SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read666 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read666 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read84 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read30 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read177 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » ZSU-57-2 – pierwszy radziecki samobieżny zestaw przeciwlotniczy
    Artykuły

    ZSU-57-2 – pierwszy radziecki samobieżny zestaw przeciwlotniczy

    Michał BanachBy Michał Banach4 sierpnia 2018Brak komentarzy6 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    ZSU-57-2 - pierwszy radziecki samobieżny zestaw przeciwlotniczy
    ZSU-57-2 - pierwszy radziecki samobieżny zestaw przeciwlotniczy
    Zaprojektowany na początku lat 50. ZSU-57-2 był pierwszym radzieckim seryjnie produkowanym samobieżnym zestawem przeciwlotniczym. Chociaż przewyższał możliwościami wcześniejsze małoseryjne pojazdy, takie jak ZSU-37, z powodu braku radaru był mało efektywny i ustąpił miejsca o wiele lepszym pojazdom, m.in. ZSU-23-4.

    Geneza

    Rozwój lotnictwa szturmowego podczas II wojny światowej sprawił, że wzrosło zapotrzebowanie na mobilne zestawy przeciwlotnicze, montowane na pojazdach, zdolne do towarzyszenia oddziałom podczas walk na pierwszej linii. Praktycznie we wszystkich walczących krajach zaczęto projektować tego typu pojazdy, a największe sukcesy na tym polu osiągnęli Amerykanie (liczne odmiany transporterów Half-Track z działkami i karabinami przeciwlotniczymi) oraz Niemcy (wykorzystujący oprócz pojazdów półgąsienicowych również podwozia czołgów).

    ZSU-37
    ZSU-37

    W ZSRR prace nad samobieżnymi zestawami przeciwlotniczymi nie były aż tak udane. W 1945 roku wprowadzono do służby jedynie ZSU-37, zbudowane na podwoziu działa samobieżnego Su-76. Po wyprodukowaniu niewielkiej serii, produkcję wstrzymano, ponieważ pojazd ten nie spełniał oczekiwań wojskowych.

    Dopiero pod koniec lat 40. Rosjanie powrócili do pomysłu budowy samobieżnych zestawów przeciwlotniczych, tym razem podchodząc do tematu bardziej kompleksowo (wcześniej opracowano jedynie wersje kołowych transporterów opancerzonych BTR-152 i BTR-40 z uzbrojeniem przeciwlotniczym, ale pojazdy te również nie należały do najskuteczniejszych). Uznano, że należy wykorzystać podwozie czołgu, aby maksymalnie zwiększyć możliwości poruszania się w terenie.

    Prototyp T-34 z wieżą z pojedynczym działkiem przeciwlotniczym
    Prototyp T-34 z wieżą z pojedynczym działkiem przeciwlotniczym

    Początkowo rozważano wykorzystanie dostępnych w olbrzymich ilościach podwozi czołgów T-34, jednak ze względu na ich słabe osiągi i znaczne zużycie, uznano, że lepszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie podwozia nowych czołgów T-54. Jako uzbrojenie pojazdu zamierzano wykorzystać opracowane w 1948 roku działko przeciwlotnicze S-68 kalibru 57 mm, będące rozwinięciem sprawdzonego działka przeciwlotniczego S-60 tego samego kalibru. Prace nad pojazdem oznaczonym jako ZSU-57-2 (57 oznacza kaliber działa, a 2 liczbę dział) doprowadziły do powstania prototypu w czerwcu 1950 roku

    ZSU-57-2

    Pierwszy prototyp nowego pojazdu ukończono w połowie 1950 roku, a drugi w grudniu tego samego roku. Testy prowadzono oficjalnie w okresie od 27 stycznia do 15 marca 1951 roku. Pojazd wykorzystywał odciążone i uproszczone podwozie czołgu T-54, pozbawione jednej pary kół jezdnych. Opancerzenie kadłuba zredukowano do 8-15 mm, ponieważ pojazd przeciwlotniczy nie musiał być aż tak chroniony, oraz znacząco powiększono pierścień wieży. Sporych rozmiarów otwarta z góry wieża mieściła dwa działka kalibru 57 mm.

