SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Krążowniki typu Tone – ostatnie japońskie ciężkie krążowniki
    Artykuły

    Krążowniki typu Tone – ostatnie japońskie ciężkie krążowniki

    Michał BanachBy Michał Banach22 lutego 2019Updated:19 listopada 2023Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Krążowniki typu Tone - ostatnie japońskie ciężkie krążowniki
    Krążowniki typu Tone - ostatnie japońskie ciężkie krążowniki
    Zbudowane w 1938 roku krążowniki Tone i Chikuma były ostatnimi ciężkimi krążownikami marynarki wojennej Cesarstwa Japonii (Nippon Kaigun). Okręty wyróżniały się nietypowym układem uzbrojenia na dziobie oraz  katapultami dla wodnosamolotów na rufie.

    Geneza

    Ze względu na postanowienia traktatu waszyngtońskiego, a później również traktatu londyńskiego z 1930 roku, japońska flota miała ograniczone możliwości rozbudowy swoich sił. W związku z tym, w grudniu 1934 roku japoński rząd ogłosił wycofanie się z ograniczeń traktatowych. Dzięki temu możliwe było rozbudowanie floty lotniskowców oraz krążowników.

    Równocześnie w japońskich stoczniach położono stępki pod dwa nowe krążowniki typu Mogami – Tone i Chikuma, których projekty uwzględniały ograniczenia traktatowe. Wraz z zmianą sytuacji, możliwe było przeprojektowanie okrętów i dokończenie ich budowy z uwzględnieniem nowych potrzeb floty. Według założeń, okręty miały stać się ciężkimi krążownikami rozpoznawczymi, przystosowanymi do samodzielnego działania i zapewniania rozpoznania grupom lotniskowców (zadania rozpoznawcze w japońskiej flocie spoczywały na barkach załóg krążowników, a nie lotniskowców, które pełniły rolę uderzeniową). W wyniku zmiany planów zaprojektowano całkowicie nowe okręty, różniące się całkowicie od poprzednich konstrukcji układem uzbrojenia oraz możliwościami bojowymi.

    Krążownik Tone
    Krążownik Tone

    Ciężkie krążowniki typu Tone

    Nowe okręty miały 189 m długości i wyporność całkowitą 15 200 ton. Ich napęd stanowiły cztery turbiny parowe Gihon o mocy 152 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 35 węzłów i zasięg 15 000 km przy prędkości 18 węzłów. Uzbrojenie okrętów składało się z ośmiu dział kalibru 203 mm umieszczonych w czterech dwudziałowych wieżach na dziobie, z których jedna wieża znajdowała się superpozycji, a pozostałe trzy na pokładzie. Uzbrojenie dodatkowe składało się z ośmiu dział kalibru 127 mm również w czterech dwudziałowych wieżach, oraz 12 działek przeciwlotniczych kalibru 25 mm. Dodatkowo okręty utrzymały 12 wyrzutni torped kalibru 610 mm w czterech aparatach po trzy wyrzutnie. Opancerzenie okrętów w pasie burtowym miało 100 mm grubości. Wyróżnikiem okrętów były znajdujące się na rufie dwie katapulty dla wodnosamolotów i 6 maszyn typu Aichi E13A, Nakajima E8N, Kawanishi E7K2 lub Mitsubishi F1M2. Załoga okrętów liczyła 874 oficerów i marynarzy.

    Stępkę pod pierwszy z okrętów – Tone, położono 1 grudnia 1934 roku, a wodowanie miało miejsce 21 listopada 1937 roku. Do służby okręt wszedł 20 listopada 1938 roku. Stępkę pod Chikumę położono 1 października 1935 roku, wodowanie miało miejsce 19 marca 1938 roku, a do służby okręt wszedł 20 maja 1939 roku. Okręty miały takie samo wyposażenie, ale różniły się między sobą konstrukcją kadłuba. W Tone elementy kadłuba spawano, a w Chikumie powrócono do sprawdzonej techniki nitowania.

    Krążownik Chikuma
    Krążownik Chikuma

    Od początku służby oba okręty działały razem. W grudniu 1941 roku krążowniki zapewniały rozpoznanie dla grupy bojowej, która przeprowadziła atak na Pearl Harbor. Następnie okręty skierowano w rejon Wake Island. W lutym 1942 roku okręty zapewniały rozpoznanie przed atakiem na Port Darwin w Australii.

