SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Amerykańskie wojskowe sterowce typu K
    Amerykańskie wojskowe sterowce typu K
    Amerykańskie wojskowe sterowce typu K
    Artykuły

    Amerykańskie wojskowe sterowce typu K

    Michał BanachBy Michał Banach11 maja 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowane pod koniec lat 30. amerykańskie sterowce typu K powstały z myślą o pełnieniu zadań rozpoznawczych na morzu. Możliwość przebywania w powietrzu przez długi czas sprawiała, że idealnie nadawały się do poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Zbudowano 134 egzemplarze, z których ostatnie wycofano z służby dopiero w 1959 roku.

    Chociaż era sterowców szkieletowych definitywnie zakończyła się wraz z katastrofą niemieckiego Hindenburga w 1937 roku, nie oznaczało to całkowitego końca ery sterowców. W Stanach Zjednoczonych, gdzie sterowce wypełniano helem a nie wodorem, sporą popularność zwłaszcza w marynarce wojennej uzyskały sterowce ciśnieniowe.

    Sterowce typu K
    Sterowce typu K

    Mniejsze o sterowców szkieletowych były łatwiejsze w budowie i tańsze w utrzymaniu, równocześnie dysponując sporymi możliwościami. Dzięki lekkiej konstrukcji mogły przebywać w powietrzu przez wiele godzin oraz przenosić niewielkie ilości uzbrojenia. W związku z tym w 1937 roku US Navy zamówiła w firmie Goodyear prototyp sterowca ciśnieniowego oznaczony jako K-2

    Maszyna powstawała równolegle z sterowcem L-1, będącym maszyną pasażerską i reklamową (warto dodać, że kolejne wersje tych sterowców cały czas pozostają w eksploatacji). Pierwszy lot K-2 odbył się 6 grudnia 1938 roku, a po kilku dniach maszyna trafiła do Lakehurst, gdzie rozpoczęto wojskowe próby sterowca.

    Sterowiec typu K
    Sterowiec typu K

    Próby trwały do 1940 roku, ponieważ US Navy wykorzystywała swój sterowiec również do testów wyposażenia dla przyszłych seryjnych maszyn. Ostatecznie 24 października 1940 roku Goodyear otrzymał zamówienie na pierwszych 6 sterowców typu K, posiadających w praktyce takie samo wyposażenie i parametry jak K-2. Jedyną równicą było zastosowanie dwóch silników Wright R-975-28 zamiast Pratt & Whitney R-1240-16. Szybko jednak zastąpiono je silnikami Pratt & Whitney R-1340-AN-2 o mocy 425 KM, ponieważ silniki Wright okazały się zbyt głośne.

    Koszt jednego sterowca typu K wynosił około 325 000 dolarów (współcześnie około 5,41 mln dolarów). Pierwsze seryjne maszyny dostarczono na przełomie 1941 i 1942 roku. W październiku 1942 roku US Navy zamówiła kolejną partię 21 sterowców typu K, a kolejny kontrakt podpisano w połowie 1943 roku. Chociaż wszystkie sterowce miały identyczną konstrukcję, kolejne serie produkcyjne posiadały nieco większą pojemność gazu, dochodzącą do 12 035 m³ (długość całkowita wynosiła 76,7 m), . Łącznie zbudowano 134 sterowce, które oddelegowano do zadań patrolowych na Atlantyku oraz Pacyfiku. Kilka sterowców trafiło również na Morze Śródziemne.

    Sterowiec typu K nad USS Mindoro - 1950 rok
    Sterowiec typu K nad USS Mindoro – 1950 rok

    Głównym zadaniem sterowców typu K było poszukiwanie i zwalczanie okrętów podwodnych. W związku z tym wyposażono je w radar, boje sonarowe, system wykrywania anomalii magnetycznych oraz uzbrojenie składające się z 4 bomb głębinowych typu Mk-47 oraz karabinu maszynowego kalibru 12,7 mm. Załoga sterowców składała się z 10 osób, a ich autonomiczność wynosiła około 38 godzin – prędkość maksymalna wynosiła 125 km/h, a zasięg 3537 km.

    Podczas działań wojennych sterowce typu K okazały się bardzo udanymi i przydatnymi maszynami, które miały wpływ na wytropienie wielu niemieckich i japońskich okrętów podwodnych. W trakcie wojny utracono jedną maszynę, która została zestrzelona 18 lipca 1943 roku przez załogę U-134 niedaleko Florydy.

    Sterowiec typu K nad USS Sicily - 1949 rok
    Sterowiec typu K nad USS Sicily – 1949 rok

    Po wojnie wysłużone sterowce pozostawiono w eksploatacji, a w 1957 roku kilka z nich wykorzystano podczas testów broni atomowej w celu ocenienia ich przydatności na nuklearnym polu walki – również w roli nosicieli tzw. nuklearnych bomb głębinowych. Ostatecznie w 1959 roku wycofano z służby ostatni z sterowców typu K. Do naszych czasów przetrwały jedynie dwie gondole z sterowców K-28 i K-47.

    Sterowiec typu K nad USS Altamaha - 1944 rok
    Sterowiec typu K nad USS Altamaha – 1944 rok
    Sterowiec typu K
    Sterowiec typu K

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAntonow An-124-100M – Poznań Ławica 09.05.2018 – galeria
    Next Article Antonow An-124 Rusłan – największy seryjnie produkowany samolot transportowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.