SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Dornier Do X – latający statek
    Dornier Do X - latający statek
    Dornier Do X - latający statek
    Artykuły

    Dornier Do X – latający statek

    Michał BanachBy Michał Banach19 kwietnia 2016Updated:12 lipca 2018Jeden komentarz5 Mins Read
    W 1924 roku niemiecki konstruktor lotniczy Claude Dornier rozpoczął prace nad olbrzymią łodzią latającą Dornier Do X. Budowę samolotu zakończono w 1929 roku tworząc tym samym największy i najcięższy samolot okresu międzywojennego.

    Największy samolot świata

    Pierwsze szkice olbrzymiej łodzi latającej zaczęły powstawać w 1924 roku, ale samą budowę rozpoczęto w 1925 roku w Altenrheun w Szwajcarii, ponieważ Traktat Wersalski uniemożliwiał budowę tak potężnego samolotu w Niemczech. Środki finansowe na budowę samolotu przeznaczyło Ministerstwo Transportu Niemiec.

    Dornier Do X
    Dornier Do X

    Dornier Do X pod każdym względem wyróżniał się na tle innych łodzi latających budowanych i projektowanych na przełomie lat 20. i 30.. Samolot miał 48 m rozpiętości skrzydeł i ważył 28 ton. Maksymalna masa startowa wynosiła jednak 56 ton. Samolot miał konstrukcję duraluminiową, a skrzydła pokryte były płótnem. Do napędu tak potężnego samolotu wykorzystano aż 12 dwunastocylindrowych silników Jupiter o mocy 524 KM każdy. Umieszczono je w 6 gondolach na górnym płacie, przy czym ustawiono je po dwa w układzie pchającym i ciągnącym.

    Dornier Do X
    Dornier Do X

    Mimo zastosowania olbrzymiej jak na tamte lata ilości silników, nie były one w stanie zapewnić maszynie odpowiednich parametrów. Aż do modernizacji w 1930 roku samolot z trudnością wznosił się na pułap 400 m, osiągając przy tym prędkość około 170 km/h. Po przebudowie samolot otrzymał 12 silników Curtiss V-1570 Conqueror o mocy 610 KM. Dzięki nim mógł wzbić się na wysokość około 500 metrów i rozwinąć prędkość maksymalną 210 km/h. Zasięg Do X wynosił 1700 km.

    Dornier Do X
    Dornier Do X

    Wewnątrz kadłub samolotu podzielono na 3 pokłady. Na pierwszym pokładzie znajdowały się pomieszczenia techniczne i mostek (zamiast kokpitu). Ze względu na rozmiary samolotu i bardzo skomplikowaną konstrukcję silników, ich obsługą zajmował się mechanik w oddzielnym pomieszczeniu. Kokpit zaprojektowano tak, że bardziej przypominał on mostek statku, niż kabinę samolotu.

    Dornier Do X
    Dornier Do X

    Na drugim pokładzie znajdowała się kabina dla pasażerów, salon i łazienki, a z tyłu ładownia. Na trzecim pokładzie umieszczono zbiorniki paliwa oraz dziewięć wodoszczelnych przedziałów, zapewniających pływalność, z których 7 potrzebnych było do utrzymania maszyny na wodzie.

    Kabinę pasażerską zaprojektowano tak jak na luksusowych liniowcach. W zależności od konfiguracji, możliwe było przewożenie od 66 do 100 pasażerów (wszystko zależało od trasy i długości lotu). W trakcie jednego z lotów pokazowych na pokładzie umieszczono jednak aż 150 pasażerów. Załoga liczyła zwykle 14 osób.

    Dornier Do X
    Dornier Do X

    Latający statek

    W swój pierwszy lot Dornier Do X wzbił się 12 lipca 1929 roku. Pierwsze próby wykazały, że samolot cierpi na znaczny niedobór mocy. Mimo to kontynuowano eksploatację. 21 października zorganizowano rekordowy lot pokazowy (ogólnie był to siedemdziesiąty lot samolotu). Na pokład zabrano 169 pasażerów i członków załogi. Pokazowy lot trwał około 40 minut i odbył się na pułapie zaledwie 200 m, ponieważ przy takiej liczbie pasażerów maszyna nie była w stanie wejść na większą wysokość.

    3 listopada 1930 roku rozpoczęto podróż promocyjną po Europie i wzdłuż wybrzeża Afryki, która miała zakończyć się lotem przez Atlantyk do USA. Niestety 29 listopada w Lizbonie maszyna uległa wypadkowi – spłonęła część poszycia na skrzydle. Remont trwał 6 tygodni. Podróż wznowiono, ale jeszcze kilka razy przerywano ją z powodu problemów technicznych, głównie z przegrzewającymi się silnikami.

    Dornier Do X
    Dornier Do X

    Atlantyk przekroczono dopiero… 5 czerwca 1931 roku i nie na trasie Europa-Ameryka Północna, a Afryka-Ameryka Południowa. Do Nowego Jorku Dornier Do X doleciał 27 sierpnia 1931 roku. Niestety skutki Wielkiego Kryzysu pogrzebały plany Dorniera na sprzedaż samolotu. Przez kolejnych kilka miesięcy samolot pozostawał w Nowym Jorku z powodu trudności finansowych Dorniera.

    W podróż powrotną do Europy maszyna poleciała dopiero 21 maja 1932 roku. Po powrocie do Niemiec olbrzymi samolot został sprzedany liniom Deutsche Luft Hansa, które wykorzystywały go do celów promocyjnych. Niestety już w 1933 roku samolot ponownie został uziemiony po uszkodzeniu części ogonowej w trakcie jednego z lotów.

    Kokpit Dorniera Do X
    Kokpit Dorniera Do X
    Kabina pasażerska Dorniera Do X
    Kabina pasażerska Dorniera Do X

    Przez 3 lata Do X przechodził powolny remont, jednak po jego zakończeniu zdecydowano się na przetransportowanie maszyny do Berlina, gdzie umieszczono ją w muzeum. Samolot przetrwał w nim do nocy 23-24 listopada 1943 roku, kiedy brytyjskie bombowce zniszczyły obiekt. Tak zakończyła się historia olbrzymiej niemieckiej łodzi latającej, nazywanej często latającym statkiem.

    "Maszynownia" - pomieszczenie mechanika kontrolującego pracę silników
    „Maszynownia” – pomieszczenie mechanika kontrolującego pracę silników

    Włoskie rodzeństwo

    Warto dodać, że zakłady Dorniera zbudowały jeszcze dwie maszyny tego typu, nieznacznie różniące się konstrukcją od prototypu. Ich odbiorcą były włoskie linie lotnicze SANA.

    Samoloty otrzymały nazwy własne Umberto Maddalena i Alessandro Guidoni. Od prototypu różniły się nieznacznie wielkością oraz napędem, ponieważ wyposażono je w 12 dwunastocylindrowych, chłodzonych cieczą silników Fiat A-22R.

    Dornier Do X
    Dornier Do X

    Pierwszy z nich dostarczono w sierpniu 1931 roku, a drugi w maju 1932 roku. Wykorzystywano je do 1934 roku głownie w celach propagandowych i pokazowych. W 1935 roku zakonserwowano je i umieszczono w Marina di Pisa, gdzie przeleżały do 1937 roku, kiedy to zdecydowano się na ich złomowanie.

    Rekordowa porażka

    Dornier Do X był w swoim czasie największym i najcięższym samolotem na świecie. Mógł  do tego zabrać najwięcej pasażerów. Niestety bardzo skomplikowana konstrukcja i brak kontraktów na budowę kolejnych maszyn sprawiły, że samolot ten był finansową porażką.

    Dornier Do X
    Dornier Do X

    Mimo to Do X zapisał się w historii jako jeden z najbardziej nietypowych samolotów. Wyróżniało go 12 silników umieszczonych na górnym płacie, oraz bardzo luksusowe wykończenie wnętrza, bardziej przypominające wnętrze liniowca lub pałacu. Do X nazywano czasami Flugschiff, czyli latający statek.

    Dornier Do X
    Dornier Do X
    Dornier Do X
    Dornier Do X
    Dornier Do X
    Dornier Do X
    Dornier Do X
    Dornier Do X

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMagic of Aviation – film
    Next Article Velocipedia – czyli jak wygląd rower z wyobraźni
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.