SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zatonięcie okrętu podwodnego K-219 (1986)
    Zatonięcie okrętu podwodnego K-219 (1986)
    Zatonięcie okrętu podwodnego K-219 (1986)
    Artykuły

    Zatonięcie okrętu podwodnego K-219 (1986)

    Michał BanachBy Michał Banach3 października 2017Jeden komentarz4 Mins Read
    Radziecka, a później rosyjska flota podwodna przeżyła wiele katastrof okrętów podwodnych, w tym liczne zatonięcia okrętów o napędzie atomowym. Jedną z nich było zatonięcie atomowego okrętu podwodnego K-219, do którego doszło 6 października 1986 roku.

    Atomowy okręt podwodny K-219

    K-219 był jednym z 34 okrętów podwodnych projektu 667A (NATO: Yenkee I). Okręt miał 132 m długości i wyporność 7760 ton na powierzchni i 9600 ton pod wodą. Wyposażono go w dwa reaktory atomowe zapewniające prędkość 13 węzłów na powierzchni i 27 węzłów pod wodą. Uzbrojenie składało się z 4 dziobowych wyrzutni torped kalibru 533 mm i dwóch rufowych wyrzutni kalibru 400 mm oraz 16 pocisków balistycznych R-27U. Załoga liczyła 120 oficerów i marynarzy, a autonomiczność jednostki wynosiła 70 dni.

    Budowę okrętu rozpoczęto 28 maja 1970 roku, wodowanie miało miejsce 8 października 1971 roku a do służby okręt wszedł 31 grudnia 1971 roku. Służba okrętu przebiegała spokojnie, nie licząc kilku drobnych incydentów z przeciekającymi pokrywami wyrzutni pocisków balistycznych. Jeden z takich przecieków sprawił, że jedna z wyrzutni została na stałe zaspawana.

    K-219 już po eksplozji w wyrzutni
    K-219 już po eksplozji w wyrzutni

    Zatonięcie K-219

    3 października 1986 roku dowodzony przez Igora Britanowa okręt odbywał patrol na Atlantyku, około 970-1090 km na wschód od Bermudów. W trakcie rejsu doszło do przecieku w szóstym silosie rakietowym. Słona woda morska dostała się do wnętrza silosu i zmieszała z oparami paliwa stosowanego w rakietach R-27U. Po zmieszaniu doszło do reakcji chemicznej, w wyniku której w silosie wytworzyły się gazy.

    Załoga próbowała najpierw wypompować wodę, ale nie przyniosło to żadnego rezultatu, ponieważ silos był cały czas nieszczelny. Dowództwa okrętu wydał wówczas rozkaz wyjścia na głębokość około 40 metrów z zamiarem wyjścia na powierzchnię i przewietrzenia silosu. Równocześnie zamknięto i uszczelniono wszystkie przedziały.

    K-219 już po eksplozji w wyrzutni
    K-219 już po eksplozji w wyrzutni

    Niestety po kilkunastu minutach od zauważenia przecieku doszło do eksplozji. Wybuch rozerwał silos i naruszył konstrukcję okrętu. Zginęło dwóch marynarzy znajdujących się w przedziale rakietowym, a kolejnych 25 zostało odciętych. W wyniku eksplozji okręt zaczął nabierać wody i opadł na głębokość około 300 m. Na szczęście dzięki zamknięciu przedziałów, udało się opanować okręt i wyjść na powierzchnię.

    Równocześnie załoga podjęła działania w celu zabezpieczenia okrętu. Zgodnie z procedurą, w takiej sytuacji reaktory powinny zostać automatycznie wyłączone, aby nie doszło do ewentualnej eksplozji. Tak się jednak nie stało, ponieważ automatyczny system zawiódł. Jeden z marynarzy, Siergiej Preminin zgłosił się na ochotnika, aby ręcznie opuścić pręty. Chociaż udało mu się wyłączyć reaktor, nie był w stanie wrócić do bezpiecznej części okrętu z powodu pożaru jaki wybuchł wewnątrz przedziału rakietowego. Preminin według oficjalnych informacji zmarł z powodu braku tlenu.

    K-219 już po eksplozji w wyrzutni
    K-219 już po eksplozji w wyrzutni
    K-219 już po eksplozji w wyrzutni
    K-219 już po eksplozji w wyrzutni

    Załoga przez dwa dni starała się opanować sytuację na pokładzie, ale uszkodzenia były bardzo poważne. W związku z tym kapitan skontaktował się z Moskwą prosząc o pomoc. Podjęto wówczas decyzję o odholowaniu uszkodzonego i przeciekającego okrętu do ZSRR – około 7000 km (sic). Na miejsce przypłynął frachtowiec, ale mimo kilku prób, nie udało się zaczepić holu. W zaistniałej sytuacji, 6 października 1986 roku Britanow nakazał załodze opuszczenie okrętu i ewakuację, samemu pozostając na pokładzie.

    Gdy do Moskwy dotarła informacja o ewakuacji, dowództwo zdecydowało o odsunięciu kapitana od dowodzenia okrętem. Jego miejsce miał zająć oficer polityczny. Tak się jednak nie stało, ponieważ zanim załoga wróciła na pokład, K-219 zaczął tonąć. Nie było możliwości jego uratowania.

    K-219 już po eksplozji w wyrzutni
    K-219 już po eksplozji w wyrzutni

    Wrak i wątpliwości

    K-219 zatonął w rejonie równiny abisalnej, a wrak osiadł na głębokości 6000 m. Łącznie zginęło 3 marynarzy na pokładzie, a dwóch kolejnych zmarło później z powodu odniesionych obrażeń. W 1988 roku Rosjanie przeprowadzili ekspedycję, której celem było zbadanie stanu wraku K-219. Załoga statku Kiełdysz zlokalizowała wrak i dokładnie go zbadała. Okręt przełamał się na dwie części, a większość silosów z pociskami balistycznymi otworzyła się. Same pociski wypadły z silosu i leżały wokół okrętu. Ze względu na głębokość na której znalazł się wrak, nie było możliwe przeprowadzenie operacji odzyskania głowic, które cały czas spoczywają na dnie Atlantyku.

    W toku przeprowadzonego śledztwa pojawiła się teza, iż K-219 zderzył się z amerykańskim okrętem podwodnym USS Augusta, który również operował w tym samym rejonie co K-219. Zderzenie miało doprowadzić do rozszczelnienia silosu. Zarówno amerykanie jak i dowództwa K-219, Igor Britanow zaprzeczyli jednak tej wersji. Ostatecznie kapitan chociaż oskarżony o sabotaż (za utratę okrętu) nie trafił do więzienia.

    K-219 już po eksplozji w wyrzutni
    K-219 już po eksplozji w wyrzutni
    K-219 już po eksplozji w wyrzutni
    K-219 już po eksplozji w wyrzutni

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCiężki czołg szturmowy A33 Excelsior
    Next Article Salon Książki Historycznej – już w przyszłym tygodniu!
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.