SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    • Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego
    Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego
    Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego
    Artykuły

    Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego

    Michał BanachBy Michał Banach29 września 2016Updated:29 września 2016Jeden komentarz4 Mins Read
    W 1977 roku na Wyspie Króla Jerzego w archipelagu Szetlandów Południowych utworzono Polską Stację Antarktyczną im. Henryka Arctowskiego. Działa ona nieprzerwanie do dnia dzisiejszego i jest jedyną tego typu polską placówką na Antarktydzie.

    Historia

    Pod koniec 1975 roku w rejon Oceanu Południowego wyruszyła polska ekspedycja naukowa, której celem było zbadanie tamtejszych łowisk ryb i kryla z myślą o ich eksploatacji. Przeprowadzone badania przyniosły pozytywne rezultaty, ale aby móc rozpocząć połowy, Polska musiała stać się pełnym sygnatariuszem tzw. traktatu antarktycznego. Jednym z warunków jaki należało spełnić by tak się stało było posiadanie bazy naukowej na Antarktydzie.

    Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego
    Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego

    W 1976 roku rozpoczęto więc przygotowania do kolejnej ekspedycji naukowej, której celem miało być założenie bazy. Po analizach, jako lokalizację kompleksu wybrano Zatokę Admiralicji na Wyspie Króla Jerzego. Przygotowania do wyprawy trwały zaledwie pół roku i w grudniu 1976 roku z Gdyni wypłynął pierwszy statek (MT Dalmor) z członkami ekspedycji i zaopatrzeniem, a w styczniu 1977 wyruszył kolejny (MT Zabrze) z elementami stacji, sprzętem budowlanym i całym wyposażeniem potrzebnym do obsługi kompleksu.

    Oficjalnie Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego została uruchomiona 26 lutego 1977 roku, a same prace budowlane trwały 57 dni. W kolejnych latach obiekt rozbudowywano i intensywnie wykorzystywano w celach badawczych.

    Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego
    Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego

    Czasy współczesne

    Mimo upływu blisko 40 lat, baza Arctowski funkcjonuje nieprzerwanie jako obiekt badawczy oraz hotel dla turystów przybywających na Antarktydę. Ze względu na panujące w tym rejonie warunki atmosferyczne, przez większą część roku baza jest odcięta od świata.

    W bezpośrednim sąsiedztwie kompleksu znajdują się inne bazy naukowe – najbliżej znajduje się brazylijska stacja wojskowa Ferraz (10 km) oraz peruwiańska stacja Machu Picchu. W odległości około 20-30 km znajdują się jeszcze stacje argentyńska, chilijska, rosyjska i chińska.

    Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego
    Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego

    Stacja Arctowski wyposażona jest w sprzęt pozwalający na całoroczne funkcjonowanie, w tym całkiem sporo sprzętu ciężkiego, min. ciągnik URSUS 3415 z 2000 roku, spycharko-koparka Ostrówek NK 0451 B, dźwig samojezdny DUT 0082 na podwoziu Star 266, ciągnik gąsienicowy Stalowa Wola TD 15C z 1996 roku, cztery skutery śnieżne Polaris 550 i dwie amfibie PTS-M. Ponadto stacja dysponuje kilkoma mniejszymi jednostkami pływającymi.

    Koszt utrzymania stacji Arctowski wynosi obecnie ponad 2,5 mln zł rocznie i pokrywany jest z budżetu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.Chociaż stację rozbudowywano i modernizowano na przestrzeni lat, większość jej zabudowań jest dzisiaj stara i nie do końca spełnia swoje zadania. W związku z tym Instytut Biochemii i Biofizyki PAN zlecił opracowanie projektu nowej stacji, która zastąpiłaby główne stare zabudowania kompleksu..

