SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Katastrofa w Czarnobylskiej elektrowni jądrowej im. W.I. Lenina
    Elektrownia atomowa w Czarnobylu
    Artykuły

    Katastrofa w Czarnobylskiej elektrowni jądrowej im. W.I. Lenina

    Damian WojtalBy Damian Wojtal26 kwietnia 2016Updated:28 września 2016Jeden komentarz10 Mins Read
    26 kwietnia 1986 roku wydarzyła się największa katastrofa w historii rozwoju energetyki nuklearnej. Około stu osób nie przeżyło, wielokrotnie więcej zostało skazanych na kalectwo i przewlekłe choroby. Równo 30 lat temu wybuchł reaktor numer 4 w elektrowni atomowej im. Lenina w Czarnobylu.

    Elektrownia atomowa w Czarnobylu (fot. Pegas163/speedfreak.ru)
    Elektrownia atomowa w Czarnobylu (fot. Pegas163/speedfreak.ru)

    Nuklearne światło socjalizmu

    Czarnobylska elektrownia jądrowa im. W.I. Lenina (CzAES) jest położona 18 kilometrów od samego miasta Czarnobyl, a 110 od stolicy ówczesnej Ukraińskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej – Kijowa. U stóp potężnych zabudowań leży średniej wielkości miasteczko – Prypeć, które w czasach swojej świetności, zamieszkiwało około pięćdziesiąt tysięcy ludzi – wielu z nich pracowało właśnie w samej elektrowni atomowej. Była ona dumą Związku Radzieckiego. Cztery reaktory, każdy o mocy elektrycznej 1000MW (3200MW mocy cieplnej), piąty i szósty w budowie.

    Gdyby nie wypadek, Czarnobylska elektrownia byłaby największym dostawcą energii nuklearnej w Europie, a trzecim na świecie. Co ciekawe, to samo miejsce zajmuje kolejna, oparta na bezpieczniejszej technologii, poradziecka placówka znajdująca się na Ukrainie – Zaporoska Elektrownia Atomowa. Dlaczego budynek z tak świetlistą przyszłością skończył jako największa katastrofa przemysłowa na świecie?

    Miasto Prypeć (fot. lifecity.com.ua)
    Miasto Prypeć (fot. lifecity.com.ua)

    Czynników była kilka. Przede wszystkim, rozwój energetyki opartej o rozszczepialny atom był sprawą prestiżową dla władz radzieckich. Mimo kolejnych nieprawidłowości i pośpiechu, oddawano do użytku kolejne bloki, ignorując wszelkie ostrzeżenia dotyczące budowy, nawet te, idące bezpośrednio od KGB. Dlaczego tak się spieszono? Chciwość! Szybko wybudowany blok gwarantował premię, szczególnie dla dyrektora elektrowni, Wiktora Bruchanowa. Często podnoszony jest fakt, iż strop budynku mieszczącego reaktor numer 4, został wykonany ze zwykłych materiałów budowlanych choć projekt przewidywał zastosowanie budulca ogniotrwałego. Ostatecznie, nie miało to znaczenia dla samej katastrofy lecz daje wgląd w warunki, jakie panowały wokół samej elektrowni.

    RBMK-1000 – główny bohater dramatu

    Sama technologia reaktora RBMK także wzbudzała zastrzeżenia. Jego rdzeń stanowiło 1661 grafitowych bloków, o szerokości 25 centymetrów, które służyły jako moderator. Każdy z nich posiadał pionowy kanał na pojemniki z paliwem. Do zapanowania nad procesem reakcji łańcuchowej użyto 211 prętów kontrolnych, wykonanych głównie z węglika boru, a zakończonych grafitem. Od tego, jak bardzo technicy wpuszczali je pomiędzy pręty paliwowe, zależała moc uzyskiwana z reaktora.

    Za chłodzenie i przekazywanie energii odpowiadał jeden obieg technologiczny, w którym użyto wody lekkiej, tłoczonej pod ciśnieniem do kanałów paliwowych. Tak uzyskiwaną parę nasyconą, o temperaturze 284 stopni Celsjusza, przesyłano do separatorów, gdzie oddzielano resztę wody, a następnie do dwóch generatorów o mocy 500MW każdy. Obieg zamykały kondensatory schładzające skąd, po skropleniu, wędrowała z powrotem do reaktora. W przypadku awarii oryginalnego systemu chłodzenia istniał jeszcze zapasowy.

    Schemat reaktora RBMK (fot. Wikipedia)
    Schemat reaktora RBMK (fot. Wikipedia)

    Pierwszą z wad takiej konstrukcji była konieczność izolowania, rozgrzanego do 750 stopni Celsjusza grafitu od powietrza. Jakikolwiek kontakt groził zapłonem, więc cały reaktor musiał być szczelny szczelny. Dodatkowo, grafit nie mógł mieć jakiegokolwiek kontaktu z wodą, gdyż w takim wypadku wytwarzał łatwopalny gaz wodny.

    Pręty kontrolne reaktora poruszały się z niewielką prędkością 0,4 metra na sekundę, co znacząco spowalniało reakcję załogi na niebezpieczeństwo. Dodatkowo, większość miała zakończenie grafitowe, oddzielone małą przerwą od trzonu wykonanego z węglika boru. Oznaczało to, że pręt kontrolny, wkraczając do kanału wypychał część wody, będącej naturalnym spowalniaczem reakcji. Taka konstrukcja, w połączeniu z niewielką prędkością, powodowała, iż procedura zatrzymania reakcji w reaktorze, w początkowej fazie, tylko ją napędzała. Niezwykłe działanie prętów kontrolnych wykryto już wcześniej, ale na normalnie działający reaktor nie miało to większego wpływu.

    Pokrywa reaktora (fot. englishrussia.com)
    Pokrywa reaktora (fot. englishrussia.com)

    Ze względu na duże rozmiary, sterowanie reaktorem RBMK-1000 było bardzo skomplikowane. Rdzeń w Czarnobylu podzielony był na 12 sekcji, a każda z nich posiadała własny system sterowania. Dodatkowo, rodzaj zastosowanych zaworów, uniemożliwiał awaryjnemu systemowi chłodzącemu, na automatyczne zastąpienie obiegu pierwotnego w przypadku awarii.

    Jednak, największym problemem reaktorów RMBK, był tak zwany dodatni współczynnik reaktywności przestrzeni parowych. Oznacza to, iż im więcej wody zamieni się w parę tym większa będzie moc reaktora. Jest to też kolejna wada wynikająca z użycia grafitu jako moderatora, co ciekawe z podobnym problemem zmagają się także kanadyjskie reaktory CANDU, oparte o ciężką wodę.

    Pokój kontrolny reaktora numer 2 (fot. graphics8.nytimes.com)
    Pokój kontrolny reaktora numer 2 (fot. graphics8.nytimes.com)

    Related

    1 2 3
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleISIS od środka. 10 dni w „Państwie Islamskim” – recenzja
    Next Article Bitwa o Czarnobyl
    blank
    Damian Wojtal

    Interesuje się polityką, technologią militarną, komputerową oraz oczywiście samymi grami komputerowymi. Nie jest mi obca także historia, zwłaszcza dotycząca XX wieku. Reszta opisu w DLC [5,99zł + VAT]

    Related Posts

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    Zatonięcie promu MV Doña Paz – największa katastrofa morska w czasie pokoju

    20 grudnia 20224 Mins Read

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    1 grudnia 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.