Historia lodołamacza Hanse nie należała do bardzo emocjonujących. Przez całą swoją karierę wykonywał on rutynowe rejsy i torował szlaki wodne na Bałtyku. Prawdopodobnie zapomniano by o nim gdyby nie fakt, że w drodze do stoczni gdzie miał być przebudowany został wyrzucony na skały, a zdjęcia jego wraku stały się bardzo popularne.

Lodołamacz Hanse zbudowano w Finlandii w 1966 roku na zamówienie Republiki Federalnej Niemiec (RFN). Jednostka była kopią fińskich lodołamaczy typu Karhu. Hanse miał 74,7 m długości i wyporność 3346 ton. Napęd stanowiły 4 silniki diesla Wärtsilä-Sulzer 5 MH 51 o mocy łącznej 8800 KM oraz pomocnicze silniki elektryczne. Pozwalały one na osiąganie prędkości 15,8 węzła. Załoga składała się z 55 osób.

Jego budowę rozpoczęto 24 lipca 1964 roku, wodowanie miało miejsce 3 września 1965 roku, a do służby lodołamacz wszedł 13 grudnia 1966 roku. Wykorzystywano go do 1998 roku jako lodołamacz – przez większość swojej kariery portem macierzystym Hanse były Helsinki. Był to jeden z największych lodołamaczy w RFN. Następnie sprzedano go Grecji w celu przebudowy na statek szpitalny. Jego nazwę zmieniono wówczas na Asklipios.

W drodze do Pireusu, gdzie jednostka miała przejść przebudowę doszło do pożaru. 25 maja 1998 roku załoga opuściła statek, który rozbił się u wybrzeża Tunezji niedaleko miasteczka El Haouaria, gdzie pozostaje do dnia dzisiejszego – chociaż obecnie po wraku pozostały już tylko resztki, a poniższe zdjęcia mają już całkowicie historyczny charakter.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.