Lamborghini to marka kojarząca się bardziej z supersamochodami niż suv-ami (mało kto wie, że powinni się jeszcze kojarzyć z traktorami). Pod koniec lat 70. włoski producent samochodów sportowych rozpoczął jednak krótki romans z nietypowym dla siebie segmentem aut terenowych. Jego efektem był luksusowy suv Lamborghini LM002.

Wojskowe początki

W latach 70. Lamborghini systematycznie rozwijało swoją ofertę aut sportowych. W 1977 roku firma postanowiła jednak zaszaleć i zaprojektować samochód… terenowy. Pomysł był szalony, ale była w nim metoda, ponieważ pojazd miał wystartować w przetargu na nowy samochód terenowy dla amerykańskiej armii. Gdyby włoskiemu producentowi udało się uzyskać kontrakt, firma otrzymałaby olbrzymi zastrzyk gotówki, który pozwoliłby na rozkręcenie firmy.

Lamborghini Cheetah
Lamborghini Cheetah

Efektem prac włoskich inżynierów był pojazd o nazwie Cheetah zaprojektowany dla firmy Mobility Technology International, która miała go wypromować w USA. Wyposażono go w potężny, ośmiocylindrowy silnik Chryslera o pojemności 5,9 litra i mocy 180 KM, umieszczony z tyłu. Pojazd ważył ponad 2 tony i miał 4,5 m długości. Niestety Cheetah nie zyskał zainteresowania amerykańskich wojskowych. Głównym powodem były słabe osiągi i fatalne prowadzenie. Jedyny zbudowany prototyp został dodatkowo zniszczony w trakcie prób.

Klapa projektu nie zniechęciła Włochów, którzy postanowili zaprojektować kolejny prototyp. Tym razem zmieniono jednak filozofię oraz potencjalnego odbiorcę. Zaprojektowany w 1981 roku samochód otrzymał oznaczenie LM001, a jego potencjalnymi odbiorcami miały być państwa arabskie.

Lamborghini LM001
Lamborghini LM001

Jako napęd wykorzystano ośmiocylindrowy silnik AMC o pojemności 5,9 litra i mocy 180 KM również umieszczony z tyłu – docelowo planowano zamontowanie silnika V12. Zmianie uległ wygląd samochodu, chociaż w praktyce był to powiększony Cheetah. Niestety i tym razem pojawiły się problemy z silnikiem, przez co firma stworzyła jeszcze 3 kolejne prototypy.

Pierwszym był LMA002 zaprezentowany w 1982 roku, który wyposażono w silnik V12 o mocy 332 KM z Lamborghini Countach zamontowany z przodu. Niestety nowa jednostka napędowa sprawiła, że wzrosła masa samochodu – ponad 2,6 tony, co pociągnęło za sobą pogorszenie parametrów (wszystkie zalety nowego silnika zostały zjedzone przez wzrost masy). Na bazie LMA002 zaprojektowano więc LM003 z lżejszym, pięciocylindrowym silnikiem VM Motori o pojemności 3,6 litra i mocy 150 KM. Nowy silnik okazał się jednak stanowczo za słaby dla samochodu o masie ponad 2,6 tony.

Lamborghini LM002 (fot. Theo Civitello/Courtney RM Sotheby's)
Lamborghini LM002 (fot. Theo Civitello/Courtney RM Sotheby’s)

Ostatnim prototypem był LM004, będący po prostu luksusową odmianą LMA002, w którym pod maską znalazł się dwunastocylindrowy silnik o pojemności 7 litrów i mocy 420 KM. Duża masa auta sprawiła, że również i ten projekt nie zyskał popularności.

Gdy szefowie Lamborghini zaczęli sobie zdawać sprawę z fiaska projektu samochodu wojskowego, postanowili zaprojektować jeszcze jeden samochód – tym razem miał to być luksusowy samochód terenowy. Potencjalnymi odbiorcami mieli być bogaci mieszkańcy państw arabskich.

Lamborghini LM002 zbudowany dla Sułtana Brunei -  Hassanal Bolkiah (fot. Detectandpreserve/Wikimedia Commons)
Lamborghini LM002 zbudowany dla Sułtana Brunei – Hassanal Bolkiah (fot. Detectandpreserve/Wikimedia Commons)

LM002 – jedyny suv Lamborghini

W 1986 roku Lamborghini zaprezentowało samochód LM002. Był to przebudowany LMA002, wyposażony w dwunastocylindrowy silnik o pojemności 5,2 litra i mocy 450 KM. W jego wnętrzu znalazły się wszelkie luksusowe bajery, potrzebne do stworzenia supersamochodu o masie 2,7 tony i długości 4,8 m. Klimatyzacja, radio, elektrycznie opuszczane szyby itp.

LM002 był połączeniem samochodu terenowego (duży prześwit, konstrukcja oparta na ramie i wzmocnienia podwozia) z luksusowym supersamochodem (wygodne fotele – tylko dla 4 osób, ponieważ między fotelami przechodził wał, znakomity sprzęt audio i świetne osiągi – 210 km/h). Co ciekawe, LM002 otrzymał specjalne opony od firmy Pirelli o rozmiarze 325/65 R17.

Lamborghini LM002 (fot. Courtney RM Sotheby's)
Lamborghini LM002 (fot. Courtney RM Sotheby’s)

Mimo sporej ceny wynoszącej 100 000 dolarów (współcześnie około 216 000 dolarów) samochód zyskał grono zwolenników. Łącznie w latach 1986-1993 wyprodukowano 328 egzemplarzy, często budowanych na indywidualne zamówienie.

Co ciekawe w 1988 roku Lamborghini wpadło na pomysł wystawienia swojego supersuva (w latach 80-tych nie stosowano określenia suv) w rajdzie Paryż-Dakar. Zbudowano specjalną rajdową odmianę LM002 wyposażoną w potężniejszy silnik L804 V12 o pojemności 7,2 litra i mocy 600 KM pochodzący z łodzi wyścigowych. Wewnątrz zamontowaną klatkę bezpieczeństwa, GPS i szyby z plexiglasu. Za kierownicą auta miał zasiąść Sandro Munari. Niestety po starcie w kilku mniejszych rajdach, które miały być testem możliwości auta, okazało się, że jego parametry są za słabe. W związku z tym wycofano się z pomysłu.

Lamborghini LM002 (fot. William Walker/Courtney RM Sotheby's)
Lamborghini LM002 (fot. William Walker/Courtney RM Sotheby’s)

Gdy w 1993 roku zakończono produkcję LM002, Lamborghini wycofało się z rynku suv-ów, ale nie na długo. W 2012 roku zaprezentowany został Lamborghini Urus. Nowy suv powstał w odpowiedzi na rosnącą popularność tego segmentu aut w ostatnich latach. W niczym nie przypomina ona jednak swojego poprzednika.

LM002 trafiły do klientów na całym świecie. Obecnie, ze względu na ogólnie małą liczbę wyprodukowanych egzemplarzy, są bardzo popularnymi samochodami kolekcjonerskimi i osiągają na aukcjach ceny rzędu ponad 400 000 dolarów. Warto dodać, że w przetargu, do którego startował Cheetah, czyli pierwowzór LM002, ostatecznie wygrał znany nam dzisiaj HMMWV.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.