SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Katastrofy rosyjskich atomowych okrętów podwodnych
    Katastrofy rosyjskich atomowych okrętów podwodnych
    Katastrofy rosyjskich atomowych okrętów podwodnych
    Artykuły

    Katastrofy rosyjskich atomowych okrętów podwodnych

    Łukasz KuliberdaBy Łukasz Kuliberda8 stycznia 2017Updated:9 lipca 20194 komentarze9 Mins Read
    Jakie jest najbezpieczniejsze miejsce w razie wojny atomowej? Podobnie jak Jeremy Clarkson uważam, że niegłupio byłoby się znaleźć wtedy na atomowym okręcie podwodnym. Ukryty w głębinach okręt jest trudny do namierzenia i zniszczenia, ma zapasy umożliwiające ukrywanie się całymi miesiącami a reaktor zapewnia energię potrzebną między innymi do odsalania wody na potrzeby załogi. No chyba, że mówimy o okrętach radzieckich. To trochę inna bajka. Niekoniecznie nawet w okresie wojny.

    Mimo, że służbę na okręcie podwodnym, zwłaszcza atomowym można uważać za najbardziej elitarną we flocie, a w ZSRR służący na nich marynarze byli traktowani znacznie lepiej niż ich koledzy z okrętów nawodnych, to jednak ryzyko wypadku i nieprzyjemnej śmierci było o wiele wyższe, nie tylko w czasie rejsu, ale nawet w porcie.

    Program szybkiej rozbudowy floty podwodnej zainicjowany w latach 70. pozwolił zniwelować amerykańską przewagę w uzbrojeniu atomowym, jednak pośpiech w projektowaniu i budowie okrętów spowodował, że część z nich była po prostu źle zaprojektowana i niebezpieczna.

    K-278 Komsomolec
    K-278 Komsomolec

    W trakcie służby doszło do wielu wypadków i katastrof w których tracono okręty i załogi. Niektóre były przed długi czas ukrywane, a o przyczynach wielu z nich wciąż niewiele wiadomo, gdyż spoczywające głęboko na dnie wraki nie są chętne do ujawniania swoich tajemnic. Także obecnie, mimo zakończenia zimnej wojny i zmniejszenia intensywności rejsów rosyjskie okręty podwodne nie należą do bezpiecznych, o czym może świadczyć chociażby wypadek na pokładzie Nerpy w 2008 w którym zginęło przez uduszenie 20 osób.

    Nie tylko na morzu dochodziło do katastrof. Wiele wypadków miało miejsce w portach, podczas obsługi okrętów i ich reaktorów. Najczęściej dochodziło do wycieków radioaktywnych, jednak w przypadku jednego okrętu o napędzie klasycznym typu Foxtrot (takiego samego jak używane w polskiej marynarce wojennej ORP Wilk i Dzik) w 1962 roku wskutek pożaru w przedziale torpedowym doszło do wybuchu znajdujących się w nim 11 torped. Eksplozja była tak silna, że z B-37 nie zostało prawie nic, a ciężkie uszkodzenia odniósł zacumowany w pobliżu inny okręt, S-350. Zginęły 122 osoby, w tym prawie cała załoga feralnego okrętu, oprócz dowódcy i jednego oficera którzy nie byli wtedy na okręcie.

    Zatonięcie K-278 Komsomolec

    Nasz niezbyt szczęśliwy ranking zaczynamy od pożaru na pokładzie okrętu K-278 Komsomolec. Był to uderzeniowy okręt podwodny z napędem atomowym, jedyny zbudowany okręt projektu 685. Jednostka jak na swoje czasy była nowoczesna, z dużą ilością nowego, często prototypowego wyposażenia, gdyż okręt miał być po części jednostka badawczą a doświadczenia z jego eksploatacji miały posłużyć do konstrukcji nowych okrętów.

    K-278 Komsomolec
    K-278 Komsomolec

    Wykonany z tytanu kadłub sztywny miał umożliwić schodzenie na nieosiągalne dla innych okrętów głębokości przekraczające 1000 metrów. Mimo badawczego charakteru Komsomolec był w pełni wartościową jednostką bojową. Był uzbrojony w 6 wyrzutni z których mógł odpalać zarówno torpedy jak i rakieto-torpedy z głowicami atomowymi. Charakterystyczne dla radzieckich okrętów wysokie zautomatyzowanie obsługi umożliwiło zmniejszenie załogi do zaledwie 52 osób.

    7 kwietnia 1989 roku, podczas powrotu z patrolu na Atlantyku, okręt znajdował się na Morzu Północnym około 100 mil morskich od Wyspy Niedźwiedziej. Na pokładzie znajdowała się druga, znacznie mniej doświadczona załoga, oraz 12 poruczników, świeżo po szkole wojskowej. Kiedy na głębokości 340 metrów doszło do pożaru, dowódca, kapitan Jewgienij Wanin dał rozkaz wynurzenia. Niestety, czy to z błędy załogi czy awarii sprężone powietrze zamiast do zbiorników balastowych dostało się do wnętrza okrętu podsycając pożar.

    K-278 Komsomolec
    K-278 Komsomolec

    Temperatura przekroczyła 800 stopni, dodatkowo pożar rozprzestrzenił się po instalacji elektrycznej na kolejny przedział. Zadziałały automatyczne systemy zabezpieczające i wyłączyły reaktor, przez co okręt stracił zasilanie i napęd. Dzięki wyszasowaniu balastu udało się jednak wynurzyć go na powierzchnię. Dowódca nie wydał jednak rozkazu do opuszczenia okrętu, nie pozwolono pod groźbą zatopienia zbliżyć się także znajdującym się w pobliżu statkom.

    Szalejący we wnętrzu pożar spowodował liczne przecieki i po 5 godzinach od wynurzenia okręt zatonął. Źle wyszkolona załoga nie potrafiła użyć wyposażenia ratunkowego, przez co ze znajdujących się na pokładzie 59 osób, uratowano w zależności od źródeł 24 do 30. Większość poległych, to jednak nie ofiary pożaru, a hipotermii wskutek przebywania w wodzie o temperaturze 3 °C.

    Pechowy K-19

    Z hasłem „radziecki okręt podwodny” większość osób ma 2 skojarzenia: „Czerwony Październik” i K-19. Wiedza o obu pochodzi z Hollywood, warto więc wyjaśnić, że o ile pierwszy to całkowita fikcja, to okręt K-19 faktycznie służył w marynarce wojennej ZSRR i część wydarzeń pokazanych w filmie rzeczywiście miała miejsce. Jednak historia K-19 wydaje się być jeszcze ciekawsze niż ta filmowa. Był to pierwszy okręt projektu 658 (oznaczenie NATO: Hotel), zarazem pierwszy radziecki okręt podwodny wyposażony w napęd atomowy i pociski balistyczne. Budowany w pośpiechu, miał wady konstrukcyjne i fatalne wykonanie, co wkrótce okrutnie się zemściło.

    K-19
    K-19

    Marynarze to ludzie przesądni, kiedy więc podczas wodowania nie udało się rozbić o okręt butelki szampana, okręt dostał miano pechowego. Już podczas jego budowy zginęło 8 pracowników stoczni. Pierwsza awaria reaktora miała miejsce jeszcze zanim okręt opuścił port.

    Pół roku później doszło do tej najbardziej znanej, kiedy to 4 lipca 1961 roku doszło do dużego wycieku czynnika chłodzącego reaktor. Aby uniknąć jego stopienia załoga zbudowała prowizoryczny układ zastępczy pracując w normalnie niedostępnym ze względu na promieniowanie pomieszczeniu reaktora. Okręt udało się uratować i odholować do portu, mimo że został mocno skażony radioaktywnie. 22 marynarzy zmarło wskutek choroby popromiennej, okręt jednak naprawiono i powrócił do służby, nosząc nieformalną nazwę „Hiroszima”.

    K-19
    K-19

    Nie był to jednak koniec jego niefortunnych przygód. 15 listopada 1969 roku niedługo po wyjściu w rejs K-19 został wykryty przez amerykański okręt podwodny Gato. Śledzenie okrętów z głowicami atomowymi było i prawdopodobnie wciąż jest standardem w amerykańskiej flocie. Wykrycie ich po wyjściu z portu i dalsze śledzenie jest o wiele łatwiejsze niż próba namierzenia na Atlantyku. Załoga Gato popełniła jednak błąd w ocenie odległości i prędkości K-19 i doszło do zderzenia dwóch przebywających na głębokości 60 metrów okrętów.

    Radziecki okręt ucierpiał bardziej, gdyż uderzył dziobem we wzmocniony przedział reaktora i prześlizgnął się nad nim. Gato nie odniósł szkód, natomiast K-19 stracił sonar oraz uszkodzeniu uległy wyrzutnie torped, jednak wrócił do portu o własnych siłach i został wyremontowany.

    Kolejny poważny incydent miał miejsce nieco ponad 2 lata później, 24 lutego 1972 roku. Okręt znajdował się na zachodnim Atlantyku, około 1300 km od Nowej Fundlandii, kiedy na jego pokładzie wybuchł pożar. Zginęło 28 członków załogi, jednak okręt udało się wynurzyć i ewakuować większość załogi. Nie udało się jednak dotrzeć do 12 osób uwięzionych w rufowym przedziale torpedowym, które musiały spędzić w ciemnościach i chłodzie 24 dni, zanim udało się je wydostać.

    K-19
    K-19

    K-19 udało się uratować i odholować do macierzystego portu po trwającej 40 dni akcji ratowniczej. Co ciekawe, remont po pożarze trwał wyjątkowo krótko, gdyż postanowiono przeprowadzić próbę sprawności przemysłu stoczniowego i już w listopadzie tego samego roku okręt wrócił do służby. Kolejne lata były już spokojniejsze, jednak doszło jeszcze do 2 pożarów (pierwszy zaraz po powrocie do służby w 1972 roku, drugi w 1978 roku) i zwarcia wskutek którego jeden marynarz zginął a drugi został ranny. Ostatecznie okręt wycofano w 1991 roku i zezłomowano w 2003 roku, pozostawiając jego kiosk jako pamiątkę.

    Related

    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBoeing 777-200ER na lotnisku Poznań-Ławica – zdjęcia
    Next Article Tarrant Tabor – samolot, który nie powinien powstać
    blank
    Łukasz Kuliberda

    Airsoftowiec, miłośnik militariów i lotnictwa, oraz samochodów na "F" - Fordów, Fiatów i francuskich. Oglądam się za każdym przelatującym samolotem, a ponieważ mieszkam blisko "Gniazda Jastrzębi" bóle karku są na porządku dziennym.

    Related Posts

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read

    M47 Patton – przejściowa hybryda

    12 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.