    ZSU-57-2
    ZSU-57-2

    Pojazd miał 6,2 m długości (sam kadłub) i 8,5 m długości (z lufami działek), 3,3 m szerokości i 2,7 m wysokości (z specjalnym brezentowym przykryciem dachu wieży, wysokość wzrastała do 2,75 m). Masa pojazdu wynosiła 28 ton, a napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik diesla V-54 o mocy 520 KM i pojemności 38,88 litra. Zapewniał on prędkość maksymalną 50 km/h na drodze i 30 km/h w terenie, oraz zasięg odpowiednio 420 km i 320 km.

    Uzbrojenie składało się z dwóch działek S-68 kalibru 57 mm z zapasem 300 pocisków. Pojazd nie posiadał żadnego radaru, a namierzanie celów i prowadzenie ognia odbywało się ręcznie (ZSU-57-2 mógł prowadzić ogień zarówno do celów latających, jak i naziemnych). Załoga liczyła 6 żołnierzy – dowódcę, kierowcę, strzelca, celowniczego oraz dwóch ładowniczych.

    ZSU-57-2
    ZSU-57-2

    Próby prototypów zakończyły się powodzeniem, ale zanim możliwe było rozpoczęcie produkcji, należało rozwiązać problem za małej produkcji dział S-68, oraz wprowadzić kilka drobnych poprawek w konstrukcji pojazdu. Dopiero w grudniu 1954 roku przeprowadzono próby w jednostkach wojskowych, a 14 czerwca 1955 roku podjęto decyzję o wprowadzeniu ZSU-57-2 do służby.

    Produkcja seryjna trwała od 1957 roku do 1960 roku i zakończyła się powstaniem ponad 2023 pojazdów. Już po wejściu do służby ZSU-57-2, zaczęły wychodzić na jaw wady pojazdu, który nie był dostosowany do potrzeb ówczesnego pola walki. Brak radaru i analogowy system kierowania ogniem sprawiały, że skuteczność pojazdów była bardzo mała, nawet wobec starszych S-60 w wersji holowanej, korzystających z pomocy systemu radarowego. W związku z tym już w latach 70. ZSU-57-2 zaczęto wycofywać z jednostek liniowych w ZSRR, zastępując je o wiele skuteczniejszymi ZSU-23-4 Szyłka.

    ZSU-57-2 wykorzystywany podczas walk w byłej Jugosławii
    ZSU-57-2 wykorzystywany podczas walk w byłej Jugosławii

    ZSU-57-2 od początku eksploatacji były eksportowane zarówno do krajów Bloku Wschodniego jak i państw współpracujących z ZSRR, zwłaszcza w Afryce i na Bliskim Wschodzie, a także do Chin i Korei Północnej, gdzie podjęto produkcję licencyjną z wykorzystaniem lokalnych podwozi, będących kopią podwozi czołgów T-54. Wraz z takim rozpowszechnieniem, ZSU-57-2 wzięły udział w wielu konfliktach zbrojnych w Afryce i na Bliskim Wschodzie, odnosząc raczej marne rezultaty (chociaż podczas I wojny w Zatoce Perskiej irackie ZSU-57-2 wspierane przez radary z innych pojazdów przeciwlotniczych zestrzeliły dwa brytyjskie samoloty Panavia Tornado GR1). Pojazdy tego typu wykorzystywano również podczas walk w Jugosławii w latach 90. – zarówno w trakcie wojny domowej, jak i podczas interwencji NATO.

    Najważniejszymi zagranicznymi użytkownikami tych pojazdów było NRD – 129 pojazdów wykorzystywanych do 1979 roku, Polska – 129 pojazdów zastąpionych w późniejszym czasie przez ZSU-23-4 Szyłka, Finlandia – 12 pojazdów, które w toku eksploatacji przeszły kilka modernizacji i pozostawały w rezerwie do 2006 roku, Kuba – 25 pojazdów, które cały czas pozostają w eksploatacji, Korea Północna – 250 pojazdów wykorzystujących rosyjskie wieże i kadłuby czołgów Type 59, prawdopodobnie cały czas w służbie, Irak – 100 ex-radzieckich pojazdów oraz nieznana liczba pojazdów chińskiej produkcji opartych na kadłubach czołgów Type 80, wszystkie zniszczone lub zezłomowane po 2003 roku oraz Izrael – kilka zdobycznych pojazdów wykorzystywanych podczas wojny sześciodniowej.

    Type 80 - wieża ZSU-57-2 na podwoziu chińskiego czołgu
    Type 80 – wieża ZSU-57-2 na podwoziu chińskiego czołgu

    Ponadto ZSU-57-2 wykorzystywano (bądź cały czas wykorzystuje się) w Algierii, Angoli, Kambodży, ChRL, Egipcie, Erytrei, Etiopii, na Węgrzech, Indonezji, Mozambiku, Sudanie, Syrii, Wietnamie, Bułgarii, Jugosławii i wszystkich krajach byłej Jugosławii, Iranie i Rumunii. Co ciekawe, pojazdy te nie były wykorzystywane w Czechosłowacji.

    Podsumowanie

    ZSU-57-2 nie był najlepszym pojazdem, o czym świadczy stosunkowo krótki okres eksploatacji w radzieckiej armii. Największą wadą tych pojazdów od początku prac nad nimi był dobór uzbrojenia – ciężkie działka kalibru 57 mm miały małą szybkostrzelność i dużą masę, zwłaszcza w porównaniu z o wiele skuteczniejszymi działkami kalibru 23 mm, 30 mm lub 40 mm, oraz całkowity brak radaru i nowoczesnych systemów kierowania ogniem. Załoga pojazdu musiała korzystać z prostych przyrządów do namierzania celów, a prędkość lotu musiała być oceniania „na oko”.

    ZSU-57-2
    ZSU-57-2

    Chociaż ZSU-57-2 nie należał do najlepszych pojazdów, doświadczenie zdobyte podczas prac nad nim i jego eksploatacji pozwoliło na opracowanie o wiele skuteczniejszych pojazdów, takich jak choćby ZSU-23-4 Szyłka oraz przede wszystkim 2K22 Tunguska. Co istotne, mimo upływu lat oraz faktu, że pojazdy te są całkowicie przestarzała i nieprzydatne w zwalczeniu szybko latających celów, wiele państw cały czas je wykorzystuje, często praktycznie w niezmienionej formie.

    ZSU-57-2
    ZSU-57-2
    ZSU-57-2
    ZSU-57-2
    ZSU-57-2
    ZSU-57-2
    ZSU-57-2
    ZSU-57-2
    ZSU-2-34 Szyłka
    ZSU-2-34 Szyłka
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleDomino Sugar Refinery – (prawie)opuszczona cukrownia na Brooklynie
    Next Article Wielki pożar Chicago (1871)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    22 stycznia 20239 Mins Read792 Views

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    By Michał Banach0
    20 stycznia 20234 Mins Read566 Views

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    By Michał Banach5
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 marca 2023

    Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 marca 20209 Mins Read43 Views

    Wakacje morskie – traktaty waszyngtoński i londyński

    Trzy wydarzenia miały olbrzymi wpływ na rozwój flot liniowych w XIX i XX wieku. Powstanie…

    Artykuły
    16 czerwca 20202 Mins Read6 Views

    Zapomniany tajski bombowiec Boripatra

    Zaprojektowany w 1927 roku bombowiec Boripatra był pierwszym samolotem bojowym zaprojektowanym i wyprodukowanym w Tajlandii.…

    Artykuły
    9 kwietnia 20192 Mins Read11 Views

    Rosyjska ambasada w Hawanie

    Rosyjska ambasada znajdująca się w stolicy Kuby, Hawanie, jest jednym z najbardziej charakterystycznych i oryginalnych…

    Artykuły
    5 lipca 20153 Mins Read5 Views

    Bikini – plażowa rewolucja

    Mimo, że stroje przywołujące na myśl dzisiejsze kostiumy plażowe znały już starożytne Rzymianki, strój kąpielowy…

    Biznes
    5 lutego 20234 Mins Read158 Views

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    Niektóre materiały wymagają tego, by zapewnić im odpowiednie warunki. W związku z tym powstało naczynie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.