SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Amerykański naddźwiękowy bombowiec strategiczny Convair B-58 Hustler
    Amerykański naddźwiękowy bombowiec strategiczny Convair B-58 Hustler
    Amerykański naddźwiękowy bombowiec strategiczny Convair B-58 Hustler
    Artykuły

    Amerykański naddźwiękowy bombowiec strategiczny Convair B-58 Hustler

    Michał BanachBy Michał Banach19 lutego 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    Oblatany w 1956 roku bombowiec strategiczny Convair B-58 Hustler był pierwszym amerykańskim bombowcem zdolnym do lotu z prędkością Mach 2. Ze względu na wysokie koszty eksploatacji, liczne wypadki i pojawienie się nowych, lepszych środków bojowych, bombowce te wycofano z eksploatacji po zaledwie 10 latach służby.

    Geneza

    W lutym 1949 roku amerykańskie siły powietrzne przygotowały wytyczne dla nowego bombowca strategicznego o napędzie odrzutowym, zdolnego do pokonania bariery dźwięku. Maszyna miała być bazą do stworzenia zarówno bombowca jak i samolotu rozpoznawczego. Do prac przystąpili wszyscy amerykańscy czołowi producenci samolotów, ale do finalnego etapu dopuszczono jedynie zakłady Boeinga i Convair.

    Convair B-58 Hustler
    Convair B-58 Hustler

    Convair przygotował projekt niecodziennego jak na tamte lata bombowca w układzie delta. W pracach nad maszyną wykorzystano doświadczenie zdobyte z analizy przejętych podczas II wojny światowej niemieckich dokumentów. Cechą charakterystyczną  zaprojektowanego bombowca był sposób przenoszenia uzbrojenia, które umieszczono w dużym pojemniku pod kadłubem. W jego wnętrzu znajdowały się dodatkowe zbiorniki paliwa oraz ładunek nuklearny. Po zużyciu paliwa, zbiornik wraz z ładunkiem nuklearnym miał być zrzucany nad celem, a odciążony samolot miał wracać do bazy.

    Prace nad maszyną rozpoczęto w 1951 roku, a w 1953 roku USAF podpisały kontrakt z zakładami Convair na budowę prototypu. Prace nad maszyną trwały kolejne trzy lata, w trakcie których znacząco przeprojektowano całą maszynę, dostosowując do wytycznych sił powietrznych jak i eliminując wiele potencjalnych problemów – zakłady Convair chociaż dysponowały sporym doświadczeniem w zakresie budowy maszyn o napędzie odrzutowym w układzie delta, nie miały doświadczenia w pracach nad maszyną, która miała osiągnąć prędkość Mach 2.

    Convair B-58 Hustler
    Convair B-58 Hustler

    Początkowo, w 1955 roku, jeszcze przed oblotem prototypu zamówiono 13 maszyn przedseryjnych (w tym dwa prototypy). Zarówno USAF jak i zakłady Convair nie były jednak pewne, czy docelowa maszyna będzie dysponowała zakładanymi osiągami. Prototyp oznaczony jako XB-58A (nieoficjalnie nazywany Hustler – dopiero później nazwa ta została nadana oficjalnie) ukończono pod koniec 1956 toku, a oblot miał miejsce 11 listopada 1956 roku. Podczas prób, już 30 grudnia maszyna przekroczyła prędkość dźwięku.

    Problematyczny bombowiec

    W toku prób uznano, że samolot spełnia oczekiwania sił powietrznych i może wejść do produkcji seryjnej. Początkowo planowano budowę 260 maszyn, ale ostatecznie zbudowano 114 maszyn oraz dwa prototypy (maszyny serii przedprodukcyjnej otrzymały oznaczenie B-58A, a maszyny seryjne B-58B). Ograniczenie produkcji spowodowane było wysokimi kosztami – jeden B-58 kosztował 12,44 mln dolarów (współcześnie około 101 mln dolarów (sic!)), a sam program pochłonął 3 mld dolarów (współcześnie około 19 mld dolarów).

    Convair B-58 Hustler
    Convair B-58 Hustler

    B-58 Hustler miał 29,5 m długości i 18,25 m rozpiętości skrzydeł. Masa własna samolotu wynosiła 25 ton, natomiast maksymalna masa startowa ponad 74 tony. Napęd stanowiły cztery silniki turboodrzutowe General Electric J79-GE-5A, zapewniające prędkość maksymalną 2600 km/h i przelotową 985 km/h oraz zasięg do 7590 km (pod warunkiem uzupełnienia paliwa w locie). Uzbrojenie obronne maszyny składało się z ogonowego wielolufowego działka M61 kalibru 20 mm, natomiast uzbrojenie ofensywne składało się z jednej bomby wodorowej Mk 39 lun B53 znajdującej się w centralnym, podkadłubowym pojemniku, a w toku eksploatacji dodano możliwość przenoszenia czterech mniejszych bomb wodorowychB43 lub B61 na węzłach podskrzydłowych. Załoga bombowca składała się z trzech osób – pilota, drugiego pilota i nawigatora, siedzących jeden za drugim w przedniej części kadłuba.