    Projekt nowego głównego budynku stacji stworzyła pracownia Kuryłowicz & Associates wspólnie z biurami BuroHappold (odpowiedzialne za konstrukcję i instalacje) oraz Amplus (odpowiedzialne za kosztorys). Nowy budynek stacji miałby powstać w Polsce, a następnie drogą morską zostałby przewieziony na Wyspę Króla Jerzego. Prace wykonano by w tzw. oknie pogodowym, trwającym od listopada do marca.

    Jedna z amfibii PTS-M wykorzystywanych przez załogę Stacji
    Jedna z amfibii PTS-M wykorzystywanych przez załogę Stacji

    Nowy budynek zaprojektowano zupełnie inaczej niż dotychczasowe zabudowania (w większości składające się z specjalnie przygotowanych kontenerów mieszkalnych). Bryła budynku została tak uformowana, aby rozpraszać wiatr, dzięki czemu nie byłoby potrzeby budowania dodatkowych wzmocnionych fundamentów. Zamiast tego konstrukcja stanęłaby na wysokości 3 m nad ziemią na specjalnym szkielecie.

    Elewacja ma być wykonana z elementów prefabrykowanych, składających się kilku warstw materiałów izolacyjnych, sklejki oraz blach aluminiowych i miedzianych. Taka konstrukcja pozwoli na zmniejszenie kosztów utrzymania i praktycznie zerowe ilości prac konserwacyjnych.

    Wnętrze stacji zaprojektowano tak, aby zapewnić jej mieszkańcom jak najlepsze warunki pracy i odpoczynku. Latem w pomieszczeniach mieszkalnych mogłoby przebywać do 35 osób, a zimą 8-11 (kwestia zaopatrzenia). Wewnątrz budynku o powierzchni 1300 m² znalazłyby się pomieszczenia mieszkalne, laboratoria, magazyny, pokoje hotelowe, siłownia, sauna, hol będący również salą wykładową, a także biblioteka i szklarnia.

    Mimo przygotowania projektu, nie wiadomo czy zostanie on zrealizowany, ze względu na potrzebę zebrania odpowiednich funduszy. Władze IBiB PAN chciałyby jednak wprowadzić projekt w życie.

    Sporo zdjęć z stacji znaleźć można na oficjalnej stronie (niestety w większości są w małych rozdzielczościach).

    Wizja nowego kompleksu stacji Arctowski
    Wizja nowego kompleksu stacji Arctowski
    Wizja nowego kompleksu stacji Arctowski
    Wizja nowego kompleksu stacji Arctowski
    Wizja nowego kompleksu stacji Arctowski
    Wizja nowego kompleksu stacji Arctowski
    Wizja nowego kompleksu stacji Arctowski
    Wizja nowego kompleksu stacji Arctowski

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZdjęcia Ziemi z pokładu ISS – galeria
    Next Article 5 najważniejszych pamiątek z wakacji w Grecji
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read

    Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski

    31 grudnia 20223 Mins Read

    Mirosław Hermaszewski – pierwszy i jedyny Polak w kosmosie

    14 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    22 stycznia 2023

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 września 20210

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką,…

    Artykuły
    26 grudnia 20210

    Jak wybrać samochody na akumulator dla dzieci?

    Twoje dziecko interesuje się motoryzacją? Auto na akumulator to często miniatura prawdziwego samochodu. To może…

    Artykuły
    18 września 20200

    Avions Voisin C28 Aérosport (1935) – samochód w stylu Art Deco

    Zaprezentowany w 1935 roku na Motor Show w Paryżu Avions Voisin C28 Aérosport był bez…

    Artykuły
    18 stycznia 20158

    Poradnik zakupowy gracza #1 – klawiatura mechaniczna

    Najprawdopodobniej już wiesz, czym są przełączniki mechaniczne. Być może rozróżniasz ich typy i wiesz dokładnie, czym…

    Artykuły
    13 stycznia 20220

    Innowacyjne maszyny myjące: klucz do podniesienia efektywności procesu mycia przemysłowego

    Współczesne procesy produkcyjne często wymuszają konieczność wdrożenia skutecznych rozwiązań z zakresu mycia przemysłowego. Warto podkreślić,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.