SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Lamborghini LM002 – jedyny w swoim rodzaju SUV
    Lamborghini LM002 - jedyny w swoim rodzaju SUV
    Lamborghini LM002 - jedyny w swoim rodzaju SUV
    Artykuły

    Lamborghini LM002 – jedyny w swoim rodzaju SUV

    Michał BanachBy Michał Banach21 grudnia 20195 komentarzy5 Mins Read
    Lamborghini to marka kojarząca się bardziej z supersamochodami niż suv-ami (mało kto wie, że powinni się jeszcze kojarzyć z traktorami). Pod koniec lat 70. włoski producent samochodów sportowych rozpoczął jednak krótki romans z nietypowym dla siebie segmentem aut terenowych. Jego efektem był luksusowy suv Lamborghini LM002.

    Wojskowe początki

    W latach 70. Lamborghini systematycznie rozwijało swoją ofertę aut sportowych. W 1977 roku firma postanowiła jednak zaszaleć i zaprojektować samochód… terenowy. Pomysł był szalony, ale była w nim metoda, ponieważ pojazd miał wystartować w przetargu na nowy samochód terenowy dla amerykańskiej armii. Gdyby włoskiemu producentowi udało się uzyskać kontrakt, firma otrzymałaby olbrzymi zastrzyk gotówki, który pozwoliłby na rozkręcenie firmy.

    Lamborghini Cheetah
    Lamborghini Cheetah

    Efektem prac włoskich inżynierów był pojazd o nazwie Cheetah zaprojektowany dla firmy Mobility Technology International, która miała go wypromować w USA. Wyposażono go w potężny, ośmiocylindrowy silnik Chryslera o pojemności 5,9 litra i mocy 180 KM, umieszczony z tyłu. Pojazd ważył ponad 2 tony i miał 4,5 m długości. Niestety Cheetah nie zyskał zainteresowania amerykańskich wojskowych. Głównym powodem były słabe osiągi i fatalne prowadzenie. Jedyny zbudowany prototyp został dodatkowo zniszczony w trakcie prób.

    Klapa projektu nie zniechęciła Włochów, którzy postanowili zaprojektować kolejny prototyp. Tym razem zmieniono jednak filozofię oraz potencjalnego odbiorcę. Zaprojektowany w 1981 roku samochód otrzymał oznaczenie LM001, a jego potencjalnymi odbiorcami miały być państwa arabskie.

    Lamborghini LM001
    Lamborghini LM001

    Jako napęd wykorzystano ośmiocylindrowy silnik AMC o pojemności 5,9 litra i mocy 180 KM również umieszczony z tyłu – docelowo planowano zamontowanie silnika V12. Zmianie uległ wygląd samochodu, chociaż w praktyce był to powiększony Cheetah. Niestety i tym razem pojawiły się problemy z silnikiem, przez co firma stworzyła jeszcze 3 kolejne prototypy.

    Pierwszym był LMA002 zaprezentowany w 1982 roku, który wyposażono w silnik V12 o mocy 332 KM z Lamborghini Countach zamontowany z przodu. Niestety nowa jednostka napędowa sprawiła, że wzrosła masa samochodu – ponad 2,6 tony, co pociągnęło za sobą pogorszenie parametrów (wszystkie zalety nowego silnika zostały zjedzone przez wzrost masy). Na bazie LMA002 zaprojektowano więc LM003 z lżejszym, pięciocylindrowym silnikiem VM Motori o pojemności 3,6 litra i mocy 150 KM. Nowy silnik okazał się jednak stanowczo za słaby dla samochodu o masie ponad 2,6 tony.

    Lamborghini LM002 (fot. Theo Civitello/Courtney RM Sotheby's)
    Lamborghini LM002 (fot. Theo Civitello/Courtney RM Sotheby’s)

    Ostatnim prototypem był LM004, będący po prostu luksusową odmianą LMA002, w którym pod maską znalazł się dwunastocylindrowy silnik o pojemności 7 litrów i mocy 420 KM. Duża masa auta sprawiła, że również i ten projekt nie zyskał popularności.

    Gdy szefowie Lamborghini zaczęli sobie zdawać sprawę z fiaska projektu samochodu wojskowego, postanowili zaprojektować jeszcze jeden samochód – tym razem miał to być luksusowy samochód terenowy. Potencjalnymi odbiorcami mieli być bogaci mieszkańcy państw arabskich.

    Lamborghini LM002 zbudowany dla Sułtana Brunei -  Hassanal Bolkiah (fot. Detectandpreserve/Wikimedia Commons)
    Lamborghini LM002 zbudowany dla Sułtana Brunei – Hassanal Bolkiah (fot. Detectandpreserve/Wikimedia Commons)

    LM002 – jedyny suv Lamborghini

    W 1986 roku Lamborghini zaprezentowało samochód LM002. Był to przebudowany LMA002, wyposażony w dwunastocylindrowy silnik o pojemności 5,2 litra i mocy 450 KM. W jego wnętrzu znalazły się wszelkie luksusowe bajery, potrzebne do stworzenia supersamochodu o masie 2,7 tony i długości 4,8 m. Klimatyzacja, radio, elektrycznie opuszczane szyby itp.

    LM002 był połączeniem samochodu terenowego (duży prześwit, konstrukcja oparta na ramie i wzmocnienia podwozia) z luksusowym supersamochodem (wygodne fotele – tylko dla 4 osób, ponieważ między fotelami przechodził wał, znakomity sprzęt audio i świetne osiągi – 210 km/h). Co ciekawe, LM002 otrzymał specjalne opony od firmy Pirelli o rozmiarze 325/65 R17.

    Lamborghini LM002 (fot. Courtney RM Sotheby's)
    Lamborghini LM002 (fot. Courtney RM Sotheby’s)

    Mimo sporej ceny wynoszącej 100 000 dolarów (współcześnie około 216 000 dolarów) samochód zyskał grono zwolenników. Łącznie w latach 1986-1993 wyprodukowano 328 egzemplarzy, często budowanych na indywidualne zamówienie.

    Co ciekawe w 1988 roku Lamborghini wpadło na pomysł wystawienia swojego supersuva (w latach 80-tych nie stosowano określenia suv) w rajdzie Paryż-Dakar. Zbudowano specjalną rajdową odmianę LM002 wyposażoną w potężniejszy silnik L804 V12 o pojemności 7,2 litra i mocy 600 KM pochodzący z łodzi wyścigowych. Wewnątrz zamontowaną klatkę bezpieczeństwa, GPS i szyby z plexiglasu. Za kierownicą auta miał zasiąść Sandro Munari. Niestety po starcie w kilku mniejszych rajdach, które miały być testem możliwości auta, okazało się, że jego parametry są za słabe. W związku z tym wycofano się z pomysłu.

    Lamborghini LM002 (fot. William Walker/Courtney RM Sotheby's)
    Lamborghini LM002 (fot. William Walker/Courtney RM Sotheby’s)

    Gdy w 1993 roku zakończono produkcję LM002, Lamborghini wycofało się z rynku suv-ów, ale nie na długo. W 2012 roku zaprezentowany został Lamborghini Urus. Nowy suv powstał w odpowiedzi na rosnącą popularność tego segmentu aut w ostatnich latach. W niczym nie przypomina ona jednak swojego poprzednika.

    LM002 trafiły do klientów na całym świecie. Obecnie, ze względu na ogólnie małą liczbę wyprodukowanych egzemplarzy, są bardzo popularnymi samochodami kolekcjonerskimi i osiągają na aukcjach ceny rzędu ponad 400 000 dolarów. Warto dodać, że w przetargu, do którego startował Cheetah, czyli pierwowzór LM002, ostatecznie wygrał znany nam dzisiaj HMMWV.

    Lamborghini LM002 (fot. Andrew Schneider/Courtney RM Sotheby's)
    Lamborghini LM002 (fot. Andrew Schneider/Courtney RM Sotheby’s)
    Lamborghini LM002 (fot. Courtney RM Sotheby's)
    Lamborghini LM002 (fot. Courtney RM Sotheby’s)
    Lamborghini LM002 (fot. William Walker/Courtney RM Sotheby's)
    Lamborghini LM002 (fot. William Walker/Courtney RM Sotheby’s)
    Lamborghini LM002 (fot. Ahmed Qadri/Courtney RM Sotheby's)
    Lamborghini LM002 (fot. Ahmed Qadri/Courtney RM Sotheby’s)
    Lamborghini LM002 (fot. Ahmed Qadri/Courtney RM Sotheby's)
    Lamborghini LM002 (fot. Ahmed Qadri/Courtney RM Sotheby’s)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleLongaberger Basket Building – największy „koszyk” na świecie
    Next Article Prenumerata Pulsu Biznesu – to się opłaca!
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    8 stycznia 20232 Mins Read

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read

    Wszędołaz – polski prototypowy pojazd terenowy

    21 listopada 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.