SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Kalinin K-7 – szalony projekt Kalinina
    Kalinin K-7 - szalony projekt Kalinina
    Kalinin K-7 - szalony projekt Kalinina
    Artykuły

    Kalinin K-7 – szalony projekt Kalinina

    Michał BanachBy Michał Banach18 maja 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany w 1933 roku Kalinin K-7 był wyjątkowym samolotem. Maszyna wyróżniała się bardzo oryginalnym układem konstrukcji, a docelowo miała być podstawą do zaprojektowania samolotów pasażerskich oraz bombowców. Niestety z powodu katastrofy, projekt został zamknięty.

    Geneza

    W 1926 roku w Charkowie powstało biuro konstrukcyjne, którego twórcą był Konstantin Kalinin. Urodzony 24 stycznia 1887 roku w Warszawie konstruktor specjalizował się w projektowaniu samolotów transportowych i pasażerskich. Jego najbardziej udaną konstrukcją był pasażerski Kalinin K-5 oblatany w 1929 roku, który zbudowano w liczbie aż 260 egzemplarzy.

    Makieta jednej z pierwszych wersji Kalinina K-7
    Makieta jednej z pierwszych wersji Kalinina K-7

    Marzeniem Kalinina stało się wówczas zaprojektowanie jeszcze większego samolotu, który stałby się również pokazem możliwości sowieckiego przemysłu lotniczego. Zakładał on zaprojektowanie największego na świecie samolotu pasażerskiego oraz bombowca. Prace nad maszyną ruszyły w 1931 roku i trwały dwa lata.

    Efektem było powstanie olbrzymiego, mierzącego 28 m długości i 53 m rozpiętości skrzydeł samolotu Kalinin K-7. Maszyna ważyła w zależności od konfiguracji i planowanej wersji 38-42 ton. Napęd zapewniało 6 dwunastocylindrowych silników Mikulin AM-34F o mocy 750 KM każdy, zamontowanych w skrzydłach. Tuż przed ukończeniem prac zainstalowano jednak siódmy taki silnik w skrzydle, w układzie pchającym między belkami ogonowymi.

    Makieta jednej z pierwszych wersji Kalinina K-7
    Makieta jednej z pierwszych wersji Kalinina K-7

    Prędkość maksymalna wynosiła 225 km/h, a przelotowa 180 km/h. Zasięg wynosił natomiast około 1600 km. Zaprojektowano 3 podstawowe wersje – samolot pasażerski, mogący zabrać na pokład 120 pasażerów lub 7 ton ładunku, wojskowy samolot transportowy, mogący zabrać na pokład 112 spadochroniarzy, oraz bombowiec, zdolny do przenoszenia nawet 19 ton bomb. Jako bombowiec, maszyna miała być uzbrojona w przynajmniej 3 działka kalibru 20 mm oraz 8 karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm, zapewniających osłonę w każdym kierunku.

    Cechą charakterystyczną samolotu była jego konstrukcja. K-7 miał bardzo gruby płat, mieszczący w centralnej części kabinę dla załogi i pasażerów, oraz tunele techniczne prowadzące do silników i pozwalające na ich obsługę w trakcie lotu. Dodatkowo, maszyna posiadała potężne gondole podwozia, które równocześnie służyły jako wejście do wnętrza samolotu.

    Kalinin K-7
    Kalinin K-7

    Krótka eksploatacja

    Prototyp ukończono na początku sierpnia 1933 roku i poddano próbom fabrycznym. Wykazały one występowanie silnych wibracji konstrukcji, spowodowanych złą konstrukcją statecznika. Po jego skróceniu, 21 sierpnia 1933 roku miał miejsce pierwszy lot samolotu. Oficjalnie za sterami zasiedli P.I. Baranow i M.M. Gromow, jednak niektóre źródła sugerują, że jednego z nich zastąpił sam Kalinin.

    Próby samolotu wykazały, że zachowuje się on poprawnie w locie, w związku z czym kontynuowano testy fabryczne z zamiarem przekazania maszyny władzom. Ostatni etap prób zaplanowano na 20 listopada 1933 roku, jednak z powodu złej pogody lot przesunięto na 21 listopada. Maszyna wystartowała o godzinie 14:00 z lotniska w Charkowie i miała wykonać kilka przelotów nad lotniskiem, a następnie polecieć w kierunku Moskwy. Na pokładzie znajdowało się 20 osób.

    Kalinin K-7
    Kalinin K-7

    Chwilę po starcie samolot nagle zanurkował i uderzył o drzewa, rozbijając się. Zginęło 15 osób, a maszyna została całkowicie zniszczona. Przeprowadzone śledztwo wykazało, że doszło do zablokowania sterów w skutek zbyt silnych wibracji konstrukcji, spowodowanych za ostrym startem. Chociaż samolot uległ zniszczeniu, władze nakazały Kalininowi zbudowanie dwóch kolejnych prototypów. Zanim jednak to się stało, w 1935 roku projekt nagle zamknięto na polecenie władz, a sam Kalinin popadł w niełaskę (był to okres wielkich czystek w ZSRR). Ostatecznie konstruktor trafił do aresztu i został skazany na śmierć, a wyrok wykonano 24 października 1938 roku (Rosjanie oficjalnie twierdzą jednak, że Kalinin zmarł w 1940 roku).

    Kalinin K-7
    Kalinin K-7
    Kalinin K-7
    Kalinin K-7

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWyścigowy Bristol Racer z 1922 roku
    Next Article Atrakcyjne miejsca na pobyt w Puszczy Białowieskiej
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.