SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read65 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read65 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read74 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read9 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » 1K17 Kompresja – radziecki kompleks laserowy
    Artykuły

    1K17 Kompresja – radziecki kompleks laserowy

    Michał BanachBy Michał Banach2 lipca 2017Updated:2 lipca 20172 komentarze2 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    1K17 Kompresja - radziecki kompleks laserowy
    1K17 Kompresja - radziecki kompleks laserowy
    W latach 80. zarówno w USA jak i ZSRR rozpoczęto prace nad rozwojem technologii laserowej i jej wykorzystaniem w wojsku jako broni. Rozpoczęte wówczas bardzo kosztowne projekty ostatecznie nie przyniosły większych rezultatów, ale powstało kilka ciekawych prototypów „pojazdów laserowych”. Jednym z nich był radziecki 1K17 Kompresja.

    Historia kompleksu 1K17 Kompresja sięga przełomu lat 70. i 80., kiedy centrum naukowemu Astrofizyka zlecono opracowanie systemu bojowego wykorzystania technologii laserowej. Zespołem kierował dyrektor centrum, Igor Wiktorowicz Pticyn oraz Nikołaj Dmitriewicz Ustinow. Opracowali oni program o nazwie SLK 1K11 Sztylet, na którym testowano lasery i szukano sposobu na ich wykorzystanie w praktyce.

    1K17 Kompresja
    1K17 Kompresja

    Z czasem program 1K11 został jednak zamknięty, a zbudowane prototypy zostały dosłownie porzucone w jednostkach wojskowych. Żołnierze zdemontowali z nich wyposażenie laserowe i wykorzystywali podwozia do innych celów. Mimo to doświadczenie zdobyte w trakcie prób pozwoliło na stworzenie koncepcji wykorzystania promienników laserowych do oślepiania i uszkadzania systemów opto-elektornicznych wykorzystywanych w systemach celowniczych zarówno czołgów jak i śmigłowców i samolotów.

    Pod koniec lat 80. rozpoczęto budowę prototypu nowego pojazdu, który otrzymał nazwę 1K17 Kompresja. Jako bazę wybrano podwozie armatohaubicy 2S19 MSTA-S, które dzięki swoim gabarytom pozwalało na zamontowanie ciężkiego i całkiem dużego systemu laserowego. Prace nad pojazdem rozpoczęto prawdopodobnie w 1989 roku i już w kolejnym roku ukończono prototyp.

    1K17 Kompresja
    1K17 Kompresja

    Napęd pojazdu stanowił silnik W-84A o mocy 770 KM, taki sam jak w 2S19 MSTA-S. Pojazd miał 6 m długości, a w wieży zamiast działa umieszczono system laserowy oraz systemy do wykrywania opromieniowania przez celowniki laserowe, a także zasilanie dla kompleksu laserowego. Uzbrojenie dodatkowe 1K17 składało się z karabiny maszynowego NSW kalibru 12,7 mm. Cechą charakterystyczną systemu laserowego było zastosowanie ważącego 30 kg syntetycznego, walcowanego rubinu pokrytego srebrem oraz ksenonowych lamp błyskowych.

    Emitowane przez laser promieniowanie miało „trafić” w wrogie pojazdy i zniszczyć lub oślepić ich systemy opto-elektroniczne, tym samym pozbawiając je systemów celowniczych. Chociaż testy pojazdu przeprowadzone w latach 1990-1991 były całkiem zadowalające, a konstrukcja 1K17 została oficjalnie przyjęta do eksploatacji, koszty produkcji okazały się zbyt duże, a dodatkowo rozpad Związku Radzieckiego całkowicie odciął fundusze na dalsze próby, które przerwano w 1992 roku. Jedyny zbudowany prototyp trafił następnie do muzeum.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że system 1K17 Kompresja nie był jedynym jaki opracowano w ZSRR. Powstało jeszcze kilka mniejszych pojazdów o podobnym zastosowaniu, w tym jeden na podwoziu ZSU-23-4.

    1K17 Kompresja (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    1K17 Kompresja (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    1K17 Kompresja (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    1K17 Kompresja (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleAvro Lincoln – ostatni brytyjski bombowiec z silnikami tłokowymi
    Next Article Nieczynna Elektrociepłownia EC-2 – galeria
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    27 stycznia 20232 Mins Read79 Views

    Wschodnia Brama Belgradu

    By Michał Banach0
    22 stycznia 20239 Mins Read774 Views

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    13 grudnia 20175 Mins Read12 Views

    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã

    Pod koniec XIX wieku Brazylia zamówiła w Wielkiej Brytanii dwa pancerniki – Riachuelo i Aquidabã.…

    Artykuły
    19 października 20172 Mins Read13 Views

    Brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca w Mediolanie

    W centrum Mediolanu znajduje się nietypowy, ponad 100-metrowy brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca, zbudowany pod koniec…

    Artykuły
    7 września 20173 Mins Read29 Views

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej (1992)

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej, który wybuchł 26 sierpnia 1992 roku uznawany jest za największy…

    Artykuły
    5 lipca 20213 Mins Read11 Views

    Okrąglak – jedna z ikon Poznania

    W Poznaniu znajduje się kilka bardzo charakterystycznych budynków, które są wręcz ikonami miasta. Jedną z…

    Artykuły
    26 stycznia 20223 Mins Read48 Views

    Vernon C. Bain Correctional Center – największe na świecie pływające więzienie

    Czasami w filmach pojawiają się nietypowe, olbrzymie, często futurystyczne statki więzienne. Mało kto wie, że…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.