SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Krążowniki typu Tone – ostatnie japońskie ciężkie krążowniki
    Krążowniki typu Tone - ostatnie japońskie ciężkie krążowniki
    Krążowniki typu Tone - ostatnie japońskie ciężkie krążowniki
    Artykuły

    Krążowniki typu Tone – ostatnie japońskie ciężkie krążowniki

    Michał BanachBy Michał Banach22 lutego 2019Updated:22 lutego 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Zbudowane w 1938 roku krążowniki Tone i Chikuma były ostatnimi ciężkimi krążownikami marynarki wojennej Cesarstwa Japonii (Nippon Kaigun). Okręty wyróżniały się nietypowym układem uzbrojenia na dziobie oraz  katapultami dla wodnosamolotów na rufie.

    Geneza

    Ze względu na postanowienia traktatu waszyngtońskiego, a później również traktatu londyńskiego z 1930 roku, japońska flota miała ograniczone możliwości rozbudowy swoich sił. W związku z tym, w grudniu 1934 roku japoński rząd ogłosił wycofanie się z ograniczeń traktatowych. Dzięki temu możliwe było rozbudowanie floty lotniskowców oraz krążowników.

    Równocześnie w japońskich stoczniach położono stępki pod dwa nowe krążowniki typu Mogami – Tone i Chikuma, których projekty uwzględniały ograniczenia traktatowe. Wraz z zmianą sytuacji, możliwe było przeprojektowanie okrętów i dokończenie ich budowy z uwzględnieniem nowych potrzeb floty. Według założeń, okręty miały stać się ciężkimi krążownikami rozpoznawczymi, przystosowanymi do samodzielnego działania i zapewniania rozpoznania grupom lotniskowców (zadania rozpoznawcze w japońskiej flocie spoczywały na barkach załóg krążowników, a nie lotniskowców, które pełniły rolę uderzeniową). W wyniku zmiany planów zaprojektowano całkowicie nowe okręty, różniące się całkowicie od poprzednich konstrukcji układem uzbrojenia oraz możliwościami bojowymi.

    Krążownik Tone
    Krążownik Tone

    Ciężkie krążowniki typu Tone

    Nowe okręty miały 189 m długości i wyporność całkowitą 15 200 ton. Ich napęd stanowiły cztery turbiny parowe Gihon o mocy 152 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 35 węzłów i zasięg 15 000 km przy prędkości 18 węzłów. Uzbrojenie okrętów składało się z ośmiu dział kalibru 203 mm umieszczonych w czterech dwudziałowych wieżach na dziobie, z których jedna wieża znajdowała się superpozycji, a pozostałe trzy na pokładzie. Uzbrojenie dodatkowe składało się z ośmiu dział kalibru 127 mm również w czterech dwudziałowych wieżach, oraz 12 działek przeciwlotniczych kalibru 25 mm. Dodatkowo okręty utrzymały 12 wyrzutni torped kalibru 610 mm w czterech aparatach po trzy wyrzutnie. Opancerzenie okrętów w pasie burtowym miało 100 mm grubości. Wyróżnikiem okrętów były znajdujące się na rufie dwie katapulty dla wodnosamolotów i 6 maszyn typu Aichi E13A, Nakajima E8N, Kawanishi E7K2 lub Mitsubishi F1M2. Załoga okrętów liczyła 874 oficerów i marynarzy.

    Stępkę pod pierwszy z okrętów – Tone, położono 1 grudnia 1934 roku, a wodowanie miało miejsce 21 listopada 1937 roku. Do służby okręt wszedł 20 listopada 1938 roku. Stępkę pod Chikumę położono 1 października 1935 roku, wodowanie miało miejsce 19 marca 1938 roku, a do służby okręt wszedł 20 maja 1939 roku. Okręty miały takie samo wyposażenie, ale różniły się między sobą konstrukcją kadłuba. W Tone elementy kadłuba spawano, a w Chikumie powrócono do sprawdzonej techniki nitowania.

    Krążownik Chikuma
    Krążownik Chikuma

    Od początku służby oba okręty działały razem. W grudniu 1941 roku krążowniki zapewniały rozpoznanie dla grupy bojowej, która przeprowadziła atak na Pearl Harbor. Następnie okręty skierowano w rejon Wake Island. W lutym 1942 roku okręty zapewniały rozpoznanie przed atakiem na Port Darwin w Australii.

    Krążowniki uczestniczyły w bitwie na Morzu Jawajskim, oraz w działaniach przeciwko brytyjskiej flocie na Oceanie Indyjskim. Oba okręty uczestniczyły również w Bitwie o Midway w czerwcu 1942 roku. Następnie okręty uczestniczyły z przerwami w działaniach w rejonie wysp Santa Cruz, Guadalcanal oraz Truk. W czerwcu 1944 roku Tone i Chikuma uczestniczyły w Bitwie na Morzu Filipińskim, po czym Tone wrócił do portu Kure, gdzie przeszedł modernizację systemów obserwacyjnych.

    Krążownik Chikuma
    Krążownik Chikuma

    Podczas bitwy w zatoce Leyte Tone został uszkodzony, ale przetrwał bitwę, natomiast Chikuma nie miała tyle szczęścia i została 25 października 1944 roku zatopiona. Dysponując tylko jednym krążownikiem, Tone oddelegowano do zadań szkoleniowych, w trakcie których przeprowadzono kolejną modernizację uzbrojenia, uwzględniającą doświadczenia z walk.

    24 lipca 1945 roku Tone został zaatakowany podczas nalotu na port Kure. Uszkodzenia były na tyle poważne, że krążownik osiadł na dnie. 28 lipca okręt został ponownie zaatakowany przez amerykańskie lotnictwo. Uszkodzenia były na tyle poważne, że jednostka nie nadawała się do dalszej eksploatacji. Z listy floty usuniętą ją jednak dopiero 20 listopada 1945 roku. Wrak wydobyto i zezłomowano po wojnie w latach 1947-1948.

    Wrak krążownika Tone
    Wrak krążownika Tone

    Chociaż służba krążowników typu Tone nie obfitowała w spektakularne wydarzenia, jednostki te brały aktywny udział w wielu ważnych bitwach japońskiej floty, zapewniając rozpoznanie (zwykle nie do końca skuteczne ze względu na problemy techniczne trapiące samoloty i skomplikowane kwestie organizacyjne).

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleShort Belfast – zapomniany brytyjski samolot transportowy
    Next Article GAZ-67 – radziecki jeep
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.