Podczas I wojny światowej Niemcy byli w tyle za Brytyjczykami i Francuzami w kwestii rozwoju czołgów. Dopiero w 1916 roku przystąpiono do prac nad tego typu pojazdami w Cesarstwie Niemieckim. Wśród różnych stworzonych projektów znalazł się oryginalny czołg kołowy Treffas-Wagen. Nie wszedł on jednak do eksploatacji.

Kilka firm podjęło się prac nad pierwszymi niemieckimi czołgami. Jedną z nich były zakłady Hansa-Lloyd Werke A.G., założone w 1914 roku. Chociaż firma ta nie zajmowała się produkcją pojazdów opancerzonych, we wrześniu 1916 roku przystąpiła do prac nad czołgiem dla niemieckiej armii. Inżynierowie firmy wpadli na oryginalny pomysł zaprojektowania czołgu kołowego, z dwoma dużymi kołami z przodu i jednym, skręcanym z tyłu.

Treffas-Wagen

Treffas-Wagen

Pojazd otrzymał nazwę Treffas-Wagen i został zaprezentowany na początku 1917 roku, po czym skierowano go na testy. Czołg miał 6 m długości i ważył 18 ton. Napęd zapewniał prędkość maksymalną 10 km/h. Pojazd posiadał dwa duże koła o średnicy 3 m z przodu i małe kółko z tyłu, w ogonie. Pomiędzy kołami znajdował się przedział bojowy mieszczący 4-osobową załogę – dowódcę, kierowcę, strzelca i ładowniczego. Jedyny zbudowany prototyp uzbrojony był w 2 karabiny przeciwpancerne nieznanego typu.

Podczas testów wyszły na jaw liczne problemy konstrukcyjne czołgu. Przesunięty do przodu środek ciężkości i mały rozstaw kół sprawiały, że Treffas-Wagen miał tendencję do przewracania się – zdarzyło się to podczas testów. Dodatkowo problemem okazało się uzbrojenie. Karabiny przeciwpancerne miały tak potężny odrzut, że już po kilku strzałach strzelec był cały obolały. Obniżało to sprawność bojową pojazdu. Rozważano zainstalowanie armaty kalibru 57 mm, ale ostatecznie pomysł ten pozostał na papierze.

Treffas-Wagen

Treffas-Wagen

Po testach projekt został odrzucony, zwłaszcza, że o wiele lepiej wypadł prototyp czołgu A7V. Dalszy los Treffas-Wagen nie jest znany. Pojazd został prawdopodobnie rozebrany. Co ciekawe, podczas II wojny światowej opracowany został pojazd Lauster Wargel LW 3, bardzo podobny do Treffas-Wagen, ale nie mający z nim nic wspólnego.

Nie tylko Niemcy zaprojektowali czołg kołowy. Podobne pojazdy projektowano i budowano m.in. w Wielkiej Brytanii, USA oraz Rosji. Żaden z projektów nie zyskał popularności.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.