SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      19 września 2023

      Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      19 września 2023

      Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Czarnobylski sarkofag
    Artykuły

    Czarnobylski sarkofag

    Michał BanachBy Michał Banach29 listopada 2016Updated:30 listopada 20162 komentarze6 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Budowa sarkofagu w 1986 roku
    Budowa sarkofagu w 1986 roku
    Po katastrofie w elektrowni jądrowej w Czarnobylu, 26 kwietnia 1986 roku wokół zniszczonego reaktora nr. 4 zbudowano specjalny sarkofag. Betonowa konstrukcja miała ograniczyć ilość promieniowania wydostającego się z ruin reaktora. Początkowo planowano, że konstrukcja będzie spełniała swoje zadanie przez kilkadziesiąt lat, a w tym czasie powstanie nowy sarkofag. Jednak budowę następcy rozpoczęto dopiero w 2007 roku.

    Betonowy symbol Czarnobyla

    Prace nad pierwszym sarkofagiem rozpoczęto 20 maja 1986 roku, prawie miesiąc po katastrofie. Zakładano, że będzie to betonowa skorupa, która przykryje nie tylko sam reaktor, ale i całe ruiny bloku nr. 4. Ze względu na duże promieniowanie uznano, że najlepiej będzie zbudować prowizoryczną konstrukcję, która ograniczy promieniowanie, a dopiero potem powstałaby normalna kopuła wokół zniszczonego bloku.

    Elektrownia atomowa w Czarnobylu po eksplozji reaktora nr. 4
    Elektrownia atomowa w Czarnobylu po eksplozji reaktora nr. 4

    Prace nad sarkofagiem rozpoczęto po tym jak likwidatorzy usunęli większość radioaktywnych szczątków z dachu zniszczonego bloku nr. 4. Ze względu na temperaturę zniszczonego reaktora, na samym początku wydrążono przy pomocy specjalnych robotów tunel o długości 168 metrów pod elektrownią i pod ziemią zbudowano płytę, która miała zapobiec ewentualnemu przetopieniu się paliwa nuklearnego przez podstawę zniszczonego reaktora.

    Elektrownia atomowa w Czarnobylu po eksplozji reaktora nr. 4
    Elektrownia atomowa w Czarnobylu po eksplozji reaktora nr. 4

    Prace pod ziemią zakończono 24 czerwca. Brało w nich udział około 400 górników narażonych na bardzo duże promieniowanie. Następnie rozpoczęto budowę wielkiego betonowego sarkofagu. Część jego konstrukcji oparto na ziemi, a część na zniszczonych zabudowaniach elektrowni. Prace musiały być wykonane szybko, ponieważ skażenie wydobywające się z ruin było bardzo niebezpieczne.

    Budowa sarkofagu w 1986 roku
    Budowa sarkofagu w 1986 roku

    Do budowy obiektu wykorzystano około 400 000 m3 betonu i 7300 ton metalowych wsporników. Prace trwały przez 206 dni do listopada. Sarkofag nie jest w 100% szczelny i nigdy nie miał być. W jego konstrukcji znajduje się około 60 otworów, które pozwalają na sprawdzanie sytuacji w jego wnętrzu, gdzie cały czas dochodzi do różnych reakcji. Wszystkie są jednak zabezpieczone, tak, że nie ucieka przez nie skażenie.

    Sarkofag stał się symbolem elektrowni ze względu na swój charakterystyczny wygląd.

    Budowa sarkofagu w 1986 roku
    Budowa sarkofagu w 1986 roku

    Tymczasowa konstrukcja

    Tuż po zakończeniu prac naukowcy i konstruktorzy uznali, że konstrukcja sarkofagu nie jest najlepsza i będzie spełniać swoją rolę jedynie przez około 25-30 lat. Szybko zaczęto zauważać pęknięcia i uszkodzenia w różnych miejscach obiektu spowodowane tempem prac budowlanych i niedbałym wykonaniem poszczególnych elementów konstrukcji. W 1988 roku zasugerowano więc zbudowanie nowego sarkofagu.

    Budowa sarkofagu w 1986 roku
    Budowa sarkofagu w 1986 roku

    Upadek ZSRR sprawił, że nie udało się rozpocząć prac, a sama elektrownia trafiła w ręce Ukrainy. Spadek po wielkim bracie był bardzo problematyczny a chaos w Rosji sprawiał, że nie było możliwe zrzucenie odpowiedzialności za zabezpieczenie miejsca katastrofy na dawnego właściciela elektrowni. Z całym problemem Ukraina musiała sobie poradzić sama.

    Budowa sarkofagu w 1986 roku
    Budowa sarkofagu w 1986 roku

    W 1992 roku władze w Kijowie rozpoczęły prace nad znalezieniem inwestorów i wykonawców nowej osłony radioaktywnej ruiny w Czarnobylskiej elektrowni. Zgłoszono blisko 400 projektów nowego sarkofagu, ale jedynie 3 rokowały szanse na sukces i trwałe zabezpieczenie reaktora.

    Budowa sarkofagu w 1986 roku
    Budowa sarkofagu w 1986 roku

    W kolejnych latach sprawa jednak ucichła, głównie z powodów finansowych. Ukrainy, która powoli odżywała w nowej rzeczywistości polityczno-gospodarczej nie było stać na budowę sarkofagu. W tym samym czasie dotychczasowa konstrukcja popadała w ruinę i zaczynała stwarzać coraz większe zagrożenie.

    Budowniczy sarkofagu na pamiątkowym zdjęciu (fot. Volodymyr Repik)
    Budowniczy sarkofagu na pamiątkowym zdjęciu (fot. Volodymyr Repik)
    Stary sarkofag
    Stary sarkofag
    Budowa sarkofagu w 1986 roku
    Budowa sarkofagu w 1986 roku
    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleDaddy Long Legs – niecodzienny tramwaj wodny z Wielkiej Brytanii
    Next Article Jak zmieniała się liczba ludzi na świecie – animacja
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    3 września 20237 Mins Read1 Views

    Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    By Dawid Szot0
    31 sierpnia 202312 Mins Read344 Views

    Antonow An-2 – długowieczny dwupłatowiec

    By Michał Banach2
    26 sierpnia 20234 Mins Read340 Views

    Erupcja wulkanu Krakatau (1883) – najgłośniejsza eksplozja w historii

    By Michał Banach0
    13 sierpnia 20236 Mins Read146 Views

    Gee Bee – najpiękniejszy najbrzydszy samolot świata

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    17 sierpnia 20237 Mins Read

    PZL MD-12 – jedyny czterosilnikowy samolot polskiej produkcji

    Zbudowany w 1959 roku i rozwijany do drugiej połowy lat 60. samolot PZL MD-12 miał…

    Artykuły
    18 września 20233 Mins Read

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Parady parowozów w Wolsztynie przez lata były stałym elementem kalendarza imprez kolejowych w Polsce. Niestety…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    21 września 2023

    Lech – pierwszy polski motocykl

    20 września 2023

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    19 września 2023

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    18 września 2023

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    17 września 2023

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    23 grudnia 20228 Mins Read

    Ćwiczenia Śnieżok – niedopowiedziana historia zbrodni

    Po zakończeniu II wojny światowej, Amerykanie i Rosjanie rozpoczęli kolejny wyścig zbrojeń. Kluczowym jego elementem…

    Artykuły
    13 października 20184 Mins Read

    Szukasz internetu mobilnego, który dotrzyma Ci kroku? Sprawdź ofertę nju mobile!

    Tradycyjny internet, dostarczany za pośrednictwem kabla, powoli przechodzi do historii, a jego miejsce zajmuje internet…

    Smart
    11 kwietnia 20152 Mins Read

    Ripsaw EV2 – gąsienicowy potwór

    Czołgi kojarzą się raczej z dosyć dużymi i lekko ociężałymi pojazdami, które mogą wjechać praktycznie…

    Artykuły
    10 listopada 20214 Mins Read

    Nakajima Kikka – pierwszy japoński odrzutowiec

    Oblatany tuż przed końcem II wojny światowej Nakajima Kikka był pierwszym japońskim odrzutowcem. Zaprojektowano go…

    Kobieta
    22 maja 20232 Mins Read

    5 powodów dlaczego warto stosować balsam do włosów

    Balsamy do włosów to kosmetyki do pielęgnacji, które są nakładane po umyciu włosów szamponem. Ich…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.