SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Transatlantyk, transportowiec wojska i okręt-baza SS Kościuszko
    Transatlantyk, transportowiec wojska i okręt-baza SS Kościuszko
    Artykuły

    Transatlantyk, transportowiec wojska i okręt-baza SS Kościuszko

    Michał BanachBy Michał Banach11 grudnia 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    W swojej długiej historii, transatlantyk SS Kościuszko pełnił wiele funkcji. Swoją karierę zaczął jako statek pasażerski, po kilku latach stał się transportowcem wojska, a później kolejno ponownie liniowcem pasażerskim, transportowcem wojska, okrętem-bazą i znowu transportowcem. W tym czasie pływał pod banderami Rosji, Wielkiej Brytanii, Danii i Polski.

    Historia statku rozpoczęła się w 1914 roku, gdy linie Russian East Asiatic Company zamówiły w brytyjskiej stoczni Barclay, Curle & Co. Ltd. zamówiły kolejny transatlantyk, który miał powiększyć flotę armatora. Wodowanie statku miało miejsce 14 lutego 1915 roku, a po zakończeniu prac wyposażeniowych i prób, jednostka nazwana Caryca, weszła do eksploatacji.

    SS Kościuszko
    SS Kościuszko

    Statek miał 138 m długości i tonaż 6852 BRT. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 5600 KM, zapewniające prędkość maksymalną 14 węzłów. Na pokładzie znajdowało się miejsce dla około 720 pasażerów i 240 członków załogi. Liniowiec miał bardzo podobną konstrukcje do wcześniejszych statków zamawianych przez te linie, ale powstał według innego projektu, przez co różnił się szczegółami konstrukcji.

    Do służby Caryca weszła już w 1915 roku i przez dwa lata obsługiwała trasę Archangielsk-Nowy Jork jako typowy statek emigrancki. Po Rewolucji Październikowej, jednostka została przejęta przez Wielką Brytanię, po tym jak właściciel statku przestał istnieć.

    SS Kościuszko
    SS Kościuszko

    Caryca zachowała nazwę, ale przeszła pod kontrolę Cunarda, który obsługiwał trasy między Europą a Stanami Zjednoczonymi i Kanadą. Po zakończeniu wojny, statek wykorzystywano do transportu żołnierzy wracających z frontu. W 1921 roku duński armator East Asiatic Company, który posiadał wcześniej większościowy pakiet udziałów w liniach do których Caryca należała początkowo, upomniał się o zwrot statku.

    Jednostka podnosiła wówczas duńska banderę i otrzymała nazwę Lituania. Skierowano ją do obsługi trasy Lipawa-Nowy Jork przez Gdańsk i Kopenhagę. W sezonie zimowym, liniowiec obsługiwał rejsy wycieczkowe na Morzu Śródziemnym. 11 marca 1930 roku na mocy porozumienia między Żeglugą Polską a Det Ostasiatske Kompani statek został przejęty przez Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe. 8 czerwca statek dotarł do Gdyni i po naprawach, 20 sierpnia 1930 roku podniesiono na nim polską banderę i zmieniono nazwę na Kościuszko.

    SS Kościuszko
    SS Kościuszko

    Statek obsługiwał od tego czasu linię między Gdynią a Nowym Jorkiem wspólnie z siostrzanymi liniowcami Polonią i Pułaskim. Do wybuchu II wojny światowej transatlantyk był intensywnie wykorzystywany zarówno na trasach liniowych jak i wycieczkowych. Tuż przed wybuchem wojny zakładano, że jednostka trafi na złom w 1940 roku. W tej sytuacji pojawiła się koncepcja wykorzystania jej do zablokowania portu w Gdyni na wypadek wojny. Zaczęto nawet przygotowywać statek do zatopienia, ale w ostatniej chwili zmieniono zdanie.

    28 sierpnia Kościuszko wraz z liczącą jedynie 18 osób załogą (sic!) wyszedł w morze i udał się do Wielkiej Brytanii. Do celu dotarł 2 września. W listopadzie 1939 roku statek został przekazany Polskiej Marynarce Wojennej. Początkowo miał służyć jako transportowiec wojska, ale ostatecznie uznano, że nie nadaje się do tej roli z powodu problemów z statecznością i wieku. W związku z tym przekształcono go w okręt-bazę, pełniący rolę zaplecza administracyjno-szkoleniowego PMW. Pełniąc nową rolę, statek otrzymał nazwę ORP Gdynia.

    SS Kościuszko
    SS Kościuszko

    30 czerwca 1941 roku dawny transatlantyk został zwrócony przedsiębiorstwu Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe, któe przywróciły mu nazwę Kościuszko. 11 lipca rozpoczęto jego gruntowny remont, po którym statek wrócił do służby jako transportowiec wojska, mogący zabrać na pokład 1200 żołnierzy wraz z ekwipunkiem. Zainstalowano lekki uzbrojenie przeciwlotnicze oraz ogołocono wnętrze.

    Jako transportowiec, Kościuszko pływał zarówno po Atlantyku jak i Pacyfiku, a pod koniec wojny również na Morzu Śródziemnym. 28 lipca 1945 roku opuszczono na nim polską banderę, a nowym właścicielem statku została Wielka Brytania. Dalej wykorzystywano go jednak jako transportowiec wojska. 3 kwietnia 1946 roku Kościuszko został oficjalnie sprzedany Wielkiej Brytanii za sumę 100 000 funtów. Zmieniono jego nazwę na Empire Helford i wykorzystywano aż do 1950 roku, gdy wysłużony dawny transatlantyk został zezłomowany.

    SS Kościuszko
    SS Kościuszko

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNiemieckie transatlantyki Bremen i Europa
    Next Article Jak zrobić ładną stronę internetową?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    15 listopada 20220

    Zapomniany okręt podwodny SS-310

    Ukraińska flota obecnie praktycznie nie istnieje, chociaż jeśli się zastanowić nigdy nie była ona w…

    Artykuły
    17 października 20192

    Opuszczone lotnisko Stapleton International Airport

    Uruchomiony w 1929 roku Stapleton International Airport w swoim czasie był głównym portem lotniczym obsługującym…

    Artykuły
    21 listopada 20210

    Wypadanie włosów – jakie są przyczyny i jak sobie z tym radzić?

    Czy łysienie jest jednym z większych problemów cywilizacyjnych? Według statystyk co drugi dorosły mężczyzna łysieje.…

    Biznes
    28 grudnia 20170

    Ekologiczność hali magazynowej na etapie jej budowy

    W branży architektonicznej i budowlanej coraz większą rolę i znaczenie przykłada się do aspektów ekologiczności…

    Artykuły
    3 sierpnia 20220

    James Craig – jeden z ostatnich XIX-wiecznych barków

    Zbudowany w 1874 roku bark James Craig to jeden z ostatnich tego typu statków, jaki…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.