Po II wojnie światowej tabor tramwajowy w Polsce był w opłakanym stanie. Praktycznie wszystkie miasta cierpiały na brak odpowiedniej liczby zarówno wagonów silnikowych jak i doczepnych. W związku z tym w zakładach Konstal w Chorzowie opracowano w 1948 roku tramwaj typu N, który stał się pierwszym polskim powojennym tramwajem i jednym z najdłużej eksploatowanych pojazdów tego typu w Polsce.

Z racji dużego zapotrzebowania na nowe tramwaje w powojennej Polsce, inżynierowie z chorzowskich zakładów Konstal postanowili opracować nowy tramwaj w oparciu o sprawdzone i dostępne w Polsce niemieckie wagony KSW (Kriegsstraßenbahnwagen), zaprojektowane podczas II wojny światowej. Miały one uproszczoną konstrukcję, dzięki czemu ich produkcja była o wiele łatwiejsza.

Tramwaj typu N w Bytomiu (2006 rok) (fot. Wikimedia Commons)
Tramwaj typu N w Bytomiu (2006 rok) (fot. Wikimedia Commons)

Ze względu na brak silników elektrycznych, początkowo do produkcji wszedł wagon doczepny ND, które produkowano w Zjednoczonych Fabrykach Maszyn, Kotłów i Wagonów L. Zieleniewski-Fitzner i Gamper, Spółka Akcyjna w Sanoku, a później w zakładach Konstal. Standardowo posiadały 16 miejsc siedzących, ale wraz z miejscami stojącymi możliwe było przewożenie 83 pasażerów. Wagony doczepne mieściły natomiast 81 pasażerów.

Wraz z pojawieniem się odpowiednich podzespołów, opracowano wagon silnikowy, oznaczony jako typ N. W praktyce była to kopia niemieckiego tramwaju KSW, ale z wprowadzonymi drobnymi ulepszeniami oraz zmianami konstrukcyjnymi nastawionymi na implementację dostępnych w Polsce części. Tramwaje te trafiły do eksploatacji praktycznie we wszystkich polskich miastach dysponujących trakcją tramwajową.

Tramwaj typu N i wagon doczepny 4ND1 w Katowicach (2008 rok) (fot. Jan Mehlich/Wikimedia Commons)
Tramwaj typu N i wagon doczepny 4ND1 w Katowicach (2008 rok) (fot. Jan Mehlich/Wikimedia Commons)

Wyprodukowano 516 wagonów silnikowych N. W toku produkcji powstały jednak jego ulepszone warianty (m.in. zrezygnowano z wariantu z drzwiami po obu stronach na rzecz wersji jednostronnej oraz ulepszano hamulce). Ulepszone wersje tramwajów typu N produkowano do 1956 roku. Wagony doczepne pozostawały w produkcji również do 1956 roku. Ostatecznie powstało ich 642,

Z czasem tramwaje tego typu zaczęto zastępować nowszymi konstrukcjami, jednak mimo to wiele pozostało w eksploatacji przez kolejne dziesięciolecia. Obecnie kilka przerobionych wagonów tego typu pozostaje w eksploatacji jako pojazdy techniczne, a dwa egzemplarze obsługują ruch pasażerski w Bytomiu. Kolejnych kilka znajduje się w muzeach. Największą zaleta tych tramwajów była prosta konstrukcja ułatwiająca zarówno produkcję jak i eksploatację i konserwację.

Tramwaj typu 4N w Krakowie (2010 rok) (fot. Wikimedia Commons)
Tramwaj typu 4N w Krakowie (2010 rok) (fot. Wikimedia Commons)

Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.