    Ze względu na potrzebę dostosowania B-58 do lotów z bardzo wysoką prędkością, kadłub wykonano z lekkich materiałów odpornych na bardzo wysokie temperatury (generowane podczas lotów z prędkością naddźwiękową).

    Convair B-58 Hustler
    Convair B-58 Hustler

    Pierwsze seryjne bombowce weszły do eksploatacji w grudniu 1960 roku, a pierwsze dyżury rozpoczęto w sierpniu 1961 roku. Od początku eksploatacja bombowców była bardzo kłopotliwa. Wysokie koszty utrzymania maszyn, zwłaszcza koszty paliwa były znacznie wyższe niż w przypadku innych wykorzystywanych ówcześnie amerykańskich bombowców strategicznych. Dodatkowo B-58 był trudny w pilotażu, przez co często dochodziło do wypadków i katastrof.

    W toku eksploatacji utracono aż 25 maszyn. W połowie lat 60. w uzbrojeniu radzieckich sił powietrznych zaczęły pojawiać się nowe myśliwce Su-15M, które mogły przechwycić B-58 podczas lotu nawet z maksymalną prędkością. W związku z tym dowództwo USAF podjęło decyzję o zmianie roli Hustlerów. Maszyny miały przenosić cztery mniejsze bomby wodorowe, które miały być wykorzystywane do niszczenia stanowisk przeciwlotniczych i lotnisk, umożliwiając tym samym przeprowadzenie ataków nuklearnych wolniejszym B-52.

    Convair B-58 Hustler
    Convair B-58 Hustler

    Dodatkowo część maszyn otrzymała nowe zasobniki rozpoznawcze zamiast ładunków nuklearnych (zgodnie z pierwotnym założeniem projektu). Nie uchroniło to jednak B-58 przed wycofaniem z eksploatacji. Na przełomie 1969 i 1970 roku wszystkie maszyny wycofano ze służby i zakonserwowano w bazie Davis-Monthan, a do 1977 roku większość z nich zezłomowano. Do naszych czasów przetrwało tylko osiem samolotów tego typu.

    Podsumowanie

    B-58 Hustler był w swoim czasie bardzo nowoczesnym bombowcem, dysponującym znakomitymi osiągami i sporymi możliwościami bojowymi. Niestety innowacyjna konstrukcja pociągnęła za sobą olbrzymie koszty projektu jak i eksploatacji maszyn, znacznie wyższe niż w przypadku bardziej tradycyjnych bombowców.

    Dodatkowo liczne wypadki, w wyniku których zginęło kilkanaście załóg (dwie maszyny utracono podczas pokazów na Paryskim Salonie Lotniczym na lotnisku Le Bourget – 3 czerwca 1961 roku i 15 czerwca 1965 roku) sprawiły, że bombowce te nie cieszyły się popularnością wśród załóg. Połączenie tych czynników sprawiło, że B-58 zostały wycofane z eksploatacji po zaledwie 10 latach służby i znalazły się w gronie zapomnianych konstrukcji lotniczych stworzonych podczas zimnej wojny.

    Convair B-58 Hustler
    Convair B-58 Hustler
    Convair B-58 Hustler
    Convair B-58 Hustler
    Convair B-58 Hustler
    Convair B-58 Hustler
    Convair B-58 Hustler podczas tankowania w powietrzu
    Convair B-58 Hustler podczas tankowania w powietrzu
    Convair B-58 Hustler czekające na swój los w bazie Davis-Monthan
    Convair B-58 Hustler czekające na swój los w bazie Davis-Monthan
    Convair B-58 Hustler czekające na swój los w bazie Davis-Monthan
    Convair B-58 Hustler czekające na swój los w bazie Davis-Monthan
    Convair B-58 Hustler czekające na swój los w bazie Davis-Monthan
    Convair B-58 Hustler czekające na swój los w bazie Davis-Monthan

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJedyny w swoim rodzaju Abarth 1500 Biposto Bertone
    Next Article Tokyo Tower – wieża telewizyjno-radiowa w Tokio
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.