnić jej mieszkańcom jak najlepsze warunki pracy i odpoczynku. Latem w pomieszczeniach mieszkalnych mogłoby przebywać do 35 osób, a zimą 8-11 (kwestia zaopatrzenia). Wewnątrz budynku o powierzchni 1300 m² znalazłyby się pomieszczenia mieszkalne, laboratoria, magazyny, pokoje hotelowe, siłownia, sauna, hol będący również salą wykładową, a także biblioteka i szklarnia.

    Mimo przygotowania projektu, nie wiadomo czy zostanie on zrealizowany, ze względu na potrzebę zebrania odpowiednich funduszy. Władze IBiB PAN chciałyby jednak wprowadzić projekt w życie.

    Sporo zdjęć z stacji znaleźć można na oficjalnej stronie (niestety w większości są w małych rozdzielczościach).

    Wizja nowego kompleksu stacji Arctowski
    Wizja nowego kompleksu stacji Arctowski
    Wizja nowego kompleksu stacji Arctowski
    Wizja nowego kompleksu stacji Arctowski
    Wizja nowego kompleksu stacji Arctowski
    Wizja nowego kompleksu stacji Arctowski
    Wizja nowego kompleksu stacji Arctowski
    Wizja nowego kompleksu stacji Arctowski
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleZdjęcia Ziemi z pokładu ISS – galeria
    Next Article 5 najważniejszych pamiątek z wakacji w Grecji
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    2 grudnia 20233 Mins Read4 Views

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    By Artykuł Sponsorowany0
    15 listopada 202312 Mins Read234 Views

    Okręty podwodne typu 207 – Kobben

    By Michał Banach0
    14 listopada 20235 Mins Read353 Views

    ORP Gryf – największy okręt wojenny II RP

    By Michał Banach0
    4 listopada 20235 Mins Read134 Views

    PZInż. 222 – polski half-track

    By Michał Banach1
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    7 grudnia 2023

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    6 grudnia 2023

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    5 grudnia 2023

    Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

    4 grudnia 2023

    Opuszczona Armenia – filmy

    3 grudnia 2023

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    9 października 20212 Mins Read

    Besson H-5 – czteropłatowa łódź latająca

    O ile układ dwupłatowy w był wykorzystywany w samolotach operujących z wody, tak trzy, albo…

    Artykuły
    12 marca 20213 Mins Read

    Huta Metali Nieżelaznych Szopienice

    Istniejący w latach 1834-2008 kompleks hut cynku Wilhelmina i Uthemann, a później Huta Metali Nieżelaznych…

    Artykuły
    9 stycznia 20226 Mins Read

    PZL M-15 Belphegor – rolniczy odrzutowiec

    Współcześnie dosyć popularne jest stwierdzenie, że Rosja to nie kraj, tylko stan umysłu. Wiąże się…

    Artykuły
    27 maja 20203 Mins Read

    Krótka historia śruby krzyżakowej

    Wszelkiego rodzaju śrubki, którymi skręcamy różne przedmioty i elementy konstrukcji są tak powszechne i codzienne,…

    Artykuły
    26 maja 20154 Mins Read

    Cook Interceptor – kołowe niszczyciele czołgów T55

    Na początku lat 40. amerykańska armia była słabo uzbrojona i mała w porównaniu do państw…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.