SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany bombowiec Douglas XB-42 Mixmaster
    Zapomniany bombowiec Douglas XB-42 Mixmaster
    Zapomniany bombowiec Douglas XB-42 Mixmaster
    Artykuły

    Zapomniany bombowiec Douglas XB-42 Mixmaster

    Michał BanachBy Michał Banach31 maja 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    W 1943 roku zakłady Douglas Aircraft Corporation rozpoczęły na własną rękę prace nad szybkim samolotem szturmowym i bombowcem dla USAAF. Projekt zyskał akceptację wojska i doprowadził do powstania eksperymentalnego bombowca Douglas XB-42 Mixmaster. Z racji zakończenia wojny, dalsze prace nad maszyną przerwano.

    W 1943 roku kierowany przez Eda F. Burtona zespół projektowy zakładów Douglasa rozpoczął prace nad samolotem szturmowym dal amerykańskiej armii. Maszyna miała dysponować oryginalną konstrukcją z dwoma silnikami w układzie pchającym z przeciwbieżnymi śmigłami, umieszczonymi w kadłubie, zapewniającą wysoką prędkość maksymalną, a całe uzbrojenie miało być umieszczone w nosie lub kadłubowej komorze bombowej. Projekt początkowo realizowany był całkowicie samodzielnie, z inicjatywy Douglasa.

    Douglas XB-42 Mixmaster
    Douglas XB-42 Mixmaster

    W maju wstępny projekt przedstawiono USAAF, które zainteresowało się koncepcją szybkiego samolotu szturmowego i zleciło opracowanie dwóch latających prototypów i jednego przystosowanego do prób na ziemi. Maszyna otrzymała oznaczenie XA-42 i nazwę Mixmaster (nawiązującą podobno do sprzedawanego w tym czasie miksera kuchennego).

    Zakładano, że do służby wejdą trzy wersje konfiguracyjne samolotu, uzbrojone w 16 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm, armatę kalibru 75 mm i dwa karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm albo dwa działka kalibru 37 mm. We wszystkich przypadkach uzbrojenie miało znajdować się w nosie. W trakcie prac, w listopadzie 1943 roku USAAF i Douglas zmieniły oznaczenie samolotu na XB-42, co oznaczało również zmianę przeznaczenia z samolotu szturmowego na bombowiec.

    Douglas XB-42 Mixmaster
    Douglas XB-42 Mixmaster

    W nowej konfiguracji maszyna miała otrzymać wewnętrzną komorę bombową i uzbrojenie obronne w skrzydłach, skierowane do tyłu (dodatkowo dwa karabiny maszynowe miały być zainstalowane w skrzydłach i skierowane do przodu). Nos samolotu został natomiast przekształcony w stanowisko bombardiera/nawigatora. Prototyp samolotu ukończono bardzo szybko i już 6 maja 1944 roku maszyna wzbiła się w powietrze, a za sterami zasiadł pilot oblatywacz Bob Brush. Pierwsze próby prototypu były udane, a osiągi spełniały wszystkie oczekiwania. Zauważono jedynie drobne problemy aerodynamiczne wymagające dopracowania konstrukcji komory bombowej, statecznika oraz wlotów powietrza umieszczonych w skrzydłach, które były niewydajne, przez co silniki nadmiernie się nagrzewały. 1 sierpnia 1944 roku w powietrze wzbił się drugi prototyp, w którym zainstalowano nowe silniki. Niestety maszyna rozbiła się 16 grudnia podczas jednego z lotów testowych.

    Douglas XB-42 Mixmaster
    Douglas XB-42 Mixmaster

    Próby XB-42 przebiegały początkowo sprawnie, ale wraz z zmieniającą się sytuacją na froncie i zbliżającym się końcem wojny, ich tempo spadało. Po zakończeniu II wojny światowej zrezygnowano z dalszych prób samolotu w wersji bombowca. Zamiast tego jedyny sprawny prototyp przebudowano, instalując pod skrzydłami silniki turboodrzutowe Westinghouse 19XB-2A. W nowej konfiguracji samolot otrzymał oznaczenie XB-42A, a jego pierwszy lot odbył się 27 maja 1947 roku.

    Po serii 22 lotów i spędzeniu w powietrzu 17 godzin, maszyna została 15 sierpnia 1948 roku uszkodzona podczas lądowania. Po naprawach lotów nie wznowiono, a 30 czerwca 1949 roku cały program zamknięto. Prototyp trafił następnie do National Museum of the United States Air Force w Dayton. Rozważano jeszcze opracowanie samolotu pasażerskiego w oparciu o konstrukcję XB-42, ale pomysłu tego nie zrealizowano. Doświadczenie z prac nad samolotem wykorzystano jednak przy pracach na projektem XB-43.

    Douglas XB-42 Mixmaster
    Douglas XB-42 Mixmaster

    Najważniejszą przyczyną zakończenia programu Mixmastera był brak zapotrzebowania na tego typu maszyny po wojnie, oraz przyśpieszające prace nad samolotami o napędzie odrzutowym, które miały zapewniać o wiele większe osiągi. Sam samolot miał jednak obiecującą konstrukcję, w związku z czym jest bardzo prawdopodobne, iż trafiłby do służby, gdyby wojna trwała dłużej.

    Douglas XB-42A Mixmaster
    Douglas XB-42A Mixmaster

    Douglas XB-42 miał 16,3 m długości i 21,5 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 16 194 kg. Napęd stanowiły dwa dwunastocylindrowe silniki Allison V-1710-125 o mocy 1325 KM każdy, zainstalowane w kadłubie. Każdy z nich napędzał jedno śmigło w układzie przeciwbieżnym. Prędkość maksymalna wynosiła 660 km/h (po zainstalowaniu dodatkowych silników odrzutowych udało się osiągnąć prędkość 785 km/h), a zasięg 2897 km. W wersji bombowej XB-42 miał być uzbrojony w sześć karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm umieszczonych po dwa w wieżyczkach chowanych w skrzydłach i skierowanych do tyłu i dwóch umieszczonych na stałe w skrzydłach i strzelających do przodu. Ładunek bomb w komorze bombowej mógł składać się z kilku bomb o masie łącznej 3600 kg, lub jednej bomby o masie 4536 kg przy częściowo otwartym luku bombowym.

    Załoga liczyła 3 osoby – pilot i drugi pilot zajmowali miejsce w kabinie w górnej części kadłuba, a bombardier/nawigator w nosie. Zadaniem drugiego pilota była obsługa zdalnie sterowanych wieżyczek w skrzydłach. Warto dodać, że w pierwszym prototypie, każdy z pilotów miał oddzielną owiewkę, a w drugim zastosowano jedną wspólną.

    Douglas XB-42A Mixmaster
    Douglas XB-42A Mixmaster
    Douglas XB-42A Mixmaster
    Douglas XB-42A Mixmaster

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNajważniejsze, największe i najstarze cmentarze Warszawy
    Next Article Technologie w spawalnictwie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    7 lutego 20235 Mins Read

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.