    Krążowniki uczestniczyły w bitwie na Morzu Jawajskim, oraz w działaniach przeciwko brytyjskiej flocie na Oceanie Indyjskim. Oba okręty uczestniczyły również w Bitwie o Midway w czerwcu 1942 roku. Następnie okręty uczestniczyły z przerwami w działaniach w rejonie wysp Santa Cruz, Guadalcanal oraz Truk. W czerwcu 1944 roku Tone i Chikuma uczestniczyły w Bitwie na Morzu Filipińskim, po czym Tone wrócił do portu Kure, gdzie przeszedł modernizację systemów obserwacyjnych.

    Krążownik Chikuma
    Krążownik Chikuma

    Podczas bitwy w zatoce Leyte Tone został uszkodzony, ale przetrwał bitwę, natomiast Chikuma nie miała tyle szczęścia i została 25 października 1944 roku zatopiona. Dysponując tylko jednym krążownikiem, Tone oddelegowano do zadań szkoleniowych, w trakcie których przeprowadzono kolejną modernizację uzbrojenia, uwzględniającą doświadczenia z walk.

    24 lipca 1945 roku Tone został zaatakowany podczas nalotu na port Kure. Uszkodzenia były na tyle poważne, że krążownik osiadł na dnie. 28 lipca okręt został ponownie zaatakowany przez amerykańskie lotnictwo. Uszkodzenia były na tyle poważne, że jednostka nie nadawała się do dalszej eksploatacji. Z listy floty usuniętą ją jednak dopiero 20 listopada 1945 roku. Wrak wydobyto i zezłomowano po wojnie w latach 1947-1948.

    Wrak krążownika Tone
    Wrak krążownika Tone

    Chociaż służba krążowników typu Tone nie obfitowała w spektakularne wydarzenia, jednostki te brały aktywny udział w wielu ważnych bitwach japońskiej floty, zapewniając rozpoznanie (zwykle nie do końca skuteczne ze względu na problemy techniczne trapiące samoloty i skomplikowane kwestie organizacyjne).

    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleShort Belfast – zapomniany brytyjski samolot transportowy
    Next Article GAZ-67 – radziecki jeep
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    19 listopada 20237 Mins Read2 Views

    Junkers G.38 – od samolotu pasażerskiego do tajnego bombowca

    By Michał Banach0
    18 listopada 20235 Mins Read74 Views

    A39 Tortoise – brytyjski ciężki czołg szturmowy

    By Michał Banach2
    14 listopada 20235 Mins Read353 Views

    ORP Gryf – największy okręt wojenny II RP

    By Michał Banach0
    10 listopada 20233 Mins Read2 Views

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 grudnia 2023

    Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

    4 grudnia 2023

    Opuszczona Armenia – filmy

    3 grudnia 2023

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    2 grudnia 2023

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    1 grudnia 2023

    Portugalski pancernik Vasco da Gama

    Reklama




    Losowe
    8.6
    Artykuły
    27 czerwca 20234 Mins Read

    Psi Park – recenzja

    To spacer z psem, a nawet kilkoma czy jednak gra planszowa? A gdyby tak można…

    Artykuły
    22 września 20234 Mins Read

    Zapomniany Heinkel He 280

    Po zakończeniu prób z samolotem Heinkel He 178, w zakładach Heinkla rozpoczęto na własną rękę…

    Lifestyle
    8 grudnia 20151 Min Read

    Spadochroniarz bez spadochronu – film

    Czasami niektórzy wpadają na szalone pomysły. Fiński kaskader Antti Pendikainen postanowił wyskoczyć z znajdującego 4000…

    Artykuły
    20 kwietnia 20214 Mins Read

    Hackney carriage, czyli słynne londyńskie taksówki

    Obok czerwonych piętrowych autobusów, czarne taksówki nazywane hackney carriage są jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli…

    Lifestyle
    19 grudnia 20182 Mins Read

    Relaks w SPA – dlaczego warto się skusić?

    W natłoku codziennych spraw i obowiązków nie powinniśmy zapominać o odpoczynku oraz znalezieniu chociażby odrobiny…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.