SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Tramwaje typu N – pierwsze powojenne polskie tramwaje
    Tramwaje typu N - pierwsze powojenne polskie tramwaje
    Tramwaje typu N - pierwsze powojenne polskie tramwaje
    Artykuły

    Tramwaje typu N – pierwsze powojenne polskie tramwaje

    Michał BanachBy Michał Banach28 listopada 2018Brak komentarzy2 Mins Read
    Po II wojnie światowej tabor tramwajowy w Polsce był w opłakanym stanie. Praktycznie wszystkie miasta cierpiały na brak odpowiedniej liczby zarówno wagonów silnikowych jak i doczepnych. W związku z tym w zakładach Konstal w Chorzowie opracowano w 1948 roku tramwaj typu N, który stał się pierwszym polskim powojennym tramwajem i jednym z najdłużej eksploatowanych pojazdów tego typu w Polsce.

    Z racji dużego zapotrzebowania na nowe tramwaje w powojennej Polsce, inżynierowie z chorzowskich zakładów Konstal postanowili opracować nowy tramwaj w oparciu o sprawdzone i dostępne w Polsce niemieckie wagony KSW (Kriegsstraßenbahnwagen), zaprojektowane podczas II wojny światowej. Miały one uproszczoną konstrukcję, dzięki czemu ich produkcja była o wiele łatwiejsza.

    Tramwaj typu N w Bytomiu (2006 rok) (fot. Wikimedia Commons)
    Tramwaj typu N w Bytomiu (2006 rok) (fot. Wikimedia Commons)

    Ze względu na brak silników elektrycznych, początkowo do produkcji wszedł wagon doczepny ND, które produkowano w Zjednoczonych Fabrykach Maszyn, Kotłów i Wagonów L. Zieleniewski-Fitzner i Gamper, Spółka Akcyjna w Sanoku, a później w zakładach Konstal. Standardowo posiadały 16 miejsc siedzących, ale wraz z miejscami stojącymi możliwe było przewożenie 83 pasażerów. Wagony doczepne mieściły natomiast 81 pasażerów.

    Wraz z pojawieniem się odpowiednich podzespołów, opracowano wagon silnikowy, oznaczony jako typ N. W praktyce była to kopia niemieckiego tramwaju KSW, ale z wprowadzonymi drobnymi ulepszeniami oraz zmianami konstrukcyjnymi nastawionymi na implementację dostępnych w Polsce części. Tramwaje te trafiły do eksploatacji praktycznie we wszystkich polskich miastach dysponujących trakcją tramwajową.

    Tramwaj typu N i wagon doczepny 4ND1 w Katowicach (2008 rok) (fot. Jan Mehlich/Wikimedia Commons)
    Tramwaj typu N i wagon doczepny 4ND1 w Katowicach (2008 rok) (fot. Jan Mehlich/Wikimedia Commons)

    Wyprodukowano 516 wagonów silnikowych N. W toku produkcji powstały jednak jego ulepszone warianty (m.in. zrezygnowano z wariantu z drzwiami po obu stronach na rzecz wersji jednostronnej oraz ulepszano hamulce). Ulepszone wersje tramwajów typu N produkowano do 1956 roku. Wagony doczepne pozostawały w produkcji również do 1956 roku. Ostatecznie powstało ich 642,

    Z czasem tramwaje tego typu zaczęto zastępować nowszymi konstrukcjami, jednak mimo to wiele pozostało w eksploatacji przez kolejne dziesięciolecia. Obecnie kilka przerobionych wagonów tego typu pozostaje w eksploatacji jako pojazdy techniczne, a dwa egzemplarze obsługują ruch pasażerski w Bytomiu. Kolejnych kilka znajduje się w muzeach. Największą zaleta tych tramwajów była prosta konstrukcja ułatwiająca zarówno produkcję jak i eksploatację i konserwację.

    Tramwaj typu 4N w Krakowie (2010 rok) (fot. Wikimedia Commons)
    Tramwaj typu 4N w Krakowie (2010 rok) (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleLodówki side by side. Co je wyróżnia?
    Next Article Zaawansowane rozwiązania hostingowe – VPS w realnym zastosowaniu
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.