SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Polonia – pierwszy polski transatlantyk
    Polonia - pierwszy polski transatlantyk
    Polonia - pierwszy polski transatlantyk
    Artykuły

    Polonia – pierwszy polski transatlantyk

    Michał BanachBy Michał Banach5 czerwca 2016Updated:29 maja 2021Brak komentarzy5 Mins Read
    W 1930 roku podniesiono banderę na pierwszym polskim transatlantyku – SS Polonia. Statek zakupiono z myślą o obsłudze połączeń między Europą a USA. Liniowiec służył pod polską banderą do końca 1938 roku.

    Geneza

    Koniec I wojny światowej przyniósł Europie sporo zmian. Na mapie pojawiło się wiele nowych państw, a dawne mocarstwa musiały zmierzyć się z odbudową po jednym z najkrwawszych konfliktów w historii. Fatalna sytuacja gospodarcza sprawiła, że miliony ludzi zaczęły emigrować zarówno do USA, jak i na Bliski Wschód. Dodatkowo wielu dawnych emigrantów postanowił wrócić do swoich krajów, które odzyskały niepodległość.

    Transatlantyk Polonia
    Transatlantyk Polonia

    W pierwszych latach po I wojnie światowej powstało wiele linii żeglugowych, które chciały szybko wzbogacić się na rosnącym ruchu pasażerskim. Sprzyjały temu niskie ceny statków pasażerskich, ponieważ w czasie wojny nie budowano nowych jednostek tego typu.

    Jedną z takich linii było duńskie towarzystwo okrętowe Baltic-America Line utworzone na początku lat 20. Firma ta pozyskała 4 zbudowane przed wojną małe statki pasażerskie – Latvia, Polonia, Estonia i Lituania. Statki te wykorzystywano na trasie Lipawa-Gdańsk-Kopenhaga-Nowy Jork.

    Niestety wybuch Wielkiego Kryzysu, oraz ograniczenie przez rządy USA i Kanady ilości przyjmowanych imigrantów sprawiły, że biznes pod koniec lat 20. przestał być opłacalny. Mimo to, odradzająca się Polska Flota Handlowa bardzo chciała uruchomić własne połączenia pasażerskie między Europą a USA. Pozwoliłoby to na zwiększenie prestiżu odradzającej się floty.

    Transatlantyk Polonia
    Transatlantyk Polonia

    Brak doświadczenia, kontaktów i zaplecza technicznego sprawiły, że polskie władze postanowiły po prostu kupić jakąś małą firmę dysponującą zarówno statkami jak i stosowną infrastrukturą – np. nabrzeżami w Nowym Jorku. Wybór padł na wspomniane wcześniej niewielkie towarzystwo okrętowe z Danii. W Polsce utworzono towarzystwo okrętowe Żegluga Polska, które 11 marca 1930 roku podpisało umowę z duńską Baltic-America Line. W ramach umowy Polska stała się większościowym udziałowcem firmy i przejęła wszystkie biura, oddziały, przystanie i co najważniejsze – statki, czyli wspomniane wcześniej Latvia, Polonia, Estonia i Lituania.

    Pierwszy polski transatlantyk

    Pierwszym transatlantykiem, który przejęto w ramach podpisanej umowy był SS Polonia. Statek przybył do portu w Gdyni 14 maja 1930 roku. Polską banderę podniesiono jednak dopiero 8 sierpnia, bez zmieniania nazwy. Niestety po przybyciu jednostki do Polski pojawił się problem. Brakowało wyszkolonych marynarzy i członków załogi, do obsadzenia tak dużej jednostki. W związku z tym zdecydowano się na tymczasowe rozwiązanie, w postaci wynajęcia dotychczasowej, duńskiej załogi do obsługi liniowca.

    Transatlantyk Polonia
    Transatlantyk Polonia

    Pierwszy rejs statku rozpoczął się w dniu podniesienia bandery, 8 sierpnia. Polonia goszcząca na pokładzie prezydenta Ignacego Mościckiego, ministra spraw zagranicznych Augusta Zalewskiego, oraz min. dowódcę polskiej floty wojennej, Józefa Urunga, a także wielu innych przedstawicieli Marynarki Wojennej, władz i przemysłu, udała się w rejs do Tallina.

    Rejs był idealną reklamą dla młodego armatora. Po jego zakończeniu, 13 sierpnia statek wyruszył w swój pierwszy regularny rejs transatlantycki na linii Gdynia-Kopenhaga-Nowy Jork-Halifax. Trwająca około 13 dni podróż nie była jednak najprzyjemniejsza dla pasażerów, ponieważ wysłużony liniowiec miał już swoje lata, a wyposażenie wewnętrzne odstawało od ówczesnych standardów. Mimo to, był to bardzo ważny i prestiżowy rejs.

    Transatlantyk Polonia
    Transatlantyk Polonia

    W kolejnych miesiącach statek odbył jeszcze kilka podobnych rejsów, ale ilość pasażerów była stanowczo za mała. W związku z tym w 1931 roku Polonia zaczęła brać udział w rejsach wycieczkowych. Były one znacznie bardziej opłacalne niż rejsy transatlantyckie, oraz ciekawsze, pod względem kierunków. 27 września 1933 roku ostatecznie wycofano statek z rejsów po Atlantyku w związku z niewielką opłacalnością rejsów. Polonia była również za wolna, przez co znacząco odstawała od standardów ustanowionych przez nowsze liniowce.

    Po zamknięciu połączenia z USA, uruchomiono nowe połączenie między Konstancą i Stambułem na Morzu Czarnym, Pireusem w Grecji a Jaffą i Hajfą w Palestynie. Nowa trasa okazała się żyłą złota. Do 1936 roku statek, wraz z bliźniaczym Kościuszką przewoził dziesiątki tysięcy pasażerów przez Morze Śródziemne. Niestety w 1936 roku mieszkańcy Palestyny zaczęli protestować przeciwko imigrantom, przez co zaczęto ograniczać ilość wpuszczanych osób.

    Transatlantyk Polonia
    Transatlantyk Polonia

    Polonia została ostatecznie wycofana z Morza Śródziemnego 12 listopada 1938 roku w związku z malejącą opłacalnością rejsów. Ze względu na wiek statku, oraz pojawienie się w polskiej flocie nowszych jednostek, 4 grudnia podjęto decyzję o wycofaniu jednostki ze służby a już 17 grudnia liniowiec został sprzedany na złom za sumę 17 600 funtów. 10 stycznia 1939 roku statek przejęła włoska załoga, która przepłynęła nim do Genui, gdzie statek zezłomowano.

    Tak zakończyła się historia pierwszego polskiego transatlantyku.

    Dane techniczne

    Polonia została zbudowana w 1910 roku w stoczni Barclay Curle & Co.Ltd w Glasgow na zamówienie linii Russian-American Line i otrzymała nazwę Kursk. Łącznie zbudowano 4 statki (Latvia, Kursk (później Polonia), Estonia i Lituania.

    Były to raczej małe jednostki i klasyfikowano je jako statki pasażersko-towarowe. Polonia (ex-Kursk) miała 142 m długości i nośność 5480 ton. Kadłub podzielono na 5 pokładów i 4 ładownie. Właściwości morskie jednostki prezentowały się bardzo dobrze, liniowiec był zwrotny i miał doskonałą stateczność.

    Wnętrze kabiny I klasy na Polonii
    Wnętrze kabiny I klasy na Polonii

    Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy łącznej 6000 KM, przenoszące moc na dwie śruby. Pozwalały one na osiągnięcie prędkości 14 węzłów. W początkowym okresie statek mógł zabierać na pokład 945 pasażerów (aczkolwiek niektóre przedziały skonstruowano tak, że możliwe było umieszczenie w nich znacznie większej ilości osób). Załoga liczyła 290 osób.

    Wnętrze statku kryło typowe dla ówczesnych jednostek wygody, w postaci kilku salonów i barów. Wnętrze kajut klasy III (emigranckiej) urządzone było bardzo surowo. Nieco lepiej wyglądały kabiny klas I i II (turystycznej). Mimo to statek nie należał do najwygodniejszych.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleArsenał fotograficzny na ISS
    Next Article Nowy banknot o nominale 500 zł – galeria